Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST] Update Manager meldt upgrade van 8.04 LTS naar 9.04 niet aan !!  (gelezen 4531 keer)

Offline Merel

  • Lid
Hoeveel maal heb ik dat nu reeds geprobeerd !?

1. Update manager starten in 8.10 LTS
2. Check vragen. Automatisch downloaden van de nodige updates --> ok
3. Installatie van alle updates --> ok
4. Geen venster verschijnt (zoals overal beschreven) met melding van de nieuwe versie 9.04

5. Update manager opnieuw starten
6. Opnieuw check vragen. Vindt dan opnieuw 42 updates te downloaden
7. Melding "Uw systeem is volledig updated" minder dan 1 uur geleden
8. Maar er volgt nooit een melding van de beschikbaarheid van 9.04 !

Ik wacht enkele dagen. Misschien komt de "manager" dan in een betere bui ?
« Laatst bewerkt op: 2009/04/25, 15:16:59 door Merel »
Twee  oude desktops Windows XP + Ubuntu 14.04

Re: Update Manager meldt upgrade van 8.10 LTS naar 9.04 niet aan !!
« Reactie #1 Gepost op: 2009/04/24, 22:22:36 »
Welke versie hebt ge nu precies? 8.10 of 8.04 LTS?

Offline Drummies

  • Lid
Re: Update Manager meldt upgrade van 8.10 LTS naar 9.04 niet aan !!
« Reactie #2 Gepost op: 2009/04/24, 22:24:46 »
Hoeveel maal heb ik dat nu reeds geprobeerd !?

1. Update manager starten in 8.10 LTS

dit is al twijfelachtig 8.10 is geen LTS welke versie heb je dus evt na te zien door in de terminal lsb_release -a dmv copy/paste in te voeren
Gestopt als aktief Forumlid 17/10/2011

Offline Merel

  • Lid
Re: Update Manager meldt upgrade van 8.10 LTS naar 9.04 niet aan !!
« Reactie #3 Gepost op: 2009/04/24, 23:08:49 »
Haha ! Het wordt mij plots duidelijk. Bedankt !
Ik verkeerde namelijk in de vaste overtuiging dat ik met de laatse Ubuntu versie bezig was !
Bij het lezen dat men slechts kan "upgraden" vanuit 8.10 (verondersteld zijnde de laatste versie) werd ik hierdoor misleid, en in de waan gezet dat mijn huidige versie ... die 8.10 was !

Maar neen ... NIET DUS !...  ik werk met een vorige release en wel met
 8.04.2 (Hardy 8.04.2) dus de "Reiger" (welke idd een LTS is).
 
Terzijde : toch wel erg pijnlijk zwaar in Ubuntu om zonodig nog naar Terminal te moeten gaan om een commandoregel te moeten intypen ten einde een versienummer te vinden ! Niet eens in een "About Ubuntu" menu te zien !

Ik neem aan dat ik best zal upgraden naar 8.10 en vandaar nogmaals upgraden, wil men hopelijk nog iets van persoonlijke instellingen kunnen behouden ?

Twee  oude desktops Windows XP + Ubuntu 14.04

Offline chris.

  • Lid
    • http://www.linuxmintusers.be
Re: Update Manager meldt upgrade van 8.10 LTS naar 9.04 niet aan !!
« Reactie #4 Gepost op: 2009/04/24, 23:18:12 »
om je versie te checken ga naar:

systeem -> beheer -> systeemmonitor -> tabblad systeem daar staat precies welke versie je hebt ;)

om te updaten naar een reguliere versie ga naar:

systeem -> beheer -> updatebeheer,
klik op instellingen en ga naar het derde tabblad: updates en kies onderaan voor reguliere versies ipv versies met lange termijn ondersteuning.

arie was me net voor ;)

Re: Update Manager meldt upgrade van 8.10 LTS naar 9.04 niet aan !!
« Reactie #5 Gepost op: 2009/04/25, 11:01:15 »
Of naar Systeem>>>About Ubuntu

Re: Update Manager meldt upgrade van 8.10 LTS naar 9.04 niet aan !!
« Reactie #6 Gepost op: 2009/04/25, 11:03:00 »
Hoeveel maal heb ik dat nu reeds geprobeerd !?

1. Update manager starten in 8.10 LTS

dit is al twijfelachtig 8.10 is geen LTS welke versie heb je dus evt na te zien door in de terminal lsb_release -a dmv copy/paste in te voeren
Niets voor nodig, die terminal. Gewoon naar Over Ubuntu gaan in het menu Systeem.

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: Update Manager meldt upgrade van 8.10 LTS naar 9.04 niet aan !!
« Reactie #7 Gepost op: 2009/04/25, 11:04:31 »
Bij systeemmonitor staat exact welke versie je hebt/draait.

Re: Update Manager meldt upgrade van 8.10 LTS naar 9.04 niet aan !!
« Reactie #8 Gepost op: 2009/04/25, 11:07:04 »
Ubuntu staat standaard ingesteld om alleen naar LTS-versies te upgraden. Je zult dus wel een melding krijgen als de volgende LTS uitkomt ( ik gok 10.04). Je kunt gemakkelijk inschakelen dat Ubuntu ook naar reguliere versies moet upgraden, zoals chris beschrijft.

Je kunt ook update-manager starten met de optie -d, dan weergeeft Updatebeheer ook normale upgrades. Dit is wel eenmalig.

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: Update Manager meldt upgrade van 8.10 LTS naar 9.04 niet aan !!
« Reactie #9 Gepost op: 2009/04/25, 11:20:57 »
Ubuntu staat standaard ingesteld om alleen naar LTS-versies te upgraden. Je zult dus wel een melding krijgen als de volgende LTS uitkomt ( ik gok 10.04). Je kunt gemakkelijk inschakelen dat Ubuntu ook naar reguliere versies moet upgraden, zoals chris beschrijft.

Je kunt ook update-manager starten met de optie -d, dan weergeeft Updatebeheer ook normale upgrades. Dit is wel eenmalig.

-d, --devel-release   Check if upgrading to the latest devel release is possible
Maar die optie kan je best weglaten want voor je het weet upgraden ze ineens naar 9.10 inplaats van 9.04

Offline Merel

  • Lid
Re: Update Manager meldt upgrade van 8.10 LTS naar 9.04 niet aan !!
« Reactie #10 Gepost op: 2009/04/25, 15:13:50 »
Iedereen bedankt voor de snelle en vele reacties. Ben telkens aangenaam verrast door de dynamiek en hulpvaardigheid op dit forum, wat zeer duidelijk de Ubuntu filozofie illustreert.

De topicvraag is alleszins beantwoord. Ik zal dus nu overgaan tot de upgrades naar 8.10 en daarna naar 9.04. Hopelijk zal het vlot aflopen. Ik las zeer bemoedigende taal over het gebruik van nVidia drivers Met Ubuntu 9.04 ; ook over het gebruik bij PC's die niet van de allerlaatste generatie zijn.

@Vistaaus (Vista aus  :D ?) Je hebt gelijk ik had het niet gemerkt !
Of naar Systeem>>>About Ubuntu
Tja inderdaad, dan toch wel ! Men is gewoon om (bij zowat alle bestaande softwares) de versienummer meteen te zien verschijnen op de pagina "About Program".

Bij mijn Ubuntu versie kom ik terecht bij een hele boterham tekst over hoezeer Ubuntu voor Human Beings is gemaakt (hm...?) De versienummer staat er wel (ergens vooraan in de tekst), maar ik had de pagina meteen weggeklikt, omdat de typische specifieke informatie niet opduikt zoals in een  "About Program" normaal te voorschijn komt.

About Ubuntu pagina is eerder een tekst met algemene propaganda, waar toevallig ook de gezochte versienummer ergens vooraan tussen de tekst wordt vermeld.   
Twee  oude desktops Windows XP + Ubuntu 14.04

Offline Merel

  • Lid
Re: Update Manager meldt upgrade van 8.10 LTS naar 9.04 niet aan !!
« Reactie #11 Gepost op: 2009/04/25, 16:29:14 »
om je versie te checken ga naar:

systeem -> beheer -> systeemmonitor -> tabblad systeem daar staat precies welke versie je hebt ;)

om te updaten naar een reguliere versie ga naar:

systeem -> beheer -> updatebeheer,
klik op instellingen en ga naar het derde tabblad: updates en kies onderaan voor reguliere versies ipv versies met lange termijn ondersteuning.

arie was me net voor ;)

Chris, bedankt voor de uitleg.
Ik ben wel een van die zonderlingen die alle software in het Engels wil, omdat het de universele taal is bij computergebruik. Als ik de procedure vertaal naar het Engels, zal het wellicht nuttig zijn voor andere zonderlingen als ik, die in het Engels werken. (ik geef alleszins toe dat de Nederlandse terminologie in dit specifiek geval duidelijker overkomt ...voor ons)

 
1. [Menu]    System
2. [Choose]   Administration -> Synaptic Package Manager (Lees Nota 1)

3. [Window]  Synaptic Package Manager
4. [Menu]     Settings
5. [Choose]   Repositories

6. [Window]  Software Sources (Lees Nota 1)
7. [Tab ]       Updates
                   Release upgrade -> Normal releases


Nota 1 :
Dit is de langste weg om in venster Software Sources te geraken
Veel korter is de weg via de rechtstreekse keuze Het gaat korter via de rechtstreekse keuze in submenu onder punt 2 : Administration -> Software Sources

Dit maar om aan te tonen dat als het gemakkelijk gaat ,
men ons toch de keuze laat om het ook moeilijk te kunnen doen !  =D
 
Twee  oude desktops Windows XP + Ubuntu 14.04

Offline Ploffie

  • Lid
Re: [OPGELOST] Update Manager meldt upgrade van 8.04 LTS naar 9.04 niet aan !!
« Reactie #12 Gepost op: 2009/04/25, 19:48:13 »
Ik vraag me alleen wel af waarom je zo nodig naar 9.04 moet, omdat 8.04 LTS is en op dit moment stabieler, lijkt me.
Maar ja, ieder zijn ding natuurlijk...

Hij draait hier nu mooi, dus ik ga er niet aan lopen prutsen (for a change  XD)

Maar dit: systeem -> beheer -> updatebeheer kan dus niet, je moet eerst naar synaptic merk ik.
« Laatst bewerkt op: 2009/04/25, 20:03:17 door Ploffie »
Desktop en Kleptop voorzien van 10.04.1...dusss...

˙doʞ uɾız do ʇɐɐʇs pʃǝɹǝʍ ǝʃǝɥ ǝ◖

Re: [OPGELOST] Update Manager meldt upgrade van 8.04 LTS naar 9.04 niet aan !!
« Reactie #13 Gepost op: 2009/04/25, 20:06:54 »
Je kunt niet oordelen over 9.04, want die is pas 2 dagen uit. Zijn stabiliteit moet dus nog bewezen worden.

Offline Ploffie

  • Lid
Re: [OPGELOST] Update Manager meldt upgrade van 8.04 LTS naar 9.04 niet aan !!
« Reactie #14 Gepost op: 2009/04/25, 20:40:05 »
Helemaal waar, maar ik ga een beetje uit van een tendens.
Je kunt niet ontkennen dan 8.04 tijd om te rijpen heeft gehad en daardoor bugs op te lossen.

Maar nogmaals, ik zal de laatste zijn om iemand te onthouden van zijn Jaunty.
Desktop en Kleptop voorzien van 10.04.1...dusss...

˙doʞ uɾız do ʇɐɐʇs pʃǝɹǝʍ ǝʃǝɥ ǝ◖

Offline Tom

  • Lid
Re: [OPGELOST] Update Manager meldt upgrade van 8.04 LTS naar 9.04 niet aan !!
« Reactie #15 Gepost op: 2009/04/25, 21:05:49 »
Helemaal waar, maar ik ga een beetje uit van een tendens.
Je kunt niet ontkennen dan 8.04 tijd om te rijpen heeft gehad en daardoor bugs op te lossen.

Maar nogmaals, ik zal de laatste zijn om iemand te onthouden van zijn Jaunty.

+1 XD
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline Merel

  • Lid
Re: [OPGELOST] Update Manager meldt upgrade van 8.04 LTS naar 9.04 niet aan !!
« Reactie #16 Gepost op: 2009/04/25, 21:39:23 »
Wat me heeft overhaald om maar 9.04 zopas te installeren is een artikel dat verscheen op ZD.net Australië, waarin veel interessante zaken te lezen staan.

Het volledig artikel (Engels) vindt U HIER

Ik vernoem de 2 zaken die me hebben overhaald :

1. De integratie (eindelijk) van de nVidia drivers in 9.04

2. Het feit dat deze ervaren auteur zelfs enthoesiaster schrijft over Ubuntu's desktop dan de andere allerlaatste operating systemen : " So much so, in fact, that I am starting to prefer using my Ubuntu "Jaunty Jackalope" desktop over the similarly slick Windows 7 beta (which I am currently running full-time on one desktop) and Mac OS X Leopard operating systems, which I also use regularly. "


De upgrade naar 8.10 als tussenstap heeft uren lang geduurd, spijts mijn broadband connectie ! De overdachtsnelheid van de download varieerde constant van lage snelheden tot extreem lage snelheden. Van upgrade downloadtijden van 8.10 naar 9.04 waren veel sneller.
 
Maar nu 9.04 pas is geïnstalleerd sinds bijna een uur, hoor ik de koelventilator van mijn computer heel wat vaker op hoge toeren draaien dan normaal. Dat ventilatorgeluid is slechts te horen als de CPU voor 100 % actief wordt ; uit ervaring waargenomen. Wat er gaande is weet ik nog niet. Misschien is de "indexing" service druk bezig in de achtergrond, maar ik heb er momenteel nog het raden naar. 
Twee  oude desktops Windows XP + Ubuntu 14.04

Re: [OPGELOST] Update Manager meldt upgrade van 8.04 LTS naar 9.04 niet aan !!
« Reactie #17 Gepost op: 2009/04/25, 21:50:31 »
Wat bedoelen ze precies met integratie van de nVidia-drivers? En geldt dat ook voor Kubuntu 9.04?

Offline Merel

  • Lid
Re: [OPGELOST] Update Manager meldt upgrade van 8.04 LTS naar 9.04 niet aan !!
« Reactie #18 Gepost op: 2009/04/25, 23:52:55 »
Wat bedoelen ze precies met integratie van de nVidia-drivers? En geldt dat ook voor Kubuntu 9.04?

Dat zou vermoedelijk kunnen betekenen dat (vermits nVidia zelf zich nooit wat aantrok om te Unix/Linux drivers te maken) er op een of andere wijze het initatief is uitgegaan (vanuit Canonical ?) om nVidia kaarten te voorzien van aangepaste drivers. De auteur geeft zelf ook geen duidelijk precizering hierover.

Over Kubuntu ken ik niets. Wie een nVidiakaart gebruikt met Kubuntu zou hier meer kunnen over schrijven. Maar ik zou de suggestie maken om dat in een andere topic te bespreken om conclusies te kunnen geven over een mogelijke verbetering in grafische weergave met nVidia kaarten.

Tot nogtoe zag ik zelf nog geen verschil met vorige Ubuntu versies. Maar met Winows-XP heb ik toch steeds mooiere layouts en fonts. Ubuntu geeft me geen 100 % voldoening, en produceert soms irritatie vanwege het steeds zoeken naar een betere weergave van webpagina's of zoeken naar fraaiere fonts in andere standaard toepassingen. Soms krijg ik te wazige weergaven van wat met Windows echter haarscherp wordt weergegeven.

Twee  oude desktops Windows XP + Ubuntu 14.04

Offline Ploffie

  • Lid
Re: [OPGELOST] Update Manager meldt upgrade van 8.04 LTS naar 9.04 niet aan !!
« Reactie #19 Gepost op: 2009/04/26, 00:10:45 »
Hetzelfde verhaal geldt, naar mijn ervaring, met ATI kaarten of met een kaart waarvan ik het merk zo niet weet in mijn laptop (SIS?)
Het blijft enigszins behelpen met de beeldscherpte van de fonts vergeleken met XP.

Maar dit wordt wel een beetje off topic inderdaad.
Desktop en Kleptop voorzien van 10.04.1...dusss...

˙doʞ uɾız do ʇɐɐʇs pʃǝɹǝʍ ǝʃǝɥ ǝ◖

JimZ

  • Gast
Re: [OPGELOST] Update Manager meldt upgrade van 8.04 LTS naar 9.04 niet aan !!
« Reactie #20 Gepost op: 2009/04/26, 00:54:14 »
Off topic of niet, toch nog even een suggestie:

Wat voor beeldscherm gebruik je? Als het een LCD is moet je eens kijken bij "Systeem/Voorkeuren/Uiterlijk" (ik heb de NL versie da's wel duidelijk hè dus even "vrij"vertalen", zoiets als "System/Preferences/Appearance" of zo.

Daar naar het derde tabblad (Fonts, Fonttypes of zoiets denk ik) en daar aanvinken "Subpixels etc.". Vervolgens de knop "Details" en daar kiezen voor "Subpixels (lcd's)" en "Full" (of wat er ook precies staat in de US-versie, in ieder geval de laatste van de 4 mogelijkheden) en ook nog even naar de ingestelde resolutie kijken (dots per inch, raadpleeg bij twijfel de handleiding van de monitor) en evt. aanpassen. Dat staat helemaal bovenaan dat scherm.

Bij mij (Dell 2209WA) levert dat een weergave op om te zoenen, doet niets onder voor welke Raampjesversie dan ook.

Gr,
Jim

Re: [OPGELOST] Update Manager meldt upgrade van 8.04 LTS naar 9.04 niet aan !!
« Reactie #21 Gepost op: 2009/04/26, 11:01:51 »
Wat bedoelen ze precies met integratie van de nVidia-drivers? En geldt dat ook voor Kubuntu 9.04?

Dat zou vermoedelijk kunnen betekenen dat (vermits nVidia zelf zich nooit wat aantrok om te Unix/Linux drivers te maken) er op een of andere wijze het initatief is uitgegaan (vanuit Canonical ?) om nVidia kaarten te voorzien van aangepaste drivers. De auteur geeft zelf ook geen duidelijk precizering hierover.

Over Kubuntu ken ik niets. Wie een nVidiakaart gebruikt met Kubuntu zou hier meer kunnen over schrijven. Maar ik zou de suggestie maken om dat in een andere topic te bespreken om conclusies te kunnen geven over een mogelijke verbetering in grafische weergave met nVidia kaarten.

Tot nogtoe zag ik zelf nog geen verschil met vorige Ubuntu versies. Maar met Winows-XP heb ik toch steeds mooiere layouts en fonts. Ubuntu geeft me geen 100 % voldoening, en produceert soms irritatie vanwege het steeds zoeken naar een betere weergave van webpagina's of zoeken naar fraaiere fonts in andere standaard toepassingen. Soms krijg ik te wazige weergaven van wat met Windows echter haarscherp wordt weergegeven.



nVidia maakt al heel lang Linux-drivers, dus dat is het niet. Ik heb hier ook gewoon de nVidia-driver geïnstalleerd, wordt gewoon aangeboden door Hardware Drivers.

Waarschijnlijk zal die integratie dan op Kubuntu er ook wel zijn, onderhuids is het tenslotte gewoon de Ubuntu-kernel enzo...

Offline Merel

  • Lid
Nog steeds off topic ... nVidia
« Reactie #22 Gepost op: 2009/04/26, 14:43:21 »
Beste Vistaus,
Je schrijft ... "nVidia maakt al heel lang Linux-drivers, dus dat is het niet. Ik heb hier ook gewoon de nVidia-driver geïnstalleerd, wordt gewoon aangeboden door Hardware Drivers."

Je kan gelijk hebben; ik moet het toch even gaan checken om 3 redenen:
1. Het artikel van ZDNET Austarlië vernoemt een aanslepend probleem wat betreft hun drivers. aangezien de auteur geen beginnelig is (integendeel) moet er wel ergens een probleem zijn geweest   (hetzij bij Ubuntu, hetzij met nVidia) waar eindelijk een oplossing voor is met de nieuwe 9.04

2. Ik kreeg een pop-up bericht dat door een vorige upgrade van Ubuntu versie bericht gaf dat de nvidia drivers die ik op dat moment in gebruik had niet zouden worden ondersteund door Ubuntu.

3. In mijn achterhoofd heb ik nog steeds de overtuiging (die wel helemaal verkeerd zou kunnen zijn) dat ik geen officiele Linux/Unix driver kon vinden, ten tijde dat ik het opzocht.

Voornamelijk vanwege uw opmerking en mijn bar slecht geheugen, zal ik dat zeker natrekken. Ik hoop stellig dat je hierin gelijk hebt. Dan zou het probleem inderdaad "de goede integratie" geweest zijn in vorige  Ubuntu versies, wat dit ook moge betekenen.

 @ JimZ   Bedankt voor de tips en de hoopgevende informatie . Ik hoop dat ik tot de zelfde resultaten geraak als met Windows en hopelijk kan overtreffen.
« Laatst bewerkt op: 2009/04/26, 18:28:11 door Merel »
Twee  oude desktops Windows XP + Ubuntu 14.04

JimZ

  • Gast
Re: [OPGELOST] Update Manager meldt upgrade van 8.04 LTS naar 9.04 niet aan !!
« Reactie #23 Gepost op: 2009/04/26, 19:33:52 »
Merel:
Citaat
@ JimZ   Bedankt voor de tips en de hoopgevende informatie . Ik hoop dat ik tot de zelfde resultaten geraak als met Windows en hopelijk kan overtreffen.
Vergeet ook niet te controleren of je het pakket msttcorefonts geïnstalleerd hebt staan (te vinden in Synaptics).

Gr,
Jim

Offline Merel

  • Lid
Re: [OPGELOST] Update Manager meldt upgrade van 8.04 LTS naar 9.04 niet aan !!
« Reactie #24 Gepost op: 2009/04/26, 21:14:37 »
Ben zopas gaan neuzen bij nVidia en ik was inderdaad verkeerd te beweren dat ze daar niets doen voor Unix/Linux drivers. Alleen is het moeilijker om de juiste weg te vinden (voor Linux)  via de aangeboden klassieke hulpmiddelen, toch voor wat betreft minder recente videokaarten.

Ik vermoed dat ik de juiste drivers heb gedownload die het zullen doen (vrij recente drivers 96.43.11-pkg1) en zal die proberen te installeren. (Edit : Ondertussen is dat reeds gebeurd; maar het is nog maar de versie 96.43.10. Lees mijn handtekening hieronder)
Maar zelfs dat is al niet zo evident gemakkelijk als met Windows. Besturingsysteem "For human beings"  beweren ze hier dan ! Heb nog nooit in mijn leven zoveel inspanningen moeten leveren om gewoon maar juiste drivers te vinden, te downloaden en te installeren !  De ganse uitleg hiervoor neemt al volle webpagina's in beslag !
(Edit: Ik las over manuele download en installatie veel miserie in verschillende fora.
Doe het dus gemakkelijk ... via Ubuntu zelf)


Verder kom ik niet meer terug naar deze topic. Het is al te zeer afgeweken van de hoofdvraag en er is een rubriek voor drivers.

Iedereen erg vriendelijk bedankt voor de aangeboden hulp en alle waardevolle tips !
De hoofdzaak is dat ik de nieuwe 9.04 heb binnegehaald en dat het werkt. Graphics zijn trouwens goed te noemen , maar hier en daar kan het toch wat beter. 
« Laatst bewerkt op: 2009/04/27, 10:30:09 door Merel »
Twee  oude desktops Windows XP + Ubuntu 14.04