Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Bedenkingen over Corona App??  (gelezen 5127 keer)

Re: Bedenkingen over Corona App??
« Reactie #25 Gepost op: 2020/04/09, 23:29:52 »
...
« Laatst bewerkt op: 2020/04/27, 15:07:19 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Theo71

  • Lid
Re: Bedenkingen over Corona App??
« Reactie #26 Gepost op: 2020/04/09, 23:58:20 »
Wat erg zeg George orwell erbij halen zelfs.
Tijden veranderen, dus verander een beetje mee.
En als je een "1984" syndroom hebt moet je miischien gewoon nooit op internet komen?

PKing wat ik op het internet doe, is een keuze die ik zelf maak uit eigen beweging. En ik probeer zoveel mogelijk te vermijden waarbij mijn persoonlijk leven in het geding raakt. Ik heb dus ook geen facebook of instagram. Maar ben ik dan erg omdat ik wel waarde aan mijn vrijheid hecht?  Je moet inderdaad wat inleveren, omdat het niet anders kan. Maar waar het nog kan probeer ik het te waarborgen en zal mij zeker niet vrijwillig aanmelden om nog meer privacy in te leveren. Moet ik dan verplicht rondlopen met een mobiel en een bepaalde app, zodat men mij kan volgen? Dat ding heb ik nu eigenlijk nagenoeg nooit bij mij? Ja dan vind ik een vergelijking met '1984' niet zo gek.

Offline Theo71

  • Lid
Re: Bedenkingen over Corona App??
« Reactie #27 Gepost op: 2020/04/10, 00:10:29 »
"Should I thrust the government?" (Pink Floyd, The Wall)

"No" (Roger Waters on live performances.

Stalin riep eens 'Vertrouwen is goed, controle is beter'

En ik geloof ook niet dat zijn politiek de mensheid veel goed heeft gedaan.
Een ander probleem is dat controle op de politiek een lastig punt is.
De media is veelal politiek gekleurd, dus preken voor eigen parochie.

Kortom Roger Waters heeft helemaal gelijk en moeten we het doen met ons eigen gezond verstand :)

Re: Bedenkingen over Corona App??
« Reactie #28 Gepost op: 2020/04/10, 00:11:16 »
...
« Laatst bewerkt op: 2020/04/27, 15:07:24 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Theo71

  • Lid
Re: Bedenkingen over Corona App??
« Reactie #29 Gepost op: 2020/04/10, 02:33:30 »
[Nooit gehad? Een verzoek om een anonieme vragenlijst in te vullen?
Maar wat weken later wel de herinnering dat JIJ hem nog niet ingevuld ingezonden hebt. Dat weten ze dan ineens weer wel. :D En hoeveel er in trappen...

Dat is de leukste, die weiger ik om in te vullen en inderdaad krijg je dan een verzoek om het alsnog  ANONIEM te doen LOL.
Anoniem zijn is echt topsport, misschien moeten we er een bokaal voor verzinnen, maar 1 probleem dan ben niet meer zo anoniem :)

We kunnen elkaar wel muggen gaan afvangen, maar ik geloof dat we beide wel op 1 lijn zitten.. zo weinig mogelijk privacy weggeven waar mogelijk. Of het beeld nu uit 1964 komt of van het boek 1984 :)

Offline PKing

  • Lid
Re: Bedenkingen over Corona App??
« Reactie #30 Gepost op: 2020/04/10, 07:47:43 »
Gelukkig denkt in onze buurt 78% daar anders over :)

Dat er in uitzonderlijke situaties ook uitzonderlijke maatregelen getroffen worden kan ik goed begrijpen.
Of je daar dan wel of niet aan meedoet, moet een ieder lekker zelf weten, maar ik blijf erbij zodra je op internet gaat geef je een groot deel van je zogenaamde privacy weg.
De app lijkt een goed hulpmiddel om veel meer info over besmettingen e.d. te weten te komen, wanneer je vindt dat privacy belangrijker is, zul je het virus dus verder niet zo belangrijk vinden.
Let op dit is mijn mening niet meer dan dat.
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

Re: Bedenkingen over Corona App??
« Reactie #31 Gepost op: 2020/04/10, 08:10:55 »
Gelukkig denkt in onze buurt 78% daar anders over :)

Dat er in uitzonderlijke situaties ook uitzonderlijke maatregelen getroffen worden kan ik goed begrijpen.
Of je daar dan wel of niet aan meedoet, moet een ieder lekker zelf weten, maar ik blijf erbij zodra je op internet gaat geef je een groot deel van je zogenaamde privacy weg.
De app lijkt een goed hulpmiddel om veel meer info over besmettingen e.d. te weten te komen, wanneer je vindt dat privacy belangrijker is, zul je het virus dus verder niet zo belangrijk vinden.
Let op dit is mijn mening niet meer dan dat.
+1
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Bedenkingen over Corona App??
« Reactie #32 Gepost op: 2020/04/10, 08:49:47 »
Zou privacy wel nog bestaan?
Joh. Privacy bestond al niet meer ver voor het internet ontstond.
Daar zit een groot verschil in tussen België en Nederland.
Zo mag je in Nederland alle gesprekken opnemen waaraan je zelf deelneemt, ook telefoon gesprekken.
Neem je niet deel aan het gesprek dan heb je toestemming nodig van één van de deelnemers. (WvS art 139b)

Met een losse camera mag je op openbaar toegankelijk terrein alles filmen, ook de mensen, deze kunnen wel protesteren, maar pas na publicatie :lol:
Een dashcam geldt ook als een losse camera.
Bij een vast opgestelde camera moet aangegeven worden dat deze er staat, maar hoe dit moet worden aangegeven wordt niet (duidelijk)vermeld. (WvS art. 139f)
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Theo71

  • Lid
Re: Bedenkingen over Corona App??
« Reactie #33 Gepost op: 2020/04/10, 09:11:09 »

De app lijkt een goed hulpmiddel om veel meer info over besmettingen e.d. te weten te komen, wanneer je vindt dat privacy belangrijker is, zul je het virus dus verder niet zo belangrijk vinden.
Let op dit is mijn mening niet meer dan dat.

Dan mag je wat mij betreft die voor je houden, want ik beweer nergens dat ik dit virus niet belangrijk vind
Dus dat is wel een hele domme aanname
Zo'n app is er binnen no-time, maar hoe lang duurde het voor dit kabinet anticipeerde na de eerste Corona meldingen?
De PVV en FVD (hoef je geen fan van te zijn, ben ik ook niet) vroegen 2 weken voor dit kabinet wat deed al om maatregelen, en dat werd van tafel geveegd. Ik zit zelf in de risicogroep en dan heb je ook echt helemaal gelijk hoor, dan maak ik mij ook geen zorgen over dit virus.
Dat geld wat zo'n app kost, zag ik liever verdwijnen in de zorg, testen, ontwikkeling van een vaccin of nog beter een IC--plaats.
Als je flink ziek word met corona verschijnselen ben je namelijk dat nodig i.p.v. een bevestiging van een app.

Offline HWE64

  • Lid
Re: Bedenkingen over Corona App??
« Reactie #34 Gepost op: 2020/04/10, 09:37:52 »
In #20 met de woorden van Vanadium ben ik het helemaal mee eens. men is hiermee bezig en of het nu goedschiks of kwaadschiks gaat, ze gaan dit doordrukken.
Bij Een Vandaag was te zien dat 60% van de Nederlanders ervoor waren terwijl ze niet eens goed de gevolgen konden zien.
Als ze dit verplicht stellen (mijn mening) kunnen ze net zo goed een enkelband geven (staat alleen niet zo mooi) of misschien bij de volgende griepspuit een chipje inspuiten net als bij honden of katten.
De woorden van Vanadium in #20 vind ik heel toepasselijk. "Should I thrust the government?" NO
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Re: Bedenkingen over Corona App??
« Reactie #35 Gepost op: 2020/04/10, 10:03:54 »
Bescherm onze gezondheid, maar bescherm ook onze rechten.
De Nederlandse overheid onderzoekt het gebruik van een app waarmee jij inzicht zou moeten krijgen in of je in de buurt bent geweest van iemand die besmet is met het Covid-19-virus. Als de overheid al zo'n app inzet, dan moet deze voldoen aan de volgende uitgangspunten. Deze uitgangspunten zijn opgesteld door deskundigen op het gebied van informatietechnologie, computerbeveiliging, privacy en de bescherming van fundamentele grondrechten. Wij geloven dat deze uitgangspunten noodzakelijk zijn voor het beschermen van onze vrijheden en rechten, onze veiligheid en sociale cohesie. Als niet aan deze uitgangspunten wordt voldaan, hebben we geen vertrouwen in de app en zullen we ons tegen de implementatie ervan verzetten.

https://www.veiligtegencorona.nl/
c'est dur la vie d'artiste

Offline HWE64

  • Lid
Re: Bedenkingen over Corona App??
« Reactie #36 Gepost op: 2020/04/10, 10:56:13 »
Zo'n app is er binnen no-time, maar hoe lang duurde het voor dit kabinet anticipeerde na de eerste Corona meldingen?
De PVV en FVD (hoef je geen fan van te zijn, ben ik ook niet) vroegen 2 weken voor dit kabinet wat deed al om maatregelen, en dat werd van tafel geveegd. Ik zit zelf in de risicogroep en dan heb je ook echt helemaal gelijk hoor, dan maak ik mij ook geen zorgen over dit virus.
Dat geld wat zo'n app kost, zag ik liever verdwijnen in de zorg, testen, ontwikkeling van een vaccin of nog beter een IC--plaats.
Als je flink ziek word met corona verschijnselen ben je namelijk dat nodig i.p.v. een bevestiging van een app.
+1
Bescherm onze gezondheid, maar bescherm ook onze rechten.
De Nederlandse overheid onderzoekt het gebruik van een app waarmee jij inzicht zou moeten krijgen in of je in de buurt bent geweest van iemand die besmet is met het Covid-19-virus. Als de overheid al zo'n app inzet, dan moet deze voldoen aan de volgende uitgangspunten. Deze uitgangspunten zijn opgesteld door deskundigen op het gebied van informatietechnologie, computerbeveiliging, privacy en de bescherming van fundamentele grondrechten. Wij geloven dat deze uitgangspunten noodzakelijk zijn voor het beschermen van onze vrijheden en rechten, onze veiligheid en sociale cohesie. Als niet aan deze uitgangspunten wordt voldaan, hebben we geen vertrouwen in de app en zullen we ons tegen de implementatie ervan verzetten.

https://www.veiligtegencorona.nl/
Als er niets aan de uitgangspunten wordt voldaan wie weerhoud ze dan tegen om verder te gaan? De rechter? Duurt jaren.
Ik geloof er niet in.
« Laatst bewerkt op: 2020/04/10, 16:21:27 door HWE64 »
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Re: Bedenkingen over Corona App??
« Reactie #37 Gepost op: 2020/04/10, 13:14:10 »
...
« Laatst bewerkt op: 2020/04/27, 15:07:31 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline PKing

  • Lid
Re: Bedenkingen over Corona App??
« Reactie #38 Gepost op: 2020/04/10, 18:38:44 »
Ik zou nu van alles kunnen zeggen maar dat doe ik nu maar niet, na in de zon met een biertje :)
We hoeven het niet eens te zijn, maar ik blijf bij mijn mening, als jullie dat niet leuk vinden, is dat jammer.

soms is het groter goed belangrijker dan wat wij vinden...
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

Offline HWE64

  • Lid
Re: Bedenkingen over Corona App??
« Reactie #39 Gepost op: 2020/04/10, 19:53:08 »
Mijn oude Nokiatje maar weer opzoeken. https://www.apple.com/covid19/contacttracing ;)
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Re: Bedenkingen over Corona App??
« Reactie #40 Gepost op: 2020/04/13, 19:08:00 »
Kan een corona-app ons uit de crisis helpen?
Een app die je waarschuwt als je in de buurt van een met het coronavirus besmette persoon geweest bent. Dat zou de oplossing zijn om uit de coronacrisis te raken. Maar werkt dat wel? En kunnen we zo’n corona-app vertrouwen?

https://computertotaal.nl/artikelen/apps-software/kan-een-corona-app-ons-uit-de-crisis-helpen/?utm_source=computer_totaal&utm_medium=email&utm_campaign=_nieuwsbrief_10042020
c'est dur la vie d'artiste

Offline HWE64

  • Lid
Re: Bedenkingen over Corona App??
« Reactie #41 Gepost op: 2020/04/13, 19:29:26 »
Kan een corona-app ons uit de crisis helpen?
Een app die je waarschuwt als je in de buurt van een met het coronavirus besmette persoon geweest bent. Dat zou de oplossing zijn om uit de coronacrisis te raken. Maar werkt dat wel? En kunnen we zo’n corona-app vertrouwen?

https://computertotaal.nl/artikelen/apps-software/kan-een-corona-app-ons-uit-de-crisis-helpen/?utm_source=computer_totaal&utm_medium=email&utm_campaign=_nieuwsbrief_10042020
Nee dus. Schijnveiligheid.
Laat men zich maar eerst zich aan de maatregelen houden en in NL niet naar de bollenvelden en bouwmarkten gaan.

Als men dood ziek is moet men ook nog de QR code gaan scannen in bij de huisdokter????
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Bedenkingen over Corona App??
« Reactie #42 Gepost op: 2020/04/18, 12:28:59 »
In plaats van Corona App, kunnen ze het beter bewakingsprogramma noemen. Een programma dat jou bespioneert, al je gangen nagaat en die doorgeeft aan de overheid.

Deze zinloze spyware gaat weer een hoop belastinggeld kosten, dat zit er dik in. Belastinggeld dat ook zou kunnen worden besteed aan het kopen van mondkapjes en handschoenen voor de thuiszorg, om maar eens wat te noemen.

Joshua Orbit

  • Gast
Re: Bedenkingen over Corona App??
« Reactie #43 Gepost op: 2020/04/18, 13:38:50 »
Er moet toch ook een privacyverklaring zijn bij die app ? Dat is Europese wetgeving trouwens en net waarom Google Inc. een draai om de oren heeft gekregen dat de verklaring toen in strijd zou zijn met de reguliere wetgeving. Daarom ook dat Google (voor betaalde services toch) een zéér transparante verklaring gemaakt heeft én zelfs een leeftijdsgrens heeft toegevoegd aan haar diensten.

Maar het gaat om de (r)overheid .... ergens moet die privacyverklaring er zijn: zo niet moet je aan Google rapporteren dat de app in kwestie in strijd is met Google Play's protocol maar ook met de geldende wetgeving. Heeft al iemand dat gerapporteerd ?
Ook zou er toch een intentieverklaring moeten zijn van de overheid wat ze gaan doen met uw persoonsgegevens .... dat toch al op zijn minst.

In België is er zo geen app uitgestuurd, maar via RogerThat hadden sommige gemeenten een app gelanceerd zonder boe of bah die volledig in strijd was met de privacy ..... gemeld door mezelf aan Google en de Privacy-commissie : gevolg : app uit Google Play verwijderd en verbod op reclame maken over die app(s) aan de burgers van die gemeenten.
« Laatst bewerkt op: 2020/04/18, 13:41:20 door Joshua Orbit »

Offline HWE64

  • Lid
Re: Bedenkingen over Corona App??
« Reactie #44 Gepost op: 2020/04/18, 16:14:55 »
Gisteren gaf Brenno de Winter de regering een goede veeg uit de pan. https://www.youtube.com/watch?v=fHNGNVNrYfM
Men wil gewoon die Apps er door drukken en dan denken dat ze het daarmee in de hand kunnen houden.
« Laatst bewerkt op: 2020/04/18, 16:17:57 door HWE64 »
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Bedenkingen over Corona App??
« Reactie #45 Gepost op: 2020/04/18, 18:35:22 »
Gisteren gaf Brenno de Winter de regering een goede veeg uit de pan.
Zijn bezwaren:
Er staan bedrijven op de lijst die bewezen hebben dat ze onbetrouwbaar zijn en verder:
1. Het doel is niet glashelder.
2. Het traject gaat alle kanten op.
3. Er is nog geen code geschreven.

Het heeft de handtekening van een mislukt ICT project.

Brenno zei ook, dat een oplossing wel degelijk mogelijk is.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Bedenkingen over Corona App??
« Reactie #46 Gepost op: 2020/04/18, 19:04:23 »
Brenno zei ook, dat een oplossing wel degelijk mogelijk is.

Het blijft weggegooid geld.... Laat de overheid van dat belastinggeld beschermingsmiddelen kopen voor de thuiszorg. Of mondkapjes voor ons, en stel die verplicht bij supermarktbezoek en in het openbaar vervoer. Veel zinvoller dan ons te bespioneren.  :evil:

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Bedenkingen over Corona App??
« Reactie #47 Gepost op: 2020/04/18, 19:16:12 »
Brenno zei ook, dat een oplossing wel degelijk mogelijk is.
Het blijft weggegooid geld....
Waarom niet de hobby-gemeenschap inschakelen, en geef deze 2 weken de tijd, om met een goed plan tekomen, dat op zeer korte termijn realiseerbaar is, dan is nog gratis ook!
Waarom het niet voorbeeld van België volgen, waar volgens de wet software ook data is, en alle software voor/door de overheid ontwikkeld automatisch OpenSource is.

v.w.b. beveiliging van mensen, denk ik dat er veel meer aandacht moet zijn voor de beveiliging van mensen die door hun onmisbare werk veel in contact komen met anderen.
Dan bedoel ik niet alleen verplegend personeel, maar ook thuiszorg, personeel in de supermarkt, personeel in tehuizen, enz
Mijn oudste dochter en mijn kleindochter werken beiden in de thuiszorg en krijgen geen beschermings spullen, omdat die er (nog steeds) niet zijn!
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline HWE64

  • Lid
Re: Bedenkingen over Corona App??
« Reactie #48 Gepost op: 2020/04/18, 19:19:13 »
Het blijft weggegooid geld.... Laat de overheid van dat belastinggeld beschermingsmiddelen kopen voor de thuiszorg. Of mondkapjes voor ons, en stel die verplicht bij supermarktbezoek en in het openbaar vervoer. Veel zinvoller dan ons te bespioneren.  :evil:
+1 meer en harder controleren. :police:
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Bedenkingen over Corona App??
« Reactie #49 Gepost op: 2020/04/18, 19:34:17 »
Mijn oudste dochter en mijn kleindochter werken beiden in de thuiszorg en krijgen geen beschermings spullen, omdat die er (nog steeds) niet zijn!

Een grof schandaal. Dáár zou dat geld van die spyware heen moeten....