Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Gramps vs Aldfaer en Gedcom met materiaal  (gelezen 2715 keer)

Gramps vs Aldfaer en Gedcom met materiaal
« Gepost op: 2017/07/28, 13:23:37 »
Al sedert 15 jaar heb ik een genealogisch onderzoek lopen wat al heel veel resultaat heeft opgeleverd en wat nog meer energie en tijd heeft gekost.
Ik heb het verwerkt in Aldfaer, wat ik via OpenLinux inmiddels perfect kan draaien onder Ubuntu 16.04 lts. Nu heeft Ubuntu ook een genealogieprogramma met Gramps, wat ik ook heb geinstalleerd. Ik heb ook een gedcom-bestand daarin weten te importeren. Wat ik alleen in Gramps mis is een directe koppeling tussen de diverse personen onderling. Ook staan de akten en foto´s niet in Gramps. Graag zou ik zien dat daarin werd voorzien. Is dat ook mogelijk? Graag ook volgens de systematiek van Aldfaer, wat al perfect draait.
Joost van Daalen, De Dulf 96, 8918 EG Leeuwarden
I : - M : 0612506765 E : johanjoostvandaalen@gmail.com

Re: Gramps vs Aldfaer en Gedcom met materiaal
« Reactie #1 Gepost op: 2017/07/28, 13:40:06 »
@ Johan Joost,

Heb dit ook voor gehad.
De foto's moeten wél op de computer staan zodat de relatieve padverwijzing ernaar ook overeenstemt. Anders heb je hetzelfde als wat je nu voor hebt. Je zal ze ook weer op de juiste plaats moeten zetten -- een serieus werkje dat wat tijd in beslag neemt. Eenmaal bijgewerkt heb je er geen omkijken meer naar... ---> !! Neem ook regelmatig een backup en zet die op een USB-stick  !!.
De, uitgebreide handleiding, van Gramps, is ook de moeite waard om eens door te nemen.
Succes met Gramps, een zeer goede keuze trouwens.
Het is ook al een tijdje geleden dat ik er mee gewerkt heb. Gramps zal, allicht wel, al enkele punten opgewaardeerd zijn.

Op dit eigenste forum is daarover ook wat te vinden:   https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=89865.msg963303#msg963303

Ga naar gramps:
Bewerken, Voorkeuren, Standaardpad voor relatieve mediamappen. Hier kies je de map waar je afbeeldingen staan.

Groet,
spievensterke.
« Laatst bewerkt op: 2017/07/28, 13:56:34 door spievensterke »
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

Re: Gramps vs Aldfaer en Gedcom met materiaal
« Reactie #2 Gepost op: 2017/07/28, 20:06:37 »
@ Johan Joost,

Heb dit ook voor gehad.
De foto's moeten wél op de computer staan zodat de relatieve padverwijzing ernaar ook overeenstemt. Anders heb je hetzelfde als wat je nu voor hebt. Je zal ze ook weer op de juiste plaats moeten zetten -- een serieus werkje dat wat tijd in beslag neemt. Eenmaal bijgewerkt heb je er geen omkijken meer naar... ---> !! Neem ook regelmatig een backup en zet die op een USB-stick  !!.
De, uitgebreide handleiding, van Gramps, is ook de moeite waard om eens door te nemen.
Succes met Gramps, een zeer goede keuze trouwens.
Het is ook al een tijdje geleden dat ik er mee gewerkt heb. Gramps zal, allicht wel, al enkele punten opgewaardeerd zijn.

Op dit eigenste forum is daarover ook wat te vinden:   https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=89865.msg963303#msg963303

Ga naar gramps:
Bewerken, Voorkeuren, Standaardpad voor relatieve mediamappen. Hier kies je de map waar je afbeeldingen staan.

Groet,
spievensterke.
Hallo Spievensterke,

Bedankt voor je bericht. Zoals het nu is blijf ik toch met Aldfaer werken. Allereerst staan daar veel teveel gegevens die ik dan allemaal handmatig zal moeten omzetten.

Het gaat niet alleen om foto´s, maar ook om de akten. Ook mis ik in Gramps de mogelijkheid om de personen onderling met elkaar te kunnen verbinden, wat met Aldfaer wel kan. Het is dus niet een relationele database, tenminste niet voldoende. Ook heeft Aldfaer heel veel extra´s, die ik nog niet in Gramps ben tegen gekomen.

Allemaal zaken die via een Gedcom-bestand in een keer (geautomatiseerd) geimporteerd kunnen worden in Aldfaer, wat niet kan in Gramps. Oftewel Gramps is -helaas- nog niet goed genoeg. Bovendien is het voor een beetje programmeur best te doen om Gramps al die toepassingen te kunnen geven die Aldfaer wel heeft. Ook is het voor een goed genealogieprogramma een must om het Gedcom-bestand in een keer met alle gegevens, relaties en andere bestanden zoals foto´s in onderlinge verbondenheid in te kunnen lezen.

Bij deze heb ik het hier aangegeven en ik hoop dat goede programmeurs dat als een uitdaging zullen oppakken. Zeker met het oog op de volgende lts-versie van Ubuntu in 2021, want het zal toch niet zo zijn dat alle Wine-programma´s met toevoegingen dan verdwenen zullen zijn, waar je wel rekening mee moet houden met het oog op risicomanagement (gegevensverlies in dit geval). Ook heeft Aldfaer de mogelijkheid tot het maken van een veiligheidskopie, zelfs bij het afsluiten van het programma.

Zie hier de link naar de website van Aldfaer : http://aldfaer.net/sitemap/index.php

Wel ga ik mij ook meer verdiepen in Gramps.
« Laatst bewerkt op: 2017/07/28, 21:55:07 door Johan Joost »
Joost van Daalen, De Dulf 96, 8918 EG Leeuwarden
I : - M : 0612506765 E : johanjoostvandaalen@gmail.com

Re: Gramps vs Aldfaer en Gedcom met materiaal
« Reactie #3 Gepost op: 2017/07/29, 00:37:13 »
Inmiddels heb ik Gramps beter bekeken en het ziet er toch goed uit, Het werkt wel even anders allemaal dan Aldfaer. Ik blijf voorlopig Aldfaer gebruiken, totdat ik meer aan Gramps gewend ben. Mochten weer gegevens worden toegevoegd aan de versie in Aldfaer, dan hoop ik dat her Gedcom-bestand in Gramps overschreven kan worden.
« Laatst bewerkt op: 2017/07/29, 14:48:14 door Johan Joost »
Joost van Daalen, De Dulf 96, 8918 EG Leeuwarden
I : - M : 0612506765 E : johanjoostvandaalen@gmail.com

Re: Gramps vs Aldfaer en Gedcom met materiaal
« Reactie #4 Gepost op: 2017/07/29, 12:34:08 »
@ Johan Joost,

Hou ons verder op de hoogte van jou bevindingen en ervaringen met Gramps.

Gisteren ook nog wat verder gewerkt aan mijn stamboom ( reeds 10005 personen in de data) met Gramps.
De verst terugkerende en gekende geboortedatum is momenteel 1721.
Er zit nog een wat verdere én oudere data tussen, maar die moet(en) nog gecontroleerd worden ...
Leuke bezigheid maar met veel opzoekwerk.

Ik ben naar Gramps overgeschakeld omdat het abbo-geld, voor MyHeritage, mij teveel werd.  Alle gegevens van de stamboom toen gebackupt en gekopieërd op een USB-stick als Gedcom-bestand. Dit Gedcombestand heb ik kunnen importeren in Gramps, maar de verwijzingen kloppen niet of ze worden niet terug gevonden. Dit was dus identiek aan jou probleem.
Heb deze dan terug op de computer gezet en dus manueel terug moeten invoegen. Dit werk is bijna voltooid.
Daarna is het de bedoeling ( in de toekomst) om een soort van website / of blog te ontwerpen waar al die gegevens geraadpleegd kunnen worden en ze ook te linken aan de andere famillieleden uit de stamboom.
Hoe ik dit dan moet opzetten is me niet bekend. Suggesties en tips daarrond zijn (altijd) welkom.

Groet,
spievensterke.
« Laatst bewerkt op: 2017/07/29, 12:53:25 door spievensterke »
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

Re: Gramps vs Aldfaer en Gedcom met materiaal
« Reactie #5 Gepost op: 2017/07/29, 14:38:54 »
@ Johan Joost,

Hou ons verder op de hoogte van jou bevindingen en ervaringen met Gramps.

Gisteren ook nog wat verder gewerkt aan mijn stamboom ( reeds 10005 personen in de data) met Gramps.
De verst terugkerende en gekende geboortedatum is momenteel 1721.
Er zit nog een wat verdere én oudere data tussen, maar die moet(en) nog gecontroleerd worden ...
Leuke bezigheid maar met veel opzoekwerk.

Ik ben naar Gramps overgeschakeld omdat het abbo-geld, voor MyHeritage, mij teveel werd.  Alle gegevens van de stamboom toen gebackupt en gekopieërd op een USB-stick als Gedcom-bestand. Dit Gedcombestand heb ik kunnen importeren in Gramps, maar de verwijzingen kloppen niet of ze worden niet terug gevonden. Dit was dus identiek aan jou probleem.
Heb deze dan terug op de computer gezet en dus manueel terug moeten invoegen. Dit werk is bijna voltooid.
Daarna is het de bedoeling ( in de toekomst) om een soort van website / of blog te ontwerpen waar al die gegevens geraadpleegd kunnen worden en ze ook te linken aan de andere famillieleden uit de stamboom.
Hoe ik dit dan moet opzetten is me niet bekend. Suggesties en tips daarrond zijn (altijd) welkom.

Groet,
spievensterke.

@Spievensterke

Bedankt voor je bericht. Zelf heb ik al een website gemaakt. Eerst via DDS.nl en daarna bij Hostnet. Beiden heb ik zelf in elkaar gezet met Joomla! Dat is ook een opensource-toepassing. Joomla! is vergelijkbaar met WordPress, waar ik ook een andere website in heb gemaakt. Beide systemen zijn aan te bevelen en hebben hun voordelen. Op dit moment zou ik WordPress adviseren, dan kun je je eigen website in elkaar zetten en het kost ook niets.

Verder ben ik ook de beheerder van http://bidprentjes.startpagina.nl/ en http://genealogie-opnaam-h.startpagina.nl/ Daar kun je later je websites op gelinkt krijgen. Ook kosteloos.

Wat Gramps betreft ben ik inmiddels ook een stuk enthousiaster dan gisteren, hoewel ik nog steeds hetzelfde ¨probleem¨ ervaar waar je zelf ook mee te maken hebt. ik vind ook dat hier wel in voorzien zal moeten worden.

Dat je zelf handmatig zoveel records opnieuw hebt moeten invoeren is natuurlijk bewonderenswaardig, maar naar mijn idee onnodig. Dat kan voor hetzelfde geautomatiseerd worden en dan is het in een mum van tijd klaar. In Aldfaer kan dat ook al namelijk. Gelet op de volgende lts-versie van Ubuntu in 2021 hebben we daar nog even de tijd voor, maar wel is het van belang dat technici dit gaan oppakken, voor zover ze dat nog niet hebben gedaan. Immers, gegevensverlies betekent voor ons als genealogen een verlies van vaak jarenlange arbeid. Vooral in de archieven waar die ook zijn.

Daar zit heel veel tijd in. De tijd die je zelf nodig had voor het handmatige invoeren had je waarschijnlijk liever gebruikt voor bijvoorbeeld het onderzoek zelf.

Gisteravond en vanmorgen Gramps nog eens goed bekeken en een nog wat actueler Gedcom-bestand geïmporteerd. Het ziet er inderdaad heel goed uit. Voorlopig houd ik dan ook beide systemen nog actief op  mijn computer : Aldfaer en Gramps. Is ¨Gramps¨ trouwens een verwijzing naar ¨Grandfather¨ of iets dergelijks?

Gisteren dacht ik eerst nog dat het programma alleen samenwerkt met MyHeritage en dat je ALLES handmatig moest invoeren. Dat valt gelukkig mee. Het is wel met liefde voor het genealogie-vak gemaakt.

ik houd jullie van mijn bevindingen met Gramps op de hoogte.

Groet, Johan Joost

« Laatst bewerkt op: 2017/07/29, 15:21:23 door Johan Joost »
Joost van Daalen, De Dulf 96, 8918 EG Leeuwarden
I : - M : 0612506765 E : johanjoostvandaalen@gmail.com

Re: Gramps vs Aldfaer en Gedcom met materiaal
« Reactie #6 Gepost op: 2017/07/29, 15:33:51 »
MyHeritage kan alleen gebruikt worden onder Windows en recent ook onder MacOS.

Ik heb ooit die vraag gesteld of ze dit, in de toekomst, ook voor Linux zouden doen. Het antwoord was, neen.
Ik vond dit een gemiste kans voor hen ... begrijp dat zulk programma als MyHeritage, moet leven van de abonnementen en dat zulk een programma openstellen voor Linux hen niks zal opbrengen. ^-^

Even wat verduidelijken... ik heb geen records handmatig moeten toevoegen, alleen wat onvolmaaktheden bijwerken, foto's importeren en handmatig terug zetten waar ze hoorden te staan -- de relatieve padverwijzing was er niet of klopte niet.
Er zijn nog wat onvolmaaktheden die aangepast moeten worden, zoals niet meer levende of doodgeborenen, mensen waarvan we de voornaam niet kenden, of levensloos... , allemaal kleine dingen die hun juiste plaats nog moeten toegewezen worden ... en dat vraagt even extra handelingen en tijd. Niet erg allemaal, als je weet dat het goed en correct is en, uiteindelijk, op zijn plaats staat.
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

Re: Gramps vs Aldfaer en Gedcom met materiaal
« Reactie #7 Gepost op: 2017/07/29, 15:51:12 »
MyHeritage kan alleen gebruikt worden onder Windows en recent ook onder MacOS.

Ik heb ooit die vraag gesteld of ze dit, in de toekomst, ook voor Linux zouden doen. Het antwoord was, neen.
Ik vond dit een gemiste kans voor hen ... begrijp dat zulk programma als MyHeritage, moet leven van de abonnementen en dat zulk een programma openstellen voor Linux hen niks zal opbrengen. ^-^

Even wat verduidelijken... ik heb geen records handmatig moeten toevoegen, alleen wat onvolmaaktheden bijwerken, foto's importeren en handmatig terug zetten waar ze hoorden te staan -- de relatieve padverwijzing was er niet of klopte niet.
Er zijn nog wat onvolmaaktheden die aangepast moeten worden, zoals niet meer levende of doodgeborenen, mensen waarvan we de voornaam niet kenden, of levensloos... , allemaal kleine dingen die hun juiste plaats nog moeten toegewezen worden ... en dat vraagt even extra handelingen en tijd. Niet erg allemaal, als je weet dat het goed en correct is en, uiteindelijk, op zijn plaats staat.

Dan valt het inderdaad zeker mee.
Joost van Daalen, De Dulf 96, 8918 EG Leeuwarden
I : - M : 0612506765 E : johanjoostvandaalen@gmail.com

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Gramps vs Aldfaer en Gedcom met materiaal
« Reactie #8 Gepost op: 2017/07/29, 15:52:36 »
Gelet op de volgende lts-versie van Ubuntu in 2021 hebben we daar nog even de tijd voor, maar wel is het van belang dat technici dit gaan oppakken, voor zover ze dat nog niet hebben gedaan.
[OffTopic]
De volgende LTS versie komt in april 2018, de daarop volgende komt in april 2020, gewoon iedere 24 maanden dus............
[/OffTopic]
:lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Gramps vs Aldfaer en Gedcom met materiaal
« Reactie #9 Gepost op: 2017/07/29, 16:08:10 »
Gramps kan ook al in de Cloud worden gebruikt --> zie:  http://www.ngv.nl/Nieuws/homepage.php?action=ListItem&site=NGV&frams=y&ident=3131

@ Johan Joost,

Citaat
Is ¨Gramps¨ trouwens een verwijzing naar ¨Grandfather¨ of iets dergelijks?

Ja, in het Afrikaans, Amerikaans, Engels en nog andere talen....

zie ook: http://www.thefreedictionary.com/gramps   

- én ook:  https://en.wikipedia.org/wiki/Grandparent :
---> daar komt ook Altdfaer in voor en heeft ook dezelfde betekenis/verwijzing: --> even naar beneden scrollen tot bij 'History of the term'... de laatste 2 regels .                   

- ook:  http://wikidiff.com/gramps/grandfather

- nog een leuke: https://www.mariowiki.com/Gramps

Leuk om eens op te zoeken en te zien wat er daarover geschreven wordt   :D

Groet,
spievensterke.
« Laatst bewerkt op: 2017/07/29, 16:53:42 door spievensterke »
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

Re: Gramps vs Aldfaer en Gedcom met materiaal
« Reactie #10 Gepost op: 2017/07/29, 16:52:12 »
Gelet op de volgende lts-versie van Ubuntu in 2021 hebben we daar nog even de tijd voor, maar wel is het van belang dat technici dit gaan oppakken, voor zover ze dat nog niet hebben gedaan.
[OffTopic]
De volgende LTS versie komt in april 2018, de daarop volgende komt in april 2020, gewoon iedere 24 maanden dus............
[/OffTopic]
:lol:
Klopt, ik ging even uit van de maximale periode waarin Canonical een lts-versie ondersteund. Dat is 5 jaar, maar inderdaad de volgende lts-versie is alweer in 2018. De tussenliggende upgrades zijn nog ontwikkelingsversies, die je beter niet kunt installeren, behalve dan op een computer waar je normaal niet mee werkt.
Joost van Daalen, De Dulf 96, 8918 EG Leeuwarden
I : - M : 0612506765 E : johanjoostvandaalen@gmail.com

Offline rico70

  • Lid
Re: Gramps vs Aldfaer en Gedcom met materiaal
« Reactie #11 Gepost op: 2017/07/29, 17:23:15 »
Ik heb ooit die vraag gesteld of ze dit, in de toekomst, ook voor Linux zouden doen. Het antwoord was, neen.
Ik vond dit een gemiste kans voor hen ... begrijp dat zulk programma als MyHeritage, moet leven van de abonnementen en dat zulk een programma openstellen voor Linux hen niks zal opbrengen. ^-^
Niet perse. Ze hadden ook een Linux versie uit kunnen brengen waar voor betaald moet worden.

Offline jolo

  • Lid
Re: Gramps vs Aldfaer en Gedcom met materiaal
« Reactie #12 Gepost op: 2017/07/29, 17:56:41 »
Ik heb ook even gekeken naar Gramps. Er is blijkbaar een verschil tussen Gramps in Ubuntu 14.04 en Ubuntu 16.04. In Ubuntu 16.04 start Gramps direct. Daarentegen in Ubuntu 14.04 toont Gramps:"Module OsmGpsMap niet geladen" en "Module GExiv2 niet geladen". Die overigens in deze Gramps wiki staan vermeld. Een oplossing daarvoor staat in dit Engelstalig forum Gramps missing dependencies.  Namelijk in Reply #3. Alleen is het inschakelen van de "Pre-release updates (trusty proposed)" niet meer nodig. Want als deze updates daarin ruim 3 jaar geleden zaten, zitten ze nu zo langzamerhand wel in de standaard repo's. 
 
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Re: Gramps vs Aldfaer en Gedcom met materiaal
« Reactie #13 Gepost op: 2017/07/29, 23:53:00 »
Gramps kan ook al in de Cloud worden gebruikt --> zie:  http://www.ngv.nl/Nieuws/homepage.php?action=ListItem&site=NGV&frams=y&ident=3131

@ Johan Joost,

Citaat
Is ¨Gramps¨ trouwens een verwijzing naar ¨Grandfather¨ of iets dergelijks?

Ja, in het Afrikaans, Amerikaans, Engels en nog andere talen....

zie ook: http://www.thefreedictionary.com/gramps   

- én ook:  https://en.wikipedia.org/wiki/Grandparent :
---> daar komt ook Altdfaer in voor en heeft ook dezelfde betekenis/verwijzing: --> even naar beneden scrollen tot bij 'History of the term'... de laatste 2 regels .                   

- ook:  http://wikidiff.com/gramps/grandfather

- nog een leuke: https://www.mariowiki.com/Gramps

Leuk om eens op te zoeken en te zien wat er daarover geschreven wordt   :D

Groet,
spievensterke.

¨- én ook:  https://en.wikipedia.org/wiki/Grandparent :
---> daar komt ook Altdfaer in voor en heeft ook dezelfde betekenis/verwijzing: --> even naar beneden scrollen tot bij 'History of the term'... de laatste 2 regels .    a´
Bedankt voor deze informatie. Zoals ik al eerder zei heeft Gramps steeds meer mijn sympathie, alleen heeft het (nog wel) zijn beperkingen. Dat zijn de onderlinge links in het programma, maar dat zullen hooguit kinderziektes zijn.

In welke mate werkt Gramps ook in de Cloud? Kun je bij je eigen stamboomonderzoeken als individu ook via Gramps verbinding krijgen met internationale archieven waar eventueel je eigen onderzoekspersonen ook in voorkomen?

Ja, Aldfaer is Fries voor oudvader.  Het programma Aldfaer is in  het begin door een groep enthousiaste genealogen in Bergum (Friesland) opgezet en op vrijwillige basis uitgebreid tot het geweldige programma wat het nu is. Eigenlijk ook heel vroeg al een opensource-programma.  Daarom is het natuurlijk ook zonde om Aldfaer te verliezen. Met de verdere doorgroei van het eveneens prachtige opensource-platform Ubuntu van Linux (wat ook noodzakelijk is en gaat gebeuren) zullen Windows en Appel het heel moeilijk gaan krijgen. Voorlopig kunnen wij ook Aldfaer nog via Wine blijven gebruiken, maar dat staat eigenlijk lijnrecht tegenover de ontwikkeling van Ubuntu, wat ook niet te stuiten zal en mag zijn.
« Laatst bewerkt op: 2017/07/30, 00:04:48 door Johan Joost »
Joost van Daalen, De Dulf 96, 8918 EG Leeuwarden
I : - M : 0612506765 E : johanjoostvandaalen@gmail.com

Offline vinum

  • Lid
Re: Gramps vs Aldfaer en Gedcom met materiaal
« Reactie #14 Gepost op: 2017/10/22, 10:06:15 »
ik ben deze week ook (eindelijk) begonnen met het "exploreren" van Gramps.
na wat zoeken valt het eigenlijk nog best mee.
ik heb echter een probleem met het invoeren van info als beroepen enzo.
nog effe verderzoeken dus, of kan iemand mij op weg helpen?