Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: is er verschil tussen een update en een nieuwe installatie.  (gelezen 1681 keer)

Offline jokey

  • Lid
is er verschil tussen een update en een nieuwe installatie.
« Gepost op: 2009/11/21, 18:03:45 »
ik heb namelijk een update gedaan. Maar de sreenshots die ik zie op het net zien er anders uit dan mijn desktop.
De sreenshots zien er fraai uit. mappen met een mooi uiterlijk. Wie weet of er verschil zit in een update of een nieuwe??
thx. Versie 9.10

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: is er verschil tussen een update en een nieuwe installatie.
« Reactie #1 Gepost op: 2009/11/21, 18:14:46 »
Upgrade (opwaardering), geen update.

Verschillen met schone installatie: je Ubuntu heeft nu niet het standaard-uiterlijk, maar het uiterlijk dat je in 9.04 hebt ingesteld. Onder de motorkap EXT3 en geen EXT4, Grub Legacy en geen Grub 2. De instellingen van 9.04 van de progjes. Dat soort dingen.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: is er verschil tussen een update en een nieuwe installatie.
« Reactie #2 Gepost op: 2009/11/21, 18:53:29 »
Een versie upgrade zie ik meer als noodzaak, wanneer niets anders mogelijk is.
Een schone installatie verdient altijd de voorkeur.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: is er verschil tussen een update en een nieuwe installatie.
« Reactie #3 Gepost op: 2009/11/21, 20:29:20 »
Een versie upgrade zie ik meer als noodzaak, wanneer niets anders mogelijk is.
Een schone installatie verdient altijd de voorkeur.

+1

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: is er verschil tussen een update en een nieuwe installatie.
« Reactie #4 Gepost op: 2009/11/21, 23:49:20 »
Een schone installatie verdient altijd de voorkeur.
bij windows wel ja .....

Gaat dit over draai/kiep ramen? ik dacht van niet =D

Maar, ik vind dat als je de laatste gepimpte testversie van Ubuntu wilt uitproberen, zijnde 9.10, dat en 'clean install " veel beter werkt dan een upgrade.
Zorg dat je je persoonlijke files gered hebt bij onheil.

Maar, het zij gezegd, 9.10 is onderhand ( na wat geëtter in het begin) en het alert zijn op de de benodigde updates, een heel lekker OS.
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Offline mrGee

  • Lid
Re: is er verschil tussen een update en een nieuwe installatie.
« Reactie #5 Gepost op: 2009/11/22, 00:06:42 »
Hallo

Ik ben eigenlijk ook van de schone install. kerk, maar geen fanatieke evangelist  ;)

Even uitleggen, bij bepaalde upgrades; neem bijvoorbeeld de introductie van pulseaudio/
vernieuwingen in Xorg/Alsa worden soms kleine dingetjes niet netjes afgehandeld.
Of heel slordig; ligt er een alsa-base en een alsa-base.conf gelijkertijd op je systeem,
zit je in één keer in de verkeerde file te hacken.
En sommige vragen die je anders nooit ziet en waar zo ook niet één twee, drie een oplossing op
volgt, zijn in één keer opgelost na een clean install, raar maar vaak waar.

Dus vragen die gesteld worden naar aanleiding van bepaalde upgrade fouten worden ook
niet zo gretig beantwoord( tenminste niet van mijn kant), omdat ze bijvoorbeeld niet eenduidig
zijn te reproduceren, op een vergelijkbaar systeem/situatie wat de beantwoorder voorhanden
heeft.

Maar daar waar gemak of tijdwinst een issue is, upgrade mag, maar niets moet, linux dat is
iets met keuzes die jezelf maakt toch?

Mijn twee centen

Groeten Gerrit
-- = >  simplify if you can   -- = >

Offline heir4c

  • Lid
Re: is er verschil tussen een update en een nieuwe installatie.
« Reactie #6 Gepost op: 2009/11/22, 11:31:00 »
Zet de 9.10 gewoon in een dualboot (of tripleboot als windows of andere os er ook nog opstaat) en test de nieuwe versie daar dan uit. Krijg je problemen met deze versie en krijg je het niet goed dan kan je altijd terug naar je oudere goed werkende versie. Als alles goed werkt kan je daarmee verder.
Maak ook een aparte partitie aan voor je data enzo. Dan kan je daar altijd aan vanuit welk OS dan ook.

En kan je die andere partitie dan gebruiken voor de volgende versie. Zo gebruik je telkens ook een ander deel van je harde schijf en word niet telkens hetzelfde deel intensief gebruikt.


(Misschien wel beter voor de levensduur van je HD? Dat is iets dat ik onlangs even over na gedacht heb. Zou het... ? 't Is maar een bedenking van mijnentwege.)
« Laatst bewerkt op: 2009/11/22, 11:32:49 door heir4c »
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline Thijsg

  • Lid
Re: is er verschil tussen een update en een nieuwe installatie.
« Reactie #7 Gepost op: 2009/11/22, 16:54:21 »
Bij een herinstallatie is de kans op fouten niet aanwezig. Bij een upgrade is die kans klein. Ik zou je adviseren om je data veilig te stellen en gewoon te upgraden. Als het goed gaat, gefeliciteerd, als het fout gaat, is er nog de herinstallatie.

Wat betreft het thema: Kies bij Systeem>Voorkeuren>Uiterlijk voor Human, en het ziet er een stuk meer uit als 9.10.