Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Tip: verbeter de verenigbaarheid met documenten van Microsoft Office  (gelezen 8157 keer)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Installeer twee lettertypes om de verenigbaarheid te vergroten met documenten van Microsoft Office:
https://sites.google.com/site/computertip/libreoffice#TOC-Installeer-enkele-nuttige-lettertypes
(punt 6, linkerkolom)

Met dank aan forumlid h2o.   :)
« Laatst bewerkt op: 2017/06/06, 00:14:23 door Pjotr »

Re: Tip: verbeter de verenigbaarheid met documenten van Microsoft Office
« Reactie #1 Gepost op: 2017/06/06, 12:59:49 »
Mag ik vragen wat en waarin hier de toegevoegde waarde ligt?
Ter info: ik heb de reguliere win fonts al geinstalleerd (arial, verdana, times en nog een hoopje).
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Tip: verbeter de verenigbaarheid met documenten van Microsoft Office
« Reactie #2 Gepost op: 2017/06/06, 13:17:17 »
Dank!
Tot nu toe installeerde ik een aantal Win fonts handmatig om compatibiliteitsproblemen te voorkomen; ik wist niet dat deze twee ook zo in de repo's zitten.

Re: Tip: verbeter de verenigbaarheid met documenten van Microsoft Office
« Reactie #3 Gepost op: 2017/06/06, 13:18:58 »
Mag ik vragen wat en waarin hier de toegevoegde waarde ligt?
Ter info: ik heb de reguliere win fonts al geinstalleerd (arial, verdana, times en nog een hoopje).
Dit zijn de standaard fonts van MS Office (vanaf versie..?); daarmee voorkom je compatibiliteitsproblemen bij het uitwisselen van MS docs.

Offline h2o

  • Lid
Re: Tip: verbeter de verenigbaarheid met documenten van Microsoft Office
« Reactie #4 Gepost op: 2017/06/06, 13:37:58 »
Ik heb het zelf aangekaart bij Pjotr. Het gaat om het volgende:
Calibri en Cambria zijn fonts die niet bij msttcore mee geïnstalleerd worden. Bovendien hebben ze de eigenschap om niet goed te worden weergegeven, vooral bij Libreoffice ziet het er niet uit. Ook niet als je de fonts handmatig in de fonts directory kopieert.

Wat deze truc doet is een emulatie van deze twee fonts, zodat Calibri in werkelijkheid als Carlite en Cambira als Caldea wordt weergegeven. Dat ziet er dan 99,999999 procent identiek uit ziet.

Wat Pjotr nog moet toevoegen is het volgende:

Bij xtra ==> Libreoffice ==> Lettertypen een aanpassing doen:
Markeer het vakje wat voor vervangingstabel aan (zodat er een kruisje voor staat).
Dan het lettertype Calibri invullen in de eerste kolo en Carlito in de rechter en vink het groene vinkje erachter aan.
Hetzelfde doe je voor Cambria en Caldea
Daarna bij beiden Altijd en alleen op scherm aanvinken. Ik vermoed dat 'Alleen op scherm' voldoende is.


« Laatst bewerkt op: 2017/06/06, 13:45:16 door h2o »
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Tip: verbeter de verenigbaarheid met documenten van Microsoft Office
« Reactie #5 Gepost op: 2017/06/06, 13:53:19 »
@h2o: aangevuld, wederom bedankt!  :)

Offline h2o

  • Lid
Re: Tip: verbeter de verenigbaarheid met documenten van Microsoft Office
« Reactie #6 Gepost op: 2017/06/06, 13:57:08 »
Dat heb je snel gedaan. Het plaatje mag er ook wel bij hoor. Voor de anderen: Ik krijg per jaar honderden MS-office 20xx en 365 bestanden aangeleverd met deze twee beruchte lettertypen. Om dan iedere keer alles te veranderen in Arial om het leesbaar te krijgen is nu voorbij. Nu lees ik het zoals de schrijvers van deze documenten het ook op hun scherm hebben.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Re: Tip: verbeter de verenigbaarheid met documenten van Microsoft Office
« Reactie #7 Gepost op: 2017/06/06, 14:06:50 »
Calibri en Cambria staan er bij LO helemaal niet tussen en Carlito en Caladea weer wel.

OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Tip: verbeter de verenigbaarheid met documenten van Microsoft Office
« Reactie #8 Gepost op: 2017/06/06, 14:14:53 »
Calibri en Cambria staan er bij LO helemaal niet tussen en Carlito en Caladea weer wel.
Zelf inkloppen.  :)

Re: Tip: verbeter de verenigbaarheid met documenten van Microsoft Office
« Reactie #9 Gepost op: 2017/06/06, 14:21:07 »
Calibri en Cambria staan er bij LO helemaal niet tussen en Carlito en Caladea weer wel.
Zelf inkloppen.  :)

Helemaal goed dank je wel.

OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Re: Tip: verbeter de verenigbaarheid met documenten van Microsoft Office
« Reactie #10 Gepost op: 2017/06/06, 22:13:41 »
Ok duidelijke uitleg. Bedankt.

Calibri en Cambria zijn fonts (....) de eigenschap om niet goed te worden weergegeven, vooral bij Libreoffice ziet het er niet uit. Ook niet als je de fonts handmatig in de fonts directory kopieert.

Bij mij staan deze ttf's gewoon in /usr/share/fonts en ik zie ze gewoon in LO. (??)
« Laatst bewerkt op: 2017/06/06, 22:33:50 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline vanadium

  • Lid
Re: Tip: verbeter de verenigbaarheid met documenten van Microsoft Office
« Reactie #11 Gepost op: 2017/06/07, 12:47:38 »
Mag ik vragen wat en waarin hier de toegevoegde waarde ligt?
Ter info: ik heb de reguliere win fonts al geinstalleerd (arial, verdana, times en nog een hoopje).
Ik zie ook niet goed waarom Calibri en Verdana niet goed zouden renderen onder linux. Dit, als je de fonts installeert onder Linux.

Hier zit nu echter de toegevoegde waarde van deze tip: je mag volgens de licentie Calibri en Verdana niet gebruiken onder linux. de meerwaarde van deze tip is dat hiermee een legale oplossing geboden wordt, een oplossing die toelaat documenten met die Microsoft fonts toch behoorlijk te zien onder linux. De vervangfonts zijn van google, zijn vrij te gebruiken, en hebben de zelfde "metrics" als Calibri en Verdana. Toch zijn ze blijkbaar voldoende verschillend om niet als kopie van Calibri en Verdana gezien te kunnen worden.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Tip: verbeter de verenigbaarheid met documenten van Microsoft Office
« Reactie #12 Gepost op: 2017/06/07, 13:01:46 »
Voor alle duidelijkheid: het veel geïnstalleerde legale installatiescript ttf-mscorefonts-installer, dat lettertypen van Microsoft binnentrekt, betreft deze lettertypen:

 Andale Mono
  Arial Black
  Arial (Bold, Italic, Bold Italic)
  Comic Sans MS (Bold)
  Courier New (Bold, Italic, Bold Italic)
  Georgia (Bold, Italic, Bold Italic)
  Impact
  Times New Roman (Bold, Italic, Bold Italic)
  Trebuchet (Bold, Italic, Bold Italic)
  Verdana (Bold, Italic, Bold Italic)
  Webdings

Dus geen Calibri en Cambria....
« Laatst bewerkt op: 2017/06/07, 17:04:26 door Pjotr »

Offline h2o

  • Lid
Re: Tip: verbeter de verenigbaarheid met documenten van Microsoft Office
« Reactie #13 Gepost op: 2017/06/07, 16:12:53 »
dubbelpost...
« Laatst bewerkt op: 2017/06/07, 16:59:59 door h2o »
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline h2o

  • Lid
Re: Tip: verbeter de verenigbaarheid met documenten van Microsoft Office
« Reactie #14 Gepost op: 2017/06/07, 16:13:19 »
Ik zie ook niet goed waarom Calibri en Verdana niet goed zouden renderen onder linux. Dit, als je de fonts installeert onder Linux
Je bedoelt toch zeker Cambria?
Ik heb gisteren een LO bestand met de vervanger van Calibri opgeslagen in .docx formaat. In MS Office 2007 wordt het als Calibri weergegeven. Het is dus uitwisselbaar.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Re: Tip: verbeter de verenigbaarheid met documenten van Microsoft Office
« Reactie #15 Gepost op: 2017/06/08, 22:18:15 »
Hier zit nu echter de toegevoegde waarde van deze tip: je mag volgens de licentie Calibri en Verdana niet gebruiken onder linux. de meerwaarde van deze tip is dat hiermee een legale oplossing geboden wordt, een oplossing die toelaat documenten met die Microsoft fonts toch behoorlijk te zien onder linux.

Bedankt voor de tip, waarvoor alle respect.

Al heb ik schijt aan die licentie. Die f*ckers mogen ook niet zomaar mijn privacy schenden en mijn email of cloudbestanden meelezen en foto's mee kijken of archiveren. Ze mogen niet zomaar mijn systeem laten crashen waardoor al diverse pc's van mij afgeschreven konden worden. Ze mogen ook geen updates opdringen waardoor (betaalde) software en dure apparatuur van mij ineens onbruikbaar wordt en dat is me ook al vaak genoeg geflikt.
En dan dat terwijl de halve wereld onder hun os vooral illegale software met hackcodes draait.
Ze mogen ook niet een monopoliepositie innemen waarvoor ze ook al vele malen veroordeeld zijn. Maar leuk die boetes die ze moesten betalen, mijn schade daardoor is nog nooit vergoed want ik zag er nog geen stuiver.  >:( En neem maar van me aan dat na 20+ jaar vele blauwe schermpjes, updatefouten, softwarebugs en virussen verder daar al héél wat uurtjes herstelwerk in zijn gaan zitten (mag ik dan ict-tarieven claimen?).
Een monopoliepositie waarmee ook hun tekstverwerker en bijbehorende lettertypes als standaard opgedrongen zijn aan de hele wereld, waarmee ze er zelf om vragen en mij weinig andere keuzes laten.
Dus wil iemand mij zeggen dat ik niet een simpel lettertypje mag gebruiken?  :evil: F*** them.
« Laatst bewerkt op: 2017/06/08, 22:31:25 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Frederik

  • Gast
Re: Tip: verbeter de verenigbaarheid met documenten van Microsoft Office
« Reactie #16 Gepost op: 2017/06/09, 11:06:09 »
Als ik het mij goed herinner moet je tijdens het installeren van de ttf-mscore fonts akkoord gaan met de gebruikersovereenkomst en verkrijg je daarmee de genoemde fonts op je computer. In principe zijn er dus geen beperkingen om binnen Linux de Calibri of Verdana e.a. te gebruiken.

Re: Tip: verbeter de verenigbaarheid met documenten van Microsoft Office
« Reactie #17 Gepost op: 2017/06/09, 12:39:19 »
Als ik het mij goed herinner moet je tijdens het installeren van de ttf-mscore fonts akkoord gaan met de gebruikersovereenkomst en verkrijg je daarmee de genoemde fonts op je computer. In principe zijn er dus geen beperkingen om binnen Linux de Calibri of Verdana e.a. te gebruiken.

Klopt. Kleine nuance op mijn standpunt.
Ik zal deze lettertypes nooit gebruiken voor commerciële doelen richting derden, want duidelijk dan. Daarvoor kies ik lekker opensource, al is het alleen maar uit protest. ^-^
En vanuit onderscheidende creativiteit, want die standaard lettertypes gebruikt iedereen al dus daar is niets creatiefs aan.
Maar ik heb ze er wel op staan om door derden toegezonden (opgedrongen) werk normaal te kunnen lezen.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline vanadium

  • Lid
Re: Tip: verbeter de verenigbaarheid met documenten van Microsoft Office
« Reactie #18 Gepost op: 2017/06/09, 12:42:37 »
Als ik het mij goed herinner moet je tijdens het installeren van de ttf-mscore fonts akkoord gaan met de gebruikersovereenkomst en verkrijg je daarmee de genoemde fonts op je computer. In principe zijn er dus geen beperkingen om binnen Linux de Calibri of Verdana e.a. te gebruiken.
Ook van mijn kant is het slechts een "als ik mij goed herinner". Om te zien wie hier gelijk heeft, zouden we moeten terug gaan naar de originele tekst van de licentie van de fonts zoals die met Windows meegeleverd worden. Ik meen mij te herinneren dat het gebruik gebonden is aan het besturingssysteem. Je mag die fonts niet zomaar naar elders overkopiëren. Dat was een beperking in vergelijking met de mst corefonts, die volledig vrij (in de vorm van het exe archief) mochten gedupliceerd worden.

Hoogst waarschijnlijk ben je wel in orde om die fonts binnen linux te gebruiken als je ze hier aankoopt.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Tip: verbeter de verenigbaarheid met documenten van Microsoft Office
« Reactie #19 Gepost op: 2017/06/09, 12:43:28 »
Als ik het mij goed herinner moet je tijdens het installeren van de ttf-mscore fonts akkoord gaan met de gebruikersovereenkomst en verkrijg je daarmee de genoemde fonts op je computer. In principe zijn er dus geen beperkingen om binnen Linux de Calibri of Verdana e.a. te gebruiken.
Calibri zit daar niet in en ook Cambria niet. En over die twee gaat het, niet over Verdana (want Verdana heeft niets te maken met deze ingreep).  :)
« Laatst bewerkt op: 2017/06/09, 12:48:13 door Pjotr »

Offline vanadium

  • Lid
Re: Tip: verbeter de verenigbaarheid met documenten van Microsoft Office
« Reactie #20 Gepost op: 2017/06/09, 12:52:22 »
Het gaat hier inderdaad over de cleartype fonts die met Win Vista kwamen (Calibri, Cambria), en niet over de mstcorefonts (Times New Roman, Arial, Verdana). Die eerste hebben een veel strengere licentie dan de mstcorefonts.

Kijk hier maar eens wat je met je Windows fonts mag doen: https://www.microsoft.com/typography/faq/faq11.htm

Een extract uit de EULA die met de pptviewer kwam (die is er ondertussen niet meer, dacht ik):

Citaat
The EULA on these fonts is much more restrictive than the ms core fonts and such use is a violation:

“Font Components
You may use the fonts that accompany the PowerPoint Viewer only to display and print content from a device running a Microsoft Windows operating system. Additionally, you may do the following:

* Embed fonts in content as permitted by the embedding restrictions in the fonts
* When printing content, temporarily download the fonts to a printer or other output device

You may not copy, install or use the fonts on other devices.”

Re: Tip: verbeter de verenigbaarheid met documenten van Microsoft Office
« Reactie #21 Gepost op: 2017/06/10, 00:07:41 »
Klein detail. Zolang je ze niet commercieel gebruikt heb je weinig te vrezen hoor.
Maar dit kan zelfs opgaan als je ze gelieerd op je pc hebt en behoeft altijd voorzichtigheid.
Denk je nou echt dat iemand bij een particulier in komt vallen voor een niet gelieerd lettertypje? Dan kunnen ze bij alle particulieren wel binnen vallen want ik ken er weinig die volledige licenties hebben van al hun software, en dat gaat zelfs op voor vele ondernemers (je wilt niet weten hoeveel kleine grafici bv photoshop illegaal zakelijk gebruiken, want zo duur).

Een monopoliepositie waarmee ook hun tekstverwerker en bijbehorende lettertypes als standaard opgedrongen zijn aan de hele wereld, waarmee ze er zelf om vragen en mij weinig andere keuzes laten.
« Laatst bewerkt op: 2017/06/10, 00:11:04 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline vanadium

  • Lid
Re: Tip: verbeter de verenigbaarheid met documenten van Microsoft Office
« Reactie #22 Gepost op: 2017/06/10, 12:39:39 »
Citaat van: partyrabbit
Denk je nou echt dat iemand bij een particulier in komt vallen voor een niet gelieerd lettertypje?
Nee, ik denk dat niet, want daar gaat de discussie niet over. De discussie ging erover dat kopiëren van die bewuste fonts die je met Microsoft software meekrijgt naar een linux systeem fonts illegaal is. Zijn we daar ondertussen al over akkoord? Of je nu in de praktijk risico loopt door het als privépersoon wel te doen, is een andere discussie, maar ook daar zijn we denk ik al akkoord.

Re: Tip: verbeter de verenigbaarheid met documenten van Microsoft Office
« Reactie #23 Gepost op: 2017/06/12, 11:11:53 »
Nee, ik denk dat niet, want daar gaat de discussie niet over. De discussie ging erover dat kopiëren van die bewuste fonts die je met Microsoft software meekrijgt naar een linux systeem fonts illegaal is.

Volgens mij blijft dat licentie verhaal altijd spelen. Hier boven is al gequote dat de voorwaarden omvatten dat ze alleen onder 1 bepaalde OS gebruikt mogen worden waardoor het voor linux per definite onmogelijk is.
Hierdoor blijft de (prima!) optie van Pjotr ook maar een alternatieve optie, waarop ik niet meer dan een ook nog een simpele optie vernoem (met argumenten waarom dat gewoon te doen).
Het was alleen een goed bedoelde aanvulling. Waarvan gezegd werd dat deze niet werkte, wat ik ook nog even liet zien dat dat hier wel gewoon werkt. En dat is dan toch geen discussiëren maar simpel informatie aanvullen?

Verder was ik helemaal niet van plan om ook maar enige discussie aan te wakkeren of te voeren. Dus als ik bij iemand die indruk gewekt heb dan daarvoor mij excuses.
Misschien komt dit ook wel omdat ik per definitie al geen ttf-mscorefonts-installer gebruik maar gewoon simpelweg gewenste ttf bestandjes toevoeg aan het pakketje wat ik in de jaren verzameld heb. Ik begrijp ook de toegevoegde waarde van de hele ttf-mscorefonts-installer al niet.
« Laatst bewerkt op: 2017/06/12, 11:16:08 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline h2o

  • Lid
Re: Tip: verbeter de verenigbaarheid met documenten van Microsoft Office
« Reactie #24 Gepost op: 2017/06/12, 15:05:28 »
@Pjotr: Even ter aanvulling voor het installeren:

Je kunt ook Synaptic gebruiken en dan zoeken op Calibri en Cambria. Dan komen de alternatieve fonts vanzelf tevoorschijn.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex