Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Meer doen met de Ubuntu-NL Facebook  (gelezen 18023 keer)

Offline Exbu

  • Lid
Meer doen met de Ubuntu-NL Facebook
« Gepost op: 2015/05/24, 18:56:26 »
De Ubuntu-NL Facebookpagina heeft inmiddels 355 likes. Aardig wat als je kijkt naar andere Nederlandse foss communities die op Facebook zitten.
Bijvoorbeeld: Mozilla Nederland met 46 likes maar zijn nog maar net actief,  LibreOffice NL met 105 likes en de Nederlandse Linux Gebruikersgroep met 185 likes.

Toch lijkt het me dat er een stuk meer gedaan kan worden met de Ubuntu-NL Facebook pagina. Bijvoorbeeld de laatste NLLGG bijeenkomst is niet aangekondigd via de Facebook pagina, erg jammer omdat ook Ubuntu-NL een stand had op deze bijeenkomst. Hiermee hadden meer mensen kennis kunnen maken met Ubuntu.

Een paar dingen die mij opvallen:
  • Het logo van Ubuntu-NL op de profielfoto niet goed zichtbaar en valt deels buiten het vierkantje van de profielfoto. 
  • Pagina's als die van Mozilla Nederland, LibreOffice NL en de NLLGG worden niet 'geliked' door de Ubuntu-NL pagina. (Pagina's kunnen elkaar liken)
  • Berichtgeving is gericht op huidige leden van Ubuntu-NL en niet op potentiële Ubuntu gebruikers.
  • De links naar de Google+ pagina in de Facebookpagina beschrijving leidt niet naar de Ubuntu-NL Google+ pagina.

Links naar de verschillende Facebookpagina's:

Het lijkt me dus dat er hier aardig wat te winnen valt en meerdere mensen te bereiken zijn op een platform als Facebook. Bijvoorbeeld door mooie visuele berichten te plaatsen die creatief in elkaar gezet zijn en bijvoorbeeld tips en tricks zijn voor gebruikers.

Ik weet niet wie op dit moment de Facebookpagina beheert maar ik zou graag willen helpen!
« Laatst bewerkt op: 2015/05/24, 19:15:13 door Exbu »

Re: Meer doen met de Ubuntu-NL Facebook
« Reactie #1 Gepost op: 2015/05/24, 20:22:26 »
Op dit moment wordt de Facebook-pagina beheerd het Webteam (waar ik ook deel van uitmaak) en door een paar andere Ubuntu-NL-leden (o.a. Ron van het Forumteam). Ik heb de pagina opgezet namens ons en er redelijk wat mee gedaan maar momenteel laat mijn gezondheid het dusdanig afweten dat het van mijn kant erg stil blijft w.b.t. berichtgeving en ik weet niet exact wat de anderen met de pagina doen daar ik op persoonlijk account geen Facebook heb dus geen posts zie.

Maar kennelijk hoor ik dat het een beetje stil blijft en dat is jammer, iedere hulp vanuit de gemeenschap is natuurlijk welkom :) Als je mij een PM stuurt met je Facebook-account en de Ubuntu-NL-pagina liket zal ik je toevoegen :)

Re: Meer doen met de Ubuntu-NL Facebook
« Reactie #2 Gepost op: 2015/05/25, 12:51:13 »
Voor de TS: Mail naar het webteam, geef daar aan dat je wilt helpen om wat van de pagina te maken.
Wellicht krijg je dan de inlogcodes van de pagina, zodat je het beheer krijgt.

Dan kan je toch veel meer dan alleen een dingetje plaatsen. ;)

Hij kan ook veel meer dan alleen "een dingetje plaatsen" en dat heeft ie al bewezen want hij heeft o.a. de avatar en de header aangepast ;) Je hebt geen inlogcodes nodig want ik kan iedereen die ik wil een beheerdersrol geven op onze pagina ;)

Offline Exbu

  • Lid
Re: Meer doen met de Ubuntu-NL Facebook
« Reactie #3 Gepost op: 2015/05/25, 14:17:36 »
Vistaus heeft erg snel gereageerd en mij inmiddels ingesteld als redacteur! :)
Ik ben hier erg blij mee.

Ik hoop dat ik een positieve bijdrage kan leveren aan de Facebook pagina en dat we hierdoor meer mensen kunnen bereiken met Ubuntu-NL.
De profielfoto en header heb ik aangepast zodat het wat meer het 'moderne' Ubuntu uitstraalt. Ik hoop dat de gemeenschap hier ook blij mee is!


Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Meer doen met de Ubuntu-NL Facebook
« Reactie #4 Gepost op: 2015/06/04, 16:09:12 »
Ik heb een tweetal opmerkingen. De eerste is dat het Ubuntu Nederlands account op Facebook dingen liket, als plaatjes van honden (gemaakt door femke98). Dat is niets persoonlijks, maar ik vind het niet zo professioneel staan. Dat komt namelijk zo in je tijdlijn:
Niet zo heel professioneel dus, m.i.

Het tweede is dat ik vanochtend verrast werd met dit evenement dat door Ubuntu Nederland (de openbare pagina) is aangemaakt. Ik vind het oprecht heel leuk dat degene (wie het dan ook heeft gedaan) aan mijn verjaardag denkt, maar toch heb ik liever niet dat dit soort dingen zonder overleg gebeuren. Een Project X Apeldoorn hoeft niet, wat mij betreft. ;)
(ik heb het over dit evenement: )

Zullen we afspreken, dat het Ubuntu-NL account liever geen dingen liket (behalve bijv. ontwikkelingen binnen Ubuntu of Linux in het algemeen) en dat dit soort evenementen niet worden geplaatst, of alleen na overleg met het betreffende teamlid? :)
« Laatst bewerkt op: 2015/06/04, 16:10:53 door Timo »

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Meer doen met de Ubuntu-NL Facebook
« Reactie #5 Gepost op: 2015/06/04, 16:22:27 »
Dat weet ik ook niet, ik ben niet zo bekend met Facebook. :)

Ik ben het wel absoluut met je eens dat het top is dat er nu zoveel met Facebook wordt gedaan! Er komen ook veel reacties op; een goed teken lijkt mij!

Re: Meer doen met de Ubuntu-NL Facebook
« Reactie #6 Gepost op: 2015/06/04, 19:57:14 »
@femke98: Je bent geen beheerder maar redacteur, zo te zien. Doe ermee wat je wilt ;)

@Timo: Namens Ubuntu-NL excuses dat het zo gelopen is met je evenement. Bij deze is ie verwijderd :)
« Laatst bewerkt op: 2015/06/04, 19:59:14 door Vistaus »

Re: Meer doen met de Ubuntu-NL Facebook
« Reactie #7 Gepost op: 2015/06/05, 04:16:48 »
Zelf heb ik geen Facebook account. Ben meer een Google+ gebruiker.
Nu zie ik dat ook daar een pagina en Community is aangemaakt.
Helaas is dat daar niet actief meer.  :(

Re: Meer doen met de Ubuntu-NL Facebook
« Reactie #8 Gepost op: 2015/06/05, 08:37:47 »
Klopt, de Google+-pagina is een beetje doods. Ben zelf niet echt een Google+-gebruiker (heb het wel maar gebruik het maar sporadisch) en Facebook heb ik zelf ook niet. Maar namens Ubuntu-NL beheer ik samen met andere teamleden de Facebook- en Google+-pagina. Helaas is door mijn gezondheid zoals ik al eerder schreef, de boel een beetje stil komen te liggen. Op Facebook hebben we nu dus een nieuw lid die weer leven in de brouwerij heeft geschept maar op Google+ moet er ook nog een 'revival' gaan komen. Als je mee wilt helpen, laat maar weten :)

DarkEra

  • Gast
Re: Meer doen met de Ubuntu-NL Facebook
« Reactie #9 Gepost op: 2015/06/05, 10:25:05 »
Op Google+ zijn er schijnbaar twee Ubuntu NL communities. Welke van de twee is "officieel" van Ubuntu Nederland?

Offline Exbu

  • Lid
Re: Meer doen met de Ubuntu-NL Facebook
« Reactie #10 Gepost op: 2015/06/05, 11:13:38 »
Let wel goed op dat Ubuntu Nederlands een persoonlijke account is die ondermeer dus Ubuntu-NL pagina beheerd. De Ubuntu-NL pagina liked zover ik weet geen persoonlijke berichten van mensen. De foto van de hond is dus geliked door de Ubuntu Nederlands (vrienden/persoonlijke account) en niet dus niet de Ubuntu-NL pagina.

Het is belangrijk dat de beheerders wel goed kijken hoe ze op berichten reageren op de Ubuntu-NL pagina. Omdat ze beheerder zijn wordt er standaard als Ubuntu-NL gereageerd en niet als hun persoonlijke account. Hopelijk maakt onderstaande afbeelding dit iets duidelijker.



Ik kan dus kiezen om als Ubuntu-NL te reageren maar ook onder mijn persoonlijke account. Dus mocht je een bericht leuk vinden of je wilt reageren op een vraag die niet aan Ubuntu-NL maar via je persoonlijke account. :)

Verder lijken me evenement als een groepslid dat jarig is inderdaad geen plaats voor de publieke Facebook pagina. Evenementen van de NLLGG dan weer zeker wel! Ook lijkt het me slim om maximaal 1 bericht per dag te plaatsen, anders kunnen fans dit meer gaan zien als spam. Ik probeer vooral visuele berichten te plaatsen. Het laatste 'tip bericht' was trouwens erg leuk!

Ik denk dat we makkelijk naar de 1000 likes kunnen gaan en Facebook goed inzetten om Ubuntu-NL te promoten en Ubuntu in het algemeen.


Over Google+
Persoonlijk heb ik geen Google+ account en ik denk niet dat het lang gaat duren voordat Google stopt met Google+, het wordt al uit steeds meer producten en diensten verwijderd van Google. Uiteraard support ik iedereen die dit wel wilt oppakken!


Over Twitter
Daar doet Ubuntu-NL het erg goed. Het lijkt me alleen wel slimmer om daar meer naar de officiële Ubuntu huisstijl te gaan.  (zoals op de Facebook pagina)
« Laatst bewerkt op: 2015/06/05, 11:19:23 door Exbu »

Re: Meer doen met de Ubuntu-NL Facebook
« Reactie #11 Gepost op: 2015/06/05, 12:11:38 »
@Exbu dat jij denk dat Google+ niet lang meer heeft is natuurlijk gebaseerd op niks. Zelfs voor  producten en diensten verwijderen van Google kan ik geen voorbeeld vinden.  :D

@Maik https://plus.google.com/105917304109364950824/posts/ZWVYVQJyiBL

Ik denk dat ik wel interesse heb om wat meer te gaan posten op de Google+ pagina van Ubuntu-Nl. Geef me alleen effe de tijd zodat ik voor me zelf weet hoe ik het ga aanpakken. Ik wil niet een maand lang posten en dan weer stoppen. Ik vind als ik het doe dan moet ik het ook goed doen en blijvend.  ;)

« Laatst bewerkt op: 2015/06/05, 12:27:40 door Michael Tiebesl »

Offline Exbu

  • Lid
Re: Meer doen met de Ubuntu-NL Facebook
« Reactie #12 Gepost op: 2015/06/05, 12:32:27 »
@Michael Google+ is ondermeer verwijderd van Google.nl/com als je niet bent ingelogd, eerst stond dit links boven op de website.
In nieuwe diensten zoals Google Photos is een Google+ account ook niet meer verplicht. Vandaar mijn aanname. Misschien zit ik er inderdaad helemaal naast.

Ik baseer me op dit artikel: http://www.theverge.com/2015/6/1/8700339/google-plus-profile-links-gone


Ondanks dat zou het natuurlijk geweldig zijn als jij en misschien andere de Google+ pagina willen oppakken! Denk zeker dat er hier veel te winnen is!

@Maik Volgens mij is de pagina openbaar voor fans die berichtjes en nieuws willen krijgen en de community voor mensen die met elkaar in gesprek willen gaan, dus een soort mini-forum.
« Laatst bewerkt op: 2015/06/05, 12:39:15 door Exbu »

DarkEra

  • Gast
Re: Meer doen met de Ubuntu-NL Facebook
« Reactie #13 Gepost op: 2015/06/05, 12:57:50 »
De link is verdwenen en hebben ze Google+ in plaats daarvan in de "grid" gezet om om de gebruikersinterface te vereenvoudigen volgens het citaat onderaan in het artikel.
Er is dus geen sprake van dat Google met Google+ stopt.

Ikzelf weet hoe een Google+ community werkt, we gebruiken dit ook voor ons eigen project wat ik opzich best handig vind. Alleen zijn er dus twee Ubuntu NL communities wat best verwarrend is:

https://plus.google.com/s/ubuntu%20nl/communities
« Laatst bewerkt op: 2015/06/05, 13:02:15 door Maik »

Offline Exbu

  • Lid
Re: Meer doen met de Ubuntu-NL Facebook
« Reactie #14 Gepost op: 2015/06/05, 13:04:32 »
@Maik, ah nu zie ik het! Dat is inderdaad best verwarrend!

Re: Meer doen met de Ubuntu-NL Facebook
« Reactie #15 Gepost op: 2015/06/05, 15:27:28 »
Meer duidelijkheod over de dubbele community's in Google+ krijg je met deze link https://plus.google.com/105917304109364950824/posts/ZWVYVQJyiBL  ;)

Ze hadden ondertussen wel even de oude community weg kunnen halen lijkt me.  =D

Re: Meer doen met de Ubuntu-NL Facebook
« Reactie #16 Gepost op: 2015/06/05, 21:55:34 »
Ik wilde de oude ook weghalen maar dat is me totnutoe nog niet gelukt omdat ik maar geen optie daarvoor aangeboden kreeg door Google... misschien dat het nu zou lukken. Excuses voor de verwarring in de tussentijd.

DarkEra

  • Gast
Re: Meer doen met de Ubuntu-NL Facebook
« Reactie #17 Gepost op: 2015/06/05, 23:09:00 »
Er is altijd een optie geweest namelijk onder Settings --> Edit Community en dan helemaal onderaan in de kolom staat Delete this community, als je de Engelse taal gebruikt tenminste en oprichter/admin bent.
« Laatst bewerkt op: 2015/06/05, 23:12:47 door Maik »

Re: Meer doen met de Ubuntu-NL Facebook
« Reactie #18 Gepost op: 2015/06/06, 08:54:28 »
Ik ben oprichter/admin maar die optie is mij nooit aangeboden geweest, anders had ik hem allang uitgevoerd. Ik zal nog eens kijken of ie er nu wel is.

Edit: nope, nog steeds niet. Hij wil dat ik dan de nieuwe community ga verwijderen :/ Nuja, ik ga me daar nu ook even totaal niet mee bezig houden met het tot op de bodem uitzoeken ervan daar ik daar momenteel niet toe in staat ben.
« Laatst bewerkt op: 2015/06/06, 08:57:50 door Vistaus »

DarkEra

  • Gast
Re: Meer doen met de Ubuntu-NL Facebook
« Reactie #19 Gepost op: 2015/06/06, 11:55:56 »


Je hebt dus op dat tandwieltje geklikt die je ziet in de bovenstaande screenshot en dan gekozen voor Edit Community?

Normaal zou je toch onderaan het volgende moeten zien zoals aangegeven in onderstaande screenshot. Die optie moet er standaard in zitten. Het lijkt mij onlogisch dat jij die optie dus niet hebt.

« Laatst bewerkt op: 2015/06/06, 12:02:44 door Maik »

Re: Meer doen met de Ubuntu-NL Facebook
« Reactie #20 Gepost op: 2015/06/06, 13:21:06 »
Ik zie die optie toch echt niet. Maar goed, jammer dat je (in ieder geval, zo komt het op *mij* over) even over mijn laatste zin heen las :( Je hulp is goedbedoeld, waarvoor dank :) Maar ik kan me momenteel even niet bezighouden hiermee, hopend op je begrip... ik kom er vast nog eens op terug.
"Nuja, ik ga me daar nu ook even totaal niet mee bezig houden met het tot op de bodem uitzoeken ervan daar ik daar momenteel niet toe in staat ben."
« Laatst bewerkt op: 2015/06/06, 13:41:08 door Vistaus »

DarkEra

  • Gast
Re: Meer doen met de Ubuntu-NL Facebook
« Reactie #21 Gepost op: 2015/06/06, 13:33:57 »
Daar heb ik niet overheen gelezen beste vistaus en ik heb er veel begrip voor, ook voor je situatie. Het heeft allemaal geen haast hoor, ik probeer alleen op een constructieve manier bij te dragen, mee te denken, te zoeken en te helpen. :)
« Laatst bewerkt op: 2015/06/06, 13:39:05 door Maik »

Offline Exbu

  • Lid
Re: Meer doen met de Ubuntu-NL Facebook
« Reactie #22 Gepost op: 2015/09/01, 18:38:51 »
Nogmaals wil ik aangeven dat andere beheers van Ubuntu even goed nadenken voordat ze iets schrijven naar gebruikers via Facebook, er wordt vaak onder naam van Ubuntu-NL gereageerd en niet onder een persoonlijke account. Zo praten sommige in de 'ik' vorm als ze onder de Ubuntu-NL account schrijven.

Ook zijn er gebruikers die ons via de Facebook pagina privé berichten sturen met de vraag of wij ze kunnen helpen. En wat krijgen deze gebruikers te lezen?
Ik quote: "in die categorie val jij dus. Van die mensen die het niet snappen dat er nog mensen zijn met een leven. Werk, gezin en daarnaast anderen proberen te helpen." "en niet de hele dag met hun neus in de smartphone lopen. Gelukkig niet zeg."

Dit kan dus echt niet. Hiermee raken we fans en gebruikers kwijt.

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Meer doen met de Ubuntu-NL Facebook
« Reactie #23 Gepost op: 2015/09/01, 19:11:50 »
Ik zag het vandaag ook. Dit is geen vriendelijke manier van reageren. Probeer als je een beetje pissig bent/wordt niet te reageren, iemand anders pakt het dan waarschijnlijk wel op. :)

Offline Exbu

  • Lid
Re: Meer doen met de Ubuntu-NL Facebook
« Reactie #24 Gepost op: 2015/11/15, 14:10:13 »
De laatste tijd zie ik steeds meer Twitter berichten op onze Facebook fanpagina, dit betekend dat iemand deze helaas aan elkaar gekoppeld heeft. In mijn ogen zijn Twitter en Facebook twee totaal verschillende platformen die allebei om andere berichten vragen.

Weet iemand hoe we deze weer los kunnen koppelen? Ik heb zelf geen toegang tot ons Twitter account en ik ga er vanuit dat er daar iets in de instellingen moet veranderd worden.