Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Bye bye Windows  (gelezen 3782 keer)

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Bye bye Windows
« Reactie #25 Gepost op: 2013/11/13, 13:21:18 »
Als standaard gebruiker (zonder je telefoon geroot te hebben) heb je wel installeerrechten.
Rechten om iets te installeren zijn NIET nodig (noch in Windows, Linux of Android) om een (virus-)programma te starten.
Dit gevaar zit ook in Linux. Elke beveiliging is zo sterk als zijn zwakste schakel. Als een virus vermomd als " handig programmaatje" je rootrechten vraagt en jij geeft het ben je de pineut..
De zwakste schakel is... de gebruiker. Het is eenvoudig een script te bedenken voor linux die hele nare dingen doet op je pc zonder rootrechten. Probleem is dat JIJ NIET zo dom bent een script van mij zomaar uit te voeren en het niet eenvoudig is een kwaadaardig script (vermomt als "handig programma") in de 'officiƫle' pakketbronnen te plaatsen.
Wat nog het meest eenvoudig lijkt is een bestaand programma te modificeren (met malware) en te uploaden naar een nieuwsgroep. Er zijn (volgens mij) nog steeds gebruikers (= de zwakke schakel) die software downloaden via nzb enzo.
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Bye bye Windows
« Reactie #26 Gepost op: 2013/11/15, 00:23:30 »
Ik zou niet zo hard roepen: virussen bestaan niet in Linux..

Voorlopig zijn er niet veel, maar het populaire neefje (of nichtje? :D)  van Linux, Android heeft toch wat veiligheidsproblemen.

Nu vele telefoons en tablets Android hebben, duiken malafide programmeurs er bovenop. Uiteraard botsten ze ook tegen het wachtwoord probleem op.
Als standaard gebruiker (zonder je telefoon geroot te hebben) heb je wel installeerrechten. Je kan zelfs van buiten de store programma's installeren. Dus dat wordt ook gedaan..

Vele spelletjes, of handige apps verwijzen naar een link van buiten de Play Store en zeggen dat je een vinkje moet zetten bij Instellingen->Sta toe externe programma's te installeren..

Of ze zitten in de Play Store en laten gewoon zich installeren. Je kan precies zien welke rechten je geeft, maar meeste mensen klikken al akkoord voordat er gelezen is. Dus bij het spelen blijkt je batterij leeg getrokken te worden en blijkt je telefoon een onderdeel van een botnet te zijn. Of hij whatsappt of e-mailt zich naar andere mensen in je contacten en beveelt zich via jou aan...

Dit gevaar zit ook in Linux. Elke beveiliging is zo sterk als zijn zwakste schakel. Als een virus vermomd als " handig programmaatje" je rootrechten vraagt en jij geeft het ben je de pineut..

In dit geval is het dan weer gelukkig dat Linux nog geen gemeengoed is. Maar mocht dat ooit zo worden, dan voorspel ik dezelfde truuks als bij Android...
Mmm ok.
'Als standaard gebruiker (zonder je telefoon geroot te hebben) heb je wel installeerrechten.'
Bedoel je hiermee dat je door het toestel te rooten,
een versleuteling kan aanmaken voor de rechten?
Ik begrijp volkomen wat je bedoeld over Android!
Je hebt me nuttige informatie gegeven.
Meer kan ik hierop niet zeggen.
« Laatst bewerkt op: 2013/11/15, 00:25:07 door Zwette_Betty »