Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: USB-disk in recovery mode  (gelezen 806 keer)

Offline Eddie

  • Lid
USB-disk in recovery mode
« Gepost op: 2007/07/25, 23:11:23 »
Hallo allemaal,

Ik heb onlangs in Ubuntu 7.04 een RT-kernel geinstalleerd. Deze is nodig om een real-time audioplayer te draaien die alleen werkt in recovery mode (single user). XMMS werkt voortreffelijk met de RT-kernel en schedtool.

De single-user player lijkt ook de werken maar de WAV-files die op een externe USB-harddisk staan zijn onvindbaar. 'lsusb' laat wel zien dat er een LaCie aangesloten is, maar in fstab en mtab is niets te zien van deze disk. 'ls -l' geeft: 'total 0'. Ik heb gezocht of ik hem nog moet mounten o.i.d. maar dat is me niet duidelijk.

Kan iemand mij advies geven hoe ik deze disk gelezen krijg? Als ik terug ga naar de normale Ubuntu-windows dan werkt hij weer prima.

M.vr.gr.
Eddie

Offline kennywest

  • Lid
    • http://kennywest.blogspot.com
USB-disk in recovery mode
« Reactie #1 Gepost op: 2007/07/26, 08:05:33 »
Als je in single user mode start, dan wordt HAL niet opgestart (dacht ik toch). HAL (Hardware Abstraction Layer) is verantwoordelijk voor het automatisch mounten van schijven, dus je zal het manueel moeten doen.
Dit doe je als volgt. Als het systeem net gestart is, plug dan de schijf in en tokkel "dmesg". Dit toont activiteit van de kernel. In deze, toegegeven wat kryptische, output zal je de naam van uw schijf en gevonden partities kunnen bespeuren. vervolgens tokkel je mount /dev/ /mnt. De inhoud zal dan in mnt staan. Als je hulp nodig hebt voor het vinden van de juiste partitie, post dan even de output van dmesg en dan proberen we je verder te helpen.

Offline Eddie

  • Lid
USB-disk in recovery mode
« Reactie #2 Gepost op: 2007/07/26, 22:17:08 »
Hallo Kennywest,

Ik heb zojuist delaptop aangezet en daarna de USB-disk in geplugged. Dan verschijnt automatisch de melding:
    [...] ehci-hcd state 4
    [...] sdb: assuming drive cache: write through

Na ongeveer een kwartier heb ik dit afgebroken met ctrl-C. Met dmesg volgt o.a.:
    ...
    usb hub found
    ...
    initializing USB mass storage driver
    USB Mass Storage support registered
    usb-storage: device found at 5
    usb-storage: device scan complete
    ...
    SCSI device sdb ... sectors (500140 MB)
    sdb: Write Protect is off
    ...
    sdb: sdb1
    sd 2:0:0:0: Attached scsi disk dsb
    sd 2:0:0:0: Attached scsi generic sg2 type o

Dit leken me de enige regels die te maken hebben met mijn USB-disk en het formaat klopt (500 GB van LaCie).

Na het intypen van 'mount /dev/sdb /mnt' volgt als antwoord:
    mount: you must specify the file system type

Is dat de optie '-t' ? Mijn disk is FAT32 maar de man-pages van mount maken mij niet duidelijk hoe ik het precies moet doen en het lijkt me riskant om iets te gokken. Suggesties?


M.vr.gr.
Eddie

Offline kennywest

  • Lid
    • http://kennywest.blogspot.com
USB-disk in recovery mode
« Reactie #3 Gepost op: 2007/07/27, 07:46:17 »
Bijna goed. Je vergat de partitie te specificeren:
mount /dev/sdb1 /mnt
sdb is de schijf, sdb1 is de eerste primaire partitie.

Offline Eddie

  • Lid
USB-disk in recovery mode
« Reactie #4 Gepost op: 2007/07/27, 23:57:31 »
Hallo Kennywest,

Via een andere route kreeg ik als oplossing:

$ sudo mkdir -p /media/lacie
$ sudo mount -t vfat -o umask=000 /dev/sda8 /media/lacie

en dit blijkt te werken! Uit mijn realtime audioplayer komt inmiddels zeer goed geluid. Bedankt voor de hulp.


M.vr.gr.
Eddie