Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Wiki release parties  (gelezen 9777 keer)

Offline wutnubu

  • Lid
Wiki release parties
« Gepost op: 2009/02/02, 06:38:45 »
Gisteren (1 feb) zijn laacque, igadget, tommie74, double12 en mijzelf gezamenlijk in conclaaf geweest om te brainstormen over het hoe en wat m.b.t. een wiki/planvanaanpak/stappenplan of iets dergelijks voor het organiseren van release en install parties. (wat een zin zeg!!)

Het was uitermate prettig elkaar (weer) eens aan een keukentafel te ontmoeten. Dat praat toch een stuk prettiger.

We hebben besloten met het e.e.a. verder te gaan op/indevorm van een wikipagina. Deze zal door tommie74 opgezet worden en daarna kan iedereen die iets zinnigs te melden heeft hier iets aan bijdragen.

Het eerste doel is niet een groot stappenplan/voorstel/howto voor grote release parties, maar een handzame handleiding voor het organiseren van install-parties. Die staan namelijk het dichtst bij in de tijd. Later kan de wiki dan uitgebreid/aangepast worden voor een groter doel.
De aanwezigheid van (gekoppelde) documenten zoals checklists, flyer opzets etc. is erg een belangrijke doelstelling in het geheel.

De bijeenkomst was erg nuttig en ik wil alle aanwezigen danken voor hun enthousiaste bijdragen. Ze kwamen met auto, trein, fiets en benenwagen vanuit alle duistere  ;) uithoeken van het land om aanwezig te zijn. Dat verdient wat mij betreft respect. Zo veel energie stoppen in een doel als Ubuntu, daar moeten we zuinig op zijn denk ik.

Het was een eer jullie te mogen ontvangen, waarvoor dank.

Groet
« Laatst bewerkt op: 2009/02/02, 08:40:27 door wutnubu »

Re: Wiki release parties
« Reactie #1 Gepost op: 2009/02/02, 12:15:20 »
Aan de keukentafel was het inderdaad een stuk gemoedelijker communiceren. ;) Leuk om jullie IRL (jaja. ik leer al wat jargon) te ontmoeten. Wutnubu, dank voor het uitnodigen van ons in jullie huis, en je cullinaire activiteiten worden gewaardeerd.

Even kort wat puntjes in iets meer detail aanstippen:
- Doel van dit gebeuren moet zijn om het aanvangen van een goed georganiseerde install party zo laagdrempelig mogelijk te maken middels een goede ondersteuning en overdracht van ervaring en documenten.

Hiertoe kwamen er twee dingen op tafel waar behoefte aan kan zijn:
- Een wiki waarin een aantal hoofdtaken worden onderscheiden waaraan de verschillende documenten, tips, knelpunten e.d. kunnen worden gekoppeld. Dit geeft overzicht, en maakt het makkelijker om bij meerdere organisatoren tot een taakverdeling te komen.

- Een install party ondersteuningsteam. Het doel hiervan is het bieden van makkelijk toegankelijke ondersteuning door ervaren organisatoren en 'ingewijden' in de Ubuntu-open-source wereld (en hun netwerk) aan minder ervaren organisatoren en nieuwkomers die behoefte aan toegankelijke ondersteuning hebben. Daarnaast kan dit team taken op zich nemen die voor alle install parties nodig zijn. Hierbij wellicht gedacht worden aan het regelen van cd's, het maken en verspreiden van een landelijk persbericht, het contacteren van mogelijke sprekers, (landelijke) sponsoring, het organiseren van een communicatieplatform zodat de verschillende party-organisatoren elkaar makkelijk kunnen bereiken, en misschien zelfs het gezamelijk uitvoeren van eventueel drukwerk voor de verschillende parties.


een vraag:
Het klinkt leuk, het doorgeven van kennis e.d. maar praktisch gezien gaat het dan bijvoorbeeld over gegevens van sponsoren, vrijwilligers e.d. Is een wiki niet te toegankelijk om dit soort informatie in vast te leggen? Of is het mogelijk in een wiki om de toegankelijkheid van bepaalde documenten te beperken?

groet,
Thomas.
« Laatst bewerkt op: 2009/02/02, 12:29:42 door tommie74 »

Re: Wiki release parties
« Reactie #2 Gepost op: 2009/02/02, 12:31:52 »
een vraag:
Het klinkt leuk, het doorgeven van kennis e.d. maar praktisch gezien gaat het dan bijvoorbeeld over gegevens van sponsoren, vrijwilligers e.d. Is een wiki niet te toegankelijk om dit soort informatie in vast te leggen? Of is het mogelijk in een wiki om de toegankelijkheid van bepaalde documenten te beperken?

groet,
Thomas.
volgens mij kan je een wiki ook met een wachtwoord beveiligen zodat niet iedereen er kan lezen / wijzigen
Ok, thx Arie.
Dat kan dan neem ik aan ook gelaagd? Bepaalde pagina's algemeen toegankelijk zodat iedereen die interesse heeft in het organiseren van een IP daar eens kan kijken, en bepaalde paginas beperkt toegankelijk voor mensen die daadwerkelijk organiseren?

Re: Wiki release parties
« Reactie #3 Gepost op: 2009/02/02, 16:11:16 »
Ik dacht zo aan een hoofdpagina met drie verwijzingen:
1- stappenplan (gemaakt door Willem)
2- hoofdtaken - beschrijving van verschillende hoofdtaken die op alle parties moeten plaatsvinden, met dan per taak een pagina met tips e.d. (coördinatie, financieën, vrijwilligers, inhoud, locatie, communicatie)
3- documenten - verwijzing naar een plek waar documenten bewaard kunnen worden die van belang kunnen zijn voor volgende install parties, geordend naar locatie.

Is dat wat, wat mist er?

Re: Wiki release parties
« Reactie #4 Gepost op: 2009/02/02, 16:29:47 »
Volgens mij hebben we dit inderdaad zo'n beetje bedacht gisteren.
Maar mochten er nog mensen zijn met verhelderende nieuwe gedachtes dan zijn die natuurlijk welkom.
Als je in de breedte groeit,||groei je dan ook in de diepte?

Offline wutnubu

  • Lid
Re: Wiki release parties
« Reactie #5 Gepost op: 2009/02/02, 16:45:39 »
@tommy74
Start maar snel met die wiki  :o

Dan kan alles direct geplaatst worden. Wordt het wellicht ook wat tastbaarder voor wie later inhaakt en geen zin heeft als die posts te lezen.

Gaat goed zo!!

Groet

Offline Double12

  • Lid
Re: Wiki release parties
« Reactie #6 Gepost op: 2009/02/02, 17:29:09 »
Mooi mooi!
Het was toch de bedoeling dat er behalve algemene informatie over install parties ook praktische bestanden op komen te staan? Dan zal ik later nog wat bruikbare bestanden (presentaties, naambordjes) uploaden.

Re: Wiki release parties
« Reactie #7 Gepost op: 2009/02/02, 19:36:44 »
Hier staat het begin:

http://wiki.ubuntu-nl.org/community/InstallpartyWiki/Hoofdpagina#preview

"Dan zal ik later nog wat bruikbare bestanden (presentaties, naambordjes) uploaden."

Mooi.  :)
« Laatst bewerkt op: 2009/02/02, 19:53:21 door tommie74 »

Offline chris.

  • Lid
    • http://www.linuxmintusers.be
Re: Wiki release parties
« Reactie #8 Gepost op: 2009/02/02, 20:07:39 »
wow heel goed jullie initiatief.

complimenten en veel sucses :)

Offline Double12

  • Lid
Re: Wiki release parties
« Reactie #9 Gepost op: 2009/02/02, 22:20:26 »
Goede opzet.  :)

Ik heb de pagina's Financiën, Vrijwilligers en Inhoud wat aangepast. Het waren vooral kleine veranderingen en toelichtingen, maar als je het er inhoudelijk niet mee eens bent moet je het maar even zeggen. Ik ben al benieuwd naar de laatste drie rollen.  =D



Re: Wiki release parties
« Reactie #10 Gepost op: 2009/02/03, 09:31:09 »
Goede opzet.  :)

Ik heb de pagina's Financiën, Vrijwilligers en Inhoud wat aangepast. Het waren vooral kleine veranderingen en toelichtingen, maar als je het er inhoudelijk niet mee eens bent moet je het maar even zeggen.

Goede veranderingen vind ik.

Citaat
Ik ben al benieuwd naar de laatste drie rollen.

Ik ook, fijn dat je mee doet Leoquant.  :)

edit: a, het is inmiddels ingevuld. Prima.
« Laatst bewerkt op: 2009/02/03, 09:37:37 door tommie74 »

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: Wiki release parties
« Reactie #11 Gepost op: 2009/02/03, 10:02:42 »
1) Ik vind het buitengewoon prettig dat jullie IRL kennis hebben gemaakt met elkaar, en dat er zo, vanuit dat moment, wordt verder gewerkt met elkaar. Echt super.
2) Eerste opzet is lijkt mij ook een goede start.
3) Ik benader alles denk ik veel te didactisch, let maar niet op mijn opmerkingen op de wiki. Met didactisch bedoel ik:

a) Doel en doelstellingen (doelgroep?)
b) Plan, en uitvoering
c) Middelen om dat te te bereiken en uit te voeren
- de ¨harde waar¨: - plek, locatie
                              - computers
                              - etc.
- de ¨zachte waar¨ - vrijwilligers op de verschillende plekken
                              - reclame/ pers/ contacten
                              - etc.
d) Evaluatie
Is de doelstelling gehaald, en waar vallen punten te verbeteren voor toekomstige party´s.

Wanneer jullie me echt nodig hebben, laat het weten. We gaan gewoon uit van jullie basis en opzet!
« Laatst bewerkt op: 2009/02/03, 10:07:30 door leoquant »

Offline wutnubu

  • Lid
Re: Wiki release parties
« Reactie #12 Gepost op: 2009/02/03, 10:07:47 »
1) Ik vind het buitengewoon prettig dat jullie IRL kennis hebben gemaakt met elkaar, en dat er zo, vanuit dat moment, wordt verder gewerkt met elkaar. Echt super.
En ook nog ongelood.....  ;)

Wanneer jullie me echt nodig hebben, laat het weten.

Piep.....


Re: Wiki release parties
« Reactie #13 Gepost op: 2009/02/03, 12:24:21 »
Zojuist is er nog een paginaatje verschenen:
http://wiki.ubuntu-nl.org/community/InstallpartyWiki/Uitnodiging#preview
iedereen uitgenodigd nuttige aanpassingen, aanvullingen te doen of als je geen wiki skills hebt, hier opmerkingen plaatsen ter verbetering.
(De locaties zijn als voorbeeld)

@ Leoquant, ik weet niet welke opmerkingen je bedoel waar niet op gelet moet worden, maar wat ik tot nu toe gezien heb van je bijdrage lijkt dit me zeer nuttig.

Re: Wiki release parties
« Reactie #14 Gepost op: 2009/02/03, 12:34:42 »
Is het een idee om een Install Pary Hall of Fame te maken?

Hier kunnen voorgaande edities van Install Parties zich presenteren, een kort verslagje, organisatoren, persoonlijk verhaaltje, fotootjes, filmpjes e.d. Leuk om te kijken wie er zoal wat heeft georganiseerd en hoe dat was in het verleden. En ook motiverend voor mensen die iets willen opstarten. Ik heb nu wel het een en ander gezien, verspreid over verschillende plekken. Misschien is het leuk om dit bij elkaar te rapen en in een Hall of Fame te plaatsen?

Bijvoorbeeld een pagina met links naar de verschillende paginas van voorgaande IP's. Deze links kunnen dan geordend worden per jaar.

Offline Bobbie

  • Lid
Re: Wiki release parties
« Reactie #15 Gepost op: 2009/02/03, 13:23:19 »
Het lijkt mij een goed plan om een Install Pary Hall of Fame te maken, het is leuk om het terug te zien, het kan aanstelijk werken voor nieuwkomers om mee te doen, tevens is het ook een visuele archief voor later.
Tevens kan het gebruikt worden, voor een nabespreking over de party, hoe het een en ander beter georganiseert kan worden.

Offline Double12

  • Lid
Re: Wiki release parties
« Reactie #16 Gepost op: 2009/02/03, 14:25:38 »
Wordt die "Hall of fame"-pagina een vervanging van de InstallParty-pagina + de onderste helft van de Documenten-pagina?

Trouwens, de variant B van een install party, als variant A niet lukt, is gewoon op een horeca-locatie gezellig bijeenkomen en evt. wat computers installeren. Moet die variant ook nog op de wiki komen te staan?

Re: Wiki release parties
« Reactie #17 Gepost op: 2009/02/03, 14:52:28 »
Wordt die "Hall of fame"-pagina een vervanging van de InstallParty-pagina + de onderste helft van de Documenten-pagina?

Trouwens, de variant B van een install party, als variant A niet lukt, is gewoon op een horeca-locatie gezellig bijeenkomen en evt. wat computers installeren. Moet die variant ook nog op de wiki komen te staan?

Ik denk dat het handig is om een onderscheid te maken tussen presentatie en informatieoverdracht. De Hall of Fame moet vooral leuk zijn. De installparty wiki moet vooral nuttig zijn. Dus ik zou gewoon de installparty wiki paginas gebruiken om info door te spelen en dingen te bespreken die niet goed gingen, tips e.d. en de Hall of Fame (als die er komt ten minste, het is een ideetje) om te enthousiasmeren en presenteren.

Wat betreft varianten van install parties op deze pagina, ik heb maar wat neergezet... dus....
http://wiki.ubuntu-nl.org/community/InstallpartyWiki/InstallParty

Re: Wiki release parties
« Reactie #18 Gepost op: 2009/02/04, 10:10:52 »
Er is gesproken over handige documenten als checklists.

Twee vragen:
1. Is het wat om hier googledocs voor te gebruiken? Dan kan een document gemaakt worden waar wijzigingen op kunnen worden aangebracht en bijgehouden in versies etc.
2. Welke documenten moeten naast een locatiechecklist nog meer gemaakt worden?

Offline wutnubu

  • Lid
Re: Wiki release parties
« Reactie #19 Gepost op: 2009/02/04, 10:15:11 »
Voorbeeld financieel overzicht
Voorbeeld flyer/poster
Voorbeeld programma/dagrooster

Ik prefereer de eigen wiki (google is getsie  ;))

groet

Re: Wiki release parties
« Reactie #20 Gepost op: 2009/02/04, 10:30:49 »
Voorbeeld financieel overzicht
Voorbeeld flyer/poster
Voorbeeld programma/dagrooster

Ik prefereer de eigen wiki (google is getsie  ;))

groet

Volgens mij staat er al een financieel overzichtje op de wiki in jouw stappenplan ;) ?
Als aanvulling daarop zou een spreadsheatje waar je de boel gewoon in kan vullen misschien handig kunnen zijn?

Flyers, postervoorbeelden, zijn er niet al eens flyers en posters gemaakt?

Dagrooster, daar had ik nog een documentje van gemaakt, ik zal 'm posten onder de documenten pagina, kijk er maar eens naar of dat wat is.

groet

Re: Wiki release parties
« Reactie #21 Gepost op: 2009/02/04, 11:12:43 »
Die poster zie je hier: http://doc.ubuntu.com/~marketing/spreadubuntu/DIY%20Material/Batch%201,%20Posters/HanZo/poster-layout.jpg

Alleen is deze poster in het Engels. Ooit hadden we hem in het Nederlands, ergens.......
Als je in de breedte groeit,||groei je dan ook in de diepte?

Re: Wiki release parties
« Reactie #22 Gepost op: 2009/02/04, 11:20:01 »
Er is gesproken over handige documenten als checklists.

Twee vragen:
1. Is het wat om hier googledocs voor te gebruiken? Dan kan een document gemaakt worden waar wijzigingen op kunnen worden aangebracht en bijgehouden in versies etc.
2. Welke documenten moeten naast een locatiechecklist nog meer gemaakt worden?

Tja, ik ben niet zo van google, dus, liever de wiki.

Misschien is het een idee om nog sticker waar je je naam op kunt invullen bij de documenten te doen?
Die hadden we in Groningen. Ik vond dat bijzonder handig omdat je dan niet alleen kunt nagaan hoeveel mensen er zijn gekomen maar ook omdat dan iedereen niet zo angstvallig naar elkaar zit te kijken.
Aaah........ jij bent dus kebabfish van het forum!
Als je in de breedte groeit,||groei je dan ook in de diepte?

Offline Rulus

  • Lid
Re: Wiki release parties
« Reactie #23 Gepost op: 2009/02/04, 11:31:30 »
Die poster zie je hier: http://doc.ubuntu.com/~marketing/spreadubuntu/DIY%20Material/Batch%201,%20Posters/HanZo/poster-layout.jpg

Alleen is deze poster in het Engels. Ooit hadden we hem in het Nederlands, ergens.......
Jep, die staat hier.

Re: Wiki release parties
« Reactie #24 Gepost op: 2009/02/04, 12:12:14 »
reekje is nog bezig geweest met buttons: http://bp1.blogger.com/_U4fKhZLrH44/Rxw-JjPVueI/AAAAAAAAAK4/fWGFA8sHrm0/s1600-h/ubuntu_button_alt_180x59.png

Ze heeft nog meer gedaan maar die kan ik niet meer vinden.....
Als je in de breedte groeit,||groei je dan ook in de diepte?