Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: aanschaf hardeschijf  (gelezen 11188 keer)

schoappied

  • Gast
aanschaf hardeschijf
« Gepost op: 2007/09/08, 20:38:15 »
Ik zit er aan te denken een nieuwe harde schijf erbij te kopen, om nog wat distro's (eerst maar een Fedora) erbij te kunnen installeren.

Ik vraag me wel af hoeveel in mijn 'kast' kunnen aan harde schijven en cd-rom spelers. Ik heb nu twee cd-rom spelers en een harde schijf (duh), maar volgens mij zitten er maar twee aankoppelingspunten op mijn moederbord kan dat kloppen en is dat 'normaal'? Krijg ik geen problemen om 'alles' aan te sluiten gezien aantal 'stopcontacten' en 'stekkers'? (zal ook zelf ff checken)

Wat is een goede harde schijf en kun je die tweede hands kopen via marktplaats bijvoorbeeld? Wat is wijsheid in deze?

edit: en moet natuurlijk linux-compatible zijn ;)

Offline mcgyver

  • Lid
aanschaf hardeschijf
« Reactie #1 Gepost op: 2007/09/08, 22:38:30 »
Bij harde schijven geldt linux compatible niet. Seagate en Western Digital doen het goed. Ook Hitachi. Als je sata aansluitingen hebt (kijk in je boekje van je moederbord) koop liever een sata schijf want die is sneller. De marktplaats is prima om dit soort aankopen te doen. Je kan tegenwoordig vaak 250 gig (sata)schijven vinden voor 50 euro. Ik tenminste wel.

schoappied

  • Gast
aanschaf hardeschijf
« Reactie #2 Gepost op: 2007/09/08, 22:41:35 »
Dank

Ik zoek eigenlijk iets rond de twintig euro, 20-50Gb lijkt me wel voldoende...

schoappied

  • Gast
aanschaf hardeschijf
« Reactie #3 Gepost op: 2007/09/09, 20:28:31 »
IEmand nog antwoorden, opmerkingen of tips adhv deze vraag?

'Ik vraag me wel af hoeveel in mijn 'kast' kunnen aan harde schijven en cd-rom spelers. Ik heb nu twee cd-rom spelers en een harde schijf (duh), maar volgens mij zitten er maar twee aankoppelingspunten op mijn moederbord kan dat kloppen en is dat 'normaal'? Krijg ik geen problemen om 'alles' aan te sluiten gezien aantal 'stopcontacten' en 'stekkers'? (zal ook zelf ff checken)'

Offline Rulus

  • Lid
aanschaf hardeschijf
« Reactie #4 Gepost op: 2007/09/09, 20:30:54 »
Normaal kan je op elke aansluiting/kabel een master en een slave hangen, dus 4 in totaal; je hebt er dus nog eentje over. Een harde schijf zou ik niet tweedehands kopen, je weet nooit wat er daarvoor mee gebeurd is (laten vallen e.d.)

edit: typo

schoappied

  • Gast
aanschaf hardeschijf
« Reactie #5 Gepost op: 2007/09/10, 20:04:18 »
Citaat van: Rulus
Normaal kan je op elke aansluiting/kabel een master en een slave hangen, dus 4 in totaal; je hebt er dus nog eentje over. Een harde schijf zou ik niet tweedehands kopen, je weet nooit wat er daarvoor mee gebeurd is (laten vallen e.d.)

edit: typo
dank voor info en advies.

Dit is mijn huidige harddisk, waar moet ik aan denken (aansluitingen end.) als ik een nieuwe wil kopen?

Model: "Maxtor 5T030H3"
   Vendor: "Maxtor"
   Device: "5T030H3"
   Revision: "TAH71DP0"
   Serial ID: "T3RFFVVC"
   Driver: "PIIX_IDE", "ide-disk"
   Driver Modules: "piix", "ide_disk"
   Device File: /dev/hda
   Device Files: /dev/hda, /dev/disk/by-id/ata-Maxtor_5T030H3_T3RFFVVC, /dev/disk/by-path/pci-0000:00:1f.1-ide-0:0
   Device Number: block 3:0-3:63
   BIOS id: 0x80
   Size: 60030432 sectors a 512 bytes
   Geometry (Physical): CHS 59554/16/63
   Geometry (Logical): CHS 59554/16/63
   Cache: 2048 kb
   Geometry (BIOS EDD): CHS 59554/16/63
   Size (BIOS EDD): 60030432 sectors
   Geometry (BIOS Legacy): CHS 1023/255/63
   Config Status: cfg=new, avail=yes, need=no, active=unknown
   Attached to: #19 (IDE interface)
BVD

Edit: Klopt het dat ik een met een IDE aansluiting moet hebben? Zijn daar nog weer verschillende typen van? Waar moet ik nog meer opletten?

Offline mcgyver

  • Lid
aanschaf hardeschijf
« Reactie #6 Gepost op: 2007/09/11, 13:10:22 »
Nergens op. Als je stekker van je hd een brede is, heb je IDE. Ik heb al 3 harde schijven gekocht via marktplaats (160 en 250 gig) elk kostte me 40 euro  (per stuk dus) Het waren sata schijven. Doen het al langer dan 2 jaar. Leve de marktplaats.

aanschaf hardeschijf
« Reactie #7 Gepost op: 2007/09/11, 14:05:47 »
Gaat in hemelsnaam geen 2e hands zooi kopen zeg ????

40 euri ?? hmz vanaf 39.90 euri koop je nieuw met garantie, mja zal wel gek zijn maar nieuw lijkt me toch een betere optie.

Koop nooit Seagate of Maxtor, zeer onbetrouwbare HDtjes die het spontaan opgeven.

Kijk ff bij http://www.gistron.com/

Kies tussen Samsung of Hitachi .
De Hitachi 160 Gig kost daar maar € 45.90
En een Samsung 160 Gig kost maar €50.90

Eventueel kan je nog kiezen voor een Western Digital 80 Gig a € 39.90

mja aan de andere kant heb je voor een paar luttele euries meer dubbele opslag........

Die toko is zeer betrouwbaar ik koop er al jaren mijn spullen, en niet met alles goedkoop maar als je de aanbiedingen pakt zit je altijd snor.

SCCS

:D
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

schoappied

  • Gast
aanschaf hardeschijf
« Reactie #8 Gepost op: 2007/09/11, 18:07:18 »
Mcgyver & Gandyman: dank voor uw tegenstrijdige antwoorden ;) ;)

Ik ben er inmiddels achter dat ik een Intel® Desktop Board D850GB moederbord heb...
Kan ik ergens bekijken of ie ook sata support of is het of IDE of Sata?

Offline mcgyver

  • Lid
aanschaf hardeschijf
« Reactie #9 Gepost op: 2007/09/11, 18:55:00 »
Geen sata mogelijkheid op jouw moederbord. Als ze echt zo goedkoop zijn nieuw (heb lang niet gechecked) dan moet je idd voor nieuw gaan. Sommigen klagen over Maxtor, ik niet. Heb er 9 gehad. Nooit problemen. Over Seagate had ik nog geen slechte dingen gehoord. Hitachi schijnt de coming man te zijn. Nogmaals, IK heb NOG NOOIT problemen gehad met marktplaats spul. Ik ga het wel zelf halen en wil het ook werkend zien voor ik het koop.

schoappied

  • Gast
aanschaf hardeschijf
« Reactie #10 Gepost op: 2007/09/11, 19:30:31 »
Ok, dank.

Is het Of IDE OF sata? Of kan een moederbord ook beide mogelijkheden hebben?

edit: volgens nieuwe info, is het een van beide...

Er schijnen wel Sata -> IDE converters op de markt te zijn...

aanschaf hardeschijf
« Reactie #11 Gepost op: 2007/09/12, 10:50:36 »
Gebruik gewoon IDE schoappied  en haal jezelf geen toestanden op je nek.

In de praktijk en met jouw moederbord zal je het verschil niet eens merken.

In de praktijk zal je wel allerhanden problemen merken met drivers ed.
Zeker wanneer je met IDE -> SATA converters gaat lopen knutselen.

Nu je toch met Ubuntu bezig bent kan je dan net zo goed Software raid instellen op je linux bak, je hangt vervolgens 2 of meerdere HDtjes naast elkaar en Voila, hij is heel snel ??

Mja het nut he ?
Wat is het nut ?
die paar sec tijdwinst ??

mohaaaaa....

@mcgyver,
Kan wezen dat je nog in de goede tijd en met een bepaalde opslag capaciteit HDtjes gekocht hebt.
Echter de laatste jaren is de kwaliteit hard achteruit gegaan van Seagate en Matrox.
BTW ze komen beide uit 1 fabriek. :P

En geloof me als je eenmaal die Samsung of Hitachi geprobeerd hebt wil je niet anders meer.
Supersnel, zeer stil, en ze blijven heerlijk koel.

:D
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
aanschaf hardeschijf
« Reactie #12 Gepost op: 2007/09/12, 10:58:43 »
Interessante berichten over de kwaliteit van harde schijven (niet best):
http://blogs.zdnet.com/storage/?p=156

Kwaliteitsvergelijking (Seagate scoort vrij goed):
http://blogs.zdnet.com/storage/?p=159

Groet, Pjotr.

schoappied

  • Gast
aanschaf hardeschijf
« Reactie #13 Gepost op: 2007/09/12, 16:52:02 »
Citaat van: pjotr123
Interessante berichten over de kwaliteit van harde schijven (niet best):
http://blogs.zdnet.com/storage/?p=156

Kwaliteitsvergelijking (Seagate scoort vrij goed):
http://blogs.zdnet.com/storage/?p=159

Groet, Pjotr.
Maxtor scoort niet echt goed, wel?
BIj ons thuis hebben alle computers maxtor, geen problemen mee.

Is een schijf met 250Gb ook minder stabiel dan een met minder Gb?
Is het opslaan van bestanden op een extra interne hardeschijf een goede manier om te backuppen?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
aanschaf hardeschijf
« Reactie #14 Gepost op: 2007/09/12, 20:05:25 »
Citaat van: schoappied
Is een schijf met 250Gb ook minder stabiel dan een met minder Gb?
Is het opslaan van bestanden op een extra interne hardeschijf een goede manier om te backuppen?
De grootte van de schijf maakt niet uit. Backups zou ik liever doen op een externe harde schijf, dus eentje die je in een aluminium huis met USB-aansluiting stopt.

Voordelen:
- veel minder herrie, want je zet hem alleen even aan wanneer je een backup wil maken; een interne schijf draait constant!
- minder stroomverbruik
- de backups zijn wat veiliger; de schijf bevindt zich immers buiten je PC en is daar niet standaard aan verbonden.

tim250

  • Gast
aanschaf hardeschijf
« Reactie #15 Gepost op: 2007/09/12, 21:56:42 »
Citaat van: Gandyman
Koop nooit Seagate of Maxtor, zeer onbetrouwbare HDtjes die het spontaan opgeven.
Hmm, dan is mijn 40gig Maxtor'tje de uitzondering die de regel bevestigd. Die zit al sinds 2000 in men pc. Die draait nu wel al een 4-tal jaar als 2e schijf (slave) maar in die bijna 8jaar, heb ik er nog geen problemen mee gehad.  ;)

aanschaf hardeschijf
« Reactie #16 Gepost op: 2007/09/12, 22:09:48 »
@pjotr123

Het idee om te backuppen op een externe HD is het slechtste plan wat je kan bedenken. !
om te beginnen ligt ik ff punt 2 uit het kommentaar van jouw linkje.

Citaat
2. Handling. Dropping a drive is a bad idea, even a couple of inches onto a table. I saw evidence in the 1990s that found that reducing drive handling to the minimum required to install it improved reliability by 20% or more. There have been many improvements in shock specs since so this may be less valid, but it still makes sense. Drives are mechanical devices. Don’t knock them around.
Dit heb ik al zovaak meegemaakt bij mensen die een externe HD hebben, ik ben de tel inmiddels kwijtgeraakt :P

Naast het probleem van laten vallen heb je nog het probleem met magneten die de HD kunnen verwoesten.

Overal zijn magneten en dus is het risico levens groot dat je de HD naast een magneet legt.
Naast de TV ? vaak zitten de speakers aan de zijkant.

je legt je riemtasje van je mobieltje erop ??
Vaak zit er een magneet sluitingkje in.

In de la? en dan misschien een magnetische schroevendraaier of het externe luidspeakertje van je walkman ernaast ??

Zomaar wat voorbeelden want er loeren nog meer gevaren om de hoek.

Het allerbeste om te backuppen is op de HD die IN de computer zit.
En eventueel na het backuppen  het powerstekkertje en de IDE kabel eraf te trekken.

Nog een klein dingetje waar HDtjes snel van stuk kunnen gaan.
Het aan en uit zetten.

HDtjes die 24/7 staan te spinnen gaan het langste mee.

Er zit wel waarheid in de vraag van schoappied wbt de groote van de HD.
Kies normal formaten, dwz
20 Gig - 40Gig - 80 Gig - 160 Gig - 250Gig enz enz.

Dus geen 200 Gig !
Dit zijn opgerekte 160 Gig schijven of afgekeurde 250 Gig schijven.

Het meest idieale is natuurlijk een NAS server die je ergens in de kast gefrut hebt.
probeer een oud pctje op de kop te tikken, of als je centen hebt maak je een pc met bijv. een Jetway Mini-ITX bordje.
Gebruiken slechts 5 W op een 12volt voeding.
Geheugen erop en wat HDtjes.

Download FreeNAS

ff installeren en je hebt een toppie NAS server in huis.

@tim250
Die oude 40gig Maxtor'tje waren ook nog van de oude stempel en behoorlijk betrouwbaar.
mja 4 jaar ??
bij mij was 5 a 6 jaar het einde over het algemeen.
Maagoe dat vind ik wel redelijk goed .  

:D
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

tim250

  • Gast
aanschaf hardeschijf
« Reactie #17 Gepost op: 2007/09/12, 22:51:20 »
Citaat van: Gandyman
@tim250
Die oude 40gig Maxtor'tje waren ook nog van de oude stempel en behoorlijk betrouwbaar.
mja 4 jaar ??
bij mij was 5 a 6 jaar het einde over het algemeen.
Maagoe dat vind ik wel redelijk goed .  

:D
Ze zit er nu nog in é en wordt nog min of meer dagelijks gebruikt voor diverse toepassingen, dus bijna 8 jaar @ 100? ofzo uurtjes per week, redelijk veel uurtjes in totaal LOL...
Eerst als opstart HD en later als 2e, nu nog.  :)
Echt wel old-school; ze stamt nog uit de tijd dat Win ME hip was!

Ik ben eens benieuwd hoelang die het nog gaat uithouden...  :cool:

aanschaf hardeschijf
« Reactie #18 Gepost op: 2007/09/13, 01:30:11 »
Die ouwgies zijn bij mij nu helemaal op.
Ik had er een stuk of 20 ...
Dan zie je ineens schrijf-vouten en bij een reboot hoor je de HD kop heen en weer slaan in het huis en dan is het afgelopen :P

Moet zeggen dat die ouwe intel HDtjes van 10Gig het nog het langste uithielden van alles.
Heb er nog 2 in een server hangen 24/7, al een jaartje of 10 .....

och aan alles komt een eind :D
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

aanschaf hardeschijf
« Reactie #19 Gepost op: 2007/09/13, 05:41:26 »

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
aanschaf hardeschijf
« Reactie #20 Gepost op: 2007/09/13, 07:54:59 »
Loop een willekeurige computerwinkel binnen en vraag om een goedkope IDE schijf. Voor 30 a 40 euro heb je schijven van 40 tot 80 GB. Als je via internet bestelt dan zal de schijf wel iets goedkoper zijn, maar moet je verzendkosten betalen.

Offline mcgyver

  • Lid
aanschaf hardeschijf
« Reactie #21 Gepost op: 2007/09/13, 09:17:14 »
Maxtor is al ik me niet vergis afgelopen jaar overgenomen door Seagate. Als je geen marktplaats koop doet idd liever winkel dan internet. Verschilt maar paar euro. Als er iets niet goed is duurt dat internetgedoe veel te lang. Ik koop alleen via internet als het prijsverschil (inclusief porto) substantieel is. Om dezelfde reden ook geen aankopen meer op beurzen.

Offline mcgyver

  • Lid
aanschaf hardeschijf
« Reactie #22 Gepost op: 2007/09/13, 10:32:09 »
Citaat van: Gandyman
@pjotr123

Het idee om te backuppen op een externe HD is het slechtste plan wat je kan bedenken. !
om te beginnen ligt ik ff punt 2 uit het kommentaar van jouw linkje.

Citaat
2. Handling. Dropping a drive is a bad idea, even a couple of inches onto a table. I saw evidence in the 1990s that found that reducing drive handling to the minimum required to install it improved reliability by 20% or more. There have been many improvements in shock specs since so this may be less valid, but it still makes sense. Drives are mechanical devices. Don’t knock them around.
Dit heb ik al zovaak meegemaakt bij mensen die een externe HD hebben, ik ben de tel inmiddels kwijtgeraakt :P

Naast het probleem van laten vallen heb je nog het probleem met magneten die de HD kunnen verwoesten.

Overal zijn magneten en dus is het risico levens groot dat je de HD naast een magneet legt.
Naast de TV ? vaak zitten de speakers aan de zijkant.

je legt je riemtasje van je mobieltje erop ??
Vaak zit er een magneet sluitingkje in.

In de la? en dan misschien een magnetische schroevendraaier of het externe luidspeakertje van je walkman ernaast ??

Zomaar wat voorbeelden want er loeren nog meer gevaren om de hoek.

Het allerbeste om te backuppen is op de HD die IN de computer zit.
En eventueel na het backuppen  het powerstekkertje en de IDE kabel eraf te trekken.

Nog een klein dingetje waar HDtjes snel van stuk kunnen gaan.
Het aan en uit zetten.

HDtjes die 24/7 staan te spinnen gaan het langste mee.

Er zit wel waarheid in de vraag van schoappied wbt de groote van de HD.
Kies normal formaten, dwz
20 Gig - 40Gig - 80 Gig - 160 Gig - 250Gig enz enz.

Dus geen 200 Gig !
Dit zijn opgerekte 160 Gig schijven of afgekeurde 250 Gig schijven.

Het meest idieale is natuurlijk een NAS server die je ergens in de kast gefrut hebt.
probeer een oud pctje op de kop te tikken, of als je centen hebt maak je een pc met bijv. een Jetway Mini-ITX bordje.
Gebruiken slechts 5 W op een 12volt voeding.
Geheugen erop en wat HDtjes.

Download FreeNAS

ff installeren en je hebt een toppie NAS server in huis.

@tim250
Die oude 40gig Maxtor'tje waren ook nog van de oude stempel en behoorlijk betrouwbaar.
mja 4 jaar ??
bij mij was 5 a 6 jaar het einde over het algemeen.
Maagoe dat vind ik wel redelijk goed .  

:D
Bedankt voor de info. Veel wist ik al, enkele dingen zijn nieuw. Voor degenen die het niet wisten:
het is inderdaad aangetoond dat schijven die 24/7 draaien LANGER meegaan dan schijven die af en toe aangaan (backup schijven).

Schijven blijken beter tegen hitte te kunnen dan eerder gedacht. HD coolers zijn dus zelden  echt nuttig, wat de fabrikanten ervan ook durven beweren.

Wat Maxtor betreft. Die is procentueel bekeken de slechtste schijf. Dat wil niet zeggen dat velen het wel goed doen. Ik heb ooit eens gehoord dat schijven worden getest. De best geteste gaan in servers, de tweede garnituur gaat in desktops en de derde kwaliteit gaat naar de markt (al dan niet onder een andere naam of merkloos) tegen een lagere prijs. Er wordt uiteraard nooit bij gezegd dat dat de derde kwaliteit is.

aanschaf hardeschijf
« Reactie #23 Gepost op: 2007/09/13, 12:34:45 »
Het gezegde luid :
Van horen zeggen liegt men veel.

Maar in dit geval heb je helemaal gelijk.

Consumenten spullen zijn van algemene kwaliteit, met een fout marge van 5%.
De pro spullen zijn echter zo verschrikkelijk duur dat je dit niet eens wilt kopen :P
En waarom zal je ? het consumenten spul voldoet voor allerdaags gebruik.

WBT Freenas,
Die houd je HD lekker fris, doet wel een powerdown om stroom te besparen, echter de HD heeft niet te lijden onder volledig stroomloos maken en daarna weer een powerup bij het aanzetten.

Ik koop me spullen tegenwoordig ook meestal online.
De winkels in de steden zijn vaak zo duur dat het ernaartoe gaan , de auto parkeren, en mijn tijd veel meer kost dan die 7 a 10 euri verzendkosten.

Met name online stores zoals Gistron die direct vanuit Duitsland leveren en er dus een btw voordeel te halen is, geven voor mij de doorslag.
Nog zo'n zaak die erg ruim gesorteerd is, goedkoop is met zijn spullen en goedkoop levert = Azerty

En tegen bijv. deze 2 shops kunnen de winkels hier in de omgeving echt niet tegenop :P
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

schoappied

  • Gast
aanschaf hardeschijf
« Reactie #24 Gepost op: 2007/09/13, 16:37:35 »
Dank voor de reacties :)

Ik ben en ga me wat verder orienteren.

Als ik moet kiezen tussen een pc met 1400mhz (snelheid toch) en 512 Mb geheugen en een pc met 2500mhz en 256 geheugen, welke keuze is dan de beste? Is 2500 in vergelijking met 1400 een stuk sneller? Beide pentium 4 overigens...