Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: film te groot  (gelezen 5204 keer)

oomdef

  • Gast
film te groot
« Gepost op: 2008/04/06, 03:00:12 »
ik heb een mkv filmpje opgenomen van 6.5gb,nu zou ik hem graag meenemen op
mijn usbschijfje,maar die is in fat geformateerddus dan is het bestand te groot.
ik zou hem ook in kunnen pakken maar dan krijg ik ook maar 1targz  bestand.
is het ook mogelijk om meerdere delen te ktijgen zoals met zip of rar.
en als dat mogelijk is hoe moet dat dan.

film te groot
« Reactie #1 Gepost op: 2008/04/06, 03:20:40 »
Alleen Fat 16 kan geen bestanden groter dan 4 gig aan.

Formateer hem Fat 32 en het kan erop.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

film te groot
« Reactie #2 Gepost op: 2008/04/06, 08:34:30 »
Kun je die film niet beter omzetten naar bvb. een avi formaat dan wordt hij veronderstel ik een pak kleiner.
Hoe lang duurt die film eigenlijk want ik vind 6.5 Gig wel ongelooflijk veel.
Allemaal Linux gerelateerde links op mijn website http://home.scarlet.be/jefdamen/Ubuntu.html
Mijn YouTube kanaal:http://www.youtube.com/user/asilnevs
https://jefdamen.wordpress.com/
We are spiritual beings having a human experience

Offline vanadium

  • Lid
film te groot
« Reactie #3 Gepost op: 2008/04/06, 10:58:18 »
Je zou ook je plan kunnen trekken door tijdelijk de film in kleinere stukken te splitsen, om die ter bestemming weer aan elkaar te plakken. Dat allemaal met standaard Ubuntu tooltjes. Je kan dit doen in één keer, zonder tussentijdse bestanden te moeten gaan maken.

Stel je USB is gemount op /media/usb en je film is in ~/film

split -b 2000m mijngrotefilm.mkv /media/usb/stukjes_Je zal je film terugvinden in stukken van 2 gigabyte met namen "stukje_aa", stukje_ab", enz.

Eens ter bestemming reconstueer je het oorspronkelijk bestand gewoon met cat:

cat /media/usb/stukjes_* > mijngrotefilm.mkv

film te groot
« Reactie #4 Gepost op: 2008/04/06, 11:37:32 »
@arie

idd zat nog met iets anders in gedachte...
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
film te groot
« Reactie #5 Gepost op: 2008/04/07, 01:25:43 »
Citaat van: asilnevs
Kun je die film niet beter omzetten naar bvb. een avi formaat dan wordt hij veronderstel ik een pak kleiner.
Hoe lang duurt die film eigenlijk want ik vind 6.5 Gig wel ongelooflijk veel.
MKV en AVI zijn containerformaten, geen videoformaten. Iets omzetten van mkv naar avi zou dus de container aanpassen (en mogelijk een aantal dingen laten vallen omdat AVI niet zo geavanceerd is als MKV). Jij doelt op het aanpassen van de videostream binnen de container. Maar het kan goed zijn dat dit gewoon een heel langdurig bestand is, of dat de kwaliteit gewoon zo hoog mogelijk moet blijven en dat de videostream daarom moeilijk kleiner kan. En transcoding geeft altijd kwaliteitsverlies.

Citaat van: vanadium
Je zou ook je plan kunnen trekken door tijdelijk de film in kleinere stukken te splitsen, om die ter bestemming weer aan elkaar te plakken. Dat allemaal met standaard Ubuntu tooltjes. Je kan dit doen in één keer, zonder tussentijdse bestanden te moeten gaan maken.
Goeie tip, en je kan het eventueel combineren met tar en gzip/bzip2:

Een reeks van gesplitste .tar.gz's maken:
tar czvf /map/met/film/film.mkv | split -b 2G - /media/usb/film_part_ (of tar cjvf als je via bzip2 wil comprimeren ipv gzip)

Terug aaneenplakken en uitpakken:
cd /uitpakken/naar/deze/map/
cat /media/usb/film_part_* | tar xzvf
(of tar xjvf als je via bzip2 wil decomprimeren ipv gzip)

Commando's gebruiken op eigen risico, niet getest, maar samengesteld a.h.v. manpages :P

Spijtig dat dergelijke funtionaliteit nog niet is ingebouwd in KDE's Ark of GNOME's File-roller...
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

oomdef

  • Gast
film te groot
« Reactie #6 Gepost op: 2008/04/07, 08:30:25 »
Citaat van: vanadium
Je zou ook je plan kunnen trekken door tijdelijk de film in kleinere stukken te splitsen, om die ter bestemming weer aan elkaar te plakken. Dat allemaal met standaard Ubuntu tooltjes. Je kan dit doen in één keer, zonder tussentijdse bestanden te moeten gaan maken.

Stel je USB is gemount op /media/usb en je film is in ~/film

split -b 2000m mijngrotefilm.mkv /media/usb/stukjes_Je zal je film terugvinden in stukken van 2 gigabyte met namen "stukje_aa", stukje_ab", enz.

Eens ter bestemming reconstueer je het oorspronkelijk bestand gewoon met cat:

cat /media/usb/stukjes_* > mijngrotefilm.mkv
dank je wel, dat is wat ik bedoelde want daarvoor ging ik altijd terug naar windoowz om het met winrar te verdelen .
ik dacht dat je het ook met fileroller in kon pakken maar dat blijkt niet zo te zijn.
om hem nou om te gaan zetten naar een avi van 700mb vind ik toch wel zonde van mijn hidef film.
nog bedankt voor alle reakties.

Offline vanadium

  • Lid
film te groot
« Reactie #7 Gepost op: 2008/04/07, 09:46:05 »
In dit geval zal tar niet veel zin hebben: filmbestanden zijn al dermate gecomprimeerd dat je er met tar amper nog wat van zal kunnen afdoen. Je hebt dus enkel de nadelen (veel tragere procedure) maar niet de voordelen hier. Evenwel onthouden, die tip, voor als je grote bestanden hebt die goed comprimeerbaar zijn (hoewel die zelden in de gigabytes zullen open).

oomdef

  • Gast
film te groot
« Reactie #8 Gepost op: 2008/04/08, 11:45:36 »
wooooah effe time out, dus het gaat niet om het comprimeren maar puur voor
het splitsen,zodat ik het op mijn usbdisk kan zetten.
het enige criterium om te kiezen is eigenlijk de snelheid;dus wat is het snelste  
 split -b 2000m mijngrotefilm.mkv /media/usb/stukjes_     of  tar czvf /map/met/film/film.mkv | split -b 2G - /media/usb/film_part_  

alvast bedankt voor de reakties

Offline rja

  • Lid
film te groot
« Reactie #9 Gepost op: 2008/04/08, 23:19:57 »
Citaat van: oomdef
wooooah effe time out, dus het gaat niet om het comprimeren maar puur voor
het splitsen,zodat ik het op mijn usbdisk kan zetten.
het enige criterium om te kiezen is eigenlijk de snelheid;dus wat is het snelste  
 split -b 2000m mijngrotefilm.mkv /media/usb/stukjes_     of  tar czvf /map/met/film/film.mkv | split -b 2G - /media/usb/film_part_  

alvast bedankt voor de reakties
Sorry, hoor je bent aan symptoom bestrijding bezig.

Formateer die schijf, met een bestandindeling die wel die grote bestanden aan kan.

Formateer die schijf als NTFS, die ondersteunt Gutsy, zonder problemen.

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
film te groot
« Reactie #10 Gepost op: 2008/04/09, 06:25:09 »
Citaat van: oomdef
wooooah effe time out, dus het gaat niet om het comprimeren maar puur voor
het splitsen,zodat ik het op mijn usbdisk kan zetten.
het enige criterium om te kiezen is eigenlijk de snelheid;dus wat is het snelste  
 split -b 2000m mijngrotefilm.mkv /media/usb/stukjes_     of  tar czvf /map/met/film/film.mkv | split -b 2G - /media/usb/film_part_  

alvast bedankt voor de reakties
Het eerste commando splitst de film in stukjes van ongeveer 2 gigabyte.
Het tweede commando maakt een tar.gz archief van de film, en splitst dat archief in stukjes van 2 gigabyte.

Conclusie: 1 is sneller, met 2 heb je nog een klein beetje extra compressie
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Offline patrick

  • Lid
film te groot
« Reactie #11 Gepost op: 2008/04/09, 09:15:38 »
Of je kan natuurlijk een grotere USB stick kopen van vb 8Gb prijs hier bij ons
Corsair Flash Voyager 8Gb USB 2.0  35,90€
Acer desktop met intel E5200 - 4Gb Ram - ATI RADEON HD3450 256Mb - 640Gb HD en 1 van 320 Gb.
Dual boot systeem met Ubuntu 11.04 32Bit en Windows 7 Ultimate 32Bit

Offline vanadium

  • Lid
film te groot
« Reactie #12 Gepost op: 2008/04/09, 13:15:12 »
Met een eenvoudig standaard bash commando kan  je het probleem oplossen. Uiteraard kan je altijd een nieuwe schijf kopen, herformatteren, een krachtiger processor steken, of een aardappel schillen met een circelzaag.

oomdef

  • Gast
film te groot
« Reactie #13 Gepost op: 2008/04/12, 10:43:33 »
m,n schijf is 250gb dus ruimte genoeg zou ik zo zeggen,maar het is gelukt want ik heb dat programma of frontend van7z peazip er op gezet dus nu kan ik het met een gui doen.
maar splitsen via de cli is natuurlijk erg leerzaam om die commando's te leren ,en om je vertrouwd te maken met de terminal.