Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Howto change xubuntu theme  (gelezen 6128 keer)

leagallow

  • Gast
Howto change xubuntu theme
« Gepost op: 2007/08/03, 01:51:30 »
hey mensen

Eindelijk ik heb Linux! ik mocht dan eindelijk linux installeren op onze pc omdat xp heel traag werd. ubuntu werkte niet maar gelukkig xubuntu wel. maar nu zit ik met een probleem.
hoe verander ik een xfce theme (van http://xfce-look.org) op mijn desktop?

alvast Heel erg bedankt

(het zal vast een noobie vraag zijn maar ik kan het echt neit vinden.:S)

Howto change xubuntu theme
« Reactie #1 Gepost op: 2007/08/03, 15:58:31 »
Hallo, welkom. Je kan de desktop gewoon rechts-klikken, en dan via het menuutje dat verschijnt, een achtergrond kiezen. In de Engelse variant kies je dan eerst Desktop Settings, en vervolgens kan je in het Image gedeelte een plaatje selecteren. Als je zelf een achtergrond hebt gedownload en opgeslagen, dan kan je via het blauwe blader-icoontje zoeken naar die achtergrond.

leagallow

  • Gast
Howto change xubuntu theme
« Reactie #2 Gepost op: 2007/08/04, 10:25:03 »
hey bedankt! jaa een achtergrond kan ik wel veranderen maar een hele theme niet. (daarom staat er ook als topic titel howto change xubuntu theme ;-)) maar weet niemand dit? is dit echt z'n moeilijke vraag? :P

Howto change xubuntu theme
« Reactie #3 Gepost op: 2007/08/04, 10:51:18 »
hey,
je download het gewenste thema van HIER naar je bureaublad en dan installeer je dit.
Als je niet juist weet waar, ik heb nog een machine met xubuntu, zal seffens eens kijken ;)
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk

Offline woteb

  • Lid
Howto change xubuntu theme
« Reactie #4 Gepost op: 2007/08/04, 11:07:56 »
Met XFCE (waarop Xubuntu draait) werkt dat allemaal wat anders. Als je de bestandsstructuur bekijkt (met Thunar) dan zie je ergens een directory /usr met daarin een directory /usr/share. Daarin zitten o.a. weer twee directories: /usr/share/themes en /usr/share/icons.

In de directory /usr/share/themes kopieer je de gedownloade thema's.
In de directory /usr/share/icons kopieer je de gedownloade iconen.

Dat kopiëren gaat als volgt:

Open een terminal. Dan typ je: sudo thunar
(je bent dan voor dit karweitje eventjes root). Blader naar de directory /usr/share/themes of /usr/share/icons (afhankelijk wat je wil installeren). Druk op + (open een tweede Thunar)en blader naar het gedownloade tar.gz bestandje. Open dat.

Sleep vervolgens de thema (of icon) directory van het tar.gz bestandje naar het andere Thunar venster van de /usr/share/themes of icons.

Daarna zul je de geïnstalleerde thema's en iconen terug vinden.

Succes!
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Howto change xubuntu theme
« Reactie #5 Gepost op: 2007/08/04, 11:09:17 »
mooi, bedankt weer wat geleerd ;)
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Howto change xubuntu theme
« Reactie #6 Gepost op: 2007/08/04, 11:11:15 »
Bedankt, Woteb!

Offline woteb

  • Lid
Howto change xubuntu theme
« Reactie #7 Gepost op: 2007/08/04, 11:17:07 »
Met IceWM gaat het op een soortgelijke manier, maar dan in de directory /usr/share/icewm/themes. Alles hiereen kopiëren (want de iconen zijn bij de IceWM thema's inbegrepen).
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Xuxu

  • Gast
Howto change xubuntu theme
« Reactie #8 Gepost op: 2007/08/06, 11:33:49 »
aan woteb,

je schrijft, daarna zul je de geïnstalleerde thema's en iconen terug vinden.

Dat lukt mij allemaal wel maar hoe krijg ik het daarna aan de praat, heb alles in de goede mappen staan.

Nu wil ik dit nieuwe theme gebruiken, maar hoe.

Bij voorbaat dank.

Offline woteb

  • Lid
Howto change xubuntu theme
« Reactie #9 Gepost op: 2007/08/06, 12:11:12 »
Citaat van: Xuxu
aan woteb,

je schrijft, daarna zul je de geïnstalleerde thema's en iconen terug vinden.

Dat lukt mij allemaal wel maar hoe krijg ik het daarna aan de praat, heb alles in de goede mappen staan.

Nu wil ik dit nieuwe theme gebruiken, maar hoe.
Bij bureaublad instellingen. Dat zou ik verder even moeten uitzoeken omdat ik op dit moment niet met Xubuntu draai (mar met IceWM). Misschien kunnen Corvus_corax of Pjotr je even verder helpen.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Offline woteb

  • Lid
Howto change xubuntu theme
« Reactie #10 Gepost op: 2007/08/06, 14:56:47 »
Intussen even de Xubuntu image erop gezet:
Instellingen ==> configuratiemanager ==> Gebruikersinterface. Daar kun je het thema en de iconen instellen.
Als het goed is kun je daar ook de geïnstalleerde thema's en iconen terugvinden.

Bij IceWm: Settings ==> thema's (staan alfabetisch)
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Xuxu

  • Gast
Howto change xubuntu theme
« Reactie #11 Gepost op: 2007/08/06, 21:18:15 »
Woteb, nu in ieder geval weer een stap verder, maar nog steeds krijg ik mijn theme niet te zien.

Terwijl deze in dezelfde map staat als al de andere themes..

Wat mij ook opvalt, is dat niet al de themes die hier "directory /usr/share/themes" staan, te vinden zijn in "Instellingen ==> configuratiemanager ==> Gebruikersinterface".

Hoe kan dit, ben zeer benieuwd...

Offline woteb

  • Lid
Howto change xubuntu theme
« Reactie #12 Gepost op: 2007/08/06, 23:49:04 »
Ik weet het niet helemaal zeker, maar het kan wellicht liggen aan het feit dat het geen gtk2 of xfce thema's zijn..??
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

servaas-xubuntu-user

  • Gast
Howto change xubuntu theme
« Reactie #13 Gepost op: 2007/08/07, 00:52:34 »
maak een nieuwe map aan in /home/jougebruikersnaam

noem die map .themes (met puntje)

download je leuke thema

pak 'm uit naar /home/jougebruikersnaam/.themes

dus dat wordt zoiets: /home/jougebruikersnaam/.themes/themanaam/xfwm4/bestandjes       (voor een xfce thema)
                               /home/jougebruikersnaam/.themes/themanaam/gtk-2.0/bestandjes       (voor een gtk-2.0 thema)
                               /home/jougebruikersnaam/.themes/themanaam/gtk/bestandjes             (voor een gtk thema)
                               /home/jougebruikersnaam/.themes/themanaam/metacity-1/bestandjes   (voor een metacity thema)

klik menu -> instellingen -> configuratiemanager -> gebruikersinterface / venster beheer

daar zul je 'm dan ergens moeten vinden

ff klikken en hebben

Xuxu

  • Gast
Howto change xubuntu theme
« Reactie #14 Gepost op: 2007/08/07, 13:27:51 »
servaas-xubuntu-user, bedankt het is gelukt!

servaas-xubuntu-user

  • Gast
Howto change xubuntu theme
« Reactie #15 Gepost op: 2007/08/07, 13:54:12 »
Citaat van: Xuxu
servaas-xubuntu-user, bedankt het is gelukt!
best man

als dank mag je wel een stukje documentatie schrijven over dit onderwerp op http://www.ubuntu-nl.org/documentatie/

:-)

Xuxu

  • Gast
Howto change xubuntu theme
« Reactie #16 Gepost op: 2007/08/07, 23:16:06 »
servaas-xubuntu-user, ik zal eens kijken,

servaas-xubuntu-user

  • Gast
Howto change xubuntu theme
« Reactie #17 Gepost op: 2007/08/07, 23:18:51 »
Citaat van: Xuxu
servaas-xubuntu-user, ik zal eens kijken,
heb het er al opgezet je mag het verbeteren ...

https://wiki.ubuntu.com/NlXubuntuthemainstalleren

:-)

Offline shappie

  • Lid
Howto change xubuntu theme
« Reactie #18 Gepost op: 2007/08/09, 20:17:45 »
Ik krijg hierzo alleen de vensterranden goed maar de balken onder + boven blijven gewoon standaard wit. Hoe kan ik die ook aanpassen?
- Intel i7 860 - ATi HD3580 - 4GB DDR3 - Intel X25-M 80GB - Dual Screen Samsung 206BW - Win7/Kubuntu dualboot -

servaas-xubuntu-user

  • Gast
Howto change xubuntu theme
« Reactie #19 Gepost op: 2007/08/09, 20:44:22 »
Citaat van: shappie
Ik krijg hierzo alleen de vensterranden goed maar de balken onder + boven blijven gewoon standaard wit. Hoe kan ik die ook aanpassen?
je bedoelt de panelen waar ook je startmenu, tijd, systeemvak, en takenlijst op zitten ?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Howto change xubuntu theme
« Reactie #20 Gepost op: 2007/08/09, 20:48:54 »
Citaat van: servaas-xubuntu-user
Citaat van: shappie
Ik krijg hierzo alleen de vensterranden goed maar de balken onder + boven blijven gewoon standaard wit. Hoe kan ik die ook aanpassen?
je bedoelt de panelen waar ook je startmenu, tijd, systeemvak, en takenlijst op zitten ?
De werkbalken kun je "opleuken" door ze doorschijnend te maken. Kost natuurlijk wel weer wat extra systeemkracht, zo'n lolletje, dus met een ouwe videokaart zou ik het niet doen.

Als volgt (handleiding voor Ubuntu, in Xubuntu wellicht iets anders):
Rechtsklik muis op werkbalk - Eigenschappen - Achtergrond - Effen kleur. De mate van doorschijnendheid kun je instellen met de schuifbalk bij Stijl. Je kunt zelfs een achtergrondafbeelding toevoegen.

Groet, Pjotr.

servaas-xubuntu-user

  • Gast
Howto change xubuntu theme
« Reactie #21 Gepost op: 2007/08/09, 22:29:05 »
Citaat van: shappie
Ik krijg hierzo alleen de vensterranden goed maar de balken onder + boven blijven gewoon standaard wit. Hoe kan ik die ook aanpassen?
ha shappie

het zit zo:

in xfce kun je vier(!) verschillende thema's instellen/installeren

1 de venster beheerder stijl - (die hierboven is uitgelegd) dat is de rand om je venster heen (die heb ik fout benoemd sorry)
   - menu -> instellingen -> configuratiemanager -> vensterbeheer -> stijl

2 het gebruikers interface thema - dat is alles binnen de randen om je venster heen
   - menu -> instellingen -> configuratiemanager -> gebruikersinterface -> thema

3 het pictogrammen thema - een set pictogrammen voor alles wat een pictogram heeft (afhankelijk van het feit of de set
   compleet en juist benoemd is door de maker)
   - menu -> instellingen -> configuratie manager -> gebruikersinterface -> pictogrammen-thema

4 het cursor thema - je muis pijltje in alle toestanden
   - menu -> instellingen -> configuratiemanager -> muis -> cursor

wat jij wilt is punt 2
hier is een engelse versie van hoe je dat handmatig doet
zodra ik tijd heb pas ik de howto aan en zet het in het hollands bij:

GTK+ themes

A GTK+ theme is the theme of the toolkit (buttons, textfields, etc..). Most of the GTK+ themes need their own theme engine, make sure you have that theme engine installed with the same prefix as the GTK toolkit. To install and use a theme, follow these steps:

    *
      Extract the tarball in ~/.themes.
    *
      Make sure the theme contains the following file: ~/.themes//gtk-2.0/gtkrc.
    *
      Select the theme in the User Interface Settings.

servaas-xubuntu-user

  • Gast
Howto change xubuntu theme
« Reactie #22 Gepost op: 2007/08/10, 02:17:49 »
https://wiki.ubuntu.com/NlXubuntuthemainstalleren

aangepast...

succes!

(hulp en commentaar welkom)