Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: AZERTY toetsenbord apple iMac België  (gelezen 3367 keer)

AZERTY toetsenbord apple iMac België
« Gepost op: 2011/10/13, 15:08:19 »
AZERTY Toetsenbord Apple België

Ik ben 40 jaar, en werk zo ongeveer 20 jaar als grafisch vormgever.
Steeds werk ik met Apple, al heb ik in het verleden wel eens een aantal keren met linux-distr. getest.
Steeds als ik een nieuwe Apple aanschaf, wil ik mijn oude Mac nieuw leven inblazen, en dit heb ik dan ook steeds geprobeerd.

Een aantal distr. zijn de revue gepasseerd, en telkens heb ik op het eind van de rit hetzelfde probleem. >> 'Het toetsenbord'

Zo heb ik reeds van 15 jaar geleden, toen ik de eerste linux wou uittesten, en dit met een regelmaat van 3 jaar (als ik nieuwe Apple aanschaf) op verschillende fora het probleem gesteld, helaas steeds zonder een goede oplossing.

Bij deze heb ik nu Ubuntu op de iMac geïnstalleerd, en weerom.. u raad het al ;p, het toetsenbord van Apple-belgië wordt NIET ondersteund..

Op tal van fora vindt ik deze probleemstelling terug, steeds zonder oplossing..

Ik ben heel vrijdenkend, en ik zie het belang van open source wel degelijk in, en ik besef ook dat merendeel op vrijwillige basis gebeurd door de linux-gemeenschap. Maar ik stel me dan toch de vraag, na 15 jaar, waarom is/wordt er hier niet eens aan gewerkt?
Ikzelf en vele andere Apple-gebruikers in België, zouden de stap sneller zetten om over te schakelen naar open-source, als hier een oplossing voor zou komen..

De installatie op zich verliep vlekkeloos, zelfs de wifi werd perfect herkent op de iMac en ook de grafische controller werkt optimaal, ideaal dus ;p
Alleen is het moeilijk een e-mail te zenden als je niet eens een '@' kan typen, enz..

Ik hoop er alvast op, dat er in de toekomst een oplossing komt, want ik wil echt wel met linux werken...
(in het verleden getest met Yellow Dog Linux, Suse Linux, BSD, Debian,... , overal in hetzelfde bedje ziek)

Details toetsenbord:

USB Azerty aluminium Apple
(toont veel gelijkenissen als een Frans toetsenbord, enkele tekens zoals @, <,.. staan op een andere locatie)

Een kleine opsomming van de tekens:
esc - F1 - F2 - F3 - enz.. tot F19
#/@ - 1/& - 2/é - 3/" - 4/' - 5/( - 6/§ - (enz als frans toetesenbord)
Tab - a - z - e - r - ...
Shiftlock - q - s - d - ...
Shift - < - w - x - c - ..
ctrl - alt - cmd - spatiebalk - ...

Het zou enorm handig zijn als bij de selectie 'België', bij toetsenbordinstellingen, een 'België Apple' zou staan ;)

Mvg
Christof

Offline Bloom

  • Lid
Re: AZERTY toetsenbord apple iMac België
« Reactie #1 Gepost op: 2011/10/13, 15:20:11 »
Ik draai met Ubuntu 10.04.3 LTS als hoofdwerkstation. Die werkt met een Gnome 2.30 desktop. Als ik naar Systeem / Voorkeuren / Toetsenbord ga, kan ik voor een Apple toetsenbord kiezen met naar keuze Franse of Belgische layout.

(klik voor een groter beeld)
Zelf heb ik geen Apple AZERTY toetsenbord liggen en kan dat dus niet uitproberen, maar mij lijkt dat je het hiermee toch aan het werken zou moeten krijgen? Je kunt desnoods een volledig nieuwe layout definiëren en bewaren.

Re: AZERTY toetsenbord apple iMac België
« Reactie #2 Gepost op: 2011/10/13, 15:34:46 »
'Apple Aluminium toetsenbord' kan je idd selecteren, helaas heeft hij de verkeerde configuratie, zoals het Franse toetsenbord.. @ staat bv op een andere locatie en < staat ook op een andere locatie, enz..

Tevens krijg je een foutmelding, als je deze optie selecteert, en werkt het numeriek gedeelte niet..
-----------------
Fout bij activeren XKB-configuratie.
Dit kan diverse redenen hebben:
 • een fout in de libxklavier-bibliotheek
 • een fout in X server (xkbcomp, xmodmap utilities)
 • X server met incompatibele libxkbfile-implementatie

X server-versiedata:
The X.Org Foundation
11001000

Als u deze fout rapporteert, stuur dit dan mee:
 • Het resultaat van xprop -root | grep XKB
 • Het resultaat van gconftool-2 -R /desktop/gnome/peripherals/keyboard/kbd
--------------------------

Tevens merk ik ook even op, dat je een PC toetsenbord in de layout ziet ipv een apple toetsenbord, als je België selecteerd...

Als u mij kan aanwijzen hoe ik een nieuw toetsenbord-layout kan samenstellen, zoals de toetsen horen te staan, ben ik best bereid deze te maken en te delen voor de andere mac-gebruikers in België.
Let hierbij wel op dat ik een graficus ben en geen programmeerder ;p maar ik zal mijn uiterste best doen ;p

Dank voor je snelle en vlotte antwoord ;p
mvg
« Laatst bewerkt op: 2011/10/13, 15:47:06 door Christof_H »

Offline Bloom

  • Lid
Re: AZERTY toetsenbord apple iMac België
« Reactie #3 Gepost op: 2011/10/13, 18:11:14 »
Het vereist toch wel enig gepruts aan de onderliggende X11 configuratie om een alternatieve layout te definiëren voor een toetsenbord. Een Engelstalige uitleg vind je hier: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=188761

Re: AZERTY toetsenbord apple iMac België
« Reactie #4 Gepost op: 2011/10/13, 18:55:22 »
thx, hier ga ik maar eens mee aan de slag, hopelijk lukt het mij ;p