Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: hp Pavillon laptop start niet meer op  (gelezen 4754 keer)

Offline m

  • Lid
hp Pavillon laptop start niet meer op
« Gepost op: 2016/08/03, 18:01:11 »
Dag allen,

Gebruik sinds 2008 linux en ben een aantal keren eerder hier op het forum terecht gekomen vanwege (deels zelf veroorzaakte) 'problemen met linux' en kreeg hier dan veelal goede, gerichte hulp.

Dit keer wil mijn hp Pavillon laptop niet opstarten.

Een maand of wat terug een 'schone installatie' van 16.04 gedaan, de diverse 'punten van Pjotr' toegepast waarna apparaat  liep als een zonnetje.
Vanochtend laptop gewoon gebruikt en uitgezet (er was geen software update oid); van middag start de laptop niet meer op, blijft 'hangen', beeld blijft zwart.
Opmerkelijk is verder dat de 'caps lock' -toets blijft knipperen.

Iemand een suggestie hoe ik dit kan oplossen?

Bij voorbaat dank!

m.



Offline Nero

  • Lid
Re: hp Pavillon laptop start niet meer op
« Reactie #1 Gepost op: 2016/08/03, 18:23:58 »
Als de Capsloc/Numlock LEDs blijven knipperen is dit met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid een kernel panic. Uitschakelen door 7 sec op de power toets te drukken, en proberen op te starten van een Live USB. Lukt dat?

JohPoe

  • Gast
Re: hp Pavillon laptop start niet meer op
« Reactie #2 Gepost op: 2016/08/03, 18:48:56 »
Soms wil de notebook je wat vertellen. Knipperende ledjes.
pavillon capslock blinking
http://support.hp.com/us-en/document/c01732674/

Offline m

  • Lid
Re: hp Pavillon laptop start niet meer op
« Reactie #3 Gepost op: 2016/08/04, 21:00:02 »
Dank Nero en JohPoe,

Nero: usb met zo'n 'live versie' maakt geen verschil: apparaat blijft 'hangen'.

JohPoe: heb eea nagelezen en die knipperende led zou inderdaad iets moeten zeggen.
Vraag is nog even wat,  vind alleen info over 'een specifiek aantal keer dat caps lock led knippert,  niet over deze led die continu blijft knipperen.
Sowieso dus geen software maar eerder een hardware probleem.

Ga verder zoeken, dank,
M.

Offline jan11000

  • Lid
Re: hp Pavillon laptop start niet meer op
« Reactie #4 Gepost op: 2016/08/04, 22:49:53 »
Ga naar grub tijdens booten,(linker shift of esc tijdens booten)
kies daar een oudere kernel, dan vermijd je de nieuwe kernel.

Booten vanaf cd, kijk wel dat je ook boot vanaf de cd.

Offline Nero

  • Lid
Re: hp Pavillon laptop start niet meer op
« Reactie #5 Gepost op: 2016/08/05, 10:00:24 »
Op welk punt blijft de opstart hangen? Krijg je nog het opstart scherm te zien? Geraak je nog in de BIOS? Staat er iets op het scherm als de pc hangt?

Re: hp Pavillon laptop start niet meer op
« Reactie #6 Gepost op: 2016/08/07, 12:10:34 »
Is het een HP DV9700 ? Die heb ik hier nu toevallig ook staan. Dat knipperende lampje krijg je natuurlijk bij een KERNEL PANIC.

Maar ook na een foute BIOS flash, en bij een Emergency Bios Recovery Flash.
(Maar dat zou alleen mogen kunnen als je bewust een BIOS update hebt geprobeerd te flashen.)

In mijn situatie kon ik het repareren.

0 Het BIOS is in de war
1 Het geheugen heeft een fout
2 Harde schijf is defect
3 De voeding levert onvoldoende spanning of ampere en is kapot

Bij punt 3, kan ik alleen zeggen dat ik een eenvoudige 90 Watt adapter heb voor meerdere typen laptops en dat als eerste test. (Zitten voor verschillende merken stekkers bij.) Er kan namelijk best 19 Volt op de voeding staat, maar zodra je Electronen (in Ampere) gaat trekken zakt de spanning bijvoorbeeld in.

Dat zijn fouten die je kan proberen te maken. Maar je moet wel zeker weten dat het geen software fout is voor je mijn mogelijke oplossingen gaat proberen. op eigen verantwoording (Gezien je met hardware bezig gaat als je mijn mogelijke oplossingen probeert.)

HAAL DE ACCU ERUIT!
bij 0, draai de laptop om, er zitten klepjes, onder 1 van die klepjes zit de BIOS BATTERIJ. Die batterij 'wip´ je eruit met een kleine schroevendraaier. Dan druk je een paar keer op de POWER knop om zeker te weten dat de laptop onderdelen zoals condensators hun lading verliezen. Na 5 minuten de BIOS BATTERIJ weer terug zetten. (Eventueel een nieuwe batterij als je met een multimeter meet dat er onvoldoende spanning op de batterij staat.)

bij 1, draai de laptop om, er zitten klepjes, onder 1 van die klepjes zitten de geheugen reepjes, haal er heel voorzichtig 1 reepje uit door het reepje aan beide zijden tegelijk los te wippen, koppel alles nu weer aan, zorg dat je geen losse schroefjes op tafel hebt liggen e.d.

Na mogelijke oplossingen 0 en 1 gewoon de laptop weer aansluiten netjes met accu en al of zonder accu alleen op netspanning bijvoorbeeld.

Pas op voor statische ontlading, zorg dat je geen wol draagt e.d. houd even de verwarming vast om te ontladen.

Maar dat zijn de hardware oplossingen.

bij 1, doet de laptop het nog steeds niet probeer dan het geheugen reepje wat je eruit haalde om te wisselen voor de gene die nog in de laptop zit.

bij 2, gewoon het harde schijfje eruit halen, en LIVE CD/DVD draaien.

Als je geluk hebt werkt het systeem onder één van deze omstandigheden.

Voor laptop reparaties is er op Youtube een goed kanaal, hij heet Louis Rossman en leert je hoe moederborden van laptops (macbooks) gerepareerd moeten worden.

Voor zeer geavanceerde laptop reparatie hier is Louis zijn kanaal, hij vervangt complete chips repareert waterschade, repareert flash geheugen e.d. het mooiste is dat hij tientallen video's heeft waar ie laat zien hoe te solderen met een microscoop en meer.
https://www.youtube.com/user/rossmanngroup

Ik heb ook zo van zijn video's geleerd hoe laptops te repareren, want je zal het toch zelf moeten doen, want een laptop uit 2008 laten repareren is waarschijnlijk de moeite niet waard.
« Laatst bewerkt op: 2016/08/07, 12:31:36 door Geert Jalink »
motion@home:~$ sudo apt-get install steam