Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: partitietabel: msdos of gpt?  (gelezen 1039 keer)

Offline avl

  • Lid
partitietabel: msdos of gpt?
« Gepost op: 2017/06/21, 19:23:22 »
mijn systeem heeft een ssd waar de programma's op staan en een nieuwe HD waar de data op moeten komen.
Op de ssd staan w-10 en ubuntu 16.04 en van beide programma's wil ik data wegschrijven naar de HD.
Als je W-10 op die schijf wil zetten moet het een gpt partitietabel zijn, maar is dat ook nodig voor wegschrijven van data?
Zijn er voor- en nadelen verbonden aan de keus voor msdos of gpt?
Dat zijn de keuzes die gparted voorstelt naast aix, amiga, bsd, dvh, mac!, pc98, sun en loop, die me niet zo voor de hand lijken te liggen.

Offline Nero

  • Lid
Re: partitietabel: msdos of gpt?
« Reactie #1 Gepost op: 2017/06/21, 19:30:01 »
Nadeel van msdos: als je meer dan 4 partities wil moet je gebruik maken van een extended partitie waarin dan de logische partities worden gemaakt. Deze logische partities werken dan weer met een gelinkte lijst (de vorige wijst naar de volgende en vice versa) en daarmee wil het al wel eens mis lopen bij het bewerken van de partitietabel.

Offline avl

  • Lid
Re: partitietabel: msdos of gpt?
« Reactie #2 Gepost op: 2017/06/21, 19:48:35 »
@nero,
maar kan je dan data met ubuntu gemaakt wegschrijven naar de HD met een gpt tabel? Als dat zo is kies ik voor gpt.

Offline TopGear

  • Forumteam
Re: partitietabel: msdos of gpt?
« Reactie #3 Gepost op: 2017/06/21, 22:19:56 »
GPT zal prima werken. Dat is, als ik het goed heb, de opvolger van de msdos partitietabel. GPT kan namelijk harde schijven groter dan 2TB aan en, onder Windows in ieder geval, ondersteunt het 128 partities - in plaats van 4! Je kunt dus rustig voor GPT gaan. Dat heb ik ook gedaan en ik heb er 0,0 problemen mee gehad. Succes!

Re: partitietabel: msdos of gpt?
« Reactie #4 Gepost op: 2017/06/22, 10:23:39 »
Als je zowel vanuit Linux als vanuit w10 data wil wegschrijven naar dezelfde partitie, dan moet je deze NTFS indelen want w10 ziet EXT4 niet.

groeten van Michael.
Mint Cinnamon fan  Mint cinnamon-21.2   (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)

Offline Nero

  • Lid
Re: partitietabel: msdos of gpt?
« Reactie #5 Gepost op: 2017/06/22, 11:06:26 »
GPT werkt prima voor Ubuntu. Windows 7 tem 10 met een klassieke BIOS kunnen niet starten van GPT, maar eenmaal gestart kunnen deze wel de GPT schijven volledig benaderen (rw). Een W10 met UEFI moet een GPT indeling hebben om te starten.

Offline avl

  • Lid
Re: partitietabel: msdos of gpt?
« Reactie #6 Gepost op: 2017/06/29, 18:18:12 »
Allen zeer bedankt; het is duidelijk dat ik dus gpt moet gebruiken.