Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Xubuntu installatie  (gelezen 2533 keer)

Xubuntu installatie
« Gepost op: 2015/01/21, 15:19:23 »
Ik ben nu bezig met een installatie Xubuntu LTS op mijn laptop waar tot nog toe Ubuntu 12.04LTS-upgrade op stond (die foutjes gaf).
Tijdens de installatie kwam de vraag of ik Ubuntu wilde vervangen voor Xubuntu met behoud van de bestanden en settings.

Gezien het gemak koos ik hiervoor.
Maar is dit ook goed? Krijg ik hier "upgrade-knop" problemen (beter clean-install) of gaat dit gewoon goed (en is dit clean-install)?
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Xubuntu installatie
« Reactie #1 Gepost op: 2015/01/21, 16:35:53 »
Tot nog toe gaat het goed. Xubuntu draait.
Alleen zijn niet alle proggies overgenomen en dienen alsnog geinstalleerd te worden.

Ook lijkt het erop dat een andere beperkte gebruiker niet als gebruiker mee overgenomen is. Dit moet ik nog even goed nakijken, of wel nog de bestanden erop staan enzo.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline PKing

  • Lid
Re: Xubuntu installatie
« Reactie #2 Gepost op: 2015/01/21, 16:53:45 »
Over het algemeen wordt een clean install aangeraden.
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Xubuntu installatie
« Reactie #3 Gepost op: 2015/01/21, 17:51:58 »
Je had ook een backup kunnen maken van de /home en deze na de installatie terug kunnen zetten, dat werkt ook en vind ik makkelijker .........
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Frederik

  • Gast
Re: Xubuntu installatie
« Reactie #4 Gepost op: 2015/01/21, 17:59:05 »
Maar is dit ook goed? Krijg ik hier "upgrade-knop" problemen (beter clean-install) of gaat dit gewoon goed (en is dit clean-install)?

Een clean-install (het woord zegt het al: schone installatie) veegt de bestaande harde schijf helemaal schoon en voorziet de schijf van een nieuw besturingssysteem.

Re: Xubuntu installatie
« Reactie #5 Gepost op: 2015/01/21, 19:53:51 »
@Ron, dat kan.
Maar ik neem aan dat je dan wel weer dezelfde  programma's opnieuw moet installeren.
Of zie ik dat verkeerd?
(ik ga er vanuit van een schone instal)
mvg,  Peter
Desktop: xubuntu 18.04.6
"No windows in the house but somehow there's more light..."
The future ain’t what it used to be.

Re: Xubuntu installatie
« Reactie #6 Gepost op: 2015/01/21, 21:35:20 »
Ongetwijfelt weten de experts er meer over te zeggen dan ik als newby.

Maar ik heb toch het idee dat het niet als de update knop is van bv 12 naar 14, maar dat de ubuntu wel volledig verwijderd wordt en vervangen door Lubuntu, en alleen de Home map behoudt.

Tot nog toe draait het mooi stabiel en ook het updaten enzo ging prima. En ik ontdek net ook dat ook een XFCE sessie gestart kan worden...  ^-^
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Xubuntu installatie
« Reactie #7 Gepost op: 2015/01/21, 21:57:27 »
Maar ik neem aan dat je dan wel weer dezelfde  programma's opnieuw moet installeren.
Dat klopt, maar ook daar is natuurlijk een oplossing voor.
Je hoeft alleen maar bij te houden, welke programma's je geïnstalleerd hebt en welke je verwijderd hebt.
Een simpele bash file kan dat het werk doen:
sudo apt-get install prog1 prog2 prog3 ........ prog99
sudo apt-get purge progA progB progC ........ progZ
Bij mij gaat erg veel d.m.v. bash files, lekker makkelijk ...... :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Xubuntu installatie
« Reactie #8 Gepost op: 2015/01/21, 22:06:14 »
Maar ik neem aan dat je dan wel weer dezelfde  programma's opnieuw moet installeren.
Dat klopt, maar ook daar is natuurlijk een oplossing voor.
Je hoeft alleen maar bij te houden, welke programma's je geïnstalleerd hebt en welke je verwijderd hebt.
Een simpele bash file kan dat het werk doen:
sudo apt-get install prog1 prog2 prog3 ........ prog99
sudo apt-get purge progA progB progC ........ progZ
Bij mij gaat erg veel d.m.v. bash files, lekker makkelijk ...... :lol:

Dat doe ik sinds kort ook. Ideaal. Nou nog de paar ppa's die ik standaard heb ook zo afhandelen. Zo gaat een nieuwe installatie dan heel vlot!
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Xubuntu installatie
« Reactie #9 Gepost op: 2015/01/21, 22:34:18 »
Weer wat bijgeleerd. Bedankt allemaal weer.  =D

Ik moet wel bekennen dat ik meer verwachtte van Xubuntu aan snelheid. Tot nog toe heb ik niet echt het idee dat hij nou zo sneller draait dan Ubuntu 32.

En kan de XFCE sessie ook gewoon probleemloos gebruikt worden? (wel geinig, twee linux-versies ineen)
« Laatst bewerkt op: 2015/01/21, 23:00:28 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Xubuntu installatie
« Reactie #10 Gepost op: 2015/01/22, 14:15:32 »
Xubuntu is niet sneller dan Ubuntu. Ubuntu heeft die Compiz-toestanden, die kunnen een pc vertragen. Zet je dat uit, dan zijn beide versies (in theorie) even snel. Xubuntu is wel lichter dan Ubuntu en kan dus prima draaien op kleinere/goedkopere/oudere & splinternieuwe multicore-systemen.

Re: Xubuntu installatie
« Reactie #11 Gepost op: 2015/01/22, 14:16:46 »
En kan de XFCE sessie ook gewoon probleemloos gebruikt worden? (wel geinig, twee linux-versies ineen)
Probeer het eens en oordeel zelf.

Offline jan11000

  • Lid
Re: Xubuntu installatie
« Reactie #12 Gepost op: 2015/01/22, 14:24:42 »
Wel zorgen dat je de videokaart driver goed installeert, dan heb je meer snelheid.

Re: Xubuntu installatie
« Reactie #13 Gepost op: 2015/01/22, 19:14:19 »
Xubuntu is niet sneller dan Ubuntu. Ubuntu heeft die Compiz-toestanden, die kunnen een pc vertragen. Zet je dat uit, dan zijn beide versies (in theorie) even snel. Xubuntu is wel lichter dan Ubuntu en kan dus prima draaien op kleinere/goedkopere/oudere & splinternieuwe multicore-systemen.

Op de laptop waar nu Xubuntu14LTS op staat stond voorheen Ubuntu12LTS.
Ik merk echt geen verschil. Ik moest zelfs de swap terug zetten anders was Xubuntu zelfs flink trager.
Juist omdat hij wat lichter is en daardoor beter voor oudere systemen had ik juist wat meer snelheid verwacht. Stabiel zijn ze allebei gewoon.

Maakt niet uit hoor. Voorlopig vind ik het alweer geinig dat ik weer een linux distri leer kennen. Met tot nu toe het resultaat dat ik beiden hun voordelen vindt hebben, maar in beide versies handigheidjes mis die de andere dan weer heeft. 1-1 dus.
En eigenlijk meteen mijn derde distri aangezien die XFCE er ook nog op zit ^-^ . Die ga ik zeker nog bekijken nu jullie aangeven dat dat zonder probs zou moeten draaien.

Wel zorgen dat je de videokaart driver goed installeert, dan heb je meer snelheid.

Als het goed is staat dat goed. Maar dat zal ik nog nakijken.
Zowel bij Xubuntu als voorheen Ubuntu is dat bij de installatie zelf en zonder wijziging naderhand aan de gang gebracht.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline HarzG

  • Lid
Re: Xubuntu installatie
« Reactie #14 Gepost op: 2015/01/24, 15:37:28 »
Ik merk echt geen verschil. Ik moest zelfs de swap terug zetten anders was Xubuntu zelfs flink trager.
Bedoel je daarmee de tip van Pjotr om de swapneiging te beperken?
Je kan nog proberen of het verwijderen van een index-programma je systeem sneller maakt.
Met name systemen met een oudere processor en weinig werkgeheugen kunnen hiervan aardig opknappen.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Re: Xubuntu installatie
« Reactie #15 Gepost op: 2015/01/26, 19:18:45 »
Bedoel je daarmee de tip van Pjotr om de swapneiging te beperken?
Je kan nog proberen of het verwijderen van een index-programma je systeem sneller maakt.
Met name systemen met een oudere processor en weinig werkgeheugen kunnen hiervan aardig opknappen.

Ja die bedoelde ik.
Dan ga ik met jouw tip ook nog een keer aan de slag. Bedankt.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Xubuntu installatie
« Reactie #16 Gepost op: 2015/01/27, 20:34:44 »
En kan de XFCE sessie ook gewoon probleemloos gebruikt worden? (wel geinig, twee linux-versies ineen)
Probeer het eens en oordeel zelf.
Nu aan het proberen. Ik zie/merk (nog??) geen verschil.
Waar moet ik verschil vinden?
« Laatst bewerkt op: 2015/01/27, 20:38:12 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline PKing

  • Lid
Re: Xubuntu installatie
« Reactie #17 Gepost op: 2015/01/27, 21:29:02 »
Xubuntu is toch al XFCE of begrijp ik het nu niet goed?
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Xubuntu installatie
« Reactie #18 Gepost op: 2015/01/27, 21:54:44 »
Je hebt in Xubuntu de mogelijkheid, om een "standaard" XFCE sessie te starten.
Vroeger was dat echt met een ander uiterlijk, maar tegenwoordig ziet deze er hetzelfde uit.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Xubuntu installatie
« Reactie #19 Gepost op: 2015/01/28, 12:22:40 »
Maar als het uiterlijk hetzelfde is, wat is dan precies wel het verschil? Want in snelheid zie ik het niet echt terug.

Moet ik ook eerlijk bekennen, 2 personen hier in huis die met de Xubuntu-laptop werken vonden hem voorheen met Ubuntu net zo snel. Eigenlijk zou dat niet moeten kunnen toch, of wel?
Op zich bevalt Xubuntu wel hoor, en ik kraak het ook zeker niet af want werkt op zich gewoon goed. Maar een voordeel op Ubuntu (anders dan uiterlijk en persoonlijke voorkeur daarin) zien wij nog niet.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline PKing

  • Lid
Re: Xubuntu installatie
« Reactie #20 Gepost op: 2015/01/28, 12:27:13 »
Aangezien beide onder de motorkap hetzelfde zijn zal de snelheidswinst waarschijnlijk niet meetbaar zijn?

Alleen grafische dingen misschien en/of erg zware software, maar wanneer dat in beide versies zowieso tegen de systeemmax zit dan merk je weinig.
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

Re: Xubuntu installatie
« Reactie #21 Gepost op: 2015/01/28, 12:32:52 »
Dat dachten wij al te merken. En dan gaat onze voorkeur toch uit naar Ubuntu. Mja, dat is persoonlijk hè.  ;)

Overigens bij beiden geen noemenswaardige snelheidsproblemen anders dan dat de laptop ouder is. In beide gevallen is die laptop weer gebruiksvriendelijk draaiend dankzij Linux. Waarvoor complimenten voor zowel U als X.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore