Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Opgelost] Webcam Skype werkend gekregen onder Ubuntu 12.04  (gelezen 6202 keer)

Offline wowo

  • Lid
[Opgelost] Webcam Skype werkend gekregen onder Ubuntu 12.04
« Gepost op: 2012/05/14, 21:12:10 »
Skype werkt wat betreft geluid prima onder Ubuntu 12.04, maar mijn webcam werkte niet.

Nu heb ik op het Engelse Ubuntu forum de volgende oplossing gevonden:

Start Skype op met het volgende commando:
LD_PRELOAD=/usr/lib/i386-linux-gnu/libv4l/v4l2convert.so skype
Met dit commando werkt mijn webcam. :D

Kan iemand deze oplossing mij misschien uitleggen ?

« Laatst bewerkt op: 2012/05/15, 09:28:46 door wowo »
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Re: Webcam Skype werkend gekregen onder Ubuntu 12.04
« Reactie #1 Gepost op: 2012/05/14, 21:23:19 »
Skype ondersteunt niet versie 2 van de V4l-API (Application Programming Interface), het subsysteem voor video-input en -output op Linux. Derhalve is een library (v4l2convert.so) nodig die de API-calls van versie 1 naar versie 2 vertaalt. Achterstallig programmeerwerk van Skype Inc. zou je het kunnen noemen.

Offline wowo

  • Lid
Re: Webcam Skype werkend gekregen onder Ubuntu 12.04
« Reactie #2 Gepost op: 2012/05/14, 22:08:34 »
Skype ondersteunt niet versie 2 van de V4l-API (Application Programming Interface), het subsysteem voor video-input en -output op Linux. Derhalve is een library (v4l2convert.so) nodig die de API-calls van versie 1 naar versie 2 vertaalt. Achterstallig programmeerwerk van Skype Inc. zou je het kunnen noemen.
Thanks voor je antwoord.
De laatste zin begrijp ik meteen maar de rest zal wel wat langer duren voordat ik het begrijp. ;)
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Re: Webcam Skype werkend gekregen onder Ubuntu 12.04
« Reactie #3 Gepost op: 2012/05/14, 23:06:49 »
Laat ik het eens proberen ;)

Een API is zeg maar een stukje code wat je kan gebruiken om iets naar of uit te bouwen. Zo heeft bijv. Facebook een API en als je die API gebruikt tezamen met je favoriete programmeertaal dan kun je zo je eigen Facebook-app maken :)
Nou, zo heb je dus veel bedrijven die API's aanbieden, zo ook het project Video4Linux (V4L). V4L is een soort "bibliotheek van videoboeken". Als je bijv. een webcam inplugt in Linux dan reageert V4l daarop en zorgt dat jou webcam gaat doen wat ie moet doen. Inmiddels zitten we al een hele tijd bij versie 2 van V4L. Skype ondersteunt echter nog steeds alleen maar de oude versie 1 van V4L. Daarop hebben de makers van V4L iets bedacht en wel een klein subbibliotheekje die wat er via versie 2 binnenkomt omzet naar iets wat versie 1 kan lezen. Dat is dus wat jij naar Skype stuurt. Het signaal komt via versie 2 binnen en versie 1, die Skype ondersteunt, leest dat en zorgt ervoor dat Skype kan doen met je cam wat ie moet doen.

Hopelijk snap je het nu wat beter :)

Offline wowo

  • Lid
Re: Webcam Skype werkend gekregen onder Ubuntu 12.04
« Reactie #4 Gepost op: 2012/05/15, 09:17:34 »
@Vistaus bedankt voor de moeite die je hebt genomen om het nog eens uit te leggen.
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Offline wowo

  • Lid
Re: Webcam Skype werkend gekregen onder Ubuntu 12.04
« Reactie #5 Gepost op: 2012/05/15, 09:28:20 »
Voor degene die ook moeite hebben met de webcam van skype werkend te krijgen:
Het commando:
LD_PRELOAD=/usr/lib/i386-linux-gnu/libv4l/v4l2convert.so skypewerkt als je dit ingeeft in de terminal.
Wanneer je skype automatisch wilt opstarten met een werkende webcam, doe dan het volgende:
Ga naar de dash, zoek op hoofdmenu (als dit programmma niet aanwezig is, even installeren via softwarecentrum) en start dit programma op.
Toepassingen > Internet > Skype > Eigenschappen > Opdrachtregel
Voer hier het volgende commando in:
sh -c 'LD_PRELOAD=/usr/lib/i386-linux-gnu/libv4l/v4l2convert.so skype'
Skype start nu op de juiste wijze op. :)
nb soms wel nog even de juiste webcam selecteren in de instellingen van skype (Viedeo devices).
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Re: [Opgelost] Webcam Skype werkend gekregen onder Ubuntu 12.04
« Reactie #6 Gepost op: 2012/06/21, 01:13:32 »
Het werkt uitstekend bij het starten maar tijdens het werken met Skype loopt de boel (webcam en geluid) toch onregelmatig vast.
Voor geluid gebruik ik de standaard pulsaudio, waarbij het geluid hakkelig is en de microfoon knippert tussen voor en achter aansluiting.
Ben van '50, voel me 45 en soms 25, met alle gevolgen van dien.
Kennis + ervaring = onwetend

Re: [Opgelost] Webcam Skype werkend gekregen onder Ubuntu 12.04
« Reactie #7 Gepost op: 2012/06/21, 02:01:30 »
Na het verwisselen van mijn Loghitech voor een Genius webcam werkt het geheel al een stuk beter.
De webcam (of de instelling daarvan) heeft dus heel veel invloed op de werking .
Ben van '50, voel me 45 en soms 25, met alle gevolgen van dien.
Kennis + ervaring = onwetend

Offline Hees

  • Lid
Re: [Opgelost] Webcam Skype werkend gekregen onder Ubuntu 12.04
« Reactie #8 Gepost op: 2012/07/13, 20:36:30 »
Jullie zijn werkelijk fenomenaal. Dankzij dit forum met deze geweldige informatie lukt alles en wordt Ubuntu steeds leuker.
Nogmaals, allemaal hartelijk bedankt.
Nicolas.

Offline wowo

  • Lid
Re: [Opgelost] Webcam Skype werkend gekregen onder Ubuntu 12.04
« Reactie #9 Gepost op: 2012/07/13, 23:39:29 »
Kleine aanvulling:
Sinds Skype 4.0 voor Linux werkt het bij mij nu zonder bovenstaande extra opstart opdracht.
Het achterstallig software onderhoud is waarschijnlijk door Skype (Microsoft) nu uitgevoerd. :)
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS


Re: [Opgelost] Webcam Skype werkend gekregen onder Ubuntu 12.04
« Reactie #11 Gepost op: 2012/08/09, 14:25:51 »
Ik heb deze tip uitgeprobeerd en het werkte merkwaardigerwijze NIET

Citaat
Code: [Selecteer]

sh -c 'LD_PRELOAD=/usr/lib/i386-linux-gnu/libv4l/v4l2convert.so skype'


Skype start nu op de juiste wijze op. :)

wel als ik de eerste tip via de terminal uitvoerde.
Maar nu heb ik de nieuwe versie van Skype 4.0 geïnstalleerd en de webcam werkt prima. Dus hier ligt zeker een oplossing in.
Ben het eens met een schrijver dat het fantastisch is wat we hier allemaal kunnen lezen in het forum en dat Ubuntu steeds leuker wordt.

Allemaal veel plezier verder.
Ubunturolf :) ^-^