Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Lukt het in Ede dan wel?  (gelezen 8863 keer)

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Lukt het in Ede dan wel?
« Reactie #25 Gepost op: 2014/01/28, 12:36:58 »
@Gandyman: Toevallig werken die hier in Almere wel zelfstandig
ICT valt (mede) onder bestuur en is de verantwoordelijkheid van Mevr. Jorritsma
In de meeste gemeenten is de burgemeester ook de portefeuille houder voor ICT.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Lukt het in Ede dan wel?
« Reactie #26 Gepost op: 2014/01/28, 13:41:00 »
@Gandyman: Toevallig werken die hier in Almere wel zelfstandig
ICT valt (mede) onder bestuur en is de verantwoordelijkheid van Mevr. Jorritsma
In de meeste gemeenten is de burgemeester ook de portefeuille houder voor ICT.

In dit geval dus niet. Mevr. Jorritsma heeft zelfs een keer publiekelijk gezegd geen verantwoordelijkheid te nemen voor het ICT-team (dat zei ze vorig jaar na een ICT-storing). En van mensen van de gemeenteraad INCL. zwart-op-wit-contract dat ik gezien heb (!) weet ik dat ICT zelfstanding opereert hier. Dus wij doen het anders dan de rest. Ik wist niet dat wij de enige waren die het anders deden dus bij deze bedank ik Gandyman voor de correctie m.b.t. andere gemeenten :)

Maarja, ik ben wel weer klaar met dit topic. Vind het altijd raar dat men elkaar meteen geloofd op dit forum als het gaat over dingen die ze hebben meegemaakt of waar ze voor werken maar ik ben altijd de uitzondering. Heb nog nooit meegemaakt dat iemand mij een keer geloofde op dit forum, zelfs niet toen het ging over een opleiding die ik nota bene gevolgd had... Ik ben geen liegbeest ofzo.
« Laatst bewerkt op: 2014/01/28, 13:51:31 door Vistaus »

Offline beun1

  • Lid
Re: Lukt het in Ede dan wel?
« Reactie #27 Gepost op: 2014/01/28, 23:13:05 »
Wie precies  waar  verantwoordelijk  voor is
Is  niet echt van belang
bestuurders  bepalen samen het ICT buget
Zouden deze bestuurders het artikel bij  :  http://computerworld.nl    Lezen   ( zie eerste bericht)
Dan gaan ze hier vast meer info over  zoeken lijkt mij



ubuntu  14.04

Re: Lukt het in Ede dan wel?
« Reactie #28 Gepost op: 2014/01/29, 12:21:40 »
@Gandyman: Toevallig werken die hier in Almere wel zelfstandig
ICT valt (mede) onder bestuur en is de verantwoordelijkheid van Mevr. Jorritsma
In de meeste gemeenten is de burgemeester ook de portefeuille houder voor ICT.

In dit geval dus niet. Mevr. Jorritsma heeft zelfs een keer publiekelijk gezegd geen verantwoordelijkheid te nemen voor het ICT-team (dat zei ze vorig jaar na een ICT-storing). En van mensen van de gemeenteraad INCL. zwart-op-wit-contract dat ik gezien heb (!) weet ik dat ICT zelfstanding opereert hier. Dus wij doen het anders dan de rest. Ik wist niet dat wij de enige waren die het anders deden dus bij deze bedank ik Gandyman voor de correctie m.b.t. andere gemeenten :)

Maarja, ik ben wel weer klaar met dit topic. Vind het altijd raar dat men elkaar meteen geloofd op dit forum als het gaat over dingen die ze hebben meegemaakt of waar ze voor werken maar ik ben altijd de uitzondering. Heb nog nooit meegemaakt dat iemand mij een keer geloofde op dit forum, zelfs niet toen het ging over een opleiding die ik nota bene gevolgd had... Ik ben geen liegbeest ofzo.

@Vistaus
Je loopt bij iedere discussie tegen het probleem aan dat je niet diepgaand op de hoogte bent en ad hoc of emotioneel reageert.
Dit terwijl je wel iedere keer een discussie uitlokt door zomaar iets te roepen.

Deze uitspraak van jouw:
Citaat
In dit geval dus niet. Mevr. Jorritsma heeft zelfs een keer publiekelijk gezegd geen verantwoordelijkheid te nemen voor het ICT-team
Daar haal jij dus uit dat de gem. Almere een extern ICT bureau heeft ingehuurd ?

Kijk als je jezelf nu eens verdiept in dit soort zaken had je geweten dat de structuur zodanig is dat iedere afd. een eigen hoofd heeft en direct verantwoordelijk is voor zijn/haar afdeling.
En als die afd. niet goed functioneerd zal dit afd. hoofd (of Directeur) tot de orde geroepen worden door ?  IDD zijn / haar baas en bij heel slecht functioneren zal die persoon ontslagen worden.
Maar in de uiteindelijke lijn is de burgemeester de eindverantwoordelijke, en zal die weer aan de betreffende minister moeten uitleggen waarom de ICT afd. zo'n zooitje is.
Dus Joritsma kan die wel roepen en er zullen idd een paar mensen hun baan kwijtraken maar uiteindelijk is Joritsma de baas die toch weer bazen boven zich heeft.

Bestudeer dit organogram eens van een gemeente dan krijg je een indruk hoe zoiets bij de gemeente in elkaar zit, helaas laat Almere de structuur niet zomaar zien.

Goed en wie is er nu baas over de afd. ICT bij Almere ?
We beginnen bij Joritsma natuurlijk.
Daarna komen we bij de verantwoordelijke wethouder en dat is in dit geval Ben Scholten want hij heeft de ICT afd. in zijn portefeuille.

En he kijk eens aan de Hr. Remco Gommers heeft ook de ICT afd. in zijn portefeuille.

En waar zitten deze 2 heren in ? nou ?
In de gemeente raad =D , en welke verkiezingen krijgen we binnenkort ?  idd gemeente raad verkiezingen, dus hebben deze heren straks nog wat te zeggen over de ICT afdeling ? nee. niet als ze niet herkozen worden.

Nochtans heeft de ICT afdeling nog altijd een eigen hoofd of directeur, en die krijgt voor zijn afd. een budget waarbinnen hij/zij moet werken.
Dus zij kunnen wel zelfstandig rotzooien maar hebben altijd nog een baas boven zich waar zij verantwoording aan moeten afleggen ander kost het hun baan.
Mooi voorbeeld van zo'n fladderende baas die ook afd. hoofd is geweest bij de facelitair van Almere is Hans Wormer
Als je nu goed kijkt zie je een beetje hoe het werkt bij gemeente en rijk.
Deze Hans Wormer die totaal geen verstand heeft van ICT IMO is dus Afdelingshoofd geweest van acilitaire Zaken, wat heeft hij in die 3 jaar gedaan ? (Reorganisatie, migratie ICT-infra, implementatie ITIL, strat. infobeleid, integratie archief sociale zaken, oprichting concernbreed team Secretariaat)
Met een beetje kletsen is hij toen gepromoveerd naar een hogere loonschaal en werd hij Hoofd ICT, en wat deed hij daar ?
Citaat
In goede banen leiden van outsourcing (aanbesteding, transitie, transformatie (servicedesk naar Suriname, netwerkbeheer naar Polen en servers naar datacenter Sloterdijk), inregelen dienstverlening, financiele sturing), omvormen afdeling ICT tot regieorganisatie, entameren concern informatiebeleid, kwaliteitssprong in applicatiebeheer en het goed bedienen van de grote ICT-projecten (KCC en digitale dienstverlening, E-HRM, digitalisering)
Let wel deze man is dus totaal geen ICT en heeft zeker geen 6 jarige opleiding bij Nijenrode genoten he ?
Maar wel een leuke baan met een salaris van pakweg tussen de € 70 000.- tot € 80 000.- eurietjes

Na 3 jaar rommelen in de marge fladdert hij weg, en ja dat is normaal, de stelling die dit soort mensen heeft is nooit langer dan 5 jaar ergens blijven hangen.
Wij van de werkvloer noemen dat Zeemeuw tactiek, je komt aanvliegen - schijt de boel onder - en vliegt weer weg.
uiteindelijk kan de werkvloer dan de schijt opruimen en is er weer een berg belasting geld verdampt.

Goed hij is 11 maanden naar Leiden gegaan maar die speeltuin beviel blijkbaar niet of hij kon zelf niet aarden dus ging hij weer terug naar Almere.
Makkelijk als je daar vriendjes heb zitten natuurlijk.......
In die 11 maanden was de afdeling ICT volledig ingestort  en hopeloos verouderd en dus moesten de handen uit de mouwen gestroopt worden en werd Hans Wormer ff ingehuurd als Projectleider ICT, en geloof me die ingehuurde krachten zijn nog veel duurder dan wanneer je ze in dienst heb.
Wat gaat hij precies doen ?
Citaat
Projectleider ICT voor het nieuwe werken, digitale dienstverlening en digitalisering/zaaksgewijs werken.

3 juni a.s. wordt het volledig vernieuwde stadhuis in gebruik genomen. Tijd en plaatsonafhankelijk (samen-)werken is het uitgangspunt. Een volledig vernieuwde ICT gaat dit ondersteunen op basis van een server-based ICT-architectuur.
Ook gaan we volledig digitaal werken. Via zaaksgewijs werken wordt de status van werkzaamheden inzichtelijk gemaakt voor burgers en bedrijven via de PIP. Elektronisch dienstverlening wordt verder uitgebreid tijdens de verbouwing.

Als ICT projectleider verantwoordelijk voor een goede ICT-dienstverlening aan de verantwoordelijk programmamanagers.
En omdat hij heel goed is, is hij na 9 maanden al weer klaar, of het geld was op, meestal kosten die ingehuurde krachten tussen de €300- en €600.- per uur.

Dus moet er iets anders verzonnen worden en ja hoor hij word Programmamanager Almere Data Capital
Economic Developement Board Almer


Als je goede scrabbel woorden zoekt moet je bij gemeente en rijk zoeken die schudden dit soort dingen uit hun mouw  =D

Na 2 jaar een  ecosysteem van kennis duurzaam ontwikkeld hebbende en de bedrijvigheid rondom de opslag en bewerking van Big Data hebben ontwikkeld verveeld hij zich mateloos en stoomt hij door en word  Afdelingsmanager Basisregistratie Personen & Belastingen a.i.

Kijk mijn beste Vistaus als je jezelf ergens in verdiept dan snap je dat je niet zomaar iets kan roepen want dan kan je verwachten dat mensen die wel enigzins kennis hebben van de materie je gaan tegen spreken.

BTW dit laatste gedeelte van die Hans Wormer haalde ik erbij om een beeld te geven hoe zoiets werkt bij gemeente en rijk en hoeveel kennis van zaken een baas, afdlings hoofd of directeur heeft.
Waardoor je op voorhand al weet dat die afdelingen dingen doen die heel vreemd zijn in onze ogen.

maagoe, ff ter lering en vermaak.
« Laatst bewerkt op: 2014/01/29, 12:38:05 door Gandyman »
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Re: Lukt het in Ede dan wel?
« Reactie #29 Gepost op: 2014/01/29, 13:26:57 »
@Gandyman:

Goed, omdat je me niet geloofd, hier een linkje ter lering ende vermaak, hier kun je zelf lezen dat het IT-werkplekbeheer extern gaat sinds 2007: http://www.computable.nl/artikel/nieuws/overheid/2117869/1277202/gemeente-almere-besteedt-ict-uit-aan-atos-origin.html
En sinds 2013 is dat uitbesteed aan Fujitsu, in het nieuwe contract zelf incl. alle applicances, applicaties en andere gemeentelijke werkplekken: http://www.computable.nl/artikel/nieuws/infrastructuur/4643813/2379248/gemeente-almere-wisselt-atos-in-voor-fujitsu.html En dat contract heb ik dus gezien.
Daarnaast gaat Fujitsu straks ook het beheer doen van ons nieuwe WiFi-aangestuurde infrastructuur wat momenteel wordt aangelegd door WiMove: http://www.almerevandaag.nl/almere/article24040543.ece

Verder werkt de gemeente Almere ook samen met iMmovator aan de visie en ontwikkeling van ICT: http://www.immovator.nl/gemeente-almere

Ben Scholten is alleen maar rapporteur aan de gemeente op het gebied van ICT, net zoals de baas van NSA alleen maar rapporteur is aan de Amerikaanse overheid (en baas van de NSA natuurlijk, maar ik bedoel in relatie tot de overheid). Meneer Gommers overlegt wel eens met meneer Scholten maar meneer Gommers gaat meer over de veiligheid in het algemeen (dus zowel op ICT-vlak als fysieke veilgheid). Echter, sinds het nieuwe contract met Fujitsu vorig jaar is die taak minder geworden omdat Fujitsu zelf een goed veiligheidsteam heeft. De gemeente zelf doet dus niet zoveel meer op het vlak van aansturing van ICT. Het enige wat ze op ICT-gebied wél aansturen is de Almeerse Scholen Groep en dat gaat niet altijd goed. Meneer Brenno de Winter was daar zelfs niet lovend over vanwege een rare inlog en dat is toen aangepast: http://www.omroepflevoland.nl/Nieuws/91987/almere-scholen-passen-inlogmethode-aan

De site van de gemeente is niet op alle plaatsen up-to-date. Als je hier zou wonen zou ik je precies kunnen aantonen wat precies maar het is een beetje moeilijk om op afstand lokale voorbeelden te geven. De gemeente weet echter wel dat de site niet up-to-date is en daarom wordt de site ook actiever bijgehouden sinds 3 maanden geleden, begin is dus gezet om alle informatie na te lopen en bij te werken waar nodig. En dat is mede dankzij ondergetekende.

Ik had het trouwens niet alleen over jou met dat "waarom gelooft niemand me ooit". Ik had het over anderen, zoals in dat topic laatst waarin ik klaagde over dat zoveel mensen me zo raar aankijken of stoppen als ik doodnormaal een foto neem, zelfs in de natuur... Kreeg meteen een lading over me heen dat ik overdreef e.d. terwijl ik het zelf (!) meemaak op straat. Maar ook een paar andere topics over andere zaken waarin ik zelfs vrij diep ga word ik door sommigen weggezet als een leugenaar...
« Laatst bewerkt op: 2014/01/29, 14:03:16 door Vistaus »

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Lukt het in Ede dan wel?
« Reactie #30 Gepost op: 2014/01/29, 17:53:32 »
Lees goed. Er staat daar 92% minder LICENTIE kosten. 24% minder OVERALL.
Klopt maar de tabel met 24% in de ‘uitgebreide casus’ heeft maar 3 regels, afschrijving op hard- en software, licentiekosten en andere computer faciliteiten (zoals datacommunicatiekosten).
Is dit de totaal percentage kostendaling inclusief "ICT management costs"?
Citaat van: Huge savings
last year, after correction for the services we are providing to external customers, these costs were only slightly higher (5-10 percent) than the average. But we more than make up these costs in licenses.
Deze 5-10% kostenstijging moet dus nog met de 24% ‘overall’ worden verrekend (de percentages kan je niet bij elkaar optellen) en er blijft duidelijk sprake van kostendaling  :) (of is er nog meer niet meegerekend of lees ik het nog niet goed?).
net zoals de baas van NSA alleen maar rapporteur is aan de Amerikaanse overheid
Offtopic, je weet wel bij veel topic’s de NSA te betrekken, zit je nogal hoog blijkbaar.
De gemeente zelf doet dus niet zoveel meer op het vlak van aansturing van ICT.
Dat maakt toch niet uit? De gemeente (in bovenstaand voorbeeld de Amerikaanse overheid) blijft als opdrachtgever (eind)verantwoordelijk. Voor de kosten maar bijvoorbeeld ook voor een, op dit forum vaker aangehaalde, regel voor de gemeente om open standaarden te gebruiken. :)
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Lukt het in Ede dan wel?
« Reactie #31 Gepost op: 2014/01/29, 20:15:14 »
@testcees:
Ik heb ook niet gezegd dat er geen eindverantwoordelijke is voor de ICT binnen de gemeente. Ik zei alleen dat Jorritsma ervanaf ziet en dat het ICT-BEHEER extern wordt gedaan. Zoals je ook kunt lezen in de eerste link werken alle 18 mensen die voorheen ICT'ers bij de gemeente waren nu bij Atos en nog steeds nu Fujitsu het beheer heeft overgenomen...
« Laatst bewerkt op: 2014/02/01, 13:05:43 door Vistaus »

Re: Lukt het in Ede dan wel?
« Reactie #32 Gepost op: 2014/01/29, 21:24:13 »
@Gandyman:

Goed, omdat je me niet geloofd, hier een linkje ter lering ende vermaak, hier kun je zelf lezen dat het IT-werkplekbeheer extern gaat sinds 2007: http://www.computable.nl/artikel/nieuws/overheid/2117869/1277202/gemeente-almere-besteedt-ict-uit-aan-atos-origin.html
En sinds 2013 is dat uitbesteed aan Fujitsu, in het nieuwe contract zelf incl. alle applicances, applicaties en andere gemeentelijke werkplekken: http://www.computable.nl/artikel/nieuws/infrastructuur/4643813/2379248/gemeente-almere-wisselt-atos-in-voor-fujitsu.html En dat contract heb ik dus gezien.
Je kan een dienstverlening wel uit handen geven maar je houd altijd zelf de regie.
Als de gemeente wil gaan telefoneren gaan ze niet zelf een telefoon bedrijf beginnen maar middels een europese aanbesteding (indien het bedrag boven de €185 000 uitkomt) nemen ze een dienstverlener in de hand, bijv KPN of Vodafone.

Voorals nog blijft een Ambtenaar binnen de gemeente verantwoordelijk voor het rijlen en zeilen van de werking en of de klachten en indien iets slecht functioneert zal die ambtenaar stappen ondernemen, bijv door nieuwe aanbesteding.

Dat Almere het indertijd uitbesteed heeft aan Atos-Origin (sinds 2011 Atos) is een voorbeeld van hoe zoiets werkt.
In mijn voorbeeld zie je  dat tot op heden van vandaag er zowiezo 2 raadsleden het ICT gebeuren in hun portefeuille hebben DUS ??????

Daarnaast was er in 2007 een contract afgesloten voor 5 jaar en wie heeft de laatste aanbesteding gewonnen ?

Citaat

Daarnaast gaat Fujitsu straks ook het beheer doen van ons nieuwe WiFi-aangestuurde infrastructuur wat momenteel wordt aangelegd door WiMove: http://www.almerevandaag.nl/almere/article24040543.ece

Verder werkt de gemeente Almere ook samen met iMmovator aan de visie en ontwikkeling van ICT: http://www.immovator.nl/gemeente-almere
Dat Wimove is een weer zo'n dienstverlening van de gemeente wat misschien door iemand bij de gemeente bedacht is en waar een bedrijf voor ingehuurd is.
Kan ook niet anders want de gemeente heeft zelf geen personeel en kennis om dit uit te rollen of te beheren.
Dit speeltje wat door iemand bedacht is bij de gemeente van vele miljoenen belasting geld is wel iets om je zorgen over te maken en tekenend dat veel figuren zich bewegen in een grote speeltuin met een bodemloze belasting geldkas.......  :evil:




Citaat
Ik had het trouwens niet alleen over jou met dat "waarom gelooft niemand me ooit".
Ik voelde me niet aangesproken  =D
Ik probeer je slecht uit te leggen waarom je regelmatig in conflict raakt met andere......

Citaat
Ik had het over anderen, zoals in dat topic laatst waarin ik klaagde over dat zoveel mensen me zo raar aankijken of stoppen als ik doodnormaal een foto neem, zelfs in de natuur... Kreeg meteen een lading over me heen dat ik overdreef e.d. terwijl ik het zelf (!) meemaak op straat. Maar ook een paar andere topics over andere zaken waarin ik zelfs vrij diep ga word ik door sommigen weggezet als een leugenaar...

In een kennis kwis zal iedereen zijn gelijk opeisen, en het tegendeel van de ander met feiten stoelen.
Dus als jij iets beweert op dit forum of ergens anders en iemand zegt dat het niet waar is heeft dit niets te maken met liegen oid.
Misschien heeft de ander feitelijke kennis van zaken die het tegendeel kunnen bewijzen.

I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Re: Lukt het in Ede dan wel?
« Reactie #33 Gepost op: 2014/01/29, 21:35:27 »
Wie heeft de nieuwe aanbesteding gewonnen? Fujitsu was de winnaar van de aanbesteding.

Maar ik zei eerder al dat Jorritsma niet verantwoordelijk is en dat het beheer in externe handen ligt. Ik heb niet gezegd dat er helemaal geen verantwoordelijken zijn.
WiMove is niet van de gemeente: "WiMOVE is een onafhankelijke Wholesale provider van managed WIFI services in Nederland. Onze focus ligt op het bieden van WIFI diensten in het publieke buiten domein."
Het idee van infrastructuur bedienen via WiFi is inderdaad wel van de gemeente.

De kas is trouwens niet eindeloos, we hebben een mega kasschuld op het moment...
« Laatst bewerkt op: 2014/02/01, 13:05:13 door Vistaus »

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: Lukt het in Ede dan wel?
« Reactie #34 Gepost op: 2014/01/29, 21:43:27 »
In Groot-Brittannië zijn ze ook wakker geworden: http://tweakers.net/nieuws/93998/britse-overheid-wil-overstappen-op-open-bestandsformaten.html  ;)

En kunnen we de Ad Hominems verder achterwege laten?
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Lukt het in Ede dan wel?
« Reactie #35 Gepost op: 2014/01/30, 08:49:46 »
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Lukt het in Ede dan wel?
« Reactie #36 Gepost op: 2014/01/30, 08:59:45 »
In Groot-Brittannië zijn ze ook wakker geworden: http://tweakers.net/nieuws/93998/britse-overheid-wil-overstappen-op-open-bestandsformaten.html  ;)

Ik zie toch een sneeuwbaleffect in de globale overheden; de Franse Gendarmerie, de stad München (en in ontwikkeling naar het schijnt Keulen), enzovoort enzovoort.

Voor Linux is dit een mooie meepakker volgens mij, vooral in het aanschijn van het op sterven zijnde WXP.
Nu nog de globale bevolking op rails krijgen.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Lukt het in Ede dan wel?
« Reactie #37 Gepost op: 2014/01/30, 09:26:12 »
Ik zie toch een sneeuwbaleffect in de globale overheden; de Franse Gendarmerie, de stad München (en in ontwikkeling naar het schijnt Keulen), enzovoort enzovoort.

Voor Linux is dit een mooie meepakker volgens mij, vooral in het aanschijn van het op sterven zijnde WXP.
Nu nog de globale bevolking op rails krijgen.
Ja, er is duidelijk beweging! Nu moet er nog een soort vonk komen om de boel in beweging te krijgen. Er zijn redenen genoeg, maar vooralsnog blijft de kudde bij het oude vertrouwde. Dat is een normale zaak. We zullen vermoedelijk vooral geduld moeten hebben.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Lukt het in Ede dan wel?
« Reactie #38 Gepost op: 2014/01/30, 11:32:48 »
In Groot-Brittannië zijn ze ook wakker geworden: http://tweakers.net/nieuws/93998/britse-overheid-wil-overstappen-op-open-bestandsformaten.html  ;)

Ik zie toch een sneeuwbaleffect in de globale overheden; de Franse Gendarmerie, de stad München (en in ontwikkeling naar het schijnt Keulen), enzovoort enzovoort.

Voor Linux is dit een mooie meepakker volgens mij, vooral in het aanschijn van het op sterven zijnde WXP.
Nu nog de globale bevolking op rails krijgen.

Vergeet Spanje niet waar nu de overheid en een hoop scholen overstappen op LibreOffice. Goed, nog steeds Windows maar je moet ergens beginnen natuurlijk dus de eerste stap van MS Office naar open source LO is dan een mooi begin.