Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Welke ditributie?  (gelezen 2662 keer)

Welke ditributie?
« Gepost op: 2013/08/29, 10:41:30 »
Ik moet Linux herinstalleren op mijn computer. Ik wil een stabiele versie die dienst doet als werkpaard. De distributie moet goed overweg kunnen met Outlook.com en Skydrive. Mijn hardware:
Asus P5K moederbord
6 Gb werkgeheugen
Alcatel VFM56.0-PRC Data Fax Voice PCI Modem softmodem die graag problemen veroorzaakt bij Ubuntu door gebrek aan drivers
Colossus video capture kaart (Wordt ook niet ondersteunt in Linux.)
Asus Geforce GT 630 als grafische kaart
Logitech LX710 laser voor toetsenbord en muisaanwijzer
Medion MD 30169 televisie die dienst doet als beeldscherm en geluid via de HDMI kabel.
Logitech B750 draadloze hoofdtelefoon die slechts bij momenten wordt gebruikt voor het voeren van een telefoongesprek bijvoorbeeld.
Samsung HDD
Brother MFC-5860CN netwerkprinter.
De computer wordt allround gebruikt, maar niet voor 3D schetsen. Allround staat voor fotobewerking (Gimp) , videobewerking (Openshot en Avidemux), office, online bankieren en aankopen, skype, qutecom, teamviewer, ...
« Laatst bewerkt op: 2013/08/29, 11:28:01 door Pattattezak »

Re: Welke ditributie?
« Reactie #1 Gepost op: 2013/08/29, 10:51:37 »
Ik zou zeggen: Ubuntu 12.04 Geen problemen hier met outlook.com en Skydrive op Ubuntu 12.04, dat sowieso. Maar ook geen problemen met Skype e.d.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Welke ditributie?
« Reactie #2 Gepost op: 2013/08/29, 11:11:33 »
Zoals Vistaus zegt. Maar als je wat minder ervaren bent in Linux, is Linux Mint 13 Mate in dit geval misschien een betere keuze. Mint 13 is gebaseerd op Ubuntu 12.04 en dus evenzeer LTS.

Mint Mate:
https://sites.google.com/site/computertip/mint

Direct-doen-lijstje voor Mint Mate:
https://sites.google.com/site/computertip/directdoenmint

Re: Welke ditributie?
« Reactie #3 Gepost op: 2013/08/29, 11:22:28 »
Ik zou zeggen: Ubuntu 12.04 Geen problemen hier met outlook.com en Skydrive op Ubuntu 12.04, dat sowieso. Maar ook geen problemen met Skype e.d.
Yep, maar wel problemen met de hardware. De scherminstellingen goed krijgen bijvoorbeeld ...
Ondertussen heb ik het lijstje met de hardware nog uitgebruid. Met de HDD's is er geen probleem, die netwerkprinter goed geïnstalleerd krijgen is wel iets anders ... ook al ondersteunt Brother Linux, hun drivers ervoor blijven achter.
« Laatst bewerkt op: 2013/08/29, 11:26:29 door Pattattezak »

Re: Welke ditributie?
« Reactie #4 Gepost op: 2013/08/29, 11:47:00 »
@Pattattezak: Gezien je problemen, even een tip voor de volgende keer: zet in je lijstje ook even welke distro('s) je al geprobeerd hebt ;)

Re: Welke ditributie?
« Reactie #5 Gepost op: 2013/08/29, 17:44:17 »
Op deze computer heb ik reeds gewerkt met Ubuntu 12.04 en OpenSuse 13 of 14? Maar maakt zoiets verschil? Op zich ben ik benieuwd of er een beter Linux versie is dan degene die ik reeds ken, maar ik vrees ervoor. Mijn scherm lijkt soms te klein, het zou moeten uitgerekt worden om alles te kunnen zien, maar de driver van nVidia komt onder XP en W7 met features die nergens onder Linux terug te vinden zijn. De printer installeren onder Microsoft, er wordt gevraagd hoe hij is aangesloten, via usb of via netwerk; deze feature ontbreekt volledig in de driver ontwikkeld voor Linux. Linux is een goed besturingssysteem, maar het is balen als men minder goed ondersteunde hardware heeft?

Re: Welke ditributie?
« Reactie #6 Gepost op: 2013/08/29, 20:23:17 »
Zoiets maakt behoorlijk veel verschil. Elke Ubuntu-versie heeft een andere kernel aan boord. 12.10 heeft een nieuwere kernel dan 12.04, 13.04 een nieuwere dan 12.10, etc. En elke nieuwe kernel brengt nieuwe ondersteunde hardware met zich mee. En elke distro is sowieso anders, zeker als het niet gebaseerd is op een bestaand iets (zoals Debian of Ubuntu). openSUSE is daar een voorbeeld van, dat is een distro die volledig op eigen benen staat (net als bijv. Debian en Arch).

Maarja, elk OS (behavle Mac OSX en AmigaOS) heeft gebreken qua hardware-ondersteuning als we even puur focussen op de door de fabrikant in elkaar gezette computer/laptop. Windows op mijn andere Lenovo (uit 2011) heeft allerlei kuren. Windows is een goed besturingssysteem maar het is balen als men minder goed ondersteunde hardware heeft?
« Laatst bewerkt op: 2013/08/29, 20:25:10 door Vistaus »

Re: Welke ditributie?
« Reactie #7 Gepost op: 2013/08/29, 21:20:15 »
Zoiets maakt behoorlijk veel verschil. Elke Ubuntu-versie heeft een andere kernel aan boord. 12.10 heeft een nieuwere kernel dan 12.04, 13.04 een nieuwere dan 12.10, etc. En elke nieuwe kernel brengt nieuwe ondersteunde hardware met zich mee.
En kiepert er weer andere drivers uit waarvan ze denken dat het verouderde hardware betreft. (corrigeer mij als ik het fout heb, ik heb dit ooit ergens gelezen, weet niet meer waar).

Re: Welke ditributie?
« Reactie #8 Gepost op: 2013/08/29, 22:51:11 »
Zoiets maakt behoorlijk veel verschil. Elke Ubuntu-versie heeft een andere kernel aan boord. 12.10 heeft een nieuwere kernel dan 12.04, 13.04 een nieuwere dan 12.10, etc. En elke nieuwe kernel brengt nieuwe ondersteunde hardware met zich mee.
En kiepert er weer andere drivers uit waarvan ze denken dat het verouderde hardware betreft. (corrigeer mij als ik het fout heb, ik heb dit ooit ergens gelezen, weet niet meer waar).

Dat gebeurt maar zeer sporadisch en meestal betreft het dan oeroude hardware zoals dat ze een paar kernel-versies geleden ondersteuning voor 386 eruit gooiden (niet te verwarren met i386, ik bedoel de 386 uit de jaren 90).

Re: Welke ditributie?
« Reactie #9 Gepost op: 2013/08/30, 00:14:25 »
Maarja, elk OS (behavle Mac OSX en AmigaOS) heeft gebreken qua hardware-ondersteuning als we even puur focussen op de door de fabrikant in elkaar gezette computer/laptop. Windows op mijn andere Lenovo (uit 2011) heeft allerlei kuren. Windows is een goed besturingssysteem maar het is balen als men minder goed ondersteunde hardware heeft?
U spreekt van minder goed ondersteunde hardware onder Windows en ik denk aan niet ondersteunde hardware onder Linux. Er lijkt mij toch een wereld van verschil? Maar ik kan uw verhaal wel uit ervaring bevestigen. Alles werkte op een vreemde laptop onder een mankende XP maar het werd een hardloper onder Xubuntu. Daarom wens ik een Linux distributie op mijn computer, ook al is het ééntje dat mankt. Daarom zoek ik hier ook om advies. Ik heb nood aan een Linuxdistributie die + 10 jaar oude hardware zoals mijn modem ondersteunt, die perfect kan werken met mijn 5 - 6 jaar oude moederbord, Samsung HDD van 0,5 Tb en netwerkprinter maar die ook een goede ondersteuning bied voor een recentere grafische kaart. Die Collossus, als die niet werkt en geen problemen veroorzaakt, lijkt mij nog het minste. Wie heeft ervaring met dit soort zaken?

Re: Welke ditributie?
« Reactie #10 Gepost op: 2013/08/30, 06:21:33 »
Sinds kort is er een nieuwe versie van Lubuntu: Lubuntu LXLE.
Deze is speciaal bedoeld voor verouderde computers, en gebaseerd op Ubuntu 12.04.3
De distro is vrij compleet qua software. Ik ben momenteel bezig om het te 'testen' op een computer uit 2003, en het werkt goed.
Geen problemen met herkenning hardware.
Misschien is dit wat voor je?

Re: Welke ditributie?
« Reactie #11 Gepost op: 2013/08/30, 11:06:47 »
LXDE is over het algemeen wat spartaanser en kan op sommige hardware instabieler zijn. Die zou ik dus niet aanraden. Bovendien is Lubuntu LXLE gebaseerd op 12.04 en dat is waar Patattezak problemen mee heeft aangaande zijn hardware...

Re: Welke ditributie?
« Reactie #12 Gepost op: 2013/08/30, 12:26:47 »
Een volbloed werkpaard is ongetwijfeld Suse (SLED of OpenSuse) met KDE (als je daarvan houdt tenminste). Persoonlijk vind ik die distro nog steeds een van de meest complete en stabielste distro die er is momenteel. Dit als puur werkpaard is zeker te overwegen.

Natuurlijk is Ubuntu nog steeds mijn favoriet (ik werk graag met Debian-distro's) , maar wat ik lees in je openingspost zou ik zeker de goede oude Suus niet vergeten.

Opensuse heeft ook heel wat ondersteuning, en er zijn zelfs actuele boeken te verkrijgen over deze distro.

Nog een heel aardige is ongetwijfeld Red Hat maar dat is betalende software.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Welke ditributie?
« Reactie #13 Gepost op: 2013/08/30, 12:38:14 »
@Joris: En Red Hat heeft een veel oudere kernel dus de kans dat Patat zijn (nieuwere) hardware goed gaat werken is daarmee kleiner.

Offline Jitse

  • Lid
Re: Welke ditributie?
« Reactie #14 Gepost op: 2013/08/30, 13:24:51 »
@Joris: En Red Hat heeft een veel oudere kernel dus de kans dat Patat zijn (nieuwere) hardware goed gaat werken is daarmee kleiner.

Dat is waar, maar RedHat backport een hele hoop drivers naar hun stabiele kernel (momenteel 2.6.32-358), daarnaast zijn er extra repositories beschikbaar met recentere dan wel uitgebreidere kernels (CentOS plus). Hardwareondersteuning zou in principe dus geen probleem moeten zijn.

Re: Welke ditributie?
« Reactie #15 Gepost op: 2013/08/30, 13:37:03 »
@Joris: En Red Hat heeft een veel oudere kernel dus de kans dat Patat zijn (nieuwere) hardware goed gaat werken is daarmee kleiner.

Dat is waar, maar RedHat backport een hele hoop drivers naar hun stabiele kernel (momenteel 2.6.32-358), daarnaast zijn er extra repositories beschikbaar met recentere dan wel uitgebreidere kernels (CentOS plus). Hardwareondersteuning zou in principe dus geen probleem moeten zijn.

De vraag is alleen hoe stabiel het dan is met die extra pakketbronnen enzo...

Offline Jitse

  • Lid
Re: Welke ditributie?
« Reactie #16 Gepost op: 2013/08/30, 14:04:08 »
De vraag is alleen hoe stabiel het dan is met die extra pakketbronnen enzo...

Bijzonder stabiel. YUM, de pakketbeheerder van RedHat en Fedora heeft een mooie plugin: priorities. Wanneer deze goed geconfigureerd is, wat gelukkig bijzonder eenvoudig is, worden pakketten uit de basisrepositories niet overschreven/vervangen door pakketten uit repos van derden.
Zie http://wiki.centos.org/PackageManagement/Yum/Priorities

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: Welke ditributie?
« Reactie #17 Gepost op: 2013/08/30, 20:36:57 »
In opeenvolging van de post van Joris Donders (wiens mening ik goedeels ook toegedaan ben), zou je ipv Red Hat ook Fedora kunnen proberen. Nieuwe hardware wil daar wel eens als eerste op werken.
In de praktijk meegemaakt, op mijn nieuwe laptop bleek in de praktijk Fedora de enige grote Linux-distro te zijn die vriendjes wilde worden met mijn grafische kaart.

Minpuntjes zijn er natuurlijk ook, bv. de lifecycle per versie is vrij kort: https://fedoraproject.org/wiki/Fedora_Release_Life_Cycle?rd=LifeCycle . Maar een nieuwe versie installeren op een bestaande versie is zo gebeurd. Proberen?  ;)
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Re: Welke ditributie?
« Reactie #18 Gepost op: 2013/08/30, 21:05:28 »
De vraag is alleen hoe stabiel het dan is met die extra pakketbronnen enzo...

Bijzonder stabiel. YUM, de pakketbeheerder van RedHat en Fedora heeft een mooie plugin: priorities. Wanneer deze goed geconfigureerd is, wat gelukkig bijzonder eenvoudig is, worden pakketten uit de basisrepositories niet overschreven/vervangen door pakketten uit repos van derden.
Zie http://wiki.centos.org/PackageManagement/Yum/Priorities

Wat in jou ogen stabiel is hoeft niet in het algemeen zo te gelden. Als ik de pakketbron toevoeg voor LibreOffice 4.1 in Ubuntu 12.04 dan ervaar ik geen problemen (wordt zelfs door het LO-team gemaakt!) maar bij anderen veroorzaakt het wel problemen. Je moet gewoon oppassen met externe pakketbronnen, maakt niet uit welke distro.

Re: Welke ditributie?
« Reactie #19 Gepost op: 2013/09/01, 17:48:21 »
Hartelijk dank voor alle feedback. Libreoffice wordt onder normale omstandigheden regelmatig gebruikt. Libreoffice leverde hier echter problemen op onder Ubuntu 12.04. Deze problemen zijn hier op het forum besproken geweest. (Geen link wegens niet gezocht naar het/de topic/s.) Momenteel overweeg ik Ubuntu 12.04.3. Het is mijn wens om een stabiele distributie te kiezen die langere tijd meegaat. Ik installeer voldoende Linux op computers van derden, ik sta bijgevolg niet te springen om mijn eigen computer ook nog eens regelmatig te gaan herinstalleren. XP staat reeds op deze computer sinds 2007. Vista is ondertussen wel vervangen geweest door W7. Dat W7 niet vervangen wordt door W8, heeft te maken met de populariteit van dit besturingssysteem. Ik wens dus ook een populaire Linux distributie te gebruiken. Zelf installeer ik meestal Ubuntu afgeleiden, sporadisch installeer ik eens OpenSuse afhankelijk van hoe de live sessie verloopt. Er is verschil tussen de distributies, tot zover ga ik akkoord, maar ik vind dus geen 100 % geschikte distributie voor mijn eigen computer. En dat is vrij ambetant. Hoe maak je iemand warm voor Linux als je zelf voor je eigen computer geen goede distributie vindt? Vandaar dat ik het hier maar eens vroeg. De oplossing blijkt zoals gedacht, niet poepsimpel te zijn.