Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Pinguin in een vliegtuig ?  (gelezen 2554 keer)

Offline aartje

  • Lid
Pinguin in een vliegtuig ?
« Gepost op: 2011/09/27, 13:47:40 »
Eergisteren zat ik 10 uur in een Boeing 747 van Los Angeles naar
Amsterdam. De monitors  boven de gangpaden gaven netjes gegevens
over de vlucht weer, buitentemperatuur, vlieghoogte, tijd van aankomst
etc.etc.
Plotseling verschenen er allerlei cryptische mededelingen op de schermen.
Het leek wel een systeemcrash. Ik maakte een opmerking tegen mijn
medereiziger : "Het zal wel windows zijn..."
Oops...., maar bij nadere bestudering bleek er in de linkerbovenhoek de
bekende pinguin te zitten. Het goede nieuws: Er wordt dus Linux gebruikt bij de KLM.
Is het soms een reboot van de systemen een uur voor de landing ?
Je kreeg wel andere mededelingen over de aankomstluchthaven en
staatjes van transfervluchten op Schiphol nadat de monitors weer
goed beeld gaven.
Wie weet hier meer van ?

Re: Pinguin in een vliegtuig ?
« Reactie #1 Gepost op: 2011/09/27, 13:57:19 »
Kan dat geen verstoring i.c.m. de GPS zijn geweest?

Offline mrGee

  • Lid
Re: Pinguin in een vliegtuig ?
« Reactie #2 Gepost op: 2011/09/29, 22:17:43 »
Natuurlijk wil  zo'n pinguin ook wel eens in een vliegtuig,
per slot van rekening wil zo'n beestje soms iets dat ie zelf niet kan ;)

Als je op youtube kijkt, zie je tal van bootende of ook wel wat crashende linux media systemen in vliegtuigen,
dus zo uniek is dat niet. Het Amerikaanse LinuxJournal heeft er al eens iets aandacht aan gewijd indertijd.

Om te gaan gissen wat nou de oorzaak is geweest, is niet echt relevant, ook bij mij thuis wel eens een crash meegemaakt
die kernel gerelateerd was en niet aan een hardware issue oid. te wijten was, geheel reproduceerbaar en had tal van
oorzaken. Je mag natuurlijk wel van een media systeem in een gesloten ruimte verwachten dat dit een beetje proper
is getest, en kernelupdates of andere updates lijkt me nou niet echt van toepassing, als je toch niets online hoeft te doen.

Groeten Gerrit  
« Laatst bewerkt op: 2011/09/29, 22:23:31 door mrGee »
-- = >  simplify if you can   -- = >

Re: Pinguin in een vliegtuig ?
« Reactie #3 Gepost op: 2011/09/29, 23:32:56 »
Ach, die software zal vast niet al te stabiel zijn. Linux wordt inderdaad erg veel gebruikt in de luchtvaartindustrie.

Offline aartje

  • Lid
Re: Pinguin in een vliegtuig ?
« Reactie #4 Gepost op: 2011/09/30, 08:57:33 »
Ach, eerlijk gezegd geloof ik dat het systeem niet echt crashte maar dat er
een nieuw systeem werd geladen toen het vliegtuig de aankomstplaats naderde.
Je kreeg ook andere gegevens op de monitors te zien na het opnieuw opstarten.

Ik probeer alleen mijn zwager te overtuigen van het gebruik van Ubuntu op zijn
netboekje. Hij gebruikt windows7 (starter) en ik (dualboot) ubuntu/windows7 (starter)
Het is opvallend hoe veel vlotter Ubuntu (10.04) werkt op zo'n computertje, maar ja,
een gecrasht (?) linux-systeem in een vliegtuig hielp hem natuurlijk niet te overtuigen  :'(

Re: Pinguin in een vliegtuig ?
« Reactie #5 Gepost op: 2011/09/30, 12:26:02 »
Ach, eerlijk gezegd geloof ik dat het systeem niet echt crashte maar dat er
een nieuw systeem werd geladen toen het vliegtuig de aankomstplaats naderde.
Je kreeg ook andere gegevens op de monitors te zien na het opnieuw opstarten.

Ik probeer alleen mijn zwager te overtuigen van het gebruik van Ubuntu op zijn
netboekje. Hij gebruikt windows7 (starter) en ik (dualboot) ubuntu/windows7 (starter)
Het is opvallend hoe veel vlotter Ubuntu (10.04) werkt op zo'n computertje, maar ja,
een gecrasht (?) linux-systeem in een vliegtuig hielp hem natuurlijk niet te overtuigen  :'(
moet je hem een laten vergelijken met alle keren dat je ergens een BSOD tegen komt, tijdborden van de NS op station groningen, kaart machines bij walibie World, etc. etc...


ADSL? nee, neem ADHD, dat is pas snel!

Re: Pinguin in een vliegtuig ?
« Reactie #6 Gepost op: 2011/09/30, 17:13:51 »
Ach, eerlijk gezegd geloof ik dat het systeem niet echt crashte maar dat er
een nieuw systeem werd geladen toen het vliegtuig de aankomstplaats naderde.
Je kreeg ook andere gegevens op de monitors te zien na het opnieuw opstarten.

Ik probeer alleen mijn zwager te overtuigen van het gebruik van Ubuntu op zijn
netboekje. Hij gebruikt windows7 (starter) en ik (dualboot) ubuntu/windows7 (starter)
Het is opvallend hoe veel vlotter Ubuntu (10.04) werkt op zo'n computertje, maar ja,
een gecrasht (?) linux-systeem in een vliegtuig hielp hem natuurlijk niet te overtuigen  :'(

Als zijn Windows7-netbookje goed werkt dan zou ik Linux niet opdringen, kan alleen maar tegen gaan vallen dan voor hem.

Re: Pinguin in een vliegtuig ?
« Reactie #7 Gepost op: 2011/09/30, 17:26:15 »
Als zijn Windows7-netbookje goed werkt dan zou ik Linux niet opdringen, kan alleen maar tegen gaan vallen dan voor hem.

+1.
Als de verwachtingen te hoog worden gemaakt kan het alleen tegenvallen en valt men af.
Als men al een paar irritatie punten van windows zat wordt, zullen ze makkelijker Ubuntu eens proberen en merken of het wat voor hun is.

Erg oppassen met opmerkingen als "Dat zal Windows wel zijn.".
Linux is weliswaar een stuk stabieler, maar ook Linux kan wel eens haperen.  :rolleyes:

Re: Pinguin in een vliegtuig ?
« Reactie #8 Gepost op: 2011/10/03, 17:48:49 »
Ach, eerlijk gezegd geloof ik dat het systeem niet echt crashte maar dat er
een nieuw systeem werd geladen toen het vliegtuig de aankomstplaats naderde.
Je kreeg ook andere gegevens op de monitors te zien na het opnieuw opstarten.

Ik probeer alleen mijn zwager te overtuigen van het gebruik van Ubuntu op zijn
netboekje. Hij gebruikt windows7 (starter) en ik (dualboot) ubuntu/windows7 (starter)
Het is opvallend hoe veel vlotter Ubuntu (10.04) werkt op zo'n computertje, maar ja,
een gecrasht (?) linux-systeem in een vliegtuig hielp hem natuurlijk niet te overtuigen  :'(
moet je hem een laten vergelijken met alle keren dat je ergens een BSOD tegen komt, tijdborden van de NS op station groningen, kaart machines bij walibie World, etc. etc...
In de bus (Arriva) waar een Windows-cmd-schermpje Java-exceptions staat uit te spugen ;)

Re: Pinguin in een vliegtuig ?
« Reactie #9 Gepost op: 2011/10/03, 20:37:05 »
@foxinfinety: Die tijdborden van NS (ik bedoel dus de gloednieuwe CTA's met die digitale displays) draaien op Linux hoor. Als je me niet gelooft, hier is een bewijsfoto:



Volledig formaat: http://twitpic.com/34f3bf/full

Connexxion en Arriva hun displays draaien op Windows. Die displays in de SLT's van NS (en de ICMm's) ook. Syntus-displays draaien op Linux. Veolia heeft nog geen nieuwerwetse displays. HTM-displays draaien ook op Linux en GVB-displays ook.

Re: Pinguin in een vliegtuig ?
« Reactie #10 Gepost op: 2011/10/03, 20:40:07 »
lol @ crappy theme & crappy Firefox error :P
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Re: Pinguin in een vliegtuig ?
« Reactie #11 Gepost op: 2011/10/04, 15:45:43 »
@ Vistaus, in Veolia treinen toch wel? (Van die agressief ogende types met een sigaret en blikje bier, en dan een groot rood kruis erdoorheen ;) )

Re: Pinguin in een vliegtuig ?
« Reactie #12 Gepost op: 2011/10/04, 20:45:28 »
@ Vistaus, in Veolia treinen toch wel? (Van die agressief ogende types met een sigaret en blikje bier, en dan een groot rood kruis erdoorheen ;) )

O ja, goed punt. Die was ik even vergeten. Maar ik weet niet wat daar op draait. Heb pas 1 keer met een Veolia-trein gereisd en wel vaker met hun bussen ;)