Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: nieuwe installatie en instellen samba  (gelezen 821 keer)

Offline Woody108

  • Lid
nieuwe installatie en instellen samba
« Gepost op: 2015/09/03, 14:46:29 »
HAllo,

Ik ben een compleet newbe voor zowel forum gebruik en Ubuntu gebruik, alhoewel ik reeds uren aan het lezen ben op verschillende forum en web pagina's, ben ik nog steeds niet uit hoe het werkt.
Op tweedehands.be heb ik een HP Proliant N36L server gekocht, het was een NOS, enkele jaren oud maar nog nooit uit de verpakking geweest.
Ik heb de laatste versie van ubuntu server en samba file share geinstalleerd naar een voorbeeld van een filmje op Youtube, alles werkt perfect. Alleen ik heb enkel het volume van de eerste hd ( 150G, root ) en niet van hardware RAID hd van 2x2TB.
Bij de de installatie heb ik volgende partities aangemaakt:

-SCSI schijf 160GB                 150GB  / (root)    en    8,3 GB SWAP
-ATA schijf 2TB (mirror)         2 TB   /HOME

wat heb ik verder gedaan:

-root user passwd aangemaakt
-samba en andere geinstalleerd
-updates uitgevoerd
-netwerk in orde gebracht
Maar dan:  hoe kan ik een share file aanmaken die zich bevind op de 2 TB schijf, of hoe moet ik verder??? Als ik het Youtube filmpje volg dan zitten de files in de 160GB schijf.

https://youtu.be/ndAYZ0DJ-U4

Bedankt voor de hulp

Woody108

Offline jan11000

  • Lid
Re: nieuwe installatie en instellen samba
« Reactie #1 Gepost op: 2015/09/12, 05:04:21 »
Je extra partitie of extra hd had je bij installatie ook moeten maken zoals / en /home, dus bijv /data(of /home/jan/data).
deze extra map (partitie), komt dan in je fstab te staan, die met booten gemount wordt.

Nu moet je om je extra partitie te mounten, met de hand mounten.(misschien eerst formatteren).
Dus om dit te voorkomen, zet je extra schijf in je fstab, zoek dus een handleiding hoe dit gaat.
« Laatst bewerkt op: 2015/09/12, 05:07:16 door jan11000 »