Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [TIP] Abiword in Xubuntu standaard op A4 en Nederlandse spellings controle  (gelezen 2084 keer)

Offline tabasco

  • Lid
Hallo allen,
Ik kon het hier op dit forum niet zo gauw vinden dus wil ik graag met jullie delen:

Als je het standaard pakket Abiword gebruikt in Xubuntu 11.10 als tekstverwerker, dan zijn de spellingcontrole en regionale instellingen (A4 papier formaat) niet vast in te stellen, en moet je dit keer op keer handmatig doen.

Ik heb gevonden hoe je deze instelling blijvend kunt veranderen naar (bijvoorbeeld) Nederlands.

Open een terminal venster. En kopieer en plak daar de volgende opdracht. (er wordt om je wachtwoord gevraagd)
sudo cp /usr/share/abiword-2.8/templates/normal.awt-nl_NL /usr/share/abiword-2.8/templates/normal.awtHet bestand normal.awt in je template map wordt nu overschreven door het Nederlandse locale bestand. Met de juiste instellingen.

Je kunt uiteraard ook Libre-Office of Open-Office installeren met de juiste taalpakketten, maar als je liever de standaard Abiword blijft gebruiken dan kan bovenstaande optie uitkomst bieden...

Groet,
tabasco
« Laatst bewerkt op: 2011/12/01, 18:01:52 door tabasco »

Ik gooi AbiWord in Xubuntu 11.10 even open (voor de eerste keer), n.a.v. jouw post, waarvoor dank.
Maar.... bij mij ziet het er meteen goed uit. Nederlands, A4-formaat en de juiste spellingscontrole.
Xubuntu 15.04

Offline tabasco

  • Lid
Haha, dat is apart...

Hier na een verse installatie van 11.10 Xubuntu, stond Abiword dus op letter-formaat en Engelse spelling... (en niet constant te wijzigen)
Dus hopelijk hebben meer mensen jouw situatie dan de mijne... ;)

Ik denk wel handig dat je het even post, als iemand anders hetzelfde probleem heeft dan vindt die het antwoord vast snel.
Maar ik denk niet dat zeer veel mensen er last van hebben, misschien een klein foutje in installatie of zo.
Desktop:
Processor: Intel® Core™2 Quad CPU Q8300 @ 2.50GHz × 4, Geheugen: 3.9Gb, GPU: nVidia 220GT OS: Windows 7 64 bit / Ubuntu 12.04 64 bit
Notebook:
Processor: Intel® Core™ i7-4700MQ, Geheugen: 8Gb, GPU: nVidia GTX765m (met Optimus) OS: Windows 8 64 bit / Elementary OS Luna 64 bit