Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Rand rond table-elementen in Office Writer  (gelezen 522 keer)

Offline Jakke5

  • Lid
Rand rond table-elementen in Office Writer
« Gepost op: 2012/11/13, 17:28:10 »
In Writer 3.5.4.2 vind ik geen mogelijkheid om binnen een rooster met een bepaald type rand eromheen, rond de afzonderlijke vakjes een ander type rand te plaatsen. Wat ik graag wil is een rooster met randen zoals die bv. in een sudoku gebruikt worden, dwz. dik omheen het geheel van 81, minder dikke rand voor de 9 groepen van 9, en dun rond de afzonderlijke vakjes.
Iemand een ideetje?

Offline Roc.am

  • Lid
Re: Rand rond table-elementen in Office Writer
« Reactie #1 Gepost op: 2012/11/13, 17:39:50 »
Als je de tabel selecteert, krijg je onder in het scherm een werkset
kies daar voor tabeleigenschappen
Hier kun je de tabelranden naar eigen inzicht wijzigen

- Roc

Offline Jakke5

  • Lid
Re: Rand rond table-elementen in Office Writer
« Reactie #2 Gepost op: 2012/11/14, 23:03:24 »
Dankje voor de interesse.
Met de door jou vernoemde werkset slaag ik er niet in om een rooster, zoals bv. in sudoku's, van een rand naar believen te voorzien, niet in stijl, ook niet in kleur.  Hoe kan het wel? Dat was mijn vraag.

Re: Rand rond table-elementen in Office Writer
« Reactie #3 Gepost op: 2012/11/15, 11:31:01 »
U selecteert uw groep cellen waarrond u een kader wenst. U gaat met uw muisaanwijzer in deze groep cellen staan, klikt op uw rechtermuisknop en kiest in het rijtje voor Tabel... . In het nieuwe venster selecteert u het tabblad Randen. U selecteert eerst de randen die u wenst te verbreden en vervolgens past u de breedte, de kleur of de vormgeving aan? In de bijlage vindt u een sudoku tabelletje terug met enige fantasietjes?

Offline Jakke5

  • Lid
Re: Rand rond table-elementen in Office Writer
« Reactie #4 Gepost op: 2012/11/15, 12:56:21 »
Fantastisch, dat is precies wat ik wil. Met de vorige versies van LibreOffice lukte het me wel en nu  vreesde ik al dat de laatste versie van LO zó was veranderd dat het niet meer mogelijk was.
Als ik nu een groep cellen selecteer, en daarop een rand definieer, dan veranderen steeds de randen van heel de tabel. Misschien ligt het aan de volgorde ?? Eerst de grote rand, dan de rand rond de groepen, dan de rand rond de kleinere groepen enz? Zo heb ik het ook al geprobeerd, maar zonder het gewenste resultaat.

Re: Rand rond table-elementen in Office Writer
« Reactie #5 Gepost op: 2012/11/15, 19:15:40 »
Als u zelf geen randen selecteert, ondergaan alle randen uw aanpassingen. U moet dus eerst de randen aanklikken links in het tabblad randen. Het is wel verstandig om eerste de dunne randen te plaatsen en het laatst de dikke randen.
« Laatst bewerkt op: 2012/11/15, 19:26:01 door Pattattezak »

Offline Jakke5

  • Lid
Re: Rand rond table-elementen in Office Writer
« Reactie #6 Gepost op: 2012/11/19, 19:13:53 »
Heel erg bedankt, Pattattezak, maar ik kom er nog steeds niet uit.
Citaat
U moet dus eerst de randen aanklikken links in het tabblad randen.
Dat probeer ik al de hele tijd maar het selecteren van de gewenste rand gaat heel moeizaam. Het kost mij steeds vele muisklikken om enkel díe rand te selecteren die ik  bepaalde eigenschappen wens te geven.
Ook begrijp ik, na 1000 pogingen, nog steeds niet waar de verschillende weergaven van de randen voor staan. Soms verschijnen ze als een ± brede grijze streep, dan weer in de geselecteerde kleur.
Citaat
In één woord: het is kl ...
Kun je mij en de andere lezers van dit draadje, es precies de volgorde van bewerkingen uitleggen om een rooster van 3vertx2horizont een dikke rand te geven, horizontaal met een dunnere streep in tweeën te verdelen, en vert ook nog een andere rand te geven? Kleur speelt geen rol, het gaat erom de volgorde te bepalen.
Alvast dank bij voorbaat.