Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Home folder geblokkeerd / chown etcetera.  (gelezen 926 keer)

Offline BBB

  • Lid
Home folder geblokkeerd / chown etcetera.
« Gepost op: 2012/09/25, 23:07:45 »
Heb 12.04 fresh install gedaan, ik had 10.04.
Mappen en enkele bestanden uit oude home folder op externe hdd gezet, vervolgens geplakt in nieuwe home folder.
Probleem met permissions.

Op internet gekeken, kwam chown -R username:username /home/username tegen.
Gedaan, vervolgens kon ik de home folder niet meer openen, stond iets van dat het geen map was. Bij het inloggen na herstarten lukt het ook niet om op die naam in te loggen.
Zit nu op gast account. Wat moet ik doen om het weer goed te krijgen?

Bij voorbaat dank.

Re: Home folder geblokkeerd / chown etcetera.
« Reactie #1 Gepost op: 2012/09/25, 23:35:58 »
Heb 12.04 fresh install gedaan, ik had 10.04.
Mappen en enkele bestanden uit oude home folder op externe hdd gezet, vervolgens geplakt in nieuwe home folder.
Probleem met permissions.

Op internet gekeken, kwam chown -R username:username /home/username tegen.
Gedaan, vervolgens kon ik de home folder niet meer openen, stond iets van dat het geen map was. Bij het inloggen na herstarten lukt het ook niet om op die naam in te loggen.
Zit nu op gast account. Wat moet ik doen om het weer goed te krijgen?

Bij voorbaat dank.
Zodra je gaat kopiëren en plakken van de ene naar de andere schijf/partitie worden bestanden/mappen eigendom van de root.
Heb je voor username achter /home/ je eigen naam neer gezet?
Zo nee probeer het nog een keer met chown -R username:username /home/BBB  als je deze naam gebruikt tenminste.
grafisch kan ook:
Open een terminal onder het gastaccount en type gksudo nautilus en geef een ENTER, nu je wachtwoord invullen en geef een ENTER. Nu opent nautilus zich in de root mode, avigeer nu naar de home map en open deze, klik nu met  de rechtermuisknop op jou map, klik nu op eigenschappen onderaan in het menu wat zich opent. Klik op het tabblad rechten. Verander alle rechten naar jouw gebruikersnaam en vergeet niet onderaan in het venster op de knop "Rechten op de bestanden in de map toepassen" en sluit alles af en start de computer opnieuw op, nu zou je weer gewoon in kunnen loggen.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Home folder geblokkeerd / chown etcetera.
« Reactie #2 Gepost op: 2012/09/25, 23:36:39 »
Heb 12.04 fresh install gedaan, ik had 10.04.
Mappen en enkele bestanden uit oude home folder op externe hdd gezet, vervolgens geplakt in nieuwe home folder.
Probleem met permissions.

Op internet gekeken, kwam chown -R username:username /home/username tegen.
Gedaan, vervolgens kon ik de home folder niet meer openen, stond iets van dat het geen map was. Bij het inloggen na herstarten lukt het ook niet om op die naam in te loggen.
Zit nu op gast account. Wat moet ik doen om het weer goed te krijgen?

Bij voorbaat dank.
Zodra je gaat kopiëren en plakken van de ene naar de andere schijf/partitie worden bestanden/mappen eigendom van de root.
Heb je voor username achter /home/ je eigen naam neer gezet?
Zo nee probeer het nog een keer met chown -R username:username /home/BBB  als je deze naam gebruikt tenminste.
grafisch kan ook:
Open een terminal onder het gastaccount en type gksudo nautilus en geef een ENTER, nu je wachtwoord invullen en geef een ENTER. Nu opent nautilus zich in de root mode, navigeer nu naar de home map en open deze, klik nu met  de rechtermuisknop op jou map, klik nu op eigenschappen onderaan in het menu wat zich opent. Klik op het tabblad rechten. Verander alle rechten naar jouw gebruikersnaam en vergeet niet onderaan in het venster op de knop "Rechten op de bestanden in de map toepassen" en sluit alles af en start de computer opnieuw op, nu zou je weer gewoon in kunnen loggen.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline BBB

  • Lid
Re: Home folder geblokkeerd / chown etcetera.
« Reactie #3 Gepost op: 2012/09/25, 23:42:39 »
Bedankt voor de snelle reactie
gksudo nautilus:
sudo: unable to change to sudoers gid: Bewerking niet toegestaansudo: setresuid() [0, 0, 0] -> [115, -1, -1]: Bewerking niet toegestaan
chown ...
chown: kan geen toegang krijgen tot ‘/home/BBB’: Toegang geweigerd
Ik had al trouwens in eerste instantie voordat ik de terminal ging gebruiken ctrl-a gedaan en rechten grafisch veranderd, maar dit lukte niet. Wellicht door iets van Fuse dat niet veranderd kan worden?
Zou het er anders mee te maken kunnen hebben dat mijn computernaam (voor netwerk bv) anders is dan mijn loginnaam?

« Laatst bewerkt op: 2012/09/25, 23:44:30 door BBB »

Offline BBB

  • Lid
Re: Home folder geblokkeerd / chown etcetera.
« Reactie #4 Gepost op: 2012/09/25, 23:48:22 »
hmm ik zie het al. de map home staat op eigenaar: root groep: root en anderen: inventariseren
Jammer dat ik geen sudo kan gebruiken op de guest account

Re: Home folder geblokkeerd / chown etcetera.
« Reactie #5 Gepost op: 2012/09/26, 00:26:30 »
Dat is zo, ik heb zelf mijn 12.04 geheel aangepast, dus ook geen gastaccount meer, daar kan je inderdaad niet veel mee, wat ik mij herinner.
Wat je kan doen is maak een nieuwe gebruiker aan die tot de root groep behoord.
http://www.liberiangeek.net/2012/04/quickly-add-users-to-groups-in-ubuntu-12-04-precise-pangolin/
Als het niet via de gastaccount terminal gaat, dan kan je via de recovery optie, tweede keuze in Grub staat er bij, kiezen voor de root terminal en daar van uit het commando in voeren.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.