Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Google chrome os installeren  (gelezen 24322 keer)

Offline koebel

  • Lid
Google chrome os installeren
« Gepost op: 2011/05/19, 17:50:32 »
Hallo, heb windows xp op mijn laptop ( 40 GB ). Werkt verschrikkelijk slecht. Wil nu Google Chrome OS installeren. Heb de cd gebrand.
Alles gaat goed tot dat Chrome zegt dat er te weinig ruimte is op de HD. Er was voor XP 34 GB gereserveerd !!!! Dat ging bij Ubuntu anders. Die geeft een keuze menu voor het indelen van de HD. Nu denkt ik dat het het beste is om xp maar te verwijderen. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Iemand enig idee hoe ik dat moet doen ? Ik moet de HD dus formatteren, maar XP kan zichzelf niet
formatteren. Wie kan helpen ? Bij voorbaat dank, Ton. Ps. op mijn andere laptop draait Ubuntu 11.04 als een speer !!!!

Re: Google chrome os installeren
« Reactie #1 Gepost op: 2011/05/19, 17:55:19 »
Boot met de LiveCd van ubuntu en kies 'uitproberen'.

Vervolgens na dat bootproces ga je na Gparted (systeem/beheer) en formatteer je je schijf. Je kan eerst kiezen voor de schijf te wissen, en vervolgens formatteer je naar wens je harde schijf. Dit is onherroepelijk het einde voor je WindowsXP.


Kijk wel eerst even welk bestandsformaat Chrome OS nodig heeft (FAT32 of NTFS of ...) alvorens je zomaar formatteert.

Succes !
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Google chrome os installeren
« Reactie #2 Gepost op: 2011/05/19, 18:05:24 »
ChromeOS? Waar heb je dat vandaan? Google levert dat (straks) alleen icm hardware. Of heb je zelf een image kunnen maken?

Offline heir4c

  • Lid
Re: Google chrome os installeren
« Reactie #3 Gepost op: 2011/05/19, 18:06:15 »
Dat dacht ik ook. Het OS zelf is nog nergens te downloaden. Enkel die nep die gebaseerd is op Suse.
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline koebel

  • Lid
Re: Google chrome os installeren
« Reactie #4 Gepost op: 2011/05/19, 19:29:31 »
Ik heb inderdaad via de site van google de versie van suse gehaald. Is daar wat mis mee ? dacht dat die goed was ?!

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Google chrome os installeren
« Reactie #5 Gepost op: 2011/05/19, 19:36:04 »
Is het niet een versie voor software ontwikkelaars om dingen te testen?

Offline koebel

  • Lid
Re: Google chrome os installeren
« Reactie #6 Gepost op: 2011/05/19, 19:40:05 »
weet ik niet. dacht dat het een rc was, ( zeg ik dat goed ? ) ton

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Google chrome os installeren
« Reactie #7 Gepost op: 2011/05/19, 19:42:57 »
Ja dat kan, dan is het een release kandidaat en is hij nog niet officieel maar wel met alles wat de uiteindelijke versie heeft er in.
Het is dus nog in ontwikkeling.

Is daar op de site geen info te vinden over hoe en wat met installeren?

Offline vds

  • Lid
Re: Google chrome os installeren
« Reactie #8 Gepost op: 2011/05/19, 19:57:18 »
Waar haal je de ISO image vandaan?
Degene die ik zie zijn te halen via dubieuze torrents :o :'(
Komt dat niet uit in juni?
Registered User # 531403


Toshiba  Laptop 17 inch type Satellite L670-Ubuntu 11.10

DarkEra

  • Gast
Re: Google chrome os installeren
« Reactie #9 Gepost op: 2011/05/19, 20:04:08 »
Heren,

Google's Chrome OS zal nooit en te nimmer uitgebracht of vrijgegeven worden om te downloaden en te installeren.

De download waar koebel het over heeft is gewoon een aangepaste openSUSE versie zoals heir4c al aangaf , niet meer en niet minder en daarbij onbetrouwbaar tot en met. Een lid hier heeft er al eens de grootste problemen mee gehad. Het beste is afblijven van dat spul.

Re: Google chrome os installeren
« Reactie #10 Gepost op: 2011/05/19, 20:15:59 »
Er is wel degelijk wat uit van ChromeOS (eigenlijk van ChromiumOS), voor de geïnteresseerde is hier een handleiding en een download voor een virtuele installatie.
http://download.chip.eu/nl/Google-Chrome-OS_6266046.html (Let wel op dat deze nogal verouderd is, ook is alles eigen verantwoordelijkheid)

Op http://www.chromium.org/ kan je meer vinden over ChromiumOS.

Google biedt zelf geen bruikbare ISO aan, wel hebben ze de code vrijgegeven. Er zijn dus wel ChromeOS-builds op de markt.
De eerste 'stabiele' versie van ChromeOS komt inderdaad later uit, volgens mij in Juni inderdaad.
Of ze een pasklare ISO vrijgeven is niet bekend, ik vermoed het niet. ChromeOS is echter wel open-source dus er zal wel wat te krijgen zijn.
Wees wel uiterst zorgvuldig, downloads van derden moet je niet zomaar vertrouwen. Zeker niet van torrent-sites.
PC: Processor - AMD Athlon II X4 640 (quad core, 3.0GHz), 4GB DDR2 RAM 800MHz, Videokaart: ATI Sapphire HD4850 met 512MB geheugen, 500gb 7200RPM HDD, Ubuntu 12.04 LTS

Wat doe je als je vraag is opgelost?

DarkEra

  • Gast
Re: Google chrome os installeren
« Reactie #11 Gepost op: 2011/05/19, 20:22:05 »
Al vaker gezegd:

Citaat
Where can I download Google Chrome OS?
Google Chrome OS is not a conventional operating system that you can download or buy on a disc and install. As a consumer, the way you will get Google Chrome OS is by buying a netbook that has Google Chrome OS installed by the OEM. Google Chrome OS is being developed to run on new machines that are specially optimized for increased security and performance. We are working with manufacturers to develop reference hardware for Google Chrome OS. These netbooks will be available in the fourth quarter of 2010.

http://www.chromium.org/chromium-os/chromium-os-faq

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: Google chrome os installeren
« Reactie #12 Gepost op: 2011/05/19, 20:31:06 »
@koebel, ik zou er van af blijven. Het is niet officieel, je weet niet wat je binnenhaalt, en voordat je het weet staan er ongemerkt artiesteningangen op je pc open.
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Offline koebel

  • Lid
Re: Google chrome os installeren
« Reactie #13 Gepost op: 2011/05/19, 21:37:10 »
Bedankt beste mensen. zal er wel afblijven. kan altijd nog een officieele van de ubuntu site halen. gr. ton

Re: Google chrome os installeren
« Reactie #14 Gepost op: 2011/05/20, 10:17:03 »
Voorzichtigheid is de moeder van de porseleinkast. Google OS is inderdaad als virtuele installatie te verkrijgen, ik kreeg hem ooit eens bij een Duits tijdschrift. Andere versies zou ik niet proberen, hooguit een betrouwbaar alternatief en die zijn er genoeg. Wanneer het gaat om 'cloud' dingen zoals bij Google ook het geval is, is Peppermint OS misschien een alternatief.
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

DarkEra

  • Gast
Re: Google chrome os installeren
« Reactie #15 Gepost op: 2011/05/20, 13:10:03 »
Als je helemaal cloud wil dan lijkt me Joli Os (voorheen Jolicloud) een betere optie en zit ook vol Google appilcaties. Deze verkies ik eerder boven Peppermint. :)
« Laatst bewerkt op: 2011/05/20, 13:16:51 door DarkEra »

Re: Google chrome os installeren
« Reactie #16 Gepost op: 2011/05/20, 13:15:04 »
Als je helemaal cloud wil dan lijkt me Joli Os (voorheen Jolicloud) een betere optie en zit ook vool Google appilcaties. Deze verkies ik eerder boven Peppermint. :)

+1

Re: Google chrome os installeren
« Reactie #17 Gepost op: 2011/05/21, 13:49:59 »
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu


Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Google chrome os installeren
« Reactie #18 Gepost op: 2011/05/21, 15:27:31 »
Chrome OS:

http://chromeos.hexxeh.net/

Dat is die neppe, die gebaseerd is op een Suse live cd.
Dus niet de echte.

DarkEra

  • Gast
Re: Google chrome os installeren
« Reactie #19 Gepost op: 2011/05/21, 15:27:49 »
lord4163,

Dank je voor de link, alhoewel het eigenlijk Chromium OS is en die jongen (17 jaar) die het gemaakt heeft het Chrome OS FLOW noemt, is het tot nu toe de beste manier om uit te proberen. Hij draait hier vanaf usb stick en de wiki is simpel te volgen om eventueele zaken aan te passen.

Alleen slaat de twijfel weer toe........ Hoe lang gaat hij met dit project door? Wat als hij omwille van andere zaken het project moet stop zetten? Noem maar op.....
Dit zijn dus eigenlijk zaken die mij ervan weerhouden deze te installeren.

DarkEra

  • Gast
Re: Google chrome os installeren
« Reactie #20 Gepost op: 2011/05/21, 15:29:28 »
Chrome OS:

http://chromeos.hexxeh.net/

Dat is die neppe, die gebaseerd is op een Suse live cd.
Dus niet de echte.

Nope dat is niet de op openSUSE gebaseerde, dat bevestig ik bij deze. Zie mijn bovenstaande post.

Re: Google chrome os installeren
« Reactie #21 Gepost op: 2011/05/23, 20:35:03 »
Ik heb het wel eens geprobeerd maar vond het traag, maar een windows gebruiker zal het vast snel vinden  :D Zal nog eens kijken, of hij verbeterd is.
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu


DarkEra

  • Gast
Re: Google chrome os installeren
« Reactie #22 Gepost op: 2011/05/23, 20:41:02 »
Ik vond 'm snel op m'n netbook zowel Flow als de Vanilla Nightly Build waarvan ik de Vanilla het beste vond daar deze overeen komt met de Chromebook versie én dus ook up to date is. Het was leuk om even te proberen maar niet echt mijn ding. :)

Offline Wout55

  • Lid
Re: Google chrome os installeren
« Reactie #23 Gepost op: 2011/05/31, 10:31:13 »
Ik heb gisteren de Flow gedownload en die loopt prima op mijn netbookje. De documentatie op die site is prima in orde. Ziet er zeer betrouwbaar uit. Het is inderdaad niet de Suse uitgave. De Googlesite verwijst naar de Suse-uitgave overigens. Deze getchrome site levert alleen tegen betaling een snelle download. Het alternatief is een tergend langzame gratis download, maar goed, ik heb de tijd. Na uren op een USB-stick gezet en dat liep bij de eerste de beste poging vast. Weer gaan zoeken en toen de Flow gevonden. En die loopt! Opstarten in 20 seconden. Het is wel even wennen, alleen een browser. Ik heb natuurlijk meteen ook achter de browser gekeken en met wat toetscombinaties kreeg ik hem wel gauw kapot. Maar als je netjes in de browser blijft gebeurt er niets akeligs.  ;)

Re: Google chrome os installeren
« Reactie #24 Gepost op: 2011/05/31, 13:01:44 »
Het is wel even wennen, alleen een browser. Ik heb natuurlijk meteen ook achter de browser gekeken en met wat toetscombinaties kreeg ik hem wel gauw kapot. Maar als je netjes in de browser blijft gebeurt er niets akeligs.  ;)

Misschien een beetje kort door de bocht, maar als het alleen een 'browser-only' systeem is,  waarom dan niet een blokkendoos maken en daarna alleen xorg (zonder WM) en chromium-browser erop te zetten? Een lokale html pagina er op met allerlei cloud applicaties doet de rest.
Uiteraard van te voren wel even het geluid en beeld instellen, maar het lijkt me geen moeilijke opgave om zoiets te maken.
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint