Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu NOOB vraagt info & uitleg over wat & hoe...  (gelezen 3388 keer)

JeRK

  • Gast
Ubuntu NOOB vraagt info & uitleg over wat & hoe...
« Gepost op: 2008/10/12, 17:31:55 »
Hallo Hallo,

Ik heb een probleem gehad met een virus dat er voor heeft gezorgt dat Windows essentiele dll's mist. Het virus heeft Antivirus, Antispy & AntiMalware onklaart gemaakt,  mijn bureaublad gekaapt, systeemmap, systeeminstelling en systeemregistry verkracht.
Uiteindelijk was Windows (O/S) dusdanig gemolesteerd dat deze niet meer normaal functioneerde.
Nu wil ik graag mijn harde schijf formatteren, maar ik zit met een aantal problemen. Voor het grootste deel gewoon een gebrek aan kennis...

Wat kan ik het beste doen? en hoe doe ik dat dan? Kan ik:

* Ubuntu op een 2de harde schijf (d:) draaien en via Ubuntu mijn 1ste harde schijf (c:) formatteren?

Als dit mogelijk is zou ik niet weten hoe ik dit zou kunnen doen met gebruik van Ubuntu (ik heb Ubuntu (Linux) nooit eerder gebruikt).
Wel heb ik beschiking tot een 2de harde schijf (van een oudere pc).
Ook zit er nog een probleem bij, want op mijn 1ste harde schijf staat naast de zwaar corrupte Windows installatie ook de partitie van de Vista OEM in EISA-configuratie 8Gb.
En dat laatste wil ik natuurlijk niet verwijderen (heb ik nodig voor Vista installatie).
Uiteindelijk wil ik Windows en Ubuntu geinstalleerd hebben, elk op een aparte harde schijf.
Als dit mogelijk is kan iemand mij dan uitleggen hoe? en zo niet, een andere mogelijkheid/oplossing.

* Via Ubuntu (Firefox) Darik's BootandNuke.ISO dowloaden en vervolgen op een schijf branden?

Ik zou niet weten hoe ik die 'rare' downloadbestanden (voor mij vreemde extenties) in Ubuntu kan installeren, laat staan ze op een schijf branden met een brandprogramma dat ik waarschijnlijk ook moet installeren, maar (ook) niet weet hoe dat te doen in Ubuntu.
Verwijdert Darik's BootandNuke ook de Vista OEM partitie in EISA-configuratie 8Gb? Want ook hierbij wil ik dat die partitie onaangetast blijft.

Dit is trouwens de laatste keer in mijn leven dat ik een pc heb gekocht bij dat rommelbedrijf van een PackardBell. Wat een stom bedrijf is dat zeg!!! En de supportservice bestaat uit puur overbodige ****************Zelf in de VISTA OEM Recovery Backup Partitie zit de gratis PB-troep die je 'krijgt' en die je elke keer wanneer je Vista herinstalleert met uiterst hinderlijke software registratieherinneringen blijft irriteren (terwijl je dat klereding al een jaar geleden hebt geregistreerd) en de hele reutemeteut!!!
NIET KOPEN DIE ZOOI VAN PACKARDBELL!!!

Gegevens:

Naam: PackardBell Istart J9200 AIO
Model/Type: CHOP- PT890T-PM
S/O: 32-bits PackardBell VISTA Kernel Module
met VISTA OEM recovery backup 8Gb Partitie EISA-geconfigureerd
Moederbord: Msi Cuba Ms7301 VISTA (PT890T-PM)
1ste Harde schijf (voor Vista): Seagate Serial ATA Barracuda 7200.10
2de Harde schijf (voor Ubuntu): Quantum Fireball CR 3.5 series

Ik hoop dat iemand mij kan helpen!!! Want mijn laatste optie (het raam uit en van 13 hoog recht naar beneden... Splash!)  komt met de dag dichterbij...

Met vriendelijke groet,

Jermaine

moderator edit : ik heb WEER je taalgebruik gekuist, ik mag hopen dat het nu laat staan.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Ubuntu NOOB vraagt info & uitleg over wat & hoe...
« Reactie #1 Gepost op: 2008/10/12, 18:05:32 »
Het makkelijkste is, om eerst windows opnieuw op je PC te zetten, via de optie die je krijgt bij het opstarten.
Hierna Ubuntu opstarten vanaf CD en de Windows partitie verkleinen, zodat je minimaal 12 G overhoud voor Ubuntu.
Dan Ubuntu installeren en aangeven, dat hij de ongepartitioneerde ruimte mag gebruiken.
Als het goed is, kan je verder de standaard installatie methode gebruiken en is het eindresultaat een dual-boot systeem.

Succes !
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

JeRK

  • Gast
Ubuntu NOOB vraagt info & uitleg over wat & hoe...
« Reactie #2 Gepost op: 2008/10/12, 18:42:01 »
Gekuist? Dat was niet mijn bedoeling, ik heb schrijffouten gezien tijdens het doorlezen en had deze bijgewerkt.
Dat zal de oorzaakt zijn denk ik...

JeRK

  • Gast
Ubuntu NOOB vraagt info & uitleg over wat & hoe...
« Reactie #3 Gepost op: 2008/10/12, 18:43:04 »
Citaat van: arie
Jermaine, ik heb om 18:02 je bericht een beetje gekuist. ik snap dan ook niet dat je het toch weer naar zijn oude staat veranderd.
lees de forum richtlijnen nog eens
Citaat van: JeRK
Gekuist? Dat was niet mijn bedoeling, ik had schrijffouten gezien tijdens het doorlezen en had deze bijgewerkt.
Dat zal de oorzaakt zijn denk ik...
Arie, ik heb het door u nogmaals-gekuiste verwijdert en/of aangepast...

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Ubuntu NOOB vraagt info & uitleg over wat & hoe...
« Reactie #4 Gepost op: 2008/10/12, 18:50:06 »
Als je wat info zoekt over Ubuntu (kan ik me voorstellen), dan is dit een goed beginpunt:
http://sites.google.com/site/computertip/

En werk gelijk dit lijstje eens helemaal af:
http://sites.google.com/site/computertip/directdoen

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Ubuntu NOOB vraagt info & uitleg over wat & hoe...
« Reactie #5 Gepost op: 2008/10/12, 19:08:31 »
Pjotr, je laat ook geen kans voorbij gaan om je eigen (voortreffelijke) website te promoten :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Ubuntu NOOB vraagt info & uitleg over wat & hoe...
« Reactie #6 Gepost op: 2008/10/12, 23:16:36 »
Citaat van: r0n.
Pjotr, je laat ook geen kans voorbij gaan om je eigen (voortreffelijke) website te promoten :lol:
Jaaaahhhh.....  :-)

Maar ik vind het vooral efficiĆ«nt: zo kan ik met minimale moeite (snelkoppeling) iemand proberen te helpen, waar ik anders een heel verhaal voor zou moeten typen in mijn forumbericht.... Dat scheelt weer in de RSI.    :-)

Offline Soul-Sing

  • Lid
Ubuntu NOOB vraagt info & uitleg over wat & hoe...
« Reactie #7 Gepost op: 2008/10/13, 04:39:57 »
zo is het pjotr123. :)

Offline Tico

  • Lid
Ubuntu NOOB vraagt info & uitleg over wat & hoe...
« Reactie #8 Gepost op: 2008/10/13, 09:11:39 »
ik heb de indruk dat de topicstarter niet over wil op Ubuntu, maar deze slechts wil gebruiken als middel om de hardeschijf te formatteren. Is het dan niet beter om te wijzen op de GParted CD waarbij hij dan precies d