Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: installatie van LTS12.04 op usb lukt niet  (gelezen 888 keer)

installatie van LTS12.04 op usb lukt niet
« Gepost op: 2012/10/06, 07:29:03 »
Help,
Ik ben in het bezit van een recup Dell laptop, maar harde schijf is verwijderd door eigenaar.  Dit is geen probleem, neem ik aan. Zal ubuntu op usb zetten en dan via usb opstarten. Heb op mijn 16GB usb via programma opstartschijf aanmaken, er ubuntu LTS12.04 op geinstalleerd. Heb dat dan in mijn Dell gestoken, ubuntu start op, maar vraagt mij om ubuntu te installeren. Ok, kom ik aan het laatste scherm. Waar staat nu installeren, daar heeft hij mij altijd deze error ->er is geen basisbestandssysteem gedefineerd , gelieve dit te herstellen vanuit schijfindelingssmenu.
 Op he scherm waar de balk staat van nu installeren is  er een balk aanwezig Apparaat voor opstartlader-installatie, daar staat in /dev/sda weet niet of dit kan helpen, maar meer info kan ik niet geven.

Re: installatie van LTS12.04 op usb lukt niet
« Reactie #1 Gepost op: 2012/10/06, 07:43:10 »
Ik begrijp je vraag niet goed. Je hebt geïnstalleerd op een USB stick en wil Ubuntu draaien op een PC waar geen HD in zit.
Je kan volgens mij alleen maar de LIVE-versie draaien. Zie je bij het opstarten die mogelijkheid niet staan?
Als je het wil installeren (en dat is natuurlijk de beste optie) zal je toch een HD nodig hebben.
Linux Mint 18.3  Xfce

Re: installatie van LTS12.04 op usb lukt niet
« Reactie #2 Gepost op: 2012/10/06, 08:07:35 »
Ik dacht als je met het programma opstartschijf  aanmaken, dat die van je usb stick een harde schijf maakte, voor de computer natuurlijk. Zodat de computer kan opstarten via de usb stick, als de bios dit toelaat om van usb op te starten.

Re: installatie van LTS12.04 op usb lukt niet
« Reactie #3 Gepost op: 2012/10/06, 08:23:18 »
Ik kan mis zijn maar ik denk niet dat dit mogelijk is. Correct me if I'm wrong...
Linux Mint 18.3  Xfce

Offline jan11000

  • Lid
Re: installatie van LTS12.04 op usb lukt niet
« Reactie #4 Gepost op: 2012/10/06, 08:29:33 »
Je hebt een lege stick nodig, hier komt de ubuntu op , die je normaal installeerd.
Dan heb je de iso/installatie file van ubuntu nodig, dit zet je op cd of usb(de 2e dus).
Dan booten van je iso(cd of usb stick), dan een normale instalatie uitvoeren naar je usb stick. Dan kun je normaal booten van usb stick en je pc gebruiken.
Indien je usb stick langzaam is, dan zal ubuntu niet snel zijn, dus een harde schijf is meestal veel vlugger.

Offline aartje

  • Lid
Re: installatie van LTS12.04 op usb lukt niet
« Reactie #5 Gepost op: 2012/10/06, 10:40:17 »
Als je persee een linux wilt draaien op een USB-stick zou ik gaan voor Knoppix.
Zie http://knoppix.net/wiki/Bootable_USB_Key

Dan zit er gelijk al een enorme hoeveelheid programma's op.
Je computer moet wel  genoeg geheugen hebben natuurlijk
(4GB of zo). Want swappen op een geheugenstick is niet
echt goed.

Re: installatie van LTS12.04 op usb lukt niet
« Reactie #6 Gepost op: 2012/10/07, 10:46:43 »
zal eens proberen, knoppix heb vroeger gebruikt voor ubuntu, dit is al een tijdje terug.
bedankt voor de tip.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: installatie van LTS12.04 op usb lukt niet
« Reactie #7 Gepost op: 2012/10/07, 11:11:33 »
Ubuntu kan prima. Met "Opstartschijf aanmaken" maak je een Live-USB aan, waarmee je inderdaad je computer kunt opstarten. Het is alleen wel een Live-omgeving, dus je kunt er niks in installeren (probeer het niet, want de boel raakt goed verpest....).

Je kunt Ubuntu echter ook "normaal" op een USB-staaf installeren. Als ware het een gewone harde schijf. Waarop je dus wel gewoon van alles erbij kunt installeren. Technisch niet ideaal, want het flitsgeheugen van zo'n staafje slijt daardoor erg snel.

Maar het kan wel. Simpelweg de computer opstarten vanaf de Live-CD, vervolgens een leeg USB-staafje erin prikken en de installatie van Ubuntu starten.