Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Toegangsrechten wijzigen voor 2e HD; inloggen als "root"  (gelezen 824 keer)

Toegangsrechten wijzigen voor 2e HD; inloggen als "root"
« Gepost op: 2015/09/18, 22:16:52 »
Ik heb een 2e HD in mijn computer. Met GParted ingedeeld in 3 primaire partities. Onder Bestanden kan ik ze zien en inkijken, maar ik kan er niks op schrijven. Volgens de rechten onder eigenschappen is root de eigenaar en heb ik dus geen rechten om er iets op te zetten en ook geen eigenschappen wijzigen. Wie weet hoe ik dat wel kan aanpassen. Ik moet dus kunnen inloggen als root, maar die optie wordt bij het opstarten niet vermeld. Een gastsessie lukt nog wel, maar root?
« Laatst bewerkt op: 2015/09/18, 22:18:45 door Cargamel »
Toshiba Tecra A10: Linux Mint Xfce 21
Fujitsu Amira Li1710 ): OpenSUSE Leap 15.4, Xubuntu 22.04.3.
IBM NetVista 2179 (2002): Windows ME

Offline vanadium

  • Lid
Re: Toegangsrechten wijzigen voor 2e HD; inloggen als "root"
« Reactie #1 Gepost op: 2015/09/18, 22:35:50 »
Je mag nooit als root werken om eenvoudig met een harde schijf te kunnen werken. Je moet in plaats de permissies aanpassen, zodat de gewenste gebruikers toegang krijgen.
Open een venster bestandsbeheer als beheerder met het volgende commando:
sudo -H  nautilus
(ik onderstel hierbij dat je standaard Ubuntu gebruikt).
Het bestandsbeheer-venster dat je nu krijgt, heeft bevoegdheden van root: je kan er dus je ganse systeem mee wissen als je niet oplet. Navigeer naar de folder op de harde schijf, rechts-klik, eigenschappen: verander de permissies
- Je kan de gebruiker aanpassen
- Je kan ook de permissies aanpassen: wat mag de eigenaar doen, wat mag de groep doen, wat mogen "derden" doen. Mogelijkheden zijn: enkel lezen, lezen en schrijven. Door een vinkje te zetten naast "Uitvoeren" kunnen ook programmabestanden opgestart worden.

Offline jan11000

  • Lid
Re: Toegangsrechten wijzigen voor 2e HD; inloggen als "root"
« Reactie #2 Gepost op: 2015/09/18, 22:43:54 »
Je nautilus als admin starten, dan mag je alle files/partitie je rechten wijzigen naar je gebruiker.
In terminal dit doen,
gksudo nautilus

Ipv nautilus kan ook zijn dat je een andere verkenner hebt naargelang je linux versie.
Als je gparted of schijven gebruikt, dan ben je bezig als admin, dus alles wat je maakt is voor de admin, dit moet je dus wijzigen.
Dit is voor beveiliging, dus noodzakelijk.

Re: Toegangsrechten wijzigen voor 2e HD; inloggen als "root"
« Reactie #3 Gepost op: 2015/09/18, 23:24:08 »
Als ik jullie commando's uitvoer krijg ik inderdaad een venster waarin ik alleen Computer zie alsmede een USB-stick die ik toevallig ingeprikt heb. Maar niet de 3 disks (sdb) waarop ik wil schrijven. Ik zou natuurlijk met GParted die HD's opnieuw kunnen definieren (er staat nog niks op), maar hoe doe ik dat zodat het geen admin-handeling wordt?
Toshiba Tecra A10: Linux Mint Xfce 21
Fujitsu Amira Li1710 ): OpenSUSE Leap 15.4, Xubuntu 22.04.3.
IBM NetVista 2179 (2002): Windows ME

Re: Toegangsrechten wijzigen voor 2e HD; inloggen als "root"
« Reactie #4 Gepost op: 2015/09/18, 23:31:22 »
Correctie .... moet ze natuurlijk wel even aankoppelen. Morgen verder.
Zzzzzzzzzzzzzzzzzzz

Vandaag nieuwe poging. Disks gemount, Nautilus commando uitgevoerd en toegangsrechten gewijzigd. Exercitie gelukt. Kan nu op de disks schrijven. Dat ik voorzichtig moest zijn wist ik. Het eerste wat ik ooit leerde bij een Unix training was dat Unix doet wat je vraagt, maar nooit vraagt of je dat ook inderdaad bedoelde (of iets in die geest). Het is dus even goed analyseren voordat wordt gehandeld. Toch bedankt voor de tip. Nu weer verder experimenteren  :)
« Laatst bewerkt op: 2015/09/19, 14:57:27 door Cargamel »
Toshiba Tecra A10: Linux Mint Xfce 21
Fujitsu Amira Li1710 ): OpenSUSE Leap 15.4, Xubuntu 22.04.3.
IBM NetVista 2179 (2002): Windows ME