Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Toekomst Ubuntu's desktop  (gelezen 9047 keer)

Toekomst Ubuntu's desktop
« Gepost op: 2011/09/03, 12:23:27 »
Ik heb hier in het verleden onderwerpen over gezien op dit forum maar die kan ik helaas niet meer terugvinden. Ik gebruik nu een jaartje of 10 linux waarvan denk ik een jaar of 5 ubuntu. Ubuntu is mij heel erg gaan bevallen. Maar nu zit ik toch voor een lastige keuze. Ik zit nog steeds op versie 10.4 omdat de nieuwe versies in mijn ogen inefficiente desktop omgevingen gebruiken. (Ik ben dus gnome2 adept) Ik heb in het verleden, voor mijn ubuntu tijd ook wel xfce gebruikt, maar die is in mijn eigen te langzaam met zijn tijd mee gegaan. De laatste noemenswaardige upgrade is naar versie 4, en dat is al een hele tijd geleden.

Ik heb recent xubuntu, ubuntu en ubuntu gnome3 getest op een laptopje, en allen konden mij niet bekoren.

Weten jullie waar het naartoe gaat? Is er een initiatief voor een gnome2 achtige ubuntu versie?



Re: Toekomst Ubuntu's desktop
« Reactie #2 Gepost op: 2011/09/03, 12:38:35 »
Ook Mint zal je zeker bevallen; die blijven liever bij een goed lopende Gnome 2 dan met een half haperende Unity of erger, Gnome 3.

Mint is eigenlijk Ubuntu as it should be, en dat is geen leugen.

Ik zou dat OS zeker in het oog houden, mocht je per se bij een Gnome 2-achtige omgeving willen blijven.

Maar realiteit is realiteit: alles evolueert (ook Gnome 2 komt van ergens anders) en tja tegen wil en dank moet je mee.

Over Unity kan je veel zeggen, maar echt slecht is het niet; het werkt op sommige punten zelfs makkelijker dan Gnome 2.

Het grote probleem is dat de hardware-vereisten blijven stijgen, en dat zie ik aan met lede ogen.

Maar alternatieven zat : b.v. Bodhi met E17 / Lubuntu / enz zijn zeker goede desktops die weinig vereisen.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline h2o

  • Lid
Re: Toekomst Ubuntu's desktop
« Reactie #3 Gepost op: 2011/09/03, 12:56:22 »
Je hebt het over XFCE. Dat is tegenwoordig wel behoorlijk 'bij de tijd' en een goede Gnome 2 vervanger als je dat zou willen gebruiken. Vooral versie 4.8 is goed bruikbaar.

Verder is al genoemd Linux Mint. Dan kun je kiezen voor de 'pure' Linus Mint, maar je kunt ook Linux Mint DE inzetten. Dat is Linux Mint, maar dan met de Debian basis i.p.v. de Ubuntu ondergrond. Voordeel van deze versie is dat die continue wordt bijgewerkt.

Je kunt natuurlijk ook meteen naar Debian verhuizen, Debian zal zeker de komende jaren niet naar Gnome 3 over gaan. Als je dan de Stable gebruikt met de Backports, dan is dat ook 'bij de tijd' te houden. Zo draai ik zelf Debian Stable met Libreoffice uit de backports. Het blijft een rotsvast systeem met nieuwe mogelijkheden.

Maar als je per se bij Ubuntu wilt blijven, dan kun je natuurlijk Xubuntu uitproberen. Ik merk op de reacties op het forum dat dit een zeer goed alternatief is voor de Unity/Gnome 3 Ubuntu versie.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Re: Toekomst Ubuntu's desktop
« Reactie #4 Gepost op: 2011/09/03, 13:13:43 »
Je hebt het over XFCE. Dat is tegenwoordig wel behoorlijk 'bij de tijd' en een goede Gnome 2 vervanger als je dat zou willen gebruiken. Vooral versie 4.8 is goed bruikbaar.

Het is wel bij de tijd, maar toch is het de laatste jaren in mijn ogen te weinig vooruitgegaan. De redenen waarom ik een jaar of 5 geleden van xfce naar gnome ben overgestapt bestaan nog steeds.

Ik denk dat ik mint een keertje ga proberen en hoop dat ze gnome2 gaan forken en evolutionair door gaan ontwikkelen.

Ik ben bijna net zo conservatief als torvals en stallman samen.

« Laatst bewerkt op: 2011/09/03, 13:18:06 door emielvenlo »

Re: Toekomst Ubuntu's desktop
« Reactie #5 Gepost op: 2011/09/03, 13:34:53 »
Er is al een zogenaamde fork van Gnome 2. (Gnome 2 wordt dus doorontwikkeld door andere mensen)
http://www.omgubuntu.co.uk/2011/08/gnome-2-forked/

Het zal een kwestie van tijd zijn totdat er een (niet-officiële) Ubuntu-versie (iets als Linux Mint) komt met een Gnome 2-fork.
Tot die tijd kan je gerust op 10.04 blijven, de ondersteuning en beveiligingsupdates daarvoor gaan voorlopig nog wel even door.
Sterker nog, als je wat conservatiever bent dan raad ik dat zelfs aan; 10.04 is nog lang niet verouderd. :)
PC: Processor - AMD Athlon II X4 640 (quad core, 3.0GHz), 4GB DDR2 RAM 800MHz, Videokaart: ATI Sapphire HD4850 met 512MB geheugen, 500gb 7200RPM HDD, Ubuntu 12.04 LTS

Wat doe je als je vraag is opgelost?

Re: Toekomst Ubuntu's desktop
« Reactie #6 Gepost op: 2011/09/03, 13:47:41 »
Ik was ook een beetje huiverig voor Unity/gnome3 en wou het liefst ook bij de vertrouwde omgeving blijven.Maar heb toch een poging gewaagd en daar waar ik bang voor was(sommige computers hier zijn richting bejaardencentrum aan het gaan),is niet gebeurd.Wel even wennen,maar werkt voor mij toch prima. :)
Kubuntu 20.04

Re: Toekomst Ubuntu's desktop
« Reactie #7 Gepost op: 2011/09/03, 14:10:28 »
LinuxMint blijft (voor mij) een aanrader.    :D
Miscere utile dulci. (Ter leering ende vermaeck)
http://henk.oegema.com  (On RaspberryPi2)
Registered linux user 520520.  In gebruik: Ubuntu  22.04.3 Hobby's: Radio Amateur callsign: PA2HO.  Interesses: Raspberry Pi & Arduino & Jetson Nano (voor AI & ML)

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Toekomst Ubuntu's desktop
« Reactie #8 Gepost op: 2011/09/03, 14:12:12 »
Xubuntu 11.04 doet niet veel onder tegen over Ubuntu 10.04.
En ik denk dat de volgende versie nog een stap maakt en op een gegeven moment Gnome 2 voorbij gaat en ik ben van mening dat ze dat op een aantal punten al zijn.
Persoonlijk vind ik Ubuntu 10.10 ook veel beter dan 10.04 en op het moment nog 1 van de beste dingen die Ubuntu heeft uitgebracht.
Ubuntu 11.04 in klassieke omgeving is er mee te vergelijken al vond ik 10.10 wat soepeler draaien.

Maar het is lastig.
Ik heb een tijdje geleden de wisseling gemaakt omdat ik Ubuntu 10.04 een stap terug en Unity was niet slecht maar de minpunten zijn te groot voor mij.
Xubuntu was wel even wennen maar dat ging op zich vrij snel en er zitten ook een hoop dingen in die mij goed bevallen en ik zelfs een verbetering vind.

Ik denk dat Xfce op het moment het dichtste bij het geen komt wat je nu hebt en dat bij de volgende LTS versie Xubuntu degene is die denk ik het beste zal bevallen.

Andere opties zijn, Mint, Gnome 3 klassiek en Debian.

Uiteindelijk zul je denk ik toch over moeten stappen en dan denk ik dan Xubuntu de beste optie is als je van de Gnome 2 omgeving houd.
Op de Gnome 2 fork zou je kunnen wachten maar ik denk dat zodra die er is, dat je dan al over gestapt bent naar iets anders.
Eerst baalde ik ook maar na een tijdje Xubuntu gebruikt te hebben, ben ik niet meer z rauwig. Het draait net wat soepeler dan Ubuntu 11.04 en als alles ingesteld staat, werkt alles eigenlijk wel erg fijn.

Maar ik zou gewoon verschillende dingen proberen en kijken waar je het snelste aan kunt wennen en je uit eindelijk het fijnste vind.
Je hebt nog tijd zat om rond te kijken.


Re: Toekomst Ubuntu's desktop
« Reactie #9 Gepost op: 2011/09/03, 14:37:32 »
Unity is misschien niet zo erg als je denkt. Was er ook een beetje huiverig voor maar vind het persoonlijk erg meevallen. Weet niet hoe lang je het hebt geprobeerd maar misschien dat je eens een aantal weken kan proberen. Vind je het daarna nog steeds niet prettig werken dan kun je met recht zeggen dat je Unity niks vindt en naar iets anders zoeken.
« Laatst bewerkt op: 2011/09/03, 14:39:07 door erik1984 »

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Toekomst Ubuntu's desktop
« Reactie #10 Gepost op: 2011/09/03, 14:43:57 »
Alles is een kwestie van smaak en dus persoonlijk.
Maar ook in 11.04 kan je opstarten in de classic mode, met nog steeds Gnome2 !

Edit: Type foutje.
« Laatst bewerkt op: 2011/09/03, 16:40:58 door Ron »
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Toekomst Ubuntu's desktop
« Reactie #11 Gepost op: 2011/09/03, 16:24:53 »
Mijn toekomst ligt bij E17 en Unity :)

Re: Toekomst Ubuntu's desktop
« Reactie #12 Gepost op: 2011/09/03, 16:25:23 »
Alles is een kwestie van smaak en dus pesoonlijk.
Maar ook in 11.04 kan je opstarten in de classic mode, met nog steeds Gnome2 !

In 11.10 kan dat ook. Krijg je wel GNOME 3 Classic, maar is in principe hetzelfde plus dezelfde layout.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Toekomst Ubuntu's desktop
« Reactie #13 Gepost op: 2011/09/03, 16:42:28 »
In 11.10 kan dat ook. Krijg je wel GNOME 3 Classic, maar is in principe hetzelfde plus dezelfde layout.
Daarvoor moet je vanaf 11.10 wel dingen installeren, tot 11.04 zat het er standaard in.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Toekomst Ubuntu's desktop
« Reactie #14 Gepost op: 2011/09/03, 16:54:14 »
Tot die tijd kan je gerust op 10.04 blijven, de ondersteuning en beveiligingsupdates daarvoor gaan voorlopig nog wel even door.
Sterker nog, als je wat conservatiever bent dan raad ik dat zelfs aan; 10.04 is nog lang niet verouderd. :)

An sich ben ik het met je eens, maar in de snelle browser ontwikkeling en overstap van vele websites/platformen naar bijvoorbeeld html5 is het updaten van je browser een must. Dit heb ik nu op een andere manier opgelost, maar al dit soort zaken zullen steeds meer gaan opspelen. Dus updaten van je linux is geen overbodige luxe.
Ik kreeg in gmail al de melding dat mijn browser niet veilig was en heb toen maar met een workaround even FF6 er opgezet.

Xubuntu 11.04 doet niet veel onder tegen over Ubuntu 10.04.
En ik denk dat de volgende versie nog een stap maakt en op een gegeven moment Gnome 2 voorbij gaat en ik ben van mening dat ze dat op een aantal punten al zijn.

Dat denk ik niet, ik ken xfce heel goed omdat ik er een jaar of 6 geleden 3 a 4 jaar mee gewerkt heb in archlinux en slackware, en naar mijn idee is de ontwikkeling van xfce veel langzamer gegaan als die van gnome2 afgelopen jaren. Ze hebben de laatste echt lekkere stap gemaakt toen ze naar 4,0 gingen.

Alles is een kwestie van smaak en dus pesoonlijk.
Maar ook in 11.04 kan je opstarten in de classic mode, met nog steeds Gnome2 !

In 11.10 kan dat ook. Krijg je wel GNOME 3 Classic, maar is in principe hetzelfde plus dezelfde layout.

Hey dat is wellicht voorlopig niet eens zo'n slecht idee.




« Laatst bewerkt op: 2011/09/03, 16:56:06 door emielvenlo »

Re: Toekomst Ubuntu's desktop
« Reactie #15 Gepost op: 2011/09/03, 17:04:24 »
In 11.10 kan dat ook. Krijg je wel GNOME 3 Classic, maar is in principe hetzelfde plus dezelfde layout.
Daarvoor moet je vanaf 11.10 wel dingen installeren, tot 11.04 zat het er standaard in.

sudo apt-get install gnome3-desktop
Uitloggen>>>inloggen op GNOME 3 Classic Mode.
Paar stappen en dan heb je toch de classic mode :)

Re: Toekomst Ubuntu's desktop
« Reactie #16 Gepost op: 2011/09/03, 17:25:03 »
Al die, in mijn ogen niet, geweldige vernieuwingen met Unity en Gnome 3, sorry maar ik hoef geen rare balkjes. Gewoon een kaal bureaublad met een klein icoontje of liever nog een hotspot waarmee je het hoofdmenu kan openen, niet meer, niet minder. Dat moet toch niet zo moeilijk zijn voor de ontwerpers, om dat als alternatief aan te bieden.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Toekomst Ubuntu's desktop
« Reactie #17 Gepost op: 2011/09/03, 19:29:09 »
Zou mooi zijn als het aanpasbaar wordt.

Re: Toekomst Ubuntu's desktop
« Reactie #18 Gepost op: 2011/09/03, 20:48:17 »
Al die, in mijn ogen niet, geweldige vernieuwingen met Unity en Gnome 3, sorry maar ik hoef geen rare balkjes.
Hmmm... Gnome3 heeft er anders al eentje weggehaald: de taakbalk :)

Citaat
Gewoon een kaal bureaublad met een klein icoontje of liever nog een hotspot waarmee je het hoofdmenu kan openen, niet meer, niet minder.
Klinkt als Gnome 3 :P

Citaat
Dat moet toch niet zo moeilijk zijn voor de ontwerpers, om dat als alternatief aan te bieden.
Is 't dus ook niet :) 't Zijn al die zeurende gebruikers die 't moeilijk maken :P
"If engineers built buildings the way Microsoft builds operating systems the first woodpecker to come along would bring civilization to its knees."

Re: Toekomst Ubuntu's desktop
« Reactie #19 Gepost op: 2011/09/03, 21:19:28 »
"Gewoon een kaal bureaublad met een klein icoontje of liever nog een hotspot waarmee je het hoofdmenu kan openen, niet meer, niet minder."

Klinkt als E17.

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: Toekomst Ubuntu's desktop
« Reactie #20 Gepost op: 2011/09/03, 21:23:44 »
Zelfs het vermaledijde KDE kan je zo kaal en sober maken als je wilt.

*mogelijkheden ziet*
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Re: Toekomst Ubuntu's desktop
« Reactie #21 Gepost op: 2011/09/03, 21:32:08 »
asphyxia +1

Voordeel is wel op E17 dat Bodhi standaard erg kaal komt. Je kunt dus installeren wat je wilt om zelf een softwarepakket samen te stellen of je download 1 van de 2 softwarepakketten van hun site (dit zijn niets meer dan metapakketten).
Ook wordt Bodhi 5 jaar ondersteund, dus daar zit ook alweer voordeel in.

Re: Toekomst Ubuntu's desktop
« Reactie #22 Gepost op: 2011/09/03, 22:31:21 »
Ubuntu Lucid is niet oud, ik gebruik het ook, eigenlijk omdat ik Unity niks vond ik het begin, maar nu ik het op de laptop vanaf de beta draai, vind ik het eigenlijk heel goed! Maar Lucid kan je nog wel een tijdje gebruiken als je er niet op uit gekeken bent, anders installeer je een nieuw thema? Installeer Chromium, of de stable ppa van Firefox en LibreOffice en verwijder OpenOffice.... En veel meer...

http://www.omgubuntu.co.uk/2011/08/lucid-lives-10-apps-updated-ubuntu-10-04/

Trouwens, waarom moet je GNOME 2 vervangen als JIJ het lekker vind werken?
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu


Re: Toekomst Ubuntu's desktop
« Reactie #23 Gepost op: 2011/09/03, 22:53:08 »
Al die, in mijn ogen niet, geweldige vernieuwingen met Unity en Gnome 3, sorry maar ik hoef geen rare balkjes.
Hmmm... Gnome3 heeft er anders al eentje weggehaald: de taakbalk :)

Citaat
Gewoon een kaal bureaublad met een klein icoontje of liever nog een hotspot waarmee je het hoofdmenu kan openen, niet meer, niet minder.
Klinkt als Gnome 3 :P

Citaat
Dat moet toch niet zo moeilijk zijn voor de ontwerpers, om dat als alternatief aan te bieden.
Is 't dus ook niet :) 't Zijn al die zeurende gebruikers die 't moeilijk maken :P
Mooi de taakbalk weg, maar wel een bureaublad met rare fratsen ervoor terug. En het klinkt misschien als Gnome3, maar daar houd elke vergelijking dan ook op.
Ik ben geen zeurende gebruiker, eerder kritisch. Als ze graag tierlantijntjes willen ontwerpen, gaan ze maar opzoek naar andere OS'en. Of twee versies aanbieden, lekker kaal en een opgedofte versie, voor diegene die moeilijk afscheid kunnen nemen.
Natuurlijk kan ik een systeem helemaal uitkleden tot op het bot, maar dat kan toch niet de bedoeling zijn. Daar komt de auto vergelijking weer om de hoek kijken, moet ik eerst een auto kopen met alle toeters en bellen, om vervolgens extra te betalen om de toeters en bellen eraf te laten halen omdat ik ik de standaard versie prettiger vind? Moet toch niet gekker worden. >:(
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Toekomst Ubuntu's desktop
« Reactie #24 Gepost op: 2011/09/03, 23:37:15 »
Je betaald voor een Mercedes,maar wilt eigenlijk een Lada.Hmmm wordt een dure Lada dan. XD XD XD
Kubuntu 20.04