Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Mint toevoegen aan dualboot  (gelezen 1064 keer)

Mint toevoegen aan dualboot
« Gepost op: 2015/04/15, 10:11:52 »
Hallo,  wat hulp gevraagd,  op mijn pc.  heb ik  ( dual boot )  staan Windows 7  en Ubuntu  14.04,  ik ben nu via de dvd. met Linux Mint  Cinnamon erop bezig om die Mint te leren kennen.       ALS  ik hem erbij zou zetten, wat is dan de procedure,  uiteraard met  GParted  ruimte maken.      Maar hoeveel ruimte heeft hij nodig en bij welke partitie ,  Windows of Ubuntu snoep ik dat af  ?     Het partioneren is mij nog te onbekend om dit zonder raad te doen.      Vr.  gr.  Oldimer.
« Laatst bewerkt op: 2015/04/15, 10:14:40 door Oldtimer »
Op een Puch, komt de tijd Terug.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Mint toevoegen aan dualboot
« Reactie #1 Gepost op: 2015/04/15, 10:38:10 »
Wat ik zou doen (met mijn ervaring en eigenwijs gedrag) is de huidige Linux partitie verkleinen naar 20 GB,
Daarnaast een EXT4 partitie zetten voor Mint van ook 20GB,
Daarnaast weer een NTFS partitie zetten, met alle data, die kan dan benaderd worden door Ubuntu, Mint en Windows.
Dit gaat nogal een ingreep worden, omdat je nu (blijkbaar) al veel data hebt op de Ubuntu partitie.
Zorg dus voor een goede backup !!
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Mint toevoegen aan dualboot
« Reactie #2 Gepost op: 2015/04/15, 12:04:30 »
Oke,  Ron,  welke Linux partitie ga ik dan verkleinen,  is dat de ext 4  waar die Linux op staat  ??      Het is trouwens wel de bedoeling dat ik t.z.t.  ga kiezen tussen  Mint en Ubuntu.      Vr.  gr.   Oldtimer.
« Laatst bewerkt op: 2015/04/15, 12:33:14 door Oldtimer »
Op een Puch, komt de tijd Terug.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Mint toevoegen aan dualboot
« Reactie #3 Gepost op: 2015/04/15, 12:36:36 »
Iets van Rome, veel wegen en voorkeuren ....... :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

FrSu

  • Gast
Re: Mint toevoegen aan dualboot
« Reactie #4 Gepost op: 2015/04/15, 14:10:36 »
Volgens mij kun je de Linux partitie met G-Parted verkleinen, dan ontstaat daar "unallocated" space. Bij installatie van Mint zou automatisch de keuze dan moeten komen om de vrije ruimte te gebruiken. Mocht die keuze niet geboden worden kun je de installatie altijd nog afbreken en naar een andere oplossing zoeken.

Na de geslaagde installatie zou je een uitbreiding van de grub moeten zien met de Mint keuze, naast die van Win en Ubuntu.

Voordat je ook maar iets doet zorgen voor een goede back-up van zowel Win als Ubuntu data!
« Laatst bewerkt op: 2015/04/15, 14:12:33 door FrSu »

Re: Mint toevoegen aan dualboot
« Reactie #5 Gepost op: 2015/04/15, 16:51:03 »
Nou, het is hopelijk goed gegaan,  inderdaad die  Windows wordt haast niet gebruikt en daarom heb ik die maar kleiner gemaakt.     Nieuwe partitie gemaakt  ( ext 4 )  en daar zou dus die Mint  Cinnamon  op kunnen ,   FrSu,  Ron  en Femke,   bedankt voor de reactie's.       Doe er nog een print bij , dus als het er niet goed uit ziet, lees ik het wel.      Neem aan, dat die Mint dan op  / dev / sda4 /   komt, of op die extended ?         Wacht nog even tot iemand zegt dat dat zo is.          Vr.  gr.   Oldtimer.  ;)
« Laatst bewerkt op: 2015/04/17, 15:01:59 door Oldtimer »
Op een Puch, komt de tijd Terug.

Re: Mint toevoegen aan dualboot
« Reactie #6 Gepost op: 2015/04/18, 10:04:45 »
Hoop dat iemand nog even wil kijken naar mijn Printscreen en mij de juiste partitie voor die Mint wil vertellen.    Vr.  gr.    Oldtimer.     :|
Op een Puch, komt de tijd Terug.

Offline RikRik

  • Lid
Re: Mint toevoegen aan dualboot
« Reactie #7 Gepost op: 2015/04/18, 10:42:03 »
Als je de installatie van Mint start, zal Mint Windows en Ubuntu herkennen en met de vraag komen om Mint er naast te installeren, de vraag zal verschijnen welke partitie verkleind mag worden. Al het voorbereidende werk wat je nu gedaan hebt is meestal niet nodig.
De tip van  FrSu om de partitie unallocated te laten heb je niet gedaan, je kan in Gparted de partitie  / dev / sda4 / verwijderen, er ontstaat unallocated space, Mint zal daar dan automatisch geïnstalleerd worden.

Let op: de installatie van Mint moet wel met de optie komen om Mint naast Ubuntu en Windows te installeren

Re: Mint toevoegen aan dualboot
« Reactie #8 Gepost op: 2015/04/18, 12:14:29 »
Oke,  Femke,   de twijfel kwam omdat ik in mijn GParted zag dat die / dev/sda4/   al 1.71 gb in gebruik had, en er stond nog niets op, ja, als beginner.    Het had dus gemoeten zoals   FrSu  opperde en nu met die partitie volgens jouw tip,    TOCH  ?        Vr.  gr.   Oldtimer.
« Laatst bewerkt op: 2015/04/18, 12:23:35 door Oldtimer »
Op een Puch, komt de tijd Terug.

Re: Mint toevoegen aan dualboot
« Reactie #9 Gepost op: 2015/04/18, 12:43:09 »
Dank je wel femke.      Vr.  gr.   Oldtimer.  :)
Op een Puch, komt de tijd Terug.

Re: Mint toevoegen aan dualboot
« Reactie #10 Gepost op: 2015/04/18, 15:17:35 »
Ja,  dan ga je Mint installeren van de dvd.  en dan de keuze waar , dus iets anders en dan vervolgens de melding ---   Er is geen basisbestandsysteem gedefinineerd, gelieve dit te herstellen vanuit het schijfindelings menu ------         Dus wat doe ik fout, wie het weet mag het zeggen.         Vr.   gr.    Oldtimer.    :(
Op een Puch, komt de tijd Terug.

Offline EZ-man

  • Lid
Re: Mint toevoegen aan dualboot
« Reactie #11 Gepost op: 2015/04/18, 15:27:44 »
Er is geen basisbestandsysteem gedefinineerd, gelieve dit te herstellen vanuit het schijfindelings menu ------       

je moet een stap terug opgeven wat het koppelpunt is. Gebruikelijk is "root" dus "/"

Re: Mint toevoegen aan dualboot
« Reactie #12 Gepost op: 2015/04/18, 16:59:02 »
Was een goede tip EZ-man, maar ik krijg hem niet in mijn Grub-menu te zien als keuze bij opstarten.        Vr.  gr.   Oldtimer.   :|
Op een Puch, komt de tijd Terug.

Offline EZ-man

  • Lid
Re: Mint toevoegen aan dualboot
« Reactie #13 Gepost op: 2015/04/18, 17:09:00 »
vraag me af of er dan wel een nieuwe linux mint is geinstalleerd.
Graag de uitkomst van het volgende terminal commando hier plaatsen
blkid

Re: Mint toevoegen aan dualboot
« Reactie #14 Gepost op: 2015/04/18, 17:14:57 »
EZ-man,  met update grub en herstarten nu wel te zien, was de laatste Mint,  bedankt voor de reactie.          Haalde het uit de site van Pjotr.        Vr.  gr.  Oldtimer. ^-^
Op een Puch, komt de tijd Terug.

Re: Mint toevoegen aan dualboot
« Reactie #15 Gepost op: 2015/04/19, 09:06:33 »
Rest mij nog de vraag, is het zo  ( niet van plan )  dat als je weer een besturing toevoegd , b.v.   Lubuntu of Xubuntu, je dan bij elke installatie die dan het koppelpunt  /     moet geven ?               Heb het nu wel gedaan bij Mint na tip van EZ-man en moet dat dan ook bij een eventuele volgende installatie ?          Bij mijn Windows zie ik trouwens geen koppelpunt staan, ik  ben benieuwd.         Vr.  gr.    Oldtimer.   ;)
Op een Puch, komt de tijd Terug.

FrSu

  • Gast
Re: Mint toevoegen aan dualboot
« Reactie #16 Gepost op: 2015/04/19, 09:55:05 »
Als je zelf een partitie aanmaakt moet het volgens mij wel en als je een installatie wilt doen voor de extended partitie dan volgens mij ook. Als je unallocated space hebt op de extended partitie voor installatie hoeft het volgens mij niet, daar installeer ik altijd. Tenminste ik heb het nog niet meegemaakt dat het installatieprogramma daar in dat geval dan om vraagt.

Wacht even reacties van anderen hier af alvorens je hier mee aan de slag gaat. Fijn dat het gelukt is overigens. ;)

Offline jan11000

  • Lid
Re: Mint toevoegen aan dualboot
« Reactie #17 Gepost op: 2015/04/19, 10:02:41 »
Bij linux(ubuntu) moet je minimaal maken:
/
swap
Bovenstaande moet je elke installatie maken.
/ dit is vergelijkbaar met je c van windows.
in / staan alle mappen, je home bijv ook.

Re: Mint toevoegen aan dualboot
« Reactie #18 Gepost op: 2015/04/19, 11:18:26 »
jan 11000,  oke met Ubuntu en geef je dan die  /    ook weer aan een ernaast te installeren besturing b.v. Lubuntu en als je daarnaast  b.v. Xubuntu wil zetten.        Krijgen die allemaal die   /   ?         Dat wilde ik eigenlijk weten.       Vr.  gr.     Oldtimer.   ;)
« Laatst bewerkt op: 2015/04/19, 11:21:50 door Oldtimer »
Op een Puch, komt de tijd Terug.

Re: Mint toevoegen aan dualboot
« Reactie #19 Gepost op: 2015/04/19, 11:47:02 »
Fijn  femke, ik wil er nu geen besturing meer bij hebben, het was alleen maar het willen weten.     Ben nu nog driftig bezig Mint te ontdekken, ziet er trouwens fraai uit, ik zal dit op opgelost zetten, nog bedankt en ook  EZ-man,  jan11000,  FrSu,  RikRik  en Ron   bedankt voor de reacties,  geweldig.        Vr.   gr.   Oldtimer.     ^-^
Op een Puch, komt de tijd Terug.

Offline Nero

  • Lid
Re: Mint toevoegen aan dualboot
« Reactie #20 Gepost op: 2015/04/19, 13:49:01 »
Bij linux(ubuntu) moet je minimaal maken:
/
swap
Bovenstaande moet je elke installatie maken.
/ dit is vergelijkbaar met je c van windows.
in / staan alle mappen, je home bijv ook.
Als er voldoende geheugen in de pc zit is zelfs de swap niet noodzakelijk.

Re: Mint toevoegen aan dualboot
« Reactie #21 Gepost op: 2015/04/19, 17:17:52 »
Doet me trouwens aan een vraagje denken,    een week geleden heb ik W7    er weer opgezet, kaal met alleen updates en een a-virus-progje.      Uiteraard om t.z.t. die gratis upgrade naar de W 10 te krijgen.      Dus die Ubuntu er ook af en na die W7,    Ubuntu er weer op, tijdens die Ubuntu installatie was ik in gesprek en toen heb ik een totaal verkeerde Gebruikers naam ingevuld.     Kwam er pas later achter, is het nu zo dat je die Gebruikers naam  ( vervelende voetbalclub ) alleen kunt veranderen als je Ubuntu weer opnieuw installeerd ?       Zal wel weer een speciale klus zijn, maar ik slaap er slecht van en een tip zou welkom zijn.           Vr.  gr.   Oldtimer.     ;)
Op een Puch, komt de tijd Terug.

Offline Nero

  • Lid
Re: Mint toevoegen aan dualboot
« Reactie #22 Gepost op: 2015/04/19, 17:37:11 »
Citaat
Restart in recovery mode and go to the root prompt shell ("Drop to root shell prompt")

First remount the root

mount -o remount,rw /

To change the username and home folder name,

usermod -l <newname> -d /home/<newname> -m <oldname>

For group name,

groupmod -n <newgroup> <oldgroup>


Re: Mint toevoegen aan dualboot
« Reactie #23 Gepost op: 2015/04/20, 12:11:44 »
Oke,   maar  zou je dan vanuit dat nieuwe account dat oude account verwijderen,  ALS DAT KAN, ben je dan ook al je documenten, muziek  enz.   kwijt    ?             De tip van Nero durf ik niet aan, ben nog teveel beginner.           Vr.  gr.    Oldtimer.  :|   
Op een Puch, komt de tijd Terug.

Re: Mint toevoegen aan dualboot
« Reactie #24 Gepost op: 2015/04/21, 14:07:39 »
Zo heb ik het ook maar gedaan en nu sluit ik hem af.          Allemaal bedankt,      Vr.  gr.    Oldtimer.    :blank:
Op een Puch, komt de tijd Terug.