Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Acer heeft mijn schijf gepartitioneerd, Ubuntu op tweede partitie?  (gelezen 8244 keer)

Hostpik1992

  • Gast
Hey!

Ik heb vandaag een nieuwe computer gekocht met Windows Vista erop van Acer. Acer vond het grappig om mijn 250 gig schijf al te partitioneren en ik heb nu twee partities, ACER en DATA



Nu wil ik Ubuntu wel op de DATA partitie zetten, omdat er toch niks op staat. Kan dat? Ik ging even kijken hoe het zat door te kijken bij de installatie van ubuntu tot en met het schijfbeheer en ik weet dat ik het handmatig moet doen, ik weet alleen niet precies welke sda ik moet pakken. Weten jullie het? Ik zal straks ff informatie laten zien over de partities.

Bij voorbaat dank :)

Offline Jan E.

  • Lid
Acer heeft mijn schijf gepartitioneerd, Ubuntu op tweede partitie?
« Reactie #1 Gepost op: 2008/05/15, 20:11:18 »
Wat jij wilt, heb ik hier gedaan. Gaat helemaal goed. Linux begint de schijven te nummeren bij 0 (nul..) dus waarschijnlijk is je C: partitie onder Windows onder Linux iets van hda0 of sda0 (afhankelijk van het type harde schijf).
Ik heb gewoon handmatig tijden de install mijn data partitie iets verkleind door er 15 Gb af te halen voor Linux. In deze 15 Gb heb ik een kleine home partitie, een swap en de root partitie gemaakt. Ik weet het even niet meer uit mijn hoofd, maar volgens mij kan de installer dit helemaal zelf. Zorg er wel voor, dat je data partitie van Windows voor de partities van Linux blijft staan. Dan kan er eigenlijk bar weinig mis gaan. Ik had geen enkel dataverlies en gebruik mijn Windows dataschijf ook als Linux dataschijf.


Dell Vostro 3360
Ubuntu 20.04

Hostpik1992

  • Gast
Acer heeft mijn schijf gepartitioneerd, Ubuntu op tweede partitie?
« Reactie #2 Gepost op: 2008/05/15, 20:24:18 »


Zo ziet het eruit. Ik heb geen sda0 zoals je ziet, maar sda1. Ik zat zelf te denken dat mijn tweede partitie sda3 zat omdat daar het minst gebruikt wordt.

Ik snap alleen niet precies wat je bedoeld met home, swap en root partitie. Ik heb ook geen idee hoe ik dit handmatig kan doen.

Acer heeft mijn schijf gepartitioneerd, Ubuntu op tweede partitie?
« Reactie #3 Gepost op: 2008/05/15, 20:29:50 »
De telling vanaf 0 is in Grub, sda1wordt (hd0), de opstart manager voor de rest wat je al zelf ziet sda1 eerste harddisk partitie1, sdb1 tweede harddisk eerste partitie etc.
Lees even deze documentatie http://www.ubuntu-nl.org/documentatie/ door daar staan de diverse installaties beschreven met en zonder home en over je swap etc.voor dingen direct na de installatie.

Met vriendelijke groet,

Gijs

Edit Post aangepast
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Hostpik1992

  • Gast
Acer heeft mijn schijf gepartitioneerd, Ubuntu op tweede partitie?
« Reactie #4 Gepost op: 2008/05/15, 21:15:20 »
@Gijs.

Kan ik niet gewoon mijn 2de partitie gebruiken waar geen data op staat om Ubuntu op te zetten? Zonder al dat root, swap en home? Het lijkt me een stuk makkelijker en zo. Ik weet alleen niet welke die tweede partitie is. Zoals je aan de screen ziet die ik heb gemaakt heb ik er 3 sda's, maar welke is mijn tweede partitie dan?

Acer heeft mijn schijf gepartitioneerd, Ubuntu op tweede partitie?
« Reactie #5 Gepost op: 2008/05/15, 21:40:08 »
Volgens mij kan je een ntfs geformateerde schijf/partitie niet benaderen vanaf de live cd van ubuntu, na de installatie kan je een programma installeren waarmee dit wel kan. Ik denk dat je eerste partitie is om de orginele windows installatie terug te kunnen zetten en de tweede zal je c schijf zijn en de derde de D.
Het beste kan je even kijken of je de vrije partitie D dus om kan zetten naar fat32 in windows dan weet je zerker dat je de goede partitie te pakken hebt aangezien de rest ntfs is deze kan je dan tijdens de installatie formatteren naar ext3.
Lees verder de documentatie door. Naderhand kan je altijd nog een aparte /home aanmaken. De swap heb je nodig het is een soort virtueel geheugen.
Als je nog vragen hebt schrijf ze maar.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline vanadium

  • Lid
Acer heeft mijn schijf gepartitioneerd, Ubuntu op tweede partitie?
« Reactie #6 Gepost op: 2008/05/16, 10:37:02 »
Citaat
Kan ik niet gewoon mijn 2de partitie gebruiken waar geen data op staat om Ubuntu op te zetten?
Je kan Ubuntu niet zomaar op een "partitie" zetten, tenzij die al in ext3 geformateerd is. En dan nog heb je bij voorkeur ook een swap partitie nodig (hoewel je desgewenst ook met een swapbestand kan werken).

Het gemakkelijkste voor jou is: deze partitie wissen, dan het Ubuntuinstallatieprogramma deze vrije ruimte laten gebruiken. Dan doet hij de nodige partitionering volautomatisch.

Offline Nick1890

  • Lid
Acer heeft mijn schijf gepartitioneerd, Ubuntu op tweede partitie?
« Reactie #7 Gepost op: 2008/05/16, 13:38:08 »
@Hostpik1992:
Bezit je een LiveCD van Ubuntu 8.04 Hardy Heron?
IF YES:
1. Start Windows op
2. Steek die LiveCD in je CDROM-drive
3. Bekijk met Verkenner de inhoud van die CDROM
4. In de hoofddirectory van je CDROM staat er ergens een file WUBI.EXE
5. Als je daarop klikt installeer je Ubuntu (bijv op je D:\Data-partitie) als een ordinair Windows programma, m.a.w.: heb je het niet meer nodig, gooi het gewoon weer af bij middel van de normale Windows-Uninstall

Dit zal Ubuntu installeren op je PC. Na opnieuw je PC gestart te hebben, krijg je een menu waar je kunt kiezen om door te starten naar: ofwel Windows ofwel Ubuntu.

Voordeel: je hoeft je NIETS aan te trekken van Swap, Home, etc.
Google anders ook eens naar de WUBI-internetsite voor meer info.

NB: dat draait even snel als een normale Ubuntu-installatie in dual-boot
PackardBell Notebook E3//Athlon XP-M 2000+//768Mb RAM//S3 Graphics//HD 100GB//Award BIOS: 09/10/03//DualBoot: Ubuntu 8.04.3 & WinXP Pro.
Selfmade PC//Athlon XP 2200+//1028Mb RAM//ATI 9600 128 MB//HD1 80GB//HD

Offline Borix

  • Lid
Acer heeft mijn schijf gepartitioneerd, Ubuntu op tweede partitie?
« Reactie #8 Gepost op: 2008/05/16, 16:57:03 »
Voor dat je gaat installeren kan je onder windows het beste ook nog even checken hoe je schijf door acer is gepartitioneerd. Dit kan doormiddel van computerbeheer (rechtsklik op "deze computer"). Acer maakt namelijk gebuik van verschillende verborgen partities.

Je kan natuurlijk afgaan op de grote van je data partitie.

Veel succes!

Offline ruujan

  • Lid
Acer heeft mijn schijf gepartitioneerd, Ubuntu op tweede partitie?
« Reactie #9 Gepost op: 2008/05/16, 17:34:23 »
Borix, je hebt helemaal gelijk. De eerste partitie is hidden en bevat de restore software. De tweede bevat je geïnstalleerde Windows. Die zie je dus als C: in Windows. De derde is de Data-partitie. Die zie je waarschijnlijk als D:.

Hostpik1992

  • Gast
Acer heeft mijn schijf gepartitioneerd, Ubuntu op tweede partitie?
« Reactie #10 Gepost op: 2008/05/16, 20:06:28 »
@Gijsbert

Ik zal D: formatteren naar fat32. Het zal niet veel uitmaken. Ik ben van plan Vista er af te gooien en dan WinXP erop zetten. Als ik dat doe verwijder ik alle partities en heb ik weer één brok hardeschijf.

@Nick1890
Ik ben bekend met Wubi ja, maar het is niet echt wat ik zoek.

@Borix
Ja er is een verschuilde partitie. Best wel een kutstreek.

Acer heeft mijn schijf gepartitioneerd, Ubuntu op tweede partitie?
« Reactie #11 Gepost op: 2008/05/16, 20:18:19 »
@Nick1890

Leuk advies wat je geeft, echter dit helpt de mensen niet met een echte Ubuntu installatie.

Wubi is geen echte Ubuntu, en zal zich ook niet als dusdanig gedragen.
Het is slechts ter kennis making en verkenning voor Ubuntu.

Tis dus niet raadzaam om mensen die echt Ubuntu op hun pc willen hebben wubi te adviseren...
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Hostpik1992

  • Gast
Acer heeft mijn schijf gepartitioneerd, Ubuntu op tweede partitie?
« Reactie #12 Gepost op: 2008/05/16, 20:46:10 »
@Gijs (of iemand anders die hier verstand van heeft)

Windows Format wilt niet in FAT32 formatteren, toen downloadde ik HP Drivekey, maar die werkte alleen voor externe schijven. Weet iemand anders een goed tooltje waarmee zoiets kan? En dan graag ook een tooltje die ook partities ziet.

Offline vanadium

  • Lid
Acer heeft mijn schijf gepartitioneerd, Ubuntu op tweede partitie?
« Reactie #13 Gepost op: 2008/05/16, 22:14:29 »
Je blijft maar rondvragen, en je krijgt allerlei diverse adviesen. Eerst eens duidelijk maken wat je wil. Ik volg Gandyman dat het advies om Wubi te installeren niet het beste is. In fat32 formatteren om dan wubi erop te zetten is al helemaal "not done".

Ik heb al mijn advies gegeven: je tweede partitie (sda3) wissen, daarna het installatieprogramma opstarten en Ubuntu die vrije ruimte laten gebruiken. Dan zal het installatieprogramma voor de nodige verdere partitionering zorgen.

Zorg er natuurlijk voor dat eventuele gegevens op je tweede partitie vooraf in veiligheid gebracht zijn op je eerste.

Nota bene: als je van plan bent Vista eraf te gooien voor Windows XP, dan doe je dat best vóór het installeren van ubuntu. Anders neemt Windows weer je mbr over en kan je Ubuntu niet meer opstarten.

Acer heeft mijn schijf gepartitioneerd, Ubuntu op tweede partitie?
« Reactie #14 Gepost op: 2008/05/16, 22:20:00 »
Gparted al geprobeerd?Staat op de Live cd van Ubuntu deze geeft de schijven/partities weer en de hoeveelheid data er op. Syseem>Beheer>Gparted.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Nick1890

  • Lid
Acer heeft mijn schijf gepartitioneerd, Ubuntu op tweede partitie?
« Reactie #15 Gepost op: 2008/05/17, 09:55:59 »
@Gandyman
Citaat van: Gandyman
@Nick1890

Leuk advies wat je geeft, echter dit helpt de mensen niet met een echte Ubuntu installatie.

Wubi is geen echte Ubuntu, en zal zich ook niet als dusdanig gedragen.
Het is slechts ter kennis making en verkenning voor Ubuntu.

Tis dus niet raadzaam om mensen die echt Ubuntu op hun pc willen hebben wubi te adviseren...
Alinea 1: Daar heb je volledig gelijk in, maar lees verder
Alinea 2: Ik draai nu bijna reeds een vol jaar met zowel WUBI als Ubuntu en merk géén verschil. Noch in de 7.04, noch in de 8.04, want dat statement van u: "Wubi is geen echte Ubuntu" is wel een heel straffe! Zo kun je Wubi 7.04 niet installeren zonder de AlternateCD van Ubuntu 7.04, net zoals je voor de 8.04 de LiveCD van Ubuntu nodig hebt. Sorry, maar je geeft mij echt de indruk uit je nek te kletsen en dat heeft soms zware gevolgen: Moet ik je kennis op andere gebieden dan eveneens met een korrel zout nemen???

Soit! Ik wil hier geen ruzie maken, maar feitelijk komt het neer op wat Vanadium eventjes aanhaalde: "Wat WIL Hostpik1992 nu eigenlijk?" Aan de ene kant wil hij problemen vermijden met Swap en Home partities waarbij hij niet wist hoe de nummering van partities in Linux gebeurt. (Dienaangaande: vergelijk de grootte van je partities in Windows en in Linux tot op de byte na en je weet het direct)
Ondertussen heb ik begrepen dat hij:
-- alles eraf wil gooien, inbegrepen zijn Vista-Recovery-partitie (Zou ik persoonlijk niet doen met 250Gb, maar ja...)
-- WinXP installeren
-- Ubuntu in dualboot installeren.

Dit denk/vermoed ik...
Maar wat als hij alleen Ubuntu wil installeren en bijvoorbeeld WinXP in VirtualBox draaien??

Bon! Zand erover! Allemaal goeie vrienden en laten we even afwachten tot Hostpik1992 lat weten wat hij wil.
Vriendelijke groetjes aan allen!!!
PackardBell Notebook E3//Athlon XP-M 2000+//768Mb RAM//S3 Graphics//HD 100GB//Award BIOS: 09/10/03//DualBoot: Ubuntu 8.04.3 & WinXP Pro.
Selfmade PC//Athlon XP 2200+//1028Mb RAM//ATI 9600 128 MB//HD1 80GB//HD

Offline vanadium

  • Lid
Acer heeft mijn schijf gepartitioneerd, Ubuntu op tweede partitie?
« Reactie #16 Gepost op: 2008/05/17, 12:56:51 »
Dat wubu geen 'echte' ubuntu is, is inderdaad op zich niet juist. Ook bij wubi is de machine wel degelijk volledig onder controle van de Ubuntu kernel en software. Het verschil is dat de schijf op een andere manier benaderd wordt. Wubi draait op een "virtuele" schijf, die in werkelijkheid een bestand is op een ntfs schijf. Theoretisch (en een heel klein beetje ook praktisch) is dat minder performant en minder robust.

In elk geval heeft Hostpik1992 nu veel informatie en bovendien keuze. Hostpik1992, als je er nog niet goed aan uit kunt, vraag maar op, maar laat wel duidelijk weten voor welke strategie je gaat.

Offline Nick1890

  • Lid
Acer heeft mijn schijf gepartitioneerd, Ubuntu op tweede partitie?
« Reactie #17 Gepost op: 2008/05/17, 13:38:40 »
Bedankt voor de toelichting.
Ik hoop alleen maar dat we Hostpik1992 niet afgeschrikt hebben. De mogelijkheden zijn immers legio en naarmate je ook andere keuzes voorgeschoteld krijgt (waar je zelf misschien nog bij stil gestan had), wordt het bepalen van WAT je wil en HOE je dat wil er niet eenvoudiger op.
PackardBell Notebook E3//Athlon XP-M 2000+//768Mb RAM//S3 Graphics//HD 100GB//Award BIOS: 09/10/03//DualBoot: Ubuntu 8.04.3 & WinXP Pro.
Selfmade PC//Athlon XP 2200+//1028Mb RAM//ATI 9600 128 MB//HD1 80GB//HD

Skilltone

  • Gast
Acer heeft mijn schijf gepartitioneerd, Ubuntu op tweede partitie?
« Reactie #18 Gepost op: 2008/05/18, 16:47:22 »
Goede middag,

Ik heb niet met Wubi gewerkt, geen idee hoe dat werkt, dat laat ik andere pro's over.  Ik heb zelfde als jou. 1 schijf, 4 partieën. Ik heb onderstaande gedaan;

Even bijzeggen, als er iets opstaat, of acer geeft aan DATA schijf, dan zit daar je recovery op. die kan je misschien verkleinen, maar Ubuntu verwijderd dit niet, en kan zo je schijf als root (begin andere OS) niet zien. Voor de garantie voorwaarde van je laptop kijk even naar topic http://forum.ubuntu-nl.org/message/252426



Inleiding gelezen windows op;
http://www.ubuntu-nl.org/documentatie/installatie/dualboot_gutsy/

Via Parted Magic

http://www.digitalincursion.net/partedmagic/pmagic-2.2.iso

kom je achter hoe je schijfindeling is

Toen opgestart, voorbeeld gevolgd op

http://www.ubuntu-nl.org/documentatie/installatie/dualboot_gutsy/

Bij punt "opstarten live cd" begonnen
• vraagjes beantwoorden
• Bij schijfruimte voorbereiden handmatig gekozen
• Bij partitie voorbereiden sda6 weggehaald en sda1 als type /media/windows
• free space kwam er te staan, daarop geklikt, new partie en de rest gevolgt van de site

Bij mij heette het sda1 (win), sda2(game) en sda6(data).

s6

Hostpik1992

  • Gast
Acer heeft mijn schijf gepartitioneerd, Ubuntu op tweede partitie?
« Reactie #19 Gepost op: 2008/05/18, 19:53:27 »
Okay laat ik eens duidelijk zeggen wat ik echt wil.

Ik heb een backup van mijn systeem gemaakt. Ik weet niet of je daarvoor de recovery partitie voor nodig heb, maar dat even terzijde.

Mijn hoofdprioriteit is nu Vista eraf. Al die meldingen worden mij te veel. Windows XP installeren gaat moeilijk worden omdat ik me heb laten vertellen dat XP geen SATA schijven leest en dus ook niet kan installeren. Dat is een probleem op zich. Zodra XP wilt installeren wil ik de ACER en DATA partitie verwijderen, maar niet de recovery. Dan heb ik weer één brok hardeschijf. Als Windows XP succesvol is geïnstalleerd komt uiteraardt Ubuntu met Dualboot erop, maar dat ga ik niet handmatig uitvoeren. Ik doe dat op de gebruiksvriendelijke manier.

Ik hoop zo voldoende uitleg te hebben gegeven.

Offline vanadium

  • Lid
Acer heeft mijn schijf gepartitioneerd, Ubuntu op tweede partitie?
« Reactie #20 Gepost op: 2008/05/18, 20:28:05 »
Wis dan alle partities, behalve die recovery. Installeer daarna Windows XP, maar zorg ervoor dat hij niet gans de schijf neemt. Installeer daarna Ubuntu in de vrije ruimte (Begeleid - grootste aaneengesloten vrije ruimte gebruiken).

marialice

  • Gast
Acer heeft mijn schijf gepartitioneerd, Ubuntu op tweede partitie?
« Reactie #21 Gepost op: 2008/05/18, 20:48:04 »
Ik heb ook een ACER, die kwam met een vergelijkbare indeling (maar iets kleinere harde schijf).

sda1 - recovery partitie, hier staat de meegeleverde software op - niet standaard zichtbaar als je gewoon in Windows werkt
sda2 - ACER - Windows (C:)
sda3 - ACERDATA - bestemd voor je data (D:)

sda1 wil je laten staan, zo groot is die ook niet
sda2 wordt dan XP, of je een aparte ACERDATA partitie wilt houden (sda3), moet je zelf bepalen.

De rest is beschikbaar voor ubuntu.

Hostpik1992

  • Gast
Acer heeft mijn schijf gepartitioneerd, Ubuntu op tweede partitie?
« Reactie #22 Gepost op: 2008/05/19, 07:29:04 »
Precies, maar dan moet ik eerst Windows XP installeren en dat is een probleem op zich. Zonder Windows XP installatie kan ik voor de rest niks doen.

Offline Nick1890

  • Lid
Acer heeft mijn schijf gepartitioneerd, Ubuntu op tweede partitie?
« Reactie #23 Gepost op: 2008/05/20, 19:22:07 »
Heb even gegoogled met "SATA Windows XP" als zoekterm.
De ene zegt dat je WinXP kunt installeren, de andere beweert van niet.

In elk geval is er vaak sprake van het feit dat je "ergens" de nodige SATA-drivers moet ter beschikking hebben. Hieronder een voorbeeld van hoe het blijkbaar zou moeten werken:
""Windows XP heeft geen standaard drivers voor S-ATA schijven, dus die moet je zelf installeren. Als je een diskette hebt, dan moet je tijdens de Windows Setup op F6 drukken (melding komt onderaan op het scherm in een balk), dan kun je die drivers selecteren. Heb je geen diskette, dan moet je ze manueel op diskette zetten. Je download ze van de site van de fabrikant of je kopieert ze van de cd-rom die bij je harde schijf zat. Je hebt twee bestanden nodig, een .ini en een .sys. Verder doe je hetzelfde; je drukt op F6 tijdens de setup en kiest voor de drivers op je zelfgemaakte diskette.
Dit artikel werd geschreven door rObkE op zaterdag 10 januari 2004 om 13:02 en werd sindsdien 4647 keer gelezen.""

Andere mogelijkheid is een slipstream CD maken van WinXP (b.m.v. nLite bijvoorbeeld) waar de respectievelijke drivers dan ingebakken zitten.

--------------------------------------------------------------------------------
PackardBell Notebook E3//Athlon XP-M 2000+//768Mb RAM//S3 Graphics//HD 100GB//Award BIOS: 09/10/03//DualBoot: Ubuntu 8.04.3 & WinXP Pro.
Selfmade PC//Athlon XP 2200+//1028Mb RAM//ATI 9600 128 MB//HD1 80GB//HD

Offline AmpLiF1eR

  • Lid
Acer heeft mijn schijf gepartitioneerd, Ubuntu op tweede partitie?
« Reactie #24 Gepost op: 2008/05/20, 20:23:56 »
Ik heb een Acer 5315 notebook met eveneens dezelfde partitie-indeling, alleen wat kleiner (120GB).
Ook deze is standaard voorzien van Vista als besturingssyteem en ik heb hier WindowsXP nu op draaien, ik heb toen deze guide gevolgd : http://soulpass.com/2007/11/10/installing-windows-xp-professional-sp2-on-acer-aspire-5315-2153-laptop/ , die inderdaad aangeeft dat de SATA drivers ge-'slipstreamed' moeten worden of d.m.v. een floppy toegevoegd moeten worden tijdens een installatie zoals Nick1890 al aangaf.