Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: PDF onbeperkt schaalbaar?  (gelezen 1580 keer)

PDF onbeperkt schaalbaar?
« Gepost op: 2017/04/13, 07:03:30 »
Ik heb een logo gemaakt met Inkscape (SVG) en nu een gaat professionele vormgever een folder maken met dit logo. 

Nu blijkt Adobe Illustrator en Adobe Indesign beide geen SVG bestanden te kunnen open. 

Vraag: als ik het logo nu opsla als PDF (Adobe Illustrator en Adobe Indesign kunnen hiermee wel overweg) blijft het dan onbeperkt schaalbaar zonder kwaliteitsverlies net zoals een vectorbestand?

Ubuntu 18.04

Intel Skylake i3 6100, 8 GB DDR4, nVidia Geforce GTX 750 ti (2GB)

Re: PDF onbeperkt schaalbaar?
« Reactie #1 Gepost op: 2017/04/13, 08:55:10 »
Hai Tomatito,

Het hangt ervanaf of je pure vectoren hebt gebruikt. Zo ja, dan is dat pdf bestand een prima manier om naar adobe te schakelen.
Vreemd genoeg kon ik wel svg openen in adobe toen ik het eens uitprobeerde.
Je kunt een maand gratis creative cloud als proefabonnement nemen en het omzetten zelf doen.

Als je rastereffecten hebt gebruikt, dan moet je die omzetten naar een hoog dpi tijdens het opslaan als pdf.
Dan wordt dat effect een bitmapplaatje in je pdf, niet eindeloos schaalbaar.
Resolutie voor rasteriseren heet dat.

Een rastereffect is bv vervagen. Ook filters zijn vaak zo.
Je kunt het uitproberen door je bestand als pdf op te slaan en dat weer in Inkscape te openen. Is je afbeelding nog in puur bewerkbare  vectoren?
Of zit er een bitmapplaatje in?
Of je opent je oorspronkelijke svg even in Scribus. Ziet het er vreemd uit, dan heb je waarschijnlijk een effect gebruikt wat niet puur vectoren alleen bevat.

Veel succes ermee!
Ken je Inkscape al? Vectortekenprogramma. Mijn cursus: 
https://cursusinkscape.nl

Re: PDF onbeperkt schaalbaar?
« Reactie #2 Gepost op: 2017/04/13, 17:47:40 »
Bedankt voor je reactie.

Citaat
Vreemd genoeg kon ik wel svg openen in adobe toen ik het eens uitprobeerde
Ik heb het SVG bestand van verschillende vormgevers al teruggekregen met de mededeling dat ze het niet kunnen openen. Vraag mijzelf wel af of ze dan wel de moeite hebben genomen om te zoeken naar een oplossing. Kan mijzelf bijna niet voorstellen dat het niet kan.  SVG wordt bijvoorbeeld ook heel veel gebruikt in webdesign. Niet alleen Inkscape.

Het PDF bestand ziet er in Scribus wel raar uit (geen rastereffecten gebruikt). Gok er toch op dat het wel goed zit met dit  PDF bestand.



Ubuntu 18.04

Intel Skylake i3 6100, 8 GB DDR4, nVidia Geforce GTX 750 ti (2GB)

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: PDF onbeperkt schaalbaar?
« Reactie #3 Gepost op: 2017/04/13, 20:00:40 »
Hoi Tomatito,

Het gaat hier vermoedelijk niet om "de moeite nemen". Het gaat er hier puur om dat die vormgevers door hebben dat jij geen professionele vormgever bent. Binnen hun beroepsgroep wordt geen werk uitgewisseld in de vorm van een svg bestand. Daar willen ze dus gewoon niet aan. Of het wel zou kunnen is niet eens aan de orde.

Probeer het ook eens met een eps bestand. Dat hielp mij destijds uit de narigheid in een vergelijkbare situatie.

groeten,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: PDF onbeperkt schaalbaar?
« Reactie #4 Gepost op: 2017/04/13, 22:14:03 »
Citaat
Het gaat er hier puur om dat die vormgevers door hebben dat jij geen professionele vormgever bent

Klopt ik geef mij dan ook gewoon uit voor klant  ;) Ik zou zelf zeggen 'klant is koning' ( = dus even zoeken). Maar ik heb wel vaker gemerkt dat vormgevers vrij streng zijn in de manier waarop zij dingen aangeleverd willen krijgen (en ik ben geen complete noob hoor  ;)). Ik begrijp dat maar ik vind het ook een beetje raar. Zeker gezien de manier waarop ik omga met mijn klanten.

Ach ja... een ander jargon.

Bedankt voor je reactie  :)
Ubuntu 18.04

Intel Skylake i3 6100, 8 GB DDR4, nVidia Geforce GTX 750 ti (2GB)

Re: PDF onbeperkt schaalbaar?
« Reactie #5 Gepost op: 2017/04/14, 14:04:53 »
Hai Tomatito,

Voor de zekerheid zou je nog een groot png kunnen meesturen. Dan kan de vormgever even checken of jouw pdf overeenkomt.

Scribus noemde ik om je eigen SVG in te openen. Dan kun je kijken of je volledige ontwerp te zien is, of dat er stiekem toch een rastereffect ingeslopen is.
Eps is, zals Just aangeeft, ook nog een optie.

Veel succes.. en ik word nu wel een beetje nieuwschierig naar je ontwerp.  ^-^
Ken je Inkscape al? Vectortekenprogramma. Mijn cursus: 
https://cursusinkscape.nl

Offline h2o

  • Lid
Re: PDF onbeperkt schaalbaar?
« Reactie #6 Gepost op: 2017/04/14, 20:14:08 »
Je kunt die pdf ook testen met Gimp. Dan kun je het zelf schalen en controleren of het allemaal vectors zijn, die vervormen namelijk niet. Bovendien kun je met Gimp desnoods die PDF naar Adobe formaat omzetten als je dan per se wil hebben.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Re: PDF onbeperkt schaalbaar?
« Reactie #7 Gepost op: 2017/04/15, 07:46:29 »
Als PDF is het gelukt. De vormgever heeft er een ontwerp mee gemaakt.
Ubuntu 18.04

Intel Skylake i3 6100, 8 GB DDR4, nVidia Geforce GTX 750 ti (2GB)