Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Meer dan 2 besturingssystemmen op één PC, kan dat?  (gelezen 11923 keer)

Offline KeesS

  • Lid
Meer dan 2 besturingssystemmen op één PC, kan dat?
« Gepost op: 2011/02/04, 22:23:46 »
Op mijn "IkBenStil"-computer heb ik in dual-boot Windows XP en Ubuntu 10.04 LTS.
Op de 600 GB harde schijf heb ik ruimte genoeg.


Om beter met Linux om te leren gaan, ben ik een cursus begonnen bij de LOI.
Jammer genoeg hebben ze daar geen cursus Ubuntu, maar openSuse 10.3.

Nu zou ik die openSuse 10.3 graag naast Windows XP en Ubuntu 10.04 op de computer willen installeren. Is dat mogelijk, en zoja, hoe doe ik dat?

Mijn harde schijf is thans als volgt ingedeeld:


/dev/sda1  bevat Windows XP Home. (C:\Windows.)
Die partitie wil ik verkleinen en in de vrijgekomen ruimte een extra Windows-partitie maken voor een D:\ schijf voor "Mijn Windows-Documenten"
Indien nodig kan daar ook nog ruimte vrijgemaakt worden voor andere partities.

Hoe kan of moet ik de andere partities maken en/of indelen voor Ubuntu en openSuse?
Kan ik één /home-partitie maken en gebruiken voor Ubuntu en openSuse?

Bij de installatie werd Ubuntu vanzelf naast Windows geïnstalleerd.
Maar hoe gaat dat als openSuse daar ook nog bij komt?
Komt dat ook automatisch naast de 2 andere besturingssystemen?
En komt dat ook vanzelf in het Grub-menu, zodat ik bij opstarten kan kiezen welk besturingssysteem ik wil gebruiken?

VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg


Offline KeesS

  • Lid
Re: Meer dan 2 besturingssystemmen op één PC, kan dat?
« Reactie #2 Gepost op: 2011/02/04, 23:17:34 »
Alvast wat leesvoer  ;) http://sites.google.com/site/computertip/meervoudigopstartbaar

Bedankt Bobbie; hier ben ik voorlopig wel even zoet mee!  ;)
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Re: Meer dan 2 besturingssystemmen op één PC, kan dat?
« Reactie #3 Gepost op: 2011/02/05, 00:13:17 »
OpenSUSE 10.3? Dat is wel heel erg verouderd. 10.3 wordt niet eens meer ondersteund.

Offline heir4c

  • Lid
Re: Meer dan 2 besturingssystemmen op één PC, kan dat?
« Reactie #4 Gepost op: 2011/02/05, 00:16:08 »
Suse gebruikt nog de oude grub, dus na het installeren van suse en terug opstarten van de computer zal je enkel suse in het menu zien (en windows) Dus zul je grub2 moeten herstellen met de liveCD voor de ubuntu install zodat de Grub2 in de MBR zal geplaatst worden.
Of je kan de grub van suse installeren op de partitie zelf waar suse opstaat en dan kan je de grub van ubuntu updaten zodat die suse ook te zien krijgt.

Opletten ook met suse. Die maakt een / partitie aan maar ook een aparte /home en een swap en kiest daar meestal verschillende partities voor, zelfs partities waar zelfs al een besturingssysteem opstaat. Dus kijk er mee uit dat hij je ubuntu niet verwijderd. Best is handmatig tijdens de installatie partities aanmaken of al op voorhand met gParted. Schrijf dan ergens op welke partities je daarvoor hebt aangemaakt. De swap hoef je niet aan te maken maar je moet wel aangeven waar de swap van ubuntu staat zodat hij deze gebruikt.

En niet maar één home aanmaken voor beiden. Beter een DATA partitie maken en in elke home een link ernaartoe. Anders kan je hebben dat je instellingen gaan door elkaar slaan.
Heb het zelf eens gehad door enkel en alleen maar tijdens het installatie proces de mogelijkheid aan gevinkt te hebben om de account/installs te importeren/aan te koppelen. Daardoor kreeg ik ineens in mijn andere versie andere instellingen die ik in de nieuw geïnstalleerde versie had aangemaakt.

Dus let een beetje op met suse. Het is een uitstekende distro maar tijdens de installatie moet je uitkijken.
Let er ook op dat je geen deb bestanden kan installeren in suse. Suse gebruikt rpm package manager, dus met .rpm bestanden.
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Re: Meer dan 2 besturingssystemmen op één PC, kan dat?
« Reactie #5 Gepost op: 2011/02/05, 00:25:58 »
Maar dan nog: 10.3 is verouderd en wordt niet meer ondersteund. Dus ik vraag me af of de TS wil zitten met een niet-ondersteunde, verouderde versie van Suse.

Offline KeesS

  • Lid
Re: Meer dan 2 besturingssystemmen op één PC, kan dat?
« Reactie #6 Gepost op: 2011/02/05, 00:27:39 »
OpenSUSE 10.3? Dat is wel heel erg verouderd. 10.3 wordt niet eens meer ondersteund.
Dat is mij bekend Vistaus. Ik heb zelf al een CD met openSuse 11,3 liggen.
Maar 10.3 wordt bij het cursus-boek geleverd en dat is op die versie gebaseerd.

Ik krijg van alle kanten hulp op dit forum; en dat waardeer ik zeer.
Maar ik spring op deze manier van de hak op de tak, en kom niet echt verder.

Om nu wat meer structuur in mijn "Linux leren" te brengen ben ik aan die cursus begonnen. Daar wordt, hoop ik, alles wat beter "gestuurd".
Maar het valt niet mee. Zelfs zo'n "beginners-cursus" is voor mij nog behoorlijk pittig.
Alles wat ik er kan leren is meegenomen, en....het houdt me van de straat.  =D =D

EDIT
@heir4c
Uit Uw bijdrage begrijp ik dat het voor mij niet verstandig is openSuse bij Windows en Ubuntu op één pc te zetten.  Dat zal ik dan voorlopig maar vergeten.
De cursus geeft zelf ook aan dat het beter is om het op een aparte computer te doen, maar omdat ik op die PC nog zoveel ruimte over heb en dat een redelijk snelle PC is leek het mij makkelijk; alles lekker bij elkaar.

De cursus staat nu trouwens op een oude (geleende) HP Pavilion ze 4268 Notebook.
Dat die niet zo snel is, maakt voor die cursus niet veel uit.
« Laatst bewerkt op: 2011/02/05, 00:44:55 door KeesS »
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Meer dan 2 besturingssystemmen op één PC, kan dat?
« Reactie #7 Gepost op: 2011/02/05, 05:27:45 »
kun je het niet in VMware draaien onder Ubuntu?
Kun je het ook nog een keer verklooien zonder je systeem te vernaggelen.

Re: Meer dan 2 besturingssystemmen op één PC, kan dat?
« Reactie #8 Gepost op: 2011/02/05, 10:39:41 »
@KeesS: Maar dan hangt het er nog steeds vanaf welke variant: GNOME of KDE. Als het GNOME is, dan maakt het niet zoveel uit dat ze 10.3 kiezen (ondanks dat het niet meer ondersteund wordt), maar KDE wel, aangezien 10.3 nog KDE 3 bevat en 11.x KDE 4.

Offline Jan E.

  • Lid
Re: Meer dan 2 besturingssystemmen op één PC, kan dat?
« Reactie #9 Gepost op: 2011/02/05, 10:57:09 »
Dag Kees

Laat je niet wegjagen hoor! De suggestie van Emiel is een hele goede: Installeer openSuse gewoon in een virtuele machine. Dat kan in je huidige Ubuntu met het programma Virtualbox (zit gewoon in de softwarebronnen) en als je het met Windows wilt doen (klinkt wat ranzig trouwens, maar dat terzijde...  =D ) kan je het programma VMware gebruiken.

Dan hoef je geen aparte computer te gebruiken en gebruik je gewoon datgene wat bij de cursus zit. En het is allemaal prachtig dat het verouderd is of zo, maar openSuse 10.3 is altijd nog nieuwer dan Windows XP, wat ook op die PC draait. Is totaal niet interessant of relevant. Het is voor jou tenslotte bedoeld om meer inzicht te krijgen in Linux. En dat een versie dan een paar jaar oud is, doet niet terzake. De basis is immers onveranderd? Het zijn alleen de programma's die een ander jasje hebben gekregen, nieuwe kunstjes kunnen en een enkel foutje dat is opgelost. Ik durf te stellen, dat een volledig bijgewerkte openSuse 10.3 weliswaar niet hypermodern is maar dat hij op zich net zo stabiel en veilig is dan Ubuntu 10.10. Prima voor een cursus dus.


Dell Vostro 3360
Ubuntu 20.04

Offline HarzG

  • Lid
Re: Meer dan 2 besturingssystemmen op één PC, kan dat?
« Reactie #10 Gepost op: 2011/02/05, 12:18:45 »
De suggestie van Emiel is een hele goede: Installeer openSuse gewoon in een virtuele machine. Dat kan in je huidige Ubuntu met het programma Virtualbox (zit gewoon in de softwarebronnen) ...

@Kees
Om je een indruk te geven hoe zoiets eruit ziet in een Virtualbox:


En dat kan met vrijwel elk systeem gedaan worden.

PS: vandaag lukte het mij niet om een image te laten tonen, 3 pogingen gedaan, uiteindelijk bleek dat IMG met hoofdletters vóór en na de koppeling gezet moest worden, dat kon eigenlijk altijd met kleine letters.
« Laatst bewerkt op: 2011/02/05, 13:40:37 door HarzG »
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline KeesS

  • Lid
Re: Meer dan 2 besturingssystemmen op één PC, kan dat?
« Reactie #11 Gepost op: 2011/02/05, 13:10:22 »
kun je het niet in VMware draaien onder Ubuntu?
Kun je het ook nog een keer verklooien zonder je systeem te vernaggelen.

De reden dat ik een cursus ga volgen is om "Linux te leren".
Ik weet namelijk (nog) niet eens wat VMware is of betekent.
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Re: Meer dan 2 besturingssystemmen op één PC, kan dat?
« Reactie #12 Gepost op: 2011/02/05, 13:18:12 »
@Jan E: En dat 10.3 niet meer ondersteund wordt en dus een mogelijk veiligheidsrisico is?

Offline heir4c

  • Lid
Re: Meer dan 2 besturingssystemmen op één PC, kan dat?
« Reactie #13 Gepost op: 2011/02/05, 13:21:20 »
Na installeren van Virtualbox kan je deze handleiding gebruiken om de virtuele machine aan te maken en dan suse te installeren:
http://wiki.ubuntu-nl.org/community/VirtualBoxGast
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline HarzG

  • Lid
Re: Meer dan 2 besturingssystemmen op één PC, kan dat?
« Reactie #14 Gepost op: 2011/02/05, 14:01:26 »
Er zijn overigens ook cursussen voor Ubuntu.

Zoals Vistaus al opmerkte: er is een groot verschil tussen de oudere versie 10.3 en de nieuwere 11.x.
In de waarneming van de gebruiker (zonder onder de motorkap te kijken) is dat vergelijkbaar met het verschil tussen Windows 95 en Windows Vista/7.
De oudere versie is minder "flitsend" met allerlei grafische effecten, maar het is voor beginnende gebruikers, die al langer met Windows gewerkt hebben, nog te volgen.
De nieuwere versie oogt veel moderner en er is geprobeerd functies op een intuïtieve plek neer te zetten. De meningen hierover, of dat met alle opties/functies gelukt is, zijn verdeeld. (NB: hiermee bedoel ik niet SuSE in algemene zin, maar de desktop KDE4)

Bij een Linux-systeem met Gnome is "vanaf fabriek" een overzichtelijke eenvoud te zien. Bij een Linux-systeem met KDE worden veel meer mogelijkheden geleverd, maar dat kan bij nieuwe gebruikers nogal verwarrend overkomen.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline KeesS

  • Lid
Re: Meer dan 2 besturingssystemmen op één PC, kan dat?
« Reactie #15 Gepost op: 2011/02/05, 14:02:44 »
@KeesS: Maar dan hangt het er nog steeds vanaf welke variant: GNOME of KDE. Als het GNOME is, dan maakt het niet zoveel uit dat ze 10.3 kiezen (ondanks dat het niet meer ondersteund wordt), maar KDE wel, aangezien 10.3 nog KDE 3 bevat en 11.x KDE 4.
@Vistaus,
In de cursus wordt "KDE" gebruikt. Welke KDE dat weet ik niet, maar vind ik ook niet van belang.


Even ter informatie voor U en andere "Hulpverleners".
Omdat ik baalde van Windows, ben ik gaan proberen of ik ook met Linux zou kunnen computeren.
Bij toeval kwam ik op de website van "Digiplace". Daar heb ik om advies gevraagd welke soort Linux voor mij (ouwe knar ;) ) geschikt zou zijn.

Het advies was Ubuntu omdat het zo gebruiksvriendelijk zou zijn.
Omdat ik Windows nog niet kon missen heb ik het in dual-boot met Ubuntu op mijn PC gezet. Windows staat er nog steeds op omdat ik voor een paar programma's nog geen bruikbare alternatieven heb gevonden in Ubuntu.

Ik vind het "werken" met Ubuntu zeer prettig, maar helaas gaat het op veel gebieden nog vér boven mijn pet. Mijn leeftijd brengt met zich mee, dat "leren" niet meer zo makkelijk gaat; het geheugen is niet zo soepel meer. :'(

Omdat ik graag wat meer "ondergrond" wil hebben van Linux zocht ik een cursus. Van Ubuntu kon ik helaas niets geschikts vinden. Dat was de reden dat ik voor deze cursus met openSuse heb gekozen. Dat het materiaal al verouderd is begrijp ik, maar lijkt me niet zo'n groot probleem; als ik er maar van leer hoe Linux in elkaar zit.


Reden van dít topic was dat ik op mijn "ca-desktop" -PC ruimte genoeg heb om alles (Windows + Ubuntu + openSuse) bij elkaar te zetten. Alleen moet ik nog even leren hoe dat moet of kan. ???  XD Maar ik krijg de indruk dat het niet zo'n goed plan is.
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline KeesS

  • Lid
Re: Meer dan 2 besturingssystemmen op één PC, kan dat?
« Reactie #16 Gepost op: 2011/02/05, 14:23:12 »
Na installeren van Virtualbox kan je deze handleiding gebruiken om de virtuele machine aan te maken en dan suse te installeren:
http://wiki.ubuntu-nl.org/community/VirtualBoxGast

@heir4c,
Bedankt voor deze link. Ik heb hem door gelezen en als 'bladwijzer' opgeslagen.
Ik zal hem zeker nog uitgebreid gaan bestuderen en mogelijk gebruiken.
Nu komt er even van alles te gelijk op me af en dat is wat teveel voor deze kleine jongen.
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline KeesS

  • Lid
Re: Meer dan 2 besturingssystemmen op één PC, kan dat?
« Reactie #17 Gepost op: 2011/02/05, 14:46:29 »
De suggestie van Emiel is een hele goede: Installeer openSuse gewoon in een virtuele machine. Dat kan in je huidige Ubuntu met het programma Virtualbox (zit gewoon in de softwarebronnen) ...

@Kees
Om je een indruk te geven hoe zoiets eruit ziet in een Virtualbox:
<knip afbeelding>
@HarzG,
Die afbeelding van een Virtualbox  ziet er heel interessant uit.
Het geeft me wel een kleine indruk wat men daarmee kan doen.
Maar de opmerking boven: "Installeer openSuse gewoon in een virtuele machine." klinkt heel gemakkelijk, maar zo gewoon is dat (nog) niet voor mij.
Ook dat zal ik eerst nog moeten leren.

Daar ga ik zeker mijn best op doen!
Maar eerst heb ik het druk om jullie allen te beantwoorden. =D
(kijk maar boven):
Emiel komt met een goede suggestie.
Jan E. reageert daarop, en
HarzG schiet me ook te hulp

allemaal heel fijn, alleen krijg ik het hartstikke druk om het allemaal bij te houden =D


VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline KeesS

  • Lid
Re: Meer dan 2 besturingssystemmen op één PC, kan dat?
« Reactie #18 Gepost op: 2011/02/05, 15:16:38 »
Er zijn overigens ook cursussen voor Ubuntu.  

Ik heb het boek van Jan Stedehouder en Dennis Leeuw:
"Probleemloos overstappen op Linux"
(mooi boek, met mooie titel, maar zo 'probleemloos' is het (voor mij) niet)

Verder heb ik van Frits de Jong en Jan Stedehouder de boeken:
"Basiscursus UBUNTU uit 2008" en
"Basiscursus Ubuntu vanaf versie 10.04"

In die boeken kan ik veel vinden, maar (vaak of soms) net niet dat 'dingetje' wat ik zoek.
Het zijn mooie boeken, maar voor mij nog te moeilijk geschreven.
Er wordt vaak van uit gegaan dat, voor de schrijver heel simpele dingen, voor de lezer ook zo simpel zijn; maar dat is het nu juist niet.
Voorbeeld ?: VMware of Virtualbox, voor de 'kenner' heel simpel, maar ik heb geen flauw idee waar men het over heeft. Virtualbox???????? wat is dat? Wat moet ik daarmee of wat kan ik daarmee?

Als ik updates binnen krijg en ik zie de namen van die 'programma's (?)' dan denk ik "wat is dat nu weer"?,  het lijkt wel spijkerschrift. Voor U allemaal heel gewoon! Ik installeer het maar; zal wel nodig zijn, denk ik. Maar ik weet absoluut niet wát ik binnen haal. >:( >:(




VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline heir4c

  • Lid
Re: Meer dan 2 besturingssystemmen op één PC, kan dat?
« Reactie #19 Gepost op: 2011/02/05, 15:16:46 »
Enkele linkjes:
http://wiki.ubuntu-nl.org/
http://wiki.ubuntu-nl.org/community/Vertaalteam/Ubuntu-handleiding?action=show&redirect=UbuntuHandleiding
http://tille.garrels.be/training/ubuntu/
Linux linkjes pagina:
http://damen.dommel.be/Ubuntu.html


i.v.m. de updates: daar moet je je eigenlijk niets van aantrekken. Alles wat via de update manager binnen komt is in princiepe nodig en nuttig. Dus gewoon ok klikken en updaten zou ik zeggen. Dat doe ik ook.

En via wikipedia (en/of Google) kan je heel veel vinden en leren, bijvoorbeeld:
http://nl.wikipedia.org/wiki/VirtualBox
« Laatst bewerkt op: 2011/02/05, 15:20:03 door heir4c »
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Re: Meer dan 2 besturingssystemmen op één PC, kan dat?
« Reactie #20 Gepost op: 2011/02/05, 17:29:47 »
@KeesS: Als je doel is om dingen onder de motorkap te leren, dan maakt het niet uit dat je met een oude KDE-versie zit. Maar als het je ook om het werken op zich gaat, dan is 10.3 zeker niet aan te raden. 10.3 gebruikt namelijk KDE 3 en die is oud en wordt niet meer ondersteund. KDE 4 wordt gebruikt sinds Suse 11.0 en KDE 4 is dan ook de ondersteunde versie.

Re: Meer dan 2 besturingssystemmen op één PC, kan dat?
« Reactie #21 Gepost op: 2011/02/05, 19:55:42 »
Citaat
In die boeken kan ik veel vinden, maar (vaak of soms) net niet dat 'dingetje' wat ik zoek.
Het zijn mooie boeken, maar voor mij nog te moeilijk geschreven.
Er wordt vaak van uit gegaan dat, voor de schrijver heel simpele dingen, voor de lezer ook zo simpel zijn; maar dat is het nu juist niet.
Voorbeeld ?: VMware of Virtualbox, voor de 'kenner' heel simpel, maar ik heb geen flauw idee waar men het over heeft. Virtualbox???????? wat is dat? Wat moet ik daarmee of wat kan ik daarmee?

Als ik updates binnen krijg en ik zie de namen van die 'programma's (?)' dan denk ik "wat is dat nu weer"?,  het lijkt wel spijkerschrift. Voor U allemaal heel gewoon! Ik installeer het maar; zal wel nodig zijn, denk ik. Maar ik weet absoluut niet wát ik binnen haal. >:( >:(

Als ik zou willen weten wat virtualbox is en wat dat doet ga ik meestal naar google.nl/com en zoek ik op de term "virtualbox wiki" maar een korte uitleg, VirtualBox dient er voor om besturingsystemen (zoals ubuntu,windows) kan installeren, in het programma zelf dus je draait het in ubuntu zelf, let op dit heeft wel een sterke pc nodig. Om een kleine voorstelling te geven:

De updates gewoon binnenhalen daar hoef je eigenlijk niet verder naar te kijken.
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu


Offline KeesS

  • Lid
Re: Meer dan 2 besturingssystemmen op één PC, kan dat?
« Reactie #22 Gepost op: 2011/02/05, 21:38:26 »
Excuses
Mijn excuses aan alle lezers en beheerders van dit forum dat ik mijn bericht op de verkeerde plaats heb gezet.


Niet alleen computeren is moeilijk voor mij, zelfs het juiste onderwerp in een forum kiezen wil me al niet lukken. Gelukkig zijn er dan mensen die dat voor mij doen.

Plotseling was ik in dit forum mijn eigen bericht kwijt; het was verplaatst.
Ik zou het op prijs stellen als men mij dit even had meegedeeld, dat had mij een hoop spanning en zoeken bespaard.

Hoe werkt dit nu verder? Weten alle mensen die al op mijn vraag gereageerd hebben en dit nog meer willen doen, ook waar ze het verplaatste bericht kunnen vinden?

« Laatst bewerkt op: 2011/02/05, 21:49:25 door KeesS »
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: Meer dan 2 besturingssystemmen op één PC, kan dat?
« Reactie #23 Gepost op: 2011/02/05, 22:08:09 »
Beste KeesS,

Even een hart onder de riem van mijn kant  ;)

Het boek van Jan Stedehouder was evenzeer voor mij het houvast in het begin van mijn ubuntu-tijd. Natuurlijk biedt het geen antwoorden op alle vragen, maar het is een goed begin.
Maakt u zich geen zorgen dat u nog niet alles begrijpt, dat doen wij allen ook niet altijd, hoor. Ik zie net zoals u allerlei files opgenoemd staan in de updates (ik heb die op dagelijks staan) waarvan ik soms geen idee heb waar ze over gaan. Maar, ik heb vertrouwen in de duivelskunstenaars van Canonical, dat ze wel weten wat ze doen.

Een Virtual Box of virtuele machine, is een programma waarbij een OS opgestart kan worden binnen het OS wat van kracht is. Kortom, u kunt windows of OpenSuse starten binnen ubuntu, zonder dat dit ubuntu schaadt. Meer niet. Het is een mooie manier om iets te testen zonder dat dit de pc zelf schaadt.
Wist ik aanvankelijk ook niet hoor, daar heeft men hier mij mee geholpen, zo hoort dat.

OpenSuse is een hele degelijke, complete en fraaie Linux-distro, die uiteindelijk niet eens zoveel verschilt van Ubuntu. Als u dit meer inzicht gaat geven in hoe het werkt, is dat mooi.
Maak u niet teveel zorgen dat u niet direct weet hoe het onder de motorkap werkt. Dat kost tijd, voor iedereen. Dat u het wilt weten, pleit voor uw doorzettingsvermogen.

En niet te vergeten: geniet ervan. Linux is leuk  ;)
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Offline heir4c

  • Lid
Re: Meer dan 2 besturingssystemmen op één PC, kan dat?
« Reactie #24 Gepost op: 2011/02/05, 23:02:38 »
Excuses
Mijn excuses aan alle lezers en beheerders van dit forum dat ik mijn bericht op de verkeerde plaats heb gezet.


Niet alleen computeren is moeilijk voor mij, zelfs het juiste onderwerp in een forum kiezen wil me al niet lukken. Gelukkig zijn er dan mensen die dat voor mij doen.

Plotseling was ik in dit forum mijn eigen bericht kwijt; het was verplaatst.
Ik zou het op prijs stellen als men mij dit even had meegedeeld, dat had mij een hoop spanning en zoeken bespaard.

Hoe werkt dit nu verder? Weten alle mensen die al op mijn vraag gereageerd hebben en dit nog meer willen doen, ook waar ze het verplaatste bericht kunnen vinden?



Vooreerst hoef je je zeker niet te excuseren. Waarschijnlijk, heeft degene die het topic verzet heeft, het standaard bericht dat normaal in de plaats van het topic gezet word niet laten weergeven. Vroeger deed men dat wel en dan is het een tijdje niet gedaan omdat men dat toen zo afgesproken had. Maar met de huidige ploeg hebben we beslist het toch nog te doen, zeker bij leden die nog niet lang op het forum zitten. En het daarna (na enkele dagen of wanneer de topic starter terug op het forum aanwezig is geweest) te verwijderen. (Dat vervangingsbericht uiteraard ;) )

Daar het hier gaat over Suse hoort het onder Andere distributies omdat dit specifiek een Ubuntu forum is. Maar daar meerdere leden wel eens een andere distro installeren worden er hier wat ervaringen uitgewisseld en evt. een minimum aan hulp geboden i.v.m. die andere distro's. Bij voorbeeld ook als er iets met windows aan de hand is en dat heeft toch ergens verband met de Installatie van ubuntu dan word er hier ook soms advies of oplossingen aangereikt, maar dat beperkt zich natuurlijk.

De meesten weten dit dat hun topic verplaatst is als het verdwenen is, tenzij het een topic is met een inhoud die niet toegelaten is door de forumregels en dan worden die onmiddelijk de prullenbak in gesmeten. Maar dat is dus niet het geval met jouw topic.

En neem je tijd om alles te ontdekken. Ik werk nu meer dan 2,5 jaar met ubuntu en ik leer nog elke dag nieuwe dingen. En dat zal ik blijven doen. Zo ook jij als je met linux verder gaat. Ergens op het forum heb ik eens geschreven: "Door Ubuntu/Linux is mijn kennis van hardware en software met 500% gestegen, maar daardoor ben ik ook tot het besef gekomen dat ik nog maar 0,05% kennis heb van alles wat op dat gebied te leren valt". Dus je kunt nog een tijdje door.  :D


Edit: Intussen ben ik op de hoogte gebracht dat er wel een verwijs topic geplaatst was maar het is intussen al naar de prullebak verdwenen. Bij deze dus mijn fout rechtgezet.
« Laatst bewerkt op: 2011/02/05, 23:33:55 door heir4c »
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu