Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: SAMBA en rechten  (gelezen 1075 keer)

SAMBA en rechten
« Gepost op: 2013/05/11, 00:57:26 »
Hallo allemaal,

Ik heb een samba configuratie, maar deze doet niet helemaal wat ik wil.
Wat heb ik?

Ik heb een server (ubuntu server 12.04)  waar op samba staat geïnstalleerd.
Daar op heb ik ook OpenVPN gezet.

Mensen die thuis willen werken kunnen d.m.v. OpenVPN verbinding leggen met de server.  Dus iedereen: Linux/mac/windows gebruiker.
Als eenmaal de verbinding is gelegd dan kan men een share maken naar de server (over vpn).

Nou tot nu toe lukt het allemaal. OpenVPN werkt, samba share is er! Helemaal geweldig.
De betreffende directory die geshared wordt kent als eigenaar: Root en als group: ttt

De samba share config ziet er zo uit:

[tttschijf]
 comment = TTT Schijf
 force user = tttvpn
 force group = ttt
 valid users = tttvpn
 path = /var/data/tttschijf
 guest ok = no
 browseable = yes
 create mask = 0770
 directory mask = 0770
 writeable = Yes

Maar als ik op de client side een bestand wil plaatsen in de share dan krijg ik een permission denied. Terwijl ik in mijn smbconfig zeg: force username en force group.

Wat doe ik nou fout?
Draag je Linux een warm hart toe en ben je systeembeheerder of een Linux Desktop gebruiker. Voeg je dan toe de Dutch Linux Users groep op Facebook!

Re: SAMBA en rechten
« Reactie #1 Gepost op: 2013/05/11, 17:02:09 »
BUMP


[Mod edit: bumpen doen we pas na drie dagen. Het is naar een toereikender subboard verplaatst, geduld... ]
« Laatst bewerkt op: 2013/05/11, 19:52:53 door asphyxia »
Draag je Linux een warm hart toe en ben je systeembeheerder of een Linux Desktop gebruiker. Voeg je dan toe de Dutch Linux Users groep op Facebook!

Re: SAMBA en rechten
« Reactie #2 Gepost op: 2013/05/12, 09:01:15 »
Kijk hier eens, onderaan, http://goinggnu.wordpress.com/2010/06/29/public-writable-share-in-samba/

Just replace this content in smb.conf
replace [myshare] with your share name
replace /share with your path.

Just gave “chmod -R a+rwx” for /share path to ensure that it is writable by all.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline siegi

  • Lid
Re: SAMBA en rechten
« Reactie #3 Gepost op: 2013/05/12, 15:52:57 »
Ik denk dat gijsbert op het goede spoor zit.
Wat zijn de volledige rechten van de map
ls -als /var/data/tttschijf

Re: SAMBA en rechten
« Reactie #4 Gepost op: 2013/05/13, 15:56:16 »
Ja, daar heb ik net ook aan zitten denken maar dat zou raar zijn omdat je natuurlijk de user die je ook forceert eigennaar is van de directory. Maar kan het even proberen idd.
Draag je Linux een warm hart toe en ben je systeembeheerder of een Linux Desktop gebruiker. Voeg je dan toe de Dutch Linux Users groep op Facebook!

Re: SAMBA en rechten
« Reactie #5 Gepost op: 2013/05/13, 21:27:49 »
Op Windows dan gaat het wel goed met bestanden aanmaken de share. De rechten worden netjes neerzet hoe ik ze wil hebben.
Onder linux wil het niet. Dan krijg ik een

user@test:/mnt$ touch linuxtesten
touch: cannot touch ‘linuxtesten’: Permission denied

Maar hij staat er wel
user@test:/mnt$ ls -al linuxtesten
-rw-r----- 1 1001 1002 0 mei 13 21:21 linuxtesten

Wat is toch het probleem?

Draag je Linux een warm hart toe en ben je systeembeheerder of een Linux Desktop gebruiker. Voeg je dan toe de Dutch Linux Users groep op Facebook!