Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [opgelost] inkomend internet werkt niet  (gelezen 2182 keer)

[opgelost] inkomend internet werkt niet
« Gepost op: 2010/05/16, 10:55:30 »
Dit is een ingewikkeld probleem dat al sinds eind maart speelt.

Een vriend van mij heeft een thuis netwerkje.
Daar draait oa mijn website.
Sinds eind maart deed mijn website het niet meer.
De zijne ook niet.
Mailserver plat.
ftp werkt niet.
ping en traceroute time out.

Nu is het rare dat hij wel internet heeft.
Uitgaand zal ik maar zeggen.

Maar als je op zijn ip of domeinnaam binnen wilt komen gaat dat niet.

Veel discussie met xs4all. uiteraard ligt het aan ons.
Onze firewall staat niet goed, onze router staat dicht, de bekabeling is rot en bovendien ondersteunen we geen thuis servers.
En meneer heeft toch internet?

En volgens ons hebben ze bij xs4all een routerings probleem.

Dat botste nogal, deze verschillen van mening.
De helpdesk flikkerde vrijdag zelfs de hoorn op de haak.
Ik ben gek en met mij willen ze niet meer praten.

Dus hebben we besloten om het gestructureerd aan te pakken met uitsluiting.
Vrijdag is kpn langs geweest en die heeft de fysieke bekabeling doorgemeten.
Alles goed.
De "ticket" is afgemeld dat het *tot en met* de router goed is.

Toch kunnen we geen verbinding naar hem maken.

De volgende stap is dat ik xs4all een verbinding naar mijn computer via mijn modem wil laten maken.
Bij mij thuis. Als dat werkt verhuizen we pc en modem.
Daarna sluiten we dat aan op zijn kabel.
Dan mogen ze nog eens mijn computer gaan opzoeken.

Mijn vraag aan jullie is:
Wat  is een simpele en liefst ook een controleerbare methode om via het internet een computer op te zoeken.

Let wel, dit wordt een test omgeving, dus beveiliging is geen onderwerp.
Gewoon zo simpel en open mogelijk een verbinding maken.
Ik draai op mijn laptopje Lucid, xs4all zal wel windows draaien.
Het liefst dus een platform onafhankelijke methode.

We willen kristalhelder hebben wie er gek is.
Ligt het aan ons, of zit er toch buiten iets mis.

alvast dank voor meedenken,

groeten
Peter
« Laatst bewerkt op: 2010/05/21, 22:47:56 door Peter Schallenberg »
Gemiddeld leeft een mens 28000 dagen.
Eigenlijk ook maar weinig...

Re: inkomend internet werkt niet
« Reactie #1 Gepost op: 2010/05/16, 12:15:37 »
Ik draai op mijn laptopje Lucid, xs4all zal wel windows draaien.
Xs4all is volgens mij een internetaanbieder. Waarom zou daar "Windows draaien" volgens jou?

Re: inkomend internet werkt niet
« Reactie #2 Gepost op: 2010/05/16, 12:55:19 »
Ik denk dat helpdeskmedewerkers bij xs4all tegen windows aankijken tijdens hun werk.
Omdat het merendeel van alle  gebruikers windows zal gebruiken.
En het is eenvoudiger als helpdeskmedewerker om iemand te helpen met hetzelfde programma.

weet ik uit ervaring.

Maar ik sluit niet uit dat helpdeskmedewerkers bij xs4all ieder een zeer exotisch operating system hebben.
Vandaar dat ik een platform onafhankelijke methode zoek om simpel verbinding over het internet et amken met een andere computer.

groeten,
Peter
Gemiddeld leeft een mens 28000 dagen.
Eigenlijk ook maar weinig...

Offline jp

  • Lid
Re: inkomend internet werkt niet
« Reactie #3 Gepost op: 2010/05/18, 20:27:00 »
Heb je internet als je het rechtstreeks aansluit, gelijk op het modem?

Ik heb een keer gehad dat ik wel kon downloaden maar de upload was vrijwel 0.
Ziggo is toen langs geweest en heeft de frequentie die voor de upload werd gebruikt veranderd, kennelijk interferentie.
Daarna werkte het prima. De monteur klaagde niet over het feit dat ik Ubuntu gebruik, sterker nog hij gebruikte zelf ook Ubuntu.

Ik weet wel dat XS4ALL ADSL heeft maar misschien ligt het toch aan het modem.
Zoals je onderaan kunt zien host XS4ALL deze web pagina's.
Ik denk niet dat ze Windows draaien btw.

Het zou interessant zijn te weten of het wel werkt als je het rechtstreeks aansluit.

Groet.

JP
« Laatst bewerkt op: 2010/05/18, 20:29:04 door jp »

Re: inkomend internet werkt niet
« Reactie #4 Gepost op: 2010/05/18, 23:17:40 »
hebben we gehad, rechtstreekse aansluiting, maar dat maakte niet uit.

Opmerkelijk is dat ik het ook in mijn atelier heb.

Voortgang:
Ik heb op mijn laptop een lamp server geinstalleerd en thuis poort 80 geforward op het modem.
De default webpagina is van buitenaf zichtbaar.
Vervolgens heb ik de laptop meegenomen naar mijn atelier en daar aangesloten op het modem daar.
Poort 80 geforward.
Zelfde situatie, maar niet zichtbaar van buitenaf.
ERr kon ook niet naar me gepingt worden.
Traceroute ook niet, maar dat schijnt standaard uit te staan.

Er zijn nu dus al twee lokaties die niet (meer) van buitenaf bereikbaar zijn.

Morgen neem ik het modem van thuis mee en hang die aan de lijn op het atelier.
Dan is de situatie helemaal gelijk als thuis, alleen een andere lijn.

Onderttussen begin ik ook te vermoeden waarom U1 niet goed synchroniseerd tussen deze twee lokaties met computers die over de lokaties rouleren.
:-(

wordt vervolgd.

Gemiddeld leeft een mens 28000 dagen.
Eigenlijk ook maar weinig...

Offline ruujan

  • Lid
Re: inkomend internet werkt niet
« Reactie #5 Gepost op: 2010/05/19, 22:18:04 »
Citaat
xs4all zal wel windows draaien.

Hmm, XS4All is ooit voortgekomen uit een clubje enthousiastelingen die al heel vroeg met Linux in de weer waren. Ik denk niet dat ze daar veel Windows zullen hebben. Hun servers draaien volgens mij BSD, heb ik eens gelezen.

Maar je probleem doet inderdaad vreemd aan.

Wat je kunt proberen is het volgende, maar het is wel afhanklijk van het modem dat je hebt. Bij Thomson (Alcatel/Speedtouch) routers werkt het niet, maar bij Fritz en Draytek wel. Je moet het dus eerst even proberen op de locatie waar alles wel goed werkt.
Je kunt namelijk ook proberen je webserver te benaderen vanaf een testmachine op je LAN via het externe ip-adres van je ADSL-verbinding. Als dit op de ene plek wel werkt en op de andere niet, dan heb je toch een intern probleem met je portforwarding of zo. Als het op beide locaties wel werkt, dan is er inderdaad een probleem in de routering bij XS4All.

Om in dat geval aan te tonen dat het probleem echt bij hun zit, zou ik in dat geval eens met Wireshark aan de slag gaan en van zowel de situatie zoals hierboven als van de niet werkende situatie van buitenaf een log meesturen.

Wat wel eens voorkomt, is dat er inderdaad een knoop in de routering zit. Een pakketje dat van a naar b moet komt ergens in een lus en blijft rondgaan tot er te veel hops genomen zijn. Normaal gesproken komt er dan een ICMP-pakketje terug (kun je in Wireshark zien) met een ttl error, too many hops. Ik heb dat wel eens meegemaakt, maar meestal duurt dat maar een dag omdat intelligente routeringsprotocollen dat vanzelf horen te herstellen.




Offline ivo

  • Lid
Re: inkomend internet werkt niet
« Reactie #6 Gepost op: 2010/05/19, 23:38:22 »
Hier is slechts één aanpak mogelijk;

Wat is je externe IP-adres en is dat vanaf buiten benaderbaar (ping bijvoorbeeld?)?
Zoja, heb je met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid een intern port-forwarding probleem.

Wanneer er één provider is die zijn zaken goed op orde heeft is het wel xs4all. En zij zijn van huis uit
UNIX/Linux georienteerd.
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Re: inkomend internet werkt niet
« Reactie #7 Gepost op: 2010/05/20, 08:16:36 »
Mijn truc met het modem ging niet op.
Thuis heb ik isdn.
Die modums zijn niet uitwisselbaar.

Gisteren weer met xs4all helpdesk aan de lijn gezeten.
We hebben de poortbeveiliging helemaal uit gezet.
dat maakte geen verschil, mijn webservertje bleef onbenaderbaar.
Mijn adres is door hun ook niet te pingen.
Op de thomson 780 schijnt traceroute standaard uit te staan en door de firmware ook niet aan te zetten te zijn.
Traces benaderen mij ook niet.

Ik kan vandaag nog het externe ip op een andere pc in dat lan tikken.
Maar volgens mij had ik dat al een keer getest en werkte dat wel.

Vandaag komt er een monteur met enkele andere modems om uit te sluiten of het aan het modem ligt.
En om eventueel verder te zoeken.

Ik ben al 15 jaar bij xs4all en nooit geswitched, juist omdat het zo'n goede provider was.
Ik kan me eigenlijk ook niet voorstellen dat ze een probleem hebben.
Maar misschien kpn?

Wordt vervolgd...

Peter
Gemiddeld leeft een mens 28000 dagen.
Eigenlijk ook maar weinig...

Re: inkomend internet werkt niet
« Reactie #8 Gepost op: 2010/05/21, 22:47:29 »
goed.
deels opgelost.

Het  blijkt dat je bij de thomson 780 de poortforwarding expliciet op het uitgaande ip moet instellen.
Dus met ifconfig vraag je het ip op, en in het modum maak je een poortforwarding aan niet op hostname maar op user defined, waarna je het ip kan invullen.
Van buitenuit kun je nu basic web applicaties benaderen, zoals smtp, pop, http, ftp etc.
We zijn nog steeds niet te pingen, en ook niet te tracen.
Onbekend of U1 poort 443 open staat.

De uitkomst van deze test is dat er inderdaad internet staat op de telefoonlijn, en mits het modem goed geconfigureerd is kun je binnnen komen, met de aantekening dat er wel degelijk nog gefilterd wordt. NNTP staat bijvoorbeeld dicht, en dat we niet te pingen zijn is ook vreemd.

toch op opgelost gezet.

Gemiddeld leeft een mens 28000 dagen.
Eigenlijk ook maar weinig...

Re: [opgelost] inkomend internet werkt niet
« Reactie #9 Gepost op: 2010/05/21, 23:28:32 »
Kennelijk toch een hardware-probleempje, ipv. die incompetente Windows-medewerkers van xs4all! (zie je eerste post) :)

De les is dat een IT-probleem niet altijd direct tot één oorzaak is terug te voeren, in dit geval je ISP zoals jij veronderstelde. Een IT-probleem kan zich op de gekste en meest onverwachte plekken voordoen.

Mooi praktijkvoorbeeldje. Een IT-bedrijf had wat servers bij een bedrijf geplaatst. Maar die dingen, van een gerenommeerd merk, bleken niet stabiel. Bedrijf boos, IT-bedrijf zei: we snappen dit niet. Externe deskundige ingehuurd. Na heel veel praten en testen en gedoe kwam de aap uit de mouw. Die servers stonden nabij een liftschacht en de elektromegnetische velden van de liftinstallatie brachten de servers uit balans. Heeft weken geduurd voordat ze daar achter waren! Tegenwoordig is dit alom bekend, maar 15 jaar geleden nog niet.

Wat ik wil zeggen is dat ik, uit ervaring iets wijzer geworden, heel terughoudend ben om een IT-probleem direct aan een leverancier te koppelen. Er kunnen duizenden andere oorzaken zijn.

Re: [opgelost] inkomend internet werkt niet
« Reactie #10 Gepost op: 2010/05/22, 08:34:02 »
@Paul,

ik ben helemaal met je eens dat er vele oorzaken achter een computer verschijnsel kunnen liggen.
Ik heb een klant die zo digibeet is als een... tsja, noem eens iets heeel digibeets? ;-)
Die klant zet me met haar omschrijvingen steeds weer in een kronkel.
Bijvoorbeeld toen ze niet kon mailen. En zoeken... Ligt het niet aan haar mailprogramma, maar zat de harde schijf vol.

Bij dit probleem hadden we tot september volle functionaliteit bij inkomend verkeer.
We konden tracen en pingen en alle poorten zelf regelen.
Nu, na het modem juist geconfigureerd te hebben, hebben we nog maar een deel van de functionaliteit.
En dat is raar.

groeten,
Peter
Gemiddeld leeft een mens 28000 dagen.
Eigenlijk ook maar weinig...