Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Bootloader installeren  (gelezen 488 keer)

Bootloader installeren
« Gepost op: 2015/08/24, 15:26:57 »
Graag even een toelichting.

Stel ik heb 2 harde schijven.

Op de 1e harde schijf (sda) staat Windows 7 en op de 2e harde schijf (sdb) wil ik Ubuntu 14.04 installeren.

Bij het installeren van Ubuntu kan je  bij "Installeer Ubuntu naast Microsoft Windows"  een schijf kiezen.

Ik neem aan dat ik daar sdb moet selecteren en dat grub daarop wordt geïnstalleerd.
Wordt er ook nog iets in het master boot record gewijzigd en zo ja is dat dan ook op sdb of wellicht op sda?

Als ik de computer vervolgens opstart moet ik dan altijd eerst naar de bios toe om de boot settings te wijzigen als ik bijvoorbeeld met Ubuntu wil werken of kan dat ook anders bijvoorbeeld met een bootmanager?
« Laatst bewerkt op: 2015/08/24, 15:45:11 door maasnet »
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Bootloader installeren
« Reactie #1 Gepost op: 2015/08/24, 17:22:43 »
Wanneer je alles invult, kom je ook het veld tegen, waar GRUB geinstalleerd wordt.
Je kunt dit daar ook aanpassen, maar default is het de eerste harde schijf (meestal).
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Bootloader installeren
« Reactie #2 Gepost op: 2015/08/24, 18:47:52 »
Wanneer je alles invult, kom je ook het veld tegen, waar GRUB geinstalleerd wordt.
Je kunt dit daar ook aanpassen, maar default is het de eerste harde schijf (meestal).

Ook als je met 2 schijven werkt zoals in mijn voorbeeld?

Dus concreet moet ik daar sda1 of sdb1 invullen?
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"