Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu Alternate Installatie  (gelezen 3123 keer)

Cobuntu

  • Gast
Ubuntu Alternate Installatie
« Gepost op: 2007/06/25, 17:05:11 »
Gegroet,

ik heb een aantal vragen over het installeren van de alternate versie van Ubuntu.

- Moet je verbonden zijn met het internet? Zoja waarom?

- Bij het kiezen van resoluties, als je bepaalde resoluties niet aanvinkt in de installatie procedure, zijn de niet-aangevinkte resoluties dan ook niet meer beschikbaar als Ubuntu staat geïnstalleerd?

- Is het mogelijk later de computer naam te veranderen als Ubuntu als geïnstalleerd staat?

- Moet UTC aanstaan als je maar EEN besturingssysteem op je computer hebt? of is het dan overbodig?

Verder is me alles wel duidelijk. Ik snap niks van partitioneren, maar zolang ik die handleiding aan mijn zijde heb, ben ik blij :)

Bij voorbaat hartelijk bedankt,

Met zeer vriendelijke groet,

Cobuntu

Offline Kiwinote

  • Lid
    • Launchpad
Ubuntu Alternate Installatie
« Reactie #1 Gepost op: 2007/06/25, 17:11:58 »
1) nee, waarom wel?
2) Ik heb nog nooit een resolutie aangevinkt tijdens de installatie, tenzij ik me dat gewoon niet kan herinneren, doe je dit na de installatie.
3) Ja
4) eigen keuze, ik gebruik altijd utc.

Offline siegi

  • Lid
Ubuntu Alternate Installatie
« Reactie #2 Gepost op: 2007/06/25, 17:27:53 »
En daarbij bij het opnieuw configureren  van xserver-xorg kan je gewoon weer de resoluties aanvinken.
sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg en ik denk zelfs bij gusty dat dit ook in gnome volledig grafisch gaat inplaats van dpkg, bij kde was dit al lang grafisch.

Cobuntu

  • Gast
Ubuntu Alternate Installatie
« Reactie #3 Gepost op: 2007/06/25, 18:24:51 »
Dank jullie wel :)

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Ubuntu Alternate Installatie
« Reactie #4 Gepost op: 2007/06/25, 18:47:07 »
Citaat van: siegi
ik denk zelfs bij gusty dat dit ook in gnome volledig grafisch gaat inplaats van dpkg, bij kde was dit al lang grafisch.
Vertel, ik kan het (nog) niet vinden ......
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline siegi

  • Lid
Ubuntu Alternate Installatie
« Reactie #5 Gepost op: 2007/06/25, 19:08:53 »
https://wiki.ubuntu.com/DisplayConfigGTK voor gusty waarschijnlijk
bij kde gewoon k-menu > systeeminstellingen > monitor en beeldscherm

slurpx

  • Gast
Ubuntu Alternate Installatie
« Reactie #6 Gepost op: 2007/06/25, 19:28:56 »
Hallo ik begin pas met Linux en kom daarom voor mij wat vreemde dingen tegen
Wil iemand mij svp even helpen Ik heb twee externe diskdrives (usb) en een tweede harde schijf ik zie ze wel maar
wat ik begrijp,moet ik ze mounten en aankoppelen hoe en wat Graag simpel verteld ben al wat ouder

Cobuntu

  • Gast
Ubuntu Alternate Installatie
« Reactie #7 Gepost op: 2007/06/25, 19:33:09 »
Citaat van: slurpx
Hallo ik begin pas met Linux en kom daarom voor mij wat vreemde dingen tegen
Wil iemand mij svp even helpen Ik heb twee externe diskdrives (usb) en een tweede harde schijf ik zie ze wel maar
wat ik begrijp,moet ik ze mounten en aankoppelen hoe en wat Graag simpel verteld ben al wat ouder
Hallo welkom op het forum. Ik zou een eigen forum verzinnen in verband met de aandacht die er aan besteed zal worden. Volgens mij zijn er ook nog soortgelijke topics. Gebruik ook de forumzoekfunctie ;) Er zijn meer mensen die dit ook uitgelegd wilde.

Forumzoekfunctie

Succes :)

Cobuntu

  • Gast
Ubuntu Alternate Installatie
« Reactie #8 Gepost op: 2007/06/25, 19:36:53 »
Citaat van: slurpx
Hallo ik begin pas met Linux en kom daarom voor mij wat vreemde dingen tegen
Wil iemand mij svp even helpen Ik heb twee externe diskdrives (usb) en een tweede harde schijf ik zie ze wel maar
wat ik begrijp,moet ik ze mounten en aankoppelen hoe en wat Graag simpel verteld ben al wat ouder
Trouwens.. Volgens mij weet ik het antwoord.

Je gaat naar:

Computer

Daar zie je links allemaal Drives, waaronder ook USB en dan rechter muis knop daarop en klik op mount. En dat doe je bij beide. En als je de USB eruit haalt, doe dan unmount, en dan kun je de hardware veilig verwijderen. Ik hoop dat ik aan je vraag heb voldaan.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Ubuntu Alternate Installatie
« Reactie #9 Gepost op: 2007/06/25, 19:49:45 »
Citaat van: siegi
https://wiki.ubuntu.com/DisplayConfigGTK voor gusty waarschijnlijk
bij kde gewoon k-menu > systeeminstellingen > monitor en beeldscherm
In beide gevallen kan je alleen kiezen uit de mogelijkheden die aangekruisd zijn met dpkg-reconfigure, maarv we zitten nog in de alpha, wat niet is kan nog komen.
Voor mij is Gutsy nu al beter dan alle concurerende systemen voor de desktop, de groei van "onze" Ubuntu wordt steeds mooier !
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline siegi

  • Lid
Ubuntu Alternate Installatie
« Reactie #10 Gepost op: 2007/06/25, 20:09:09 »
Citaat van: r0n.
Citaat van: siegi
https://wiki.ubuntu.com/DisplayConfigGTK voor gusty waarschijnlijk
bij kde gewoon k-menu > systeeminstellingen > monitor en beeldscherm
In beide gevallen kan je alleen kiezen uit de mogelijkheden die aangekruisd zijn met dpkg-reconfigure, maarv we zitten nog in de alpha, wat niet is kan nog komen.
Voor mij is Gutsy nu al beter dan alle concurerende systemen voor de desktop, de groei van "onze" Ubuntu wordt steeds mooier !
Als je zegt in die wizzard van DisplayConfigGTK  kiest welk scherm je hebt dan worden je mogelijkheden daarop aangepast.

Cobuntu

  • Gast
Ubuntu Alternate Installatie
« Reactie #11 Gepost op: 2007/06/25, 22:29:28 »
Gegroet,

Ik heb nog een vraagje over de installatie procedure:

Raden jullie mij aan om meteen de benodigde taalpakketten te downloaden? Die optie is namelijk beschikbaar, en het zou fijn zijn als een groot deel van Ubuntu Nederlands is. Kan dit zorgen voor conflicten? Is het beter om het achteraf de installatie te doen?

Bijvoorbaat bedankt :)

Offline Hij

  • Lid
Ubuntu Alternate Installatie
« Reactie #12 Gepost op: 2007/06/26, 13:34:11 »
Je kan daar gewoon voor kiezen, geen probleem. Je kan het ook achteraf veranderen.
Ik geloof wel dat als je niet verbonden bent met internet, niet alles vertaald is. Ik geloof dat dan alleen gnome vertaald is. Dus OpenOffice enzo niet.

Btw je kan ook per gebruiker de taal instellen (achteraf) dus gebruiker 1 heeft een engelse interface en gebruiker 2 een nederlandse.

Verbeter me als ik het fout heb :)

Cobuntu

  • Gast
Ubuntu Alternate Installatie
« Reactie #13 Gepost op: 2007/06/26, 14:03:49 »
@ Hij

Bedankt :)

Cobuntu

  • Gast
Ubuntu Alternate Installatie
« Reactie #14 Gepost op: 2007/06/30, 14:19:10 »
Ik heb de alternate CD te gedownload, en lees dat er ook een MD5SUM zou 'moeten' uitgevoerd. Ik heb alle software ervoor, maar ik vraag me af of jullie die MD5SUM check doen?
Het is een controle of te kijken of de CD corrupt is, tijdens het downloaden.


Bij voorbaat bedankt.

Offline mcgyver

  • Lid
Ubuntu Alternate Installatie
« Reactie #15 Gepost op: 2007/06/30, 14:21:29 »
Zelden. Als je hem goed hebt gebrand (= langzaam) is er meestal geen vuiltje aan de lucht. Laatste keer dat ik die checksum heb gedaan was bij Warty of Hoary.

OpenOffice is wel vertaald.

Cobuntu

  • Gast
Ubuntu Alternate Installatie
« Reactie #16 Gepost op: 2007/06/30, 14:23:25 »
Bedankt Mcgyver voor je snelle reactie :)

Bedankt voor dit topic, en voor de hulp.

Cobuntu

Ubuntu Alternate Installatie
« Reactie #17 Gepost op: 2007/06/30, 14:35:16 »
Citaat van: Cobuntu
Ik heb de alternate CD te gedownload, en lees dat er ook een MD5SUM zou 'moeten' uitgevoerd. Ik heb alle software ervoor, maar ik vraag me af of jullie die MD5SUM check doen?
Het is een controle of te kijken of de CD corrupt is, tijdens het downloaden.
Ja altijd. Het is weinig moeite, en je weet dan tenminste zeker dat de iso correct is. Het hangt ook af van de manier van downloaden. Als je de iso via bittorrent binnenhaalt, dan is een MD5 check niet nodig, want bittorrent heeft al een eigen checksum systeem.

[edit: dit is stiekem weer een poll niet? :)]

Cobuntu

  • Gast
Ubuntu Alternate Installatie
« Reactie #18 Gepost op: 2007/06/30, 17:02:32 »
Een poll om te kijken wie er allemaal de MD5SUM check doet... Niet bij nagedacht en het zou ook nogal nutteloos zijn. Ik vroeg me gewoon af of het echt nodig is. Eigenlijk komt het hier op neer:

Voor alle zekerheid:

Ja

Als je erop vertrouwd dat het wel goed is:

Nee


Ik denk trouwens dat het (bijna) niet gebeurd dat een download van het originele bestand verschilt. En antwoord op jou vraag: Dit is geen stiekeme poll.

Cobuntu

  • Gast
Ubuntu Alternate Installatie
« Reactie #19 Gepost op: 2007/06/30, 17:04:19 »
Ik denk wel dat hij kan worden gemarkeerd als opgelost ;)

Offline Ronnie

  • Lid
    • ronnie.vd.c
Ubuntu Alternate Installatie
« Reactie #20 Gepost op: 2007/06/30, 17:12:57 »
misschien is er wel een plugin voor firefox te maken, die na het downloaden, de MD5SUM laat zien, ik vertrouw er toch altijd wel op dat het juiste bestand erop staat, maar toch....
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal

Martynov

  • Gast
Ubuntu Alternate Installatie
« Reactie #21 Gepost op: 2007/06/30, 17:18:50 »
Als je de cd brand kun je in de meeste brandprogramma's een verificatie laten uitvoeren naar de beschreven data.
K3B gaat bij het controleren van de .iso een md5sum produceren die kun je dan vergelijken met de md5sum die je kunt downloaden van de downloadpagina van elke ubuntu release.

Cobuntu

  • Gast
Ubuntu Alternate Installatie
« Reactie #22 Gepost op: 2007/06/30, 17:21:46 »
Citaat van: Ronnie
misschien is er wel een plugin voor firefox te maken, die na het downloaden, de MD5SUM laat zien, ik vertrouw er toch altijd wel op dat het juiste bestand erop staat, maar toch....
Jullie zetten me wel aan het twijfelen zeg... :P

Maar zo'n plugin voor Firefox zou inderdaad cool zijn :) Ik vertrouw ook dat het goede bestand op de computer staat. Ik geloof dat ik twee maal een corrupt bestand heb meegemaakt.