Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Kvm switch  (gelezen 2151 keer)

Offline db

  • Lid
Kvm switch
« Gepost op: 2006/12/20, 00:16:10 »
Hoi,

Ik heb net een tweede pc op de kop kunnen tikken.  Bedoeling is dat ik op m'n twee pc's verschillende besturingssystemen kan gebruiken.  M.n. Op pc 1 Ubuntu 6.06 - en windows Xp op pc 2 Xubuntu 6.06 en Beafanatix.
Om een lang verhaal kort te houde. Ik wil m'n toetsenbord, muis en scherm delen dmv een kvm switch.  Deze moet echter zowel windows als linux ondersteunen.
Bestaat dit en heeft iemand goede ervaringen met een bepaald merk of type.  Als ik daadwerkelijk zo'n switch aanschaf houdt dit dan ook in dat ik softwarematig een aantal instellingen moet doen (drivers en zo?) of niet?

budster

  • Gast
Kvm switch
« Reactie #1 Gepost op: 2006/12/20, 00:26:16 »
Een KVM is puur hardware matig, heeft helemaal niets met software te maken. je wisselt door met je scroll-lock toets, die wordt tegenwoordig nergens meer voor gebruikt.

je hebt wel twee soorten, bij de wat duurdere blijft je video signaal 100% bij het wat goedkopere type gaat de beeldkwaliteit achteruit.

Offline Duckie

  • Lid
Kvm switch
« Reactie #2 Gepost op: 2006/12/20, 00:33:32 »
Ik gebruik al een paar jaar een KVM switch.
Op zich werkt het bij mij uitstekend, behalve als ik probeer mijn usb-muis aan te sluiten met behulp van een verloopstekkertje.
Dus zolang je ps2 apparaten hebt denk ik niet dat je problemen zult hebben.
Overigens moet ik switchen door tweemaal Ctrl te drukken en dan 1 of 2. Maar dat zal wel verschillen per type/merk.
____________________________________________

budster

  • Gast
Kvm switch
« Reactie #3 Gepost op: 2006/12/20, 00:42:05 »
Wat de KVM switch doet is je toetsenbord emuleren bij de computer die niet is aangesloten (om te voorkomen dat die computer geen errors gaat geven omdat deze 'denkt' geen toetsenbord en muis te hebben) , waarschijnlijk gaat het daarom met je USB muis mis. Als emulatie stuurt hij waarschijnlijk nog steeds de info van je muis die je oorspronkelijk aangesloten had. Heb je al eens opnieuw proberen op te starten met beide computers? (zodat de KVM even zonder voeding heeft gezeten)

Offline Duckie

  • Lid
Kvm switch
« Reactie #4 Gepost op: 2006/12/20, 00:51:10 »
@ budster
Bedankt voor het meedenken, maar het is niet echt een probleem voor mij hoor.
Ik wilde alleen aangeven dat het met een usb-muis niet altijd goed lijkt te gaan.
Dat truukje van jou heb ik ook al eens geprobeerd maar dat hielp bij mij niets.
Ik gebruik op de ene pc nu gewoon een muis en op de switch heb ik een ps2-trackball aangesloten zodat ik die nu op beide computers kan gebruiken. De andere pc gebruik ik alleen maar om te downloaden dus daar hoeft voor mij niet perse een muis aan te hangen.
____________________________________________

Offline db

  • Lid
Kvm switch
« Reactie #5 Gepost op: 2006/12/20, 09:25:03 »
Citaat van: Duckie
Ik gebruik al een paar jaar een KVM switch.
Op zich werkt het bij mij uitstekend, behalve als ik probeer mijn usb-muis aan te sluiten met behulp van een verloopstekkertje.
Dus zolang je ps2 apparaten hebt denk ik niet dat je problemen zult hebben.
Overigens moet ik switchen door tweemaal Ctrl te drukken en dan 1 of 2. Maar dat zal wel verschillen per type/merk.
Dit houdt dus in dat ik best kies voor een ps2 muis en toetsenbord met draad?
Draadloos is dus vermoedelijk uit den boze (had deze trouwens toch al bijna de vuilbak in gedonderd - batterijvreter!).

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Kvm switch
« Reactie #6 Gepost op: 2006/12/20, 11:56:56 »
Er is maar 1 probleem (bij mij)......
Wanneer een PC Ubuntu opstart, moet de monitor op die PC staan, anders herkent hij de monitor niet en start hij op in 800X600 .....
Ctl-Alt-Backspace lost het dan wel weer op ;)

Succes,
Ron
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

budster

  • Gast
Kvm switch
« Reactie #7 Gepost op: 2006/12/20, 12:25:32 »
Citaat van: db
Citaat van: Duckie
Ik gebruik al een paar jaar een KVM switch.
Op zich werkt het bij mij uitstekend, behalve als ik probeer mijn usb-muis aan te sluiten met behulp van een verloopstekkertje.
Dus zolang je ps2 apparaten hebt denk ik niet dat je problemen zult hebben.
Overigens moet ik switchen door tweemaal Ctrl te drukken en dan 1 of 2. Maar dat zal wel verschillen per type/merk.
Dit houdt dus in dat ik best kies voor een ps2 muis en toetsenbord met draad?
Draadloos is dus vermoedelijk uit den boze (had deze trouwens toch al bijna de vuilbak in gedonderd - batterijvreter!).
Bij mij gaat toetsenbord (en muis) draadloos helemaal goed. ik heb net even gekeken maar ik heb ook zo een USB verloopstekkertje naar ps2. maar ik denk dat er ook wel direct USB KVM's te koop zijn, tegenwoordig is toch alles USB

Offline Duckie

  • Lid
Kvm switch
« Reactie #8 Gepost op: 2006/12/20, 15:26:06 »
Even voor de duidelijkheid. Dat heb bij mij niet werkt hoeft natuurlijk niet te betekenen dat het bij een ander eveneens niet aan de praat te krijgen is. Ik gebruik een Logitech MX510, kan ook het probleem zijn, met die extra knoppen?!
Als ik iets nieuws wil aanschaffen dan vraag ik in de winkel altijd of ik het terug mag brengen, mocht het niet werken. Vooral bij Mycom heb ik hier zeer goede ervaringen mee.

@r0n
Dat van die monitor niet kunnen detecteren heb ik inderdaad ook last van.


@budster
Klopt inderdaad dat die usb kvm's te koop zijn. Een vriend van me heeft een tijd terug zo een ding gekocht, maar heeft die, omdat het hem niet wilde lukken, weer teruggebracht. (Was overigens met Windows XP!?)
____________________________________________

Offline Duckie

  • Lid
Kvm switch
« Reactie #9 Gepost op: 2006/12/20, 15:34:09 »
Nou vooruit, ook nog maar even een linkje: http://www.mycom.nl/SearchResults.aspx?q=kvm
Is niet de goedkoopste of de beste of zo, maar gewoon even om een ideetje op te doen.
____________________________________________

Offline db

  • Lid
Kvm switch
« Reactie #10 Gepost op: 2006/12/20, 22:46:22 »
Ok,

Bedankt voor alle reacties.
Vermoedt dat ik voor een Belkin switch zal gaan.