Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: clam opstarten  (gelezen 1537 keer)

artvds2708

  • Gast
clam opstarten
« Gepost op: 2006/09/01, 17:52:00 »
Ik heb Clam anti virus, via synaptic, geinstalleerd.
Hoe nu verder ?
Moet ik hem eerst configureren ?
Of kan ik met een eenvoudig commando zo aan de slag ?
Gaarne uitleg.
BVD

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
clam opstarten
« Reactie #1 Gepost op: 2006/09/01, 17:53:14 »
probeer eens met dit commando:
clam
in je terminal. Ik weet niet of 't zo werkt maar veel programma's starten op als je de naam intypt.

Edit ik heb ff in synaptic gechecked.
Probeer eens:

 clamav

;)
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

wr19026

  • Gast
clam opstarten
« Reactie #2 Gepost op: 2006/09/01, 23:27:20 »
Probeer /etc/init.d/clamd start eens? En als die het niet doet, ik heb in een ClamAV HowTo  /etc/init.d/clamav-daemon restart als commando gevonden; dan zouden  /etc/init.d/clamav-daemon stop en  /etc/init.d/clamav-daemon start ook moeten werken.

NLsandman

  • Gast
clam opstarten
« Reactie #3 Gepost op: 2006/09/02, 01:49:28 »
Hij staat bij systeem en dan beheer, het heet antivirus.
Als je firestarter(firewall) hebt geinstalleerd vindt je die daar ook terug.
Hmmm ik zie nu net dat het clamtk heet bij mij, het kan zijn dat ik een grafische versie gebruik, dan gaat mijn verhaal niet op voor jouw.

Offline Soul-Sing

  • Lid
clam opstarten
« Reactie #4 Gepost op: 2006/09/02, 11:27:12 »
volgens mij in de terminal: man clamav (handleiding)
                                              of clamav -- (voor alle opties)

clam opstarten
« Reactie #5 Gepost op: 2006/12/16, 12:10:40 »
Hoi iedereen,

Ik gebruik voor mijn Ubuntu server Clamav. Als ik in de console clamscan invoer. Krijg ik voor het scannen een warning clamav outdated.
Als ik dan via freshclam (update-client) de laatste database aan virussen wil ophalen,krijg ik een warning clamav outdated.
Ik denk dat het scanprogramma zelf verouderd is. Ik heb deze uit de universe/multiverse van dapper gehaald.
Ik vraag me gewoon af of mijn virusdatabase nu wel update is en enkel het programma outdated?
Wat doen jullie hier aan, want de nieuwste versie staat niet in de repo's.

Welke virusscans gebruiken jullie voor servers die beide door linux en win benaderd worden?

Vriendelijke groeten,
Arvid Van Essche

Offline Soul-Sing

  • Lid
clam opstarten
« Reactie #6 Gepost op: 2006/12/16, 13:02:12 »
Citaat van: Burnass
Hoi iedereen,

Ik gebruik voor mijn Ubuntu server Clamav. Als ik in de console clamscan invoer. Krijg ik voor het scannen een warning clamav outdated.
Als ik dan via freshclam (update-client) de laatste database aan virussen wil ophalen,krijg ik een warning clamav outdated.
Ik denk dat het scanprogramma zelf verouderd is. Ik heb deze uit de universe/multiverse van dapper gehaald.
Ik vraag me gewoon af of mijn virusdatabase nu wel update is en enkel het programma outdated?
Wat doen jullie hier aan, want de nieuwste versie staat niet in de repo's.

Welke virusscans gebruiken jullie voor servers die beide door linux en win benaderd worden?

Vriendelijke groeten,
Arvid Van Essche
goed dat je dit aankaart. een tijd geleden heb ik veel scanners getest, zelfs een commerc.(norman). het is mij opgevallen dat sommige scanners die in de synaptic staan erg verouderd zijn.
niet alleen clamav, maar ook aegis. ook aegis wil niet updaten.
veel andere scanners, hier al vaker behandeld, bieden geen server ondersteuning. (avg/ f-prot /avast (heeft wel een server versie, maar is onduidelijk of het gratis is/blijft) etc/etc
wanneer je over een NORMAN licensie beschikt, zijn dit de opties in de linux versie:

nvcoa - On-access scanner
nvcc - Command line scanner
niucf - Internet Update Configuration
nvccf - Main configuration tool
niu - Internet Update

niucf is used to configure Norman Internet Update (NIU) and
nvccf is used to configure Norman Virus Control (NVC).

tip: kijk of de server versie van AVAST gratis is. en doet wat jij wil.

ps. avira heeft iets voor unix servers, ken het prog niet. zie:
http://www.avira.de/en/downloads/avira_antivir_server.html
je zou kunnen kijken of er een linux server versie is...

gr leon

clam opstarten
« Reactie #7 Gepost op: 2006/12/16, 15:24:05 »
Ik heb nog iets gevonden voor ClamAV.

Er is een repo van Clamav die ook geupdate wordt. Dus kan je met apt-get upgrade de nieuwste binnenhalen.
Nu deze is voor debian. Kan ik deze ook gebruiken. Ubuntu is dabian based, maar of de paketten hetzelfde zijn, weet ik niet....

Advies. Doe ik er goed aan deze er tussen te zetten.

Groeten,
Arvid Van Essche

Dit is een quote van de clamav-site

Citaat van: www.clamav.net
Debian
The Debian packages are maintained by Stephen Gran. ClamAV has been officially included in the Debian distribution starting from the sarge release. Run apt-cache search clamav to find the name of the packages available for installation.
     
Unofficial packages for sarge are available through the Debian volatile project (AMD64 arch is also supported). They are usually more recent than official ones and they are maintained by Stephen Gran too, so they follow the same layout as the official ones.

We recommend that you use one of the Debian volatile repositories to keep your ClamAV installation updated on your system: Visit http://volatile.debian.net/mirrors.html and choose the mirror closest to you. Edit /etc/apt/sources.list and add a line like this to it:

     
stable/sarge:
      deb http://ftp2.de.debian.org/debian-volatile sarge/volatile main

     
If you are running etch use the packages provided by the Debian Secure testing project instead:

      testing/etch:
deb http://secure-testing.debian.net/debian-secure-testing etch/security-updates main contrib non-free