Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: netwerkverbinding maken met Xubuntu 10.04  (gelezen 2897 keer)

Offline poj

  • Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
netwerkverbinding maken met Xubuntu 10.04
« Gepost op: 2010/10/06, 21:19:04 »
Beste mensen,

Ik probeer met Xubuntu 10.04 een verbinding te maken met een netwerkschijf. Ik heb Xubuntu net geïnstalleerd dus het is allemaal nog redelijk kaal, dus ik kan me voorstellen dat ik nog iets moet installeren.

Ik heb al gelezen dat in de huidige versie van Thunar de functionaliteit niet voorhanden is.

Met het programmaatje Gigolo heb ik wel een verbinding kunnen maken met de netwerkschijf, althans ik denk dat het gelukt is. Maar kan in Gigolo niet de betreffende map openen, terwijl als ik een NTFS schijf in de computer open dan opent het netjes de THunar en dan kan ik die map inkijken. Wat vergeet ik?

Alvast bedankt,

Jop
gebruiker en fan van XubuntU 18.04 en 20.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.

Offline poj

  • Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
Re: netwerkverbinding maken met Xubuntu 10.04
« Reactie #1 Gepost op: 2010/10/06, 21:21:41 »
PS. Ik vond ook deze methode, maar werkt dit en is het betrouwbaar?

Citaat
en later vond ik ook
* Thunar versie 1.1.1 (nieuwere versie dan de versie in xfce 4.6)

na een mislukte poging om PCmanFM2 met samba te laten praten vond ik na lang zoeken en wat tips in #ubuntu (freenode.org) een changelog van thunar 1.1 waaron stond dat deze nu ook eindelijk remote filesystems ondersteunde.

ik heb deze feature inmiddels een paar testrondjes gegeven en het werkt nog ook,

om dit aan de praat te krijgen heb je vooralsnog wel de xubuntu-dev ppa nodig, maar dat mag de pret niet deren. om te installeren typ je:

$ sudo add-apt-repository ppa:xubuntu-dev/ppa && sudo apt-get update && sudo apt-get install thunar
gebruiker en fan van XubuntU 18.04 en 20.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.

Offline #!

  • Lid
    • tuxtopia
Re: netwerkverbinding maken met Xubuntu 10.04
« Reactie #2 Gepost op: 2010/10/07, 10:05:14 »
Betrouwbaar? Tja het is de development/unstable versie van Thunar, je filebrowser. Mjin ervaring is dat hier altijd prima mee te werken is. Ik begrijp dat je een samba schijf probeert te mounten? Ik kwam dit tegen:
http://grumpymole.blogspot.com/2006/12/xubuntu-browsing-samba-shares-with.html

Offline poj

  • Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
Re: netwerkverbinding maken met Xubuntu 10.04
« Reactie #3 Gepost op: 2010/10/07, 19:29:31 »
Ik probeer inderdaad een SMB-schijf te koppelen, maar ik snap niet waarom ik Gigolo het wel kan koppelen, maar verder niet kan openen.
gebruiker en fan van XubuntU 18.04 en 20.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.

Offline poj

  • Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
Re: netwerkverbinding maken met Xubuntu 10.04
« Reactie #4 Gepost op: 2010/10/07, 19:53:51 »
Ik heb ook de andere methode met fusesmb geprobeerd, maar dan kan ik stap 1 niet uitvoeren: Ik zie niet de mogelijkheid voor gedeelde mappen onder >toepassingen>systeem. Ik heb dan ook geen idee of samba goed is geïnstalleerd. En uiteindelijk blijk ik nog steeds in thunar het netwerk te kunnen zien.
gebruiker en fan van XubuntU 18.04 en 20.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.

Offline poj

  • Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
Re: netwerkverbinding maken met Xubuntu 10.04
« Reactie #5 Gepost op: 2010/10/07, 19:56:37 »
Verbindingen in Gigolo, de netwerkverbindingen kan ik niet openen, de lokale ntfs partitie wel.
gebruiker en fan van XubuntU 18.04 en 20.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.

Offline poj

  • Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
Re: netwerkverbinding maken met Xubuntu 10.04
« Reactie #6 Gepost op: 2010/10/07, 20:27:22 »
Inmiddels Thunar 1.1.1 geïnstalleerd. In thunar kan ik wel windowsnetwerken zien, maar verder is het mapje leeg. Zie foto. Als ik op de server kijk is er wel een verbinding met de computer (waarschijnlijk via Gigolo?). Is er ergens een instelling op de server dat de mappen niet zichtbaar zijn?

gebruiker en fan van XubuntU 18.04 en 20.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.

Offline poj

  • Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
Re: netwerkverbinding maken met Xubuntu 10.04
« Reactie #7 Gepost op: 2010/10/07, 20:40:59 »
En als ik een ingetypte netwerklocatie probeer te openen, dan is daar niet de mogelijkheid. Zie schermafdruk
gebruiker en fan van XubuntU 18.04 en 20.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.

Offline #!

  • Lid
    • tuxtopia
Re: netwerkverbinding maken met Xubuntu 10.04
« Reactie #8 Gepost op: 2010/10/08, 08:28:12 »
Raar.. Probeer het anders is the old fassion way: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=582319

Offline poj

  • Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
Re: netwerkverbinding maken met Xubuntu 10.04
« Reactie #9 Gepost op: 2010/10/08, 12:14:01 »
Ik denk dat er een ander probleem aan de hand is, daar het me wel is gelukt om verbinding te maken via >locatie openen en dan het pad smb://192.168.2.102/CVServer in te toetsen, maar op de een of andere manier wordt er niets zichtbaar in het windowsnetwerk.

Heeft iemand enig idee hoe dat zou kunnen?
gebruiker en fan van XubuntU 18.04 en 20.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.