Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Grub in linuxpartitie zeten ipv in het MBR  (gelezen 958 keer)

Offline Graads

  • Lid
Grub in linuxpartitie zeten ipv in het MBR
« Gepost op: 2009/04/21, 12:14:22 »
Hallo Allemaal,

Waarschijnlijk is mijn vraag wel erg simpel... Ik heb een dualbootsysyteem (XP en Hardy Heron). Onder XP heb ik Acronis True Image geinstalleerd. Na het activeren van Herstelbeheer was het MBR overschreven (daar had Acronis netjes voor gewaarschuwd maar dat zag ik te laat). Het advies is om Grub in het bootrecord van de Linuxpartitie te zetten. Via een bootfloppy en de Terminal kon ik met root (hd0,3)(=de linuxpartitie) en setup (hd0) Grub terugzetten. Is het zo dat als ik setup(hd0,3) gebruik Grub dan in de linuxpartitie wordt gemaakt en hoe snapt de PC waar hij zijn moet? Ik kon er niets over vinden; of ik kan niet zoeken of iedereen weet het behalve ik...

Graads

Offline track

  • Lid
Re: Grub in linuxpartitie zeten ipv in het MBR
« Reactie #1 Gepost op: 2009/04/21, 12:30:16 »
Hoi Graads,

een uitleg vind je op  http://sites.google.com/site/computertip/grub .
Je varvangt trouwens niet de mbr door grub  maar schrijft grub  in de mbr  ipv de Win..-opstartcode.
(de mbr is namelijk de startsector zelf).

Vriendelijke groet,

track

Re: Grub in linuxpartitie zeten ipv in het MBR
« Reactie #2 Gepost op: 2009/04/21, 13:32:15 »
Start van een Ubuntu cd. Open een terminal en type in sudo grub Nu krijg je de commando lijn van grub, grub> type nu find /boot/grub Dit even voor de zekerheid.
Nu krijg je een of meerdere mogelijkheden te zien, bijv (hd0,3) type nu in
root (hdx,x) voor x het getal invullen wat jij hebt gevonden, let op er staat een spatie tussen root en (hdx,x) Nu type je in setup (hd0) let op de spatie.
Type nu in quit Sluit af en start opnieuw op.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Graads

  • Lid
Re: Grub in linuxpartitie zeten ipv in het MBR
« Reactie #3 Gepost op: 2009/04/22, 10:09:00 »
Hallo Track en Gijs,

Bedankt voor jullie reaktie. Ik heb het denk ik niet goed uitgelegd.

De commando's zoals jij ze aangeeft Gijs heb ik uitgevoerd en dat leidde er toe dat dat Grub nu weer in het MBR staat en ik ook Ubuntu weer kan starten.

Het advies van Acronis is echter om Grub in de bootsector te zetten van de partitie waarop Ubuntu zich bevindt, (hd0,3 dus). Mijn veronderstelling was en is dat met het commando root (hd0,3) wordt aangegeven waar de Ubuntu-installatie zich bevindt en met het commando setup (hd0) Grub in het MBR geplaatst wordt van hd0.
Ik wil echter Grub in de bootsector van (hd0,3) plaatsen. De vraag is dus: wat is het commando dat die aktie uitvoert.

Ik moet er wel bijzeggen dat ik me op glad ijs bevind als ik veronderstel dat de de eerste harde schijf (hd0 dus in termen waarvan Grub gebruik maakt)maar een MBR heeft maar dat elke partitie op die schijf ook zelf nog een bootrecord heeft (BR dus).

groeten

Re: Grub in linuxpartitie zeten ipv in het MBR
« Reactie #4 Gepost op: 2009/04/22, 10:37:14 »
Citaat
Ik wil echter Grub in de bootsector van (hd0,3) plaatsen. De vraag is dus: wat is het commando dat die aktie uitvoert.

Dat word voor jouw dan
setup (hd0,3)
Alhoewel ik me afvraag hoe je op die sector gaat komen zodra je de pc aanzet ?
Want hoe het wend of keert je zal een bootload proggie in de MBR moeten hebben.
En wanneer je dan ooit nog Ubuntu of windows wilt booten zal je vanuit de MBR een chain-load moeten uitvoeren vanuit de MBR naar het bootload proggie, in dit geval Grub.
 
Citaat
Ik kon er niets over vinden; of ik kan niet zoeken of iedereen weet het behalve ik...
Dat mag jezelf bepalen natuurlijk ?
Ik lees gewoon altijd de handleiding oftewel de manual, afgekort in Ubuntu/Linux = man
http://www.gnu.org/software/grub/manual/html_node/Installing-GRUB-natively.html
« Laatst bewerkt op: 2009/04/22, 10:41:40 door Gandyman »
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline track

  • Lid
Re: Grub in linuxpartitie zeten ipv in het MBR
« Reactie #5 Gepost op: 2009/04/22, 11:07:27 »
...
Ik moet er wel bijzeggen dat ik me op glad ijs bevind als ik veronderstel dat de de eerste harde schijf (hd0 dus in termen waarvan Grub gebruik maakt)maar een MBR heeft maar dat elke partitie op die schijf ook zelf nog een bootrecord heeft (BR dus)
Maar het is juist toch !

En de grub in de startsector van een partitie te zetten is alleen zinvol als je iets anders in de mbr wilt hebben.
(een startmenu van Win.. b.v.)
Want de boel start in ieder geval vanuit de mbr  van de in het BIOS gekozen schijf op.
En pas van hier kun jet de controle naar een andere plek overgeven.

track

Offline Graads

  • Lid
Re: Grub in linuxpartitie zeten ipv in het MBR
« Reactie #6 Gepost op: 2009/04/22, 11:37:22 »
...

En de grub in de startsector van een partitie te zetten is alleen zinvol als je iets anders in de mbr wilt hebben.
(een startmenu van Win.. b.v.)
Want de boel start in ieder geval vanuit de mbr  van de in het BIOS gekozen schijf op.
En pas van hier kun jet de controle naar een andere plek overgeven.

track

Langzaam maar zeker wordt het helderder. Na wat rondkijken op de Acronis-site wordt duidelijk dat wat zij 'Herstelbeheer' noemen bij activeren een andere bootloader in het MBR plaatst. Of en hoe je die kunt editen moet ik nog wel even opzoeken, dat gaat niet zomaar geloof ik ...

Die link naar de Grub-doc lijkt me wel nuttig Gijs. Bedankt.

Graads