Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: OPGELOST: gid en uid wijzigingen op nas via nfs  (gelezen 634 keer)

Offline Paul

  • Lid
OPGELOST: gid en uid wijzigingen op nas via nfs
« Gepost op: 2012/03/23, 11:49:35 »
Hoi,

Ik worstel hier al een tijdje met een probleem.
Ik heb een qnap259pro en heb daar naartoe vanuit mijn ubuntu desktop een nfs mount aangemaakt.
Het mounten gaat op zich goed alleen de rechten staan niet goed. Dit word veroorzaakt dat er verschillende id's gebruikt worden op de desktop en de NAS server.
Op internet heb ik het e.e.a. al afgezocht voor een oplossing echter ben hem nog niet tegen gekomen.
Op mijn desktop is mijn id:
UID=1000(paul) GID=1000(paul)
Op mijn Qnap is het:
uid=500(paul) gid=100(everyone)

De fstab line ziet er als volgt uit:
192.168.1.2:/share/MD0_DATA/paul /home/paul/nfs nfs auto,suid,rsize=8192,wsize=8192,rw,hard,intr 0 0

Hoe kan ik dit het beste oplossen?
Heeft iemand een suggestie?

Alvast bedankt,

Paul
« Laatst bewerkt op: 2012/03/23, 13:10:12 door Paul »

Offline Bloom

  • Lid
Re: gid en uid wijzigingen op nas via nfs
« Reactie #1 Gepost op: 2012/03/23, 12:09:51 »
NFS werkt niet met user- of groepnamen, maar alleen met de numerieke ID's.
De makkelijkste oplossing is dat je op de QNap een user met uid=1000 en gid=1000 aanmaakt, dan kan NFS daarmee werken en werkt alles zoals je het beoogt.
Lukt dat niet, dan kun je ook je desktop omvormen zodat je uid=500 en gid=100 gebruikt.

Offline Paul

  • Lid
Re: gid en uid wijzigingen op nas via nfs
« Reactie #2 Gepost op: 2012/03/23, 12:17:45 »
Dank voor je snelle respons.

Ik weet dat NFS alleen met nummerieke id's overweg kan.
Stiekum hoopte ik op een andere oplossing.
Het wijzigen van id's betekend dus ook dat je alle files op je systeem aan moet gaan passen.......
Hier heb ik al slechte ervaring mee  :'(

Offline Bloom

  • Lid
Re: gid en uid wijzigingen op nas via nfs
« Reactie #3 Gepost op: 2012/03/23, 12:43:16 »
Tja. Je had natuurlijk vanaf het begin ervoor moeten zorgen dat de uid's en gid's overeenkwamen als je van plan was NFS te gebruiken. Ik gebruik zelf ook NFS tussen mijn werkstation en mijn server en ze werken beide netjes met dezelfde uid's en gid's. Dan heb je geen problemen.
De bestanden op je NAS aan een andere gebruiker toewijzen hoeft niet zo'n probleem te zijn als je rootterminaltoegang hebt. Dan kun je de eigenaar van een hele directoryboom veranderen via:
chown -R gebruiker:groep /DirectoryPad/

Offline Paul

  • Lid
Re: gid en uid wijzigingen op nas via nfs
« Reactie #4 Gepost op: 2012/03/23, 13:08:40 »
Volledigheidshalve heb ik ook nog /etc/passwd de juiste owner id gegeven die ik ook op mijn desktop gebruik.
Nu lijkt het opgelost te zijn!!

Bedankt voor je hulp!

 XD XD XD XD XD
« Laatst bewerkt op: 2012/03/23, 13:11:13 door Paul »