Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Dell Sputnik 2 met Ubuntu is nú verkrijgbaar in Europa; ook in Nederland!  (gelezen 2403 keer)

http://www.iloveubuntu.net/sputnik-2-now-available-online-europe

Ik heb er "ook in Nederland" bij gezet omdat wij nog wel eens vergeten worden maar dit keer dus niet! :)

Offline midas

  • Lid
Nu hopen dat Dell in NL ook snel komt met goedkopere uitvoeringen....maar het begin is er ;)
Linux Mint 20.2 Cinnamon

Op het eerste gezicht lijkt dit een goede deal te zijn voor de opgegeven specificaties, maar ze zijn wel erg vaag in een aantal dingen...

1) Aangezien zo'n groot Mac --sorry, Windows 8 -- touchpad aanwezig is, hoe gaat Ubuntu hier mee om? Ik weet van mijn vroegere avonturen met Ubuntu op een Mac zetten dat multitouch niet werkt, en tap-to-click ongelofelijk moeilijk is om uit te zetten (iets wat op die grote touchpads erg storend is). Is dit verbeterd?
2) Hoe zit het met de display? Er wordt enkel een resolutie aangegeven. Wat voor soort display is dit? De reviewer merkt ook op dat er nogal wat problemen zijn.
3) Ook, aangezien dit een 165 DPI display is, hoe gaat Ubuntu hier mee om? Ik heb hier een laptop staan met 150 DPI waar Ubuntu 11.04 (?) op draait, tekst is veel te klein om te lezen. Om het op deze resolutie bruikbaar te maken moet je bijna aan 2x gaan renderen.
4) Wat is het batterijleven van dit ding? Een laptop die maar 3 uur op batterij werkt is niet echt nuttig.
5) Hebben ze die Windows-toets eraf gedaan?
« Laatst bewerkt op: 2013/03/01, 21:41:31 door SeySayux »
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
4) Wat is het batterijleven van dit ding? Een laptop die maar 3 uur op batterij werkt is niet echt nuttig.
http://www.omgubuntu.co.uk/2012/11/hands-on-with-the-dell-sputnik-ubuntu-laptop-review
Volgens deze test, 4-5 uur. Niet heel weinig, maar ook niet spectaculair lang (mijn Asus doet 7-8 uur).

Citaat
5) Hebben ze die Windows-toets eraf gedaan?
Zo te zien niet.  :(
http://www.omgubuntu.co.uk/wp-content/uploads/2012/11/sputnik1.jpg
« Laatst bewerkt op: 2013/03/01, 21:58:41 door markba »

@SeySayux:
1) Hier met Ubuntu 12.04/13.04 op mijn Macbook Pro eind 2012 werkt multitouch op het trackpad perfect en out-of-the-box. En voor de Sputnik 2 heeft Dell zelf drivers in de kernel ingebakken voor het trackpad dus dat is eveneens geen probleem.

2) 1080p is het scherm, geen idee wat voor soort.

3) Geen idee, maar Retina-schermen worden sinds Ubuntu 12.10 ondersteund en die hebben een nóg hogere PPI dus...

4) Dat weten we nog niet maar mogelijk 4-5 uur gebaseerd op de Sputnik 1, zoals markba al aangeeft.

5) Ach, is een klein cosmetisch iets. Plak er gewoon een Ubuntu-stickertje overheen (wil hem best aan je opsturen zelfs, is goedkoper dan zelf bestellen bij Canonical ;)).

@markba:
4) Dat is wel van de vorige, de Sputnik 1, dus hoe de Sputnik 2 met de accu omgaat weten we nog niet maar het is wel een indicatie ja ;)
« Laatst bewerkt op: 2013/03/01, 23:09:50 door Vistaus »

Citaat
5) Hebben ze die Windows-toets eraf gedaan?
Zo te zien niet.  :(
http://www.omgubuntu.co.uk/wp-content/uploads/2012/11/sputnik1.jpg

Kan zijn dat die camera gewoon heel slecht is, maar dat scherm ziet er verschrikkelijk uit.

Ter vergelijking is hier een heel erg lage kwaliteit, slecht getrokken en slecht belichte foto getrokken via mijn GSM (a.k.a. in mijn geval: "een foto") van het scherm van mijn laptop, onder een grote hoek:



Voor mij zijn de drie belangrijkste dingen van een laptop nog steeds draagbaarheid, schermkwaliteit en batterij. Helaas zijn juist dat de dingen waar fabrikanten onderdelen van lagere kwaliteit gebruiken om de prijs naar beneden te drukken...
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

@seysayux: Die foto van omgubuntu is van de Sputnik 1, de vorige generatie die een minder scherm had (720p) dan de Sputnik 2 heeft (1080p).

@seysayux: Die foto van omgubuntu is van de Sputnik 1, de vorige generatie die een minder scherm had (720p) dan de Sputnik 2 heeft (1080p).
Resolutie ≠ kwaliteit. Je hebt niets aan een 1080p-scherm als je onder een hoek van meer dan 20 graden er al niets meer op ziet, of de kleuren vervormen. Mijn scherm is net ietsje groter dan 720p (1280x800), maar ik kan duidelijk een kwaliteitsverschil zien met het scherm van de Sputnik 1.
« Laatst bewerkt op: 2013/03/02, 10:58:21 door SeySayux »
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

@seysayux: Die foto van omgubuntu is van de Sputnik 1, de vorige generatie die een minder scherm had (720p) dan de Sputnik 2 heeft (1080p).
Resolutie ≠ kwaliteit.

Ja, maar laten we nu eerst even wachten op een échte foto van de Sputnik 2 en niet de Sputnik 2 gaan beoordelen op basis van de Sputnik 1 met een totaal ander scherm.

Die foto van de Sputnik 1 is zowieso zo slecht van kwaliteit (enorme ruis) dat je de kwaliteit van het scherm dat erop staat überhaupt niet kan beoordelen...

Wat ik niet snap is dat men voor de Sputnik heeft gekozen voor een 13 inch scherm. Het is tenslotte bedoelt als developerslaptop, nou, ik kan me niet voorstellen dat een developer graag met zo'n minischermpje werkt. Een 15 inch laptop is ook prima draagbaar toch? Ik heb zelfs een 17 inch, en die past prima in mijn tas. En dan heb je ook nog eens een numpad.

Voor de rest lijkt het mij een erg puik apparaat overigens. :)
« Laatst bewerkt op: 2013/03/02, 14:01:12 door Thomas de Graaff »

Re: Dell Sputnik 2 met Ubuntu is nú verkrijgbaar in Europa; ook in Nederland!
« Reactie #10 Gepost op: 2013/03/02, 14:41:31 »
Wat ik niet snap is dat men voor de Sputnik heeft gekozen voor een 13 inch scherm. Het is tenslotte bedoelt als developerslaptop, nou, ik kan me niet voorstellen dat een developer graag met zo'n minischermpje werkt. Een 15 inch laptop is ook prima draagbaar toch? Ik heb zelfs een 17 inch, en die past prima in mijn tas. En dan heb je ook nog eens een numpad.

Mijn Mac (hierboven afgebeeld) heeft ook een 13-inch scherm, gaat heel goed om op te programmeren. Passen precies twee vensters van 80 kolommen naast elkaar op. Plus, een 13-inch laptop steek je al sneller ergens in weg en kan je ook gemakkelijk onder je arm dragen (wat erg handig is als je netwerken moet debuggen en zo) -- het is even groot als een A4-notitieblok.

Ik zou eerder zeggen dat mensen in grafisch design of desktop publishing meer nut hebben aan een groter scherm. Een programmeur heeft toch voornamelijk tekstbestanden open, die kan in principe ook werken in de virtuele console op een 80x25 VGA display. Photoshop of Gimp krijg ik bijvoorbeeld moeilijker op mijn scherm.
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Re: Dell Sputnik 2 met Ubuntu is nú verkrijgbaar in Europa; ook in Nederland!
« Reactie #11 Gepost op: 2013/03/02, 15:42:36 »
Ja, niet goedkoop, maar dit apparaat is ook bedoelt voor professionals, die wellicht een aantal virtuele servers draaien e.d. Voor de normale consument zijn de specs echt een overkill..

Re: Dell Sputnik 2 met Ubuntu is nú verkrijgbaar in Europa; ook in Nederland!
« Reactie #12 Gepost op: 2013/03/02, 19:43:03 »
Hmm, de Nederlandse site geeft al heel wat meer info over het toestel (zeker wat betreft beeldscherm). Nog steeds, ik zou graag een onafhankelijke review willen zien -- wat waarschijnlijk het dichtste bij "ik heb het toestel zelf vast" gaat geraken op dit moment.

Trouwens, over die prijs. Lijkt mij niet echt abnormaal te zijn gezien de speficiaties, een MacBook Air met dezelfde specs (op het scherm na) kost 1430 €. Een Zenbook volledig upgraden tot dit gehalte komt toch ook rond de 1400 €. Dus ofwel kan dit betekenen dat de Mac en de Zenbook overpriced zijn (Applehaters zullen waarschijnlijk, na een fractie van een seconde na te denken, besloten hebben dat de Zenbook dan maar "collateral damage" wordt) of er is iets wat ze je niet zeggen. Even nakijken leert mij dat de display en batterij (volgens hun specs) ongeveer hetzelfde zijn als wat de MacBook Air aanbiedt, over stroomverbruik wordt echter niets gemeld.
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Re: Dell Sputnik 2 met Ubuntu is nú verkrijgbaar in Europa; ook in Nederland!
« Reactie #13 Gepost op: 2013/03/02, 20:15:29 »
Die foto van de Sputnik 1 is zowieso zo slecht van kwaliteit (enorme ruis) dat je de kwaliteit van het scherm dat erop staat überhaupt niet kan beoordelen...

Wat ik niet snap is dat men voor de Sputnik heeft gekozen voor een 13 inch scherm. Het is tenslotte bedoelt als developerslaptop, nou, ik kan me niet voorstellen dat een developer graag met zo'n minischermpje werkt. Een 15 inch laptop is ook prima draagbaar toch? Ik heb zelfs een 17 inch, en die past prima in mijn tas. En dan heb je ook nog eens een numpad.

Voor de rest lijkt het mij een erg puik apparaat overigens. :)

15 inch heeft ook vaak een numpad. Mijn vorige Lenovo had een numpad met 15,6" en de toetsen waren normaal van grootte.
Maar inderdaad, 13" is makkelijker mee te nemen, zo heb ik ook ervaren.

@SeySayux: In dat geval valt t.o.v. de concurrentie nog wel mee qua prijs :)

@femke: Duur? Zet er eens een Asus Zenbook of MacBook Air naast met dezelfde specs, zoals SeySayux al aangeeft, en kijk wie er dan duur is... en die Zenbook en Air hebben in die uitvoeringen precies dezelfde hardware.

Offline bwman

  • Lid
Re: Dell Sputnik 2 met Ubuntu is nú verkrijgbaar in Europa; ook in Nederland!
« Reactie #14 Gepost op: 2013/03/08, 16:21:24 »
vind de prijs ook niet tegenvallen met die specs, heeft een flapje voor de zoon moeten kopen, voor school ,ook van dell en die lag toch ook in die prijsklasse van over de 1000 €
firefighter is not something you do..........
                                         its something you are
nexus 5,  huawei P9 lite, Nokia 7 plus , mint cinamon,
Saab enthousiast

Offline TonH

  • Promotieteam
Re: Dell Sputnik 2 met Ubuntu is nú verkrijgbaar in Europa; ook in Nederland!
« Reactie #15 Gepost op: 2013/03/09, 08:01:23 »
Deze 1099 is dan wel zonder de BTW, dus ruim 1300 met.  Maar wel een mooie laptop

Re: Dell Sputnik 2 met Ubuntu is nú verkrijgbaar in Europa; ook in Nederland!
« Reactie #16 Gepost op: 2013/03/09, 11:08:46 »
Deze 1099 is dan wel zonder de BTW, dus ruim 1300 met.  Maar wel een mooie laptop
Precies! Voor de gewone consument dus niet te doen.

En nogmaals: deze laptop is *niet* voor de gewone consument bedoeld.

Re: Dell Sputnik 2 met Ubuntu is nú verkrijgbaar in Europa; ook in Nederland!
« Reactie #17 Gepost op: 2013/03/09, 11:45:51 »
Ik vraag me ook af wat de normale consument zou moeten met de speciale developers tools die zijn voorgeïnstalleerd...

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Dell Sputnik 2 met Ubuntu is nú verkrijgbaar in Europa; ook in Nederland!
« Reactie #18 Gepost op: 2013/03/09, 11:47:36 »
Dat vroeg ik me ook af met mijn Nokia N9, totdat ik erachter kwam dat WhatsAppen via VNC zo gek nog niet is. Bovendien: Het feit dat het erop staat betekent nog niet dat het niet voor consumenten is. Het is een prachtige laptop, en als ik het geld ervoor zou hebben zou ik hem zeker kopen. :)

Re: Dell Sputnik 2 met Ubuntu is nú verkrijgbaar in Europa; ook in Nederland!
« Reactie #19 Gepost op: 2013/03/09, 13:31:26 »
@Timo: Gezien het feit dat Dell dit promoot (zowel via de media als via de beschrijving op hun website) als zijnde een laptop voor developers... tja, van mij mogen gewone consumenten het kopen hoor maar feit blijft dat dat niet de doelgroep is.

Re: Dell Sputnik 2 met Ubuntu is nú verkrijgbaar in Europa; ook in Nederland!
« Reactie #20 Gepost op: 2013/03/09, 22:48:59 »
Ik ben het helemaal eens met Thomas de Graaff, devven op een 13 inch scherm is waardeloos.
Zelf heb ik een ouderwets 17 inch LCDtje en die vind ik echt te klein.

De prijs is nou ook niet echt iets wat ik kan betalen, dan ga ik liever voor zon Chromebook voor tweehonderdvijftig dollar.  :P
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu


Re: Dell Sputnik 2 met Ubuntu is nú verkrijgbaar in Europa; ook in Nederland!
« Reactie #21 Gepost op: 2013/03/10, 18:32:48 »
Deze 1099 is dan wel zonder de BTW, dus ruim 1300 met.  Maar wel een mooie laptop

Aha. Dat verklaart al wat. Bij deze trek ik dus ook mijn wantrouwen in; mijn grootste probleem was de lage prijs ten opzichte van de concurrentie wat mij deed vermoeden dat het hier om lagere kwaliteit ging of dat er ergens geknoeid werd. Dus ja, nu heb je (op de schermresolutie na) ongeveer het aanbod van de MacBook Air of de Asus Zenbook.
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net