Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Allegro installeren/instellen op Ubuntu Hardy Heron  (gelezen 3344 keer)

Offline jopy

  • Lid
Allegro installeren/instellen op Ubuntu Hardy Heron
« Gepost op: 2008/05/02, 19:43:35 »
Hallo mensen,

Ik wil graag beginnen met het programmeren van 2d spellen in C, dit wil ik doen met (de game library) Allegro.
De basiskennis van C heb ik al, dus daar hoef ik me niet druk meer over te maken.
Ik zag Allegro staan in Synaptic, dus daar heb ik het nu mee geinstalleerd. (pakketten liballegro4.2, liballegro4.2-dev en liballegro4.2-doc)
Ik gebruik Code::Blocks als IDE. En wanneer ik daarmee dit programmaatje compileer:
#include
#include // You must include the Allegro Header file
int main(int argc, char *argv[])
{
    allegro_init(); // Initialize Allegro
    install_keyboard(); // Initialize keyboard routines
    set_gfx_mode(GFX_AUTODETECT, 640,480,0,0); // Change our graphics mode to 640x480
    readkey(); // Wait untill a key is pressed
    return 0; // Exit with no errors
}
END_OF_MAIN() // This must be called right after the closing bracket of your MAIN function.
                       // It is Allegro specific.
Krijg ik deze foutmeldingen:
/programma.o In function `main':
undefined reference to `_install_allegro_version_check'
undefined reference to `install_keyboard'
undefined reference to `set_gfx_mode'
undefined reference to `readkey'
||=== Build finished: 4 errors, 0 warnings ===|
De fout zou moeten zitten bij "allegro_init();".
Ik krijg ongeveer dezelfde foutmeldingen wanneer ik het programma rechtstreeks met gcc compileer, dus het ligt niet aan code::blocks.
Ik heb het idee dat Allegro nog niet goed geinstalleerd of geconfigureerd is.
De opdrachten "man allegro" "allegro" worden niet herkend in de terminal. Alleen bij "info allegro" krijg ik een korte disclaimer en het versie nummer.
Zijn er andere mensen die Allegro gebruiken en het wel goed aan de praat kregen in Ubuntu?

Allegro installeren/instellen op Ubuntu Hardy Heron
« Reactie #1 Gepost op: 2008/05/02, 20:26:32 »
volgens mij ben je vergeten te linken met de bibliotheek van allegro.
die zit normaal gezien ergens in /usr/lib/, gewoon de linker er op attent maken en klaar is kees.

Offline jopy

  • Lid
Allegro installeren/instellen op Ubuntu Hardy Heron
« Reactie #2 Gepost op: 2008/05/02, 21:37:08 »
Is er een site of een howto die over het linken gaat? Ik heb het eigenlijk nooit gedaan.
Ik ben erop gaan zoeken in google, en ik vond dit topic:
http://www.allegro.cc/forums/thread/589877/647120#target
Hierin staat dat je wel kan compileren met:
gcc programma.c -o programma `allegro-config --libs`Dit werkt bij mij, maar ik zou niet kunnen verklaren wat er werkt, hoe het werkt en waarom het nu werkt.
Is er nog een mogelijkheid om het laatste gedeelte "allegro-config --libs" standaard op te nemen in de compileer opdracht?
Heeft het iets met de PATH te maken in Linux dit? Of haal ik nu dingen door elkaar?
Als ik gewoon op google zoek kom ik allerlei "handige links over ubuntu op het internet" tegen, dat werkt dus niet.

Offline jopy

  • Lid
Allegro installeren/instellen op Ubuntu Hardy Heron
« Reactie #3 Gepost op: 2008/05/03, 11:42:57 »
Ik snap nu wel welke linker je bedoelt. Ik had niet aan die linker gedacht, maar aan een algemene link in Linux.
Bedankt, het werkt nu.
Ik heb bij code::blocks bij settings>>compiler&debugger>>linker>>other linker options   de regel 'allegro-config --libs` ingevoerd en dat werkt.