Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: installatie Ubuntu 11.10  (gelezen 4991 keer)

installatie Ubuntu 11.10
« Gepost op: 2012/02/07, 10:56:40 »
wie kan me helpen met installeren van Ubuntu 11.10 naast Windows XP
Als ik Ubuntu van de gebrande CD probeer te installeren krijg ik de foutmelding "invalid argument"
voor details kijk in de Wubi log ,die Wubi log heb ik gevonden maar zegt me niets .wie kan me helpen dit op te lossen.

Re: installatie Ubuntu 11.10
« Reactie #1 Gepost op: 2012/02/07, 11:37:09 »
Wubi is af te raden om diverse redenen; crasht Windows (wat een reële mogelijkheid is) ben je je Ubuntu-installatie (en alle bestanden) mee kwijt. Niet doen !

Aan te raden is om een dualboot te maken (naast elkaar te installeren) :)


http://wiki.ubuntu-nl.org/Installatie

afwerken van de installatie: http://sites.google.com/site/computertip/directdoen

Of contacteer een steunpunt (zie steunpuntkaart) voor hulp. Dit zijn allemaal vrijwilligers die gratis hulp verlenen. :)


Succes !
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: installatie Ubuntu 11.10
« Reactie #2 Gepost op: 2012/02/07, 13:28:21 »
geprobeerd Ubuntu naast Windows te installeren maar krijg nu foutmelding Windows backend
object has no attribute cd path. wie kan hier iets van maken?

Offline ThomasN

  • Lid
Re: installatie Ubuntu 11.10
« Reactie #3 Gepost op: 2012/02/07, 15:18:27 »
Dat lijkt me een foutmelding van Windows, dat betekent dat je nog steeds binnen Windows probeert te installeren. Wat doe je precies en waar gaat het mis?

Als je de iso van Ubuntu als een image (schijfafbeelding) op een cd hebt gebrand kan je vervolgens gewoon van deze cd opstarten. Eventueel moet je in het bios nog de opstartvolgorde aanpassen, om opstarten van een cd mogelijk te maken. Als je vanaf de cd opstart en kiest voor installeren krijg je de optie in beeld om Ubuntu naast Windows te installeren.

Zorg van tevoren wel dat je back-ups hebt van je bestanden en dat je de harde schijf in Windows hebt gedefragmenteerd, om problemen tijdens het partitioneren te voorkomen.

Re: installatie Ubuntu 11.10
« Reactie #4 Gepost op: 2012/02/08, 19:10:34 »
hoe kan ik de Bios veranderen ?

Offline Conny

  • Lid
Re: installatie Ubuntu 11.10
« Reactie #5 Gepost op: 2012/02/09, 00:20:17 »

Re: installatie Ubuntu 11.10
« Reactie #6 Gepost op: 2012/02/09, 14:05:30 »
het is gelukt de bios te veranderen en van de cd op te starten ,echter installatie op de harde schijf naast windows nog niet gelukt iets met partitie van de schijf ,later nog maar eens proberen .
Heb nu wel Ubuntu geprobeert vanaf de cd alleen werkt wel wat traag.
Ik wil een nieuwe computer kopen en Ubuntu hierop installeren als ik het zo snel heb bekeken
heb ik alleen aan Ubuntu genoeg om alles te kunnen doen ,internetten ,emails, fotos zoals met picassa etc. wat kunnen jullie me adviseren die 100 Euro voor Windows 7 besparen en overstappen op Ubuntu
of toch  bij Windows blijven .

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: installatie Ubuntu 11.10
« Reactie #7 Gepost op: 2012/02/09, 21:55:24 »
Beste benhoebeke,

Ik zou Windows gewoon houden. Er zijn altijd nog enkele toepassingen (een routeplanner updaten bv.) die via Windows moeten. Wat je in zo'n geval kan doen, is een zgn. dual boot maken: twee systemen naast elkaar, bij opstarten van je pc kies je welk systeem je wilt opstarten.

Meer info hierover vindt je hier: http://sites.google.com/site/computertip/installeren
(Sowieso een site met heel veel nuttige info als je net met Ubuntu begint  ;))

Je zal vanzelf merken hoe prettig Ubuntu in het gebruik is. Updates komen direct, binnen een paar minuten geinstalleerd; geen defragmenteren meer nodig; geen last meer van virussen; en zo nog veel meer. En naar Windows kan je altijd nog.

Succes!
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Re: installatie Ubuntu 11.10
« Reactie #8 Gepost op: 2012/02/12, 15:00:11 »
heb weer geprobeerd via de installatiehulp Ububntu 11.10 naast Windows op de harde schijf te copieren.
Ik kom tot het punt van het partitioneren van de schijf en krijg dan de foutmelding
aanpassen partitie grootte is mislukt er is een fout opgetreden tijdens het wegschrijven naar de opslagapparaten. Het wijzigen van de partitie grootte is afgebroken.
Wie heeft enig idee wat ik kan doen om die Ubuntu toch op die harde schijf draaiende te krijgen.

Offline koos4401

  • Lid
Re: installatie Ubuntu 11.10
« Reactie #9 Gepost op: 2012/02/12, 15:23:02 »
Ik kan nergens jouw schijfindeling vinden. Heb je soms al 4 primaire partities, waardoor er "niets" (= géén nieuwe primaire partitie) meer bij kan?
Wat is het resultaat van de invoer in de terminal van sudo fdisk -l (kleine letter l) Wachtwoord invoeren. Je ziet dat wachtwoord niet en je ziet niets van de invoer.
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Re: installatie Ubuntu 11.10
« Reactie #10 Gepost op: 2012/02/13, 12:15:25 »
hoe kan ik zien hoeveel primaire partities er op de schijf zijn ik heb 120 Gb waarvan nog 47 Gb beschikbaar is . hoe voer ik sudo fdisk -1 in ? wie kan me hierbij helpen ?

Offline koos4401

  • Lid
Re: installatie Ubuntu 11.10
« Reactie #11 Gepost op: 2012/02/13, 12:22:30 »
'n lekkie in m'n klikken, Sorry
« Laatst bewerkt op: 2012/02/13, 12:27:31 door koos4401 »
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Offline koos4401

  • Lid
Re: installatie Ubuntu 11.10
« Reactie #12 Gepost op: 2012/02/13, 12:26:24 »
Ga naar: Toepassingen --> Hulpmiddelen --> Terminal en klik deze aan.
Knip en plak in de terminal: sudo fdisk -lnog steeds met de LETTER l (van leesles) zoals ik ook al eerder schreef.
Er wordt om je wachtwoord gevraagd. Dit wachtwoord moet je blind intypen, je ziet zelfs geen sterretjes of bolletjes, en afsluiten met de entertoets.
Daarna komt in de Terminal het resultaat tevoorschijn.
Dit resultaat kopiëren en plakken in je antwoord aan dit forum
Edit:
Als je alleen in Windows kunt, moet je "schijfbeheer" opzoeken in Windows (gebruik de Windows-help desnoods daarvoor)en maar eens rapporteren/plaatje tonen wat daar staat.
End edit.
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Re: installatie Ubuntu 11.10
« Reactie #13 Gepost op: 2012/02/13, 19:16:59 »
ik kan alleen in Windows
Schijfbeheer :
volume, indeling, type,bestandssys,   stat,     cap, vrije ruimte, fout tol , overhead.
           partitie   stand  FAT          in orde
                                                ELSA config 39 MB 35MB      Nee         0%
(C:)      part                NTFS        in orde       111,75 GB 50 GB NEE         0%
       zegt dit iets?                                                   

Offline Wout55

  • Lid
Re: installatie Ubuntu 11.10
« Reactie #14 Gepost op: 2012/02/13, 19:32:48 »
ik kan alleen in Windows
Schijfbeheer :
volume, indeling, type,bestandssys,   stat,     cap, vrije ruimte, fout tol , overhead.
           partitie   stand  FAT          in orde
                                                ELSA config 39 MB 35MB      Nee         0%
(C:)      part                NTFS        in orde       111,75 GB 50 GB NEE         0%
       zegt dit iets?                                                   
Ja, dit zegt dat nagenoeg de hele harde schijf wordt ingenomen door Windows. Wat je zou kunnen doen is in Windows de schijf defragmenteren. Dan is het daarna makkelijker om de windowspartitie te verkleinen. Dat kan niet in Windows XP zelf maar met de Ubuntu installatie CD. Waarschijnlijk gaat er nu iets fout bij de poging om de Windowspartitie te verkleinen. Het zou kunnen dat al je data over de hele harde schijf verspreid zijn, dat verklaart dan mogelijk meteen waarom Wubi vastloopt.

Offline koos4401

  • Lid
Re: installatie Ubuntu 11.10
« Reactie #15 Gepost op: 2012/02/13, 19:59:55 »
Zo te zien is dit
Citaat
  ELSA config 39 MB 35MB      Nee         0%
géén recovery-partitie; daar is 'ie veel te klein voor, en dit
Citaat
NTFS        in orde       111,75 GB 50 GB NEE         0%
je Windows Er zijn géén 4 primaire partities, dus je zou een dual boot moeten kunnen opzetten.
I.t.t. wat Wout55 beweert, is je schijf slechts ongeveer half-vol (50/117,5 = 43%)

Misschien - maar dat weet ik niet! - zit in die ELSApartitie een "grapje" verstopt dat de boel blokkeert.
Google op ELSA-files levert overigens 1 link naar Warez-filez { http://www.warez-files.com } en die kunnen dodelijk gif bevatten voor je Windows, dat weet je?
Wacht op een echte deskundige!
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Offline Wout55

  • Lid
Re: installatie Ubuntu 11.10
« Reactie #16 Gepost op: 2012/02/14, 08:57:29 »
Even een aanvulling, ik heb niet beweerd dat de windowspartitie helemaal vol is. Daar heb ik niets over gezegd. De Windowspartitie is 111,7 GB groot waarvan 50 GB gebruikt is. Waar die data staan is een andere zaak. Dat kan verspreid zijn over de hele ruimte van die partitie.
« Laatst bewerkt op: 2012/02/14, 09:01:45 door Wout55 »

Re: installatie Ubuntu 11.10
« Reactie #17 Gepost op: 2012/02/14, 20:20:13 »
bedankt voor jullie reactie ,heb de harde schijf opnieuw gedefragmenteerd en opnieuw geprobeerd Ubuntu te installeren ,helaas weer hetzelfde de partitie wordt afgebroken.Dit gaat waarschijnlijk niet lukken.Ik kan in ieder geval Ubuntu uitproberen vanaf de Cd als dit bevalt kan ik Ubuntu op een nieuwe
computer (moet ik nog aanschaffen) installeren.nogmaals bedankt .

Offline Wout55

  • Lid
Re: installatie Ubuntu 11.10
« Reactie #18 Gepost op: 2012/02/15, 08:35:27 »
Wat je kunt proberen is om met Gparted vanaf een cd de harde schijf te partioneren. Ik zal een linkje zoeken.

Re: installatie Ubuntu 11.10
« Reactie #19 Gepost op: 2012/02/18, 09:32:06 »
Wat is het resultaat van de invoer in de terminal van sudo fdisk -l (kleine letter l) Wachtwoord invoeren. Je ziet dat wachtwoord niet en je ziet niets van de invoer.

Dit is toch wel een belangrijke.
De gegevens vanuit Windows zijn namelijk niet zo goed te lezen.

Start met de live-cd en kies Ubuntu uitproberen.
Open een terminal venster.
Geeft het commando:
sudo fdisk -l (De laatste l is een kleine L)
Kopieer de uitkomst en post dit op het forum.

Verder kan het zijn dat je probeert een te groot deel voor Ubuntu te reserveren.
Je schijf is al meer dan 50% gebruikt.
Als je dus 50% of meer voor Ubuntu probeert te reserveren gaat dat mis.
Geef aan dat de verdeling niet 50/50% moet zijn maar 60/40% o.i.d.


Je kan ook je Windows opruimen om genoeg ruimte vrij te maken. Zoals programma's die je niet meer gebruikt (vooral games) en bestanden die weg kunnen.
Bestanden die je alleen ter argief nog wilt bewaren kan je beter op een externe opslag (usb, externe hdd) zetten.

Re: installatie Ubuntu 11.10
« Reactie #20 Gepost op: 2012/02/20, 12:22:51 »
ik heb nu een nieuwe computer besteld waar ik alleen Ubuntu 11.10 op wil installeren
hoe kan ik het beste te werk gaan ,kan ik de cd in de drive stoppen en installeren en klaar
wie kan me adviseren.

Re: installatie Ubuntu 11.10
« Reactie #21 Gepost op: 2012/03/11, 17:40:03 »
Het lijkt heel wat, maar als je ubuntu als enige op je computer wilt hebben (ook zonder recovery en zo) is dit eigenlijk vrij simpel:

1. Je stopt de Live-CD in de lade, doe je lade dicht
2. Je start je computer op vanaf de live-cd (in de bios veranderen)
3. Je kiest je taal
4. Je krijgt opties te zien: persoonlijk controleer ik mijn cd eerst altijd op fouten;
   Daarna kan je óf ubuntu eerst uitproberen óf ubuntu gelijk installeren.
5. Kies hoe je ubuntu wilt installeren: in jouw geval windows verwijderen en ubuntu 11.10 installeren.
6. Voer nog wat persoonlijke gegevens in.
7. Leun lekker achteruit en kijk hoe ubuntu geïnstalleerd wordt