Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: #ubuntu-nl chat  (gelezen 7522 keer)

Offline Rulus

  • Lid
#ubuntu-nl chat
« Gepost op: 2008/05/14, 21:59:41 »
Sinds de release van Hardy en de toevoeging van de chatfunctionaliteit op deze site is het aantal bezoekers in #ubuntu-nl op Freenode fors gestegen. Dit is uiteraard alleen maar toe te juichen, aangezien veel mensen de weg vinden naar 'een snel antwoord op een snelle vraag'. Ik merk echter dat er de laatste tijd veel meer off-topic gechat wordt, soms over dingen die niets of nauwelijks met Ubuntu verband houden. Hierdoor denk ik dat er vragen in het geklets verloren gaan en er minder goed hulp geboden kan worden, en dat kan uiteraard niet de bedoeling zijn.

Ik zou daarom iedereen wilen vragen om eerst de IRC richtlijnen even door te lezen, en misschien kan er een oplossing voor dit fenomeen gevonden worden in een #ubuntu-nl-offtopic kanaal (hoewel ik van mening ben dat zelfs offtopic in een Ubuntu kanaal toch wel iets met Ubuntu te maken moet hebben).

Iemand ideeën?

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
#ubuntu-nl chat
« Reactie #1 Gepost op: 2008/05/14, 23:57:14 »
Veel kanalen hebben een offtopic kanaal, er bestaat ook een #ubuntu-offtopic kanaal trouwens..
Mijn zegen voor #ubuntu-nl-offtopic of #ubuntu-nl-chat heb je, maar ik weet niet hoe de rest daarover denkt hé ;)
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Offline Ronnie

  • Lid
    • ronnie.vd.c
#ubuntu-nl chat
« Reactie #2 Gepost op: 2008/05/15, 00:00:07 »
Ik ben het helemaal met rulus eens, met de trend over offtopic. Dit zou zeker mensen kunnen afschrikken omdat ze bang zijn niet gehoord te worden, of als ze wel de vraag stellen gewoon helemaal niet gehoord worden.

een ubuntu-nl-offtopic kanaal lijkt mij dan ook de beste oplossing ervoor, zodat het IRC kanaal gebruikt kan worden waaroor het ook bedoeld is, dus mensen helpen die problemen hebben

Just my 2 cents
   Ronnie
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal

Offline Idzme

  • Lid
    • http://idzme.wordpress.com/
#ubuntu-nl chat
« Reactie #3 Gepost op: 2008/05/15, 07:14:40 »
helemaal mee eens, #ubuntu-nl voor de echte ubuntu discussies (of ubuntu-gerelateerd) en als je wilt chatten over niet- ubuntu gerelateerde zaken: #ubuntu-nl-offtopic
Nu vallen de vragen wel eens weg door alle andere discussies!!
En zoveel moeite is het niet, zet gewoon beide channels vast in je irec-chat programma en je kunt makkelijk switchen.

goed initiatief!!
Intel Pentium 4 630, 3000 MHz (15 x 200), 1024 MB (SDRAM), 2x ST3160021A (160 GB, 7200 RPM, Ultra-ATA/100)
Ubuntu 8.10-Xubuntu 8.10
Linux user #464441 / Ubuntu user # 23391
Mini-distro's en het laatste Linux nieuws: http://idzme.wordpress.com
www.twitter.com/basidz

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
#ubuntu-nl chat
« Reactie #4 Gepost op: 2008/05/15, 07:59:52 »
Het lijkt mij, dat niemand er iets op tegen kan hebben :-)
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

#ubuntu-nl chat
« Reactie #5 Gepost op: 2008/05/15, 08:13:34 »
Mij ontgaat de noodzaak.

Die serieuze insteek strookt niet met gebruikerlijke irc-gewoontes.
Ik ben tegen elk vermanend vingertje , maar dat weten jullie zo onderhand wel van mij toch ;)

Monk.

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
#ubuntu-nl chat
« Reactie #6 Gepost op: 2008/05/15, 08:40:34 »
Voor geklets lijkt #ubuntu-nl-meeting me wel iets.
Dit kanaal wordt niet zo vaak gebruikt.
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

Offline siegi

  • Lid
#ubuntu-nl chat
« Reactie #7 Gepost op: 2008/05/15, 10:34:25 »
Maar bij een meeting is dat kanaal natuurlijk wel nodig, en waar moet men dan gaan 'zeveren' :)
Ik ben voor ubuntu-nl-offtopic.
Maar wie is daar eigenlijk operator van?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
#ubuntu-nl chat
« Reactie #8 Gepost op: 2008/05/15, 11:21:31 »
Ik zou het wel gaaf vinden als er een ubuntu-nl-zever in het leven zou worden geroepen....  :-)

Zo'n prachtige naam, die kans moeten we pakken!   :-)

Offline shappie

  • Lid
#ubuntu-nl chat
« Reactie #9 Gepost op: 2008/05/15, 14:27:35 »
Citaat van: pjotr123
Ik zou het wel gaaf vinden als er een ubuntu-nl-zever in het leven zou worden geroepen....  :-)

Zo'n prachtige naam, die kans moeten we pakken!   :-)
Helemaal mee eens ;). Je begint vaak gewoon wel over ubuntu maar als je het bijvoorbeeld over wine gaat hebben. Dan over een game, dan over vroeger toen je het veel speelde en toen gewoon over vroeger. Je zit zo offtopic, lijkt mij dus handig om 2 kanalen te hebben, met irc clients zoals Xchat is dat toch handig te bedienen. Dat het zever heet maakt het nog leuker natuurlijk :P
- Intel i7 860 - ATi HD3580 - 4GB DDR3 - Intel X25-M 80GB - Dual Screen Samsung 206BW - Win7/Kubuntu dualboot -

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
#ubuntu-nl chat
« Reactie #10 Gepost op: 2008/05/15, 14:30:10 »
Is het wel echt nodig om een apart kanaal te maken voor offtopic geouwehoer?
In hoeverre gebeurt het nu echt dat er vragen ondergesneeuwd raken door offtopic geklets?

Alleen support geven wordt op een gegeven moment saai, en zorgt ervoor dat mensen alleen blijven hangen in het offtopic kanaal ben ik bang voor.
Ik denk dat een beetje offtopic tussendoor helemaal geen kwaad kan, dat houdt het kanaal juist gezellig.
Het is dan wel zo dat het bij "een beetje" moet blijven.

Offline jopy

  • Lid
#ubuntu-nl chat
« Reactie #11 Gepost op: 2008/05/15, 14:45:48 »
Je hebt bij veel irc programma's toch de mogelijkheid om twee kanalen te gelijk aan te hebben staan? (pidgin)
Het is lastig om dat offtopic geklets altijd maar bij een beetje te houden, helemaal over een periode van maanden, dan is iedereen dit topic waarschijnlijk weer vergeten.
Ik ben voor het idee van #ubuntu-nl-offtopic.   +1 :)

#ubuntu-nl chat
« Reactie #12 Gepost op: 2008/05/15, 15:26:55 »
Citaat van: bartek
Voor geklets lijkt #ubuntu-nl-meeting me wel iets.
Dit kanaal wordt niet zo vaak gebruikt.
Het wordt dan misschien niet vaak gebruikt, maar als het dan ook gebruikt wordt, zie ik niet graag allerlei gezever langskomen.

Overigens vind ik een beetje offtopic helemaal niet erg en is het mij nog niet opgevallen dat mensen geen antwoord krijgen op hun vragen door al dat geklep heen. Maar misschien zie ik het wel fout.
Als je in de breedte groeit,||groei je dan ook in de diepte?

Offline wdenhaan

  • Lid
#ubuntu-nl chat
« Reactie #13 Gepost op: 2008/05/15, 19:21:29 »
ik ben voor..

een beetje offtopic is prima om een kanaal levend te houden, maar de laatste tijd loopt het m.i. een beetje de spuigaten uit
ook met een offtopic kanaal blijft er vast nog wel een beetje offtopic over in #ubuntu-nl zelf. Maar het geeft in ieder geval de mogelijkheid om mensen verder te verwijzen naar een ander kanaal ipv alleen te vermanen..

Met een oogje op de toekomst heb ik #ubuntu-nl-offtopic een tijdje geleden alvast geregistreerd :) dus die kan gewoon gebruikt worden..

Offline eendje

  • Lid
#ubuntu-nl chat
« Reactie #14 Gepost op: 2008/05/15, 19:29:13 »
Ik was recent nog op #ubuntu-nl, maar toen was het eigenlijk alleen maar offtopic. Er probeerde een paar mensen een vraag te stellen, maar daar werd niet echt op gereageerd naar mijn idee.
Een dag niets geleerd is een dag niet geleefd!
Ik blog dus ik besta!
__________________________________________________________
Een vraag? Heb je al eens gekeken op: http://wiki.ubuntu-nl.org/FAQ?

Offline JanClaeys

  • Lid
#ubuntu-nl chat
« Reactie #15 Gepost op: 2008/05/15, 20:09:45 »
Ik ben ook voorstander van een off-topic kanaal, vb. #ubuntu-nl-babbel o.i.d.  :P

En voor de duidelijkheid: even off-topic op #ubuntu-nl is geen probleem voor mij, maar het mag de support niet storen.
Jan Claeys
Ubuntu-nl IRC team - Ubuntu-be LoCoTeam Contact

DarkEra

  • Gast
#ubuntu-nl chat
« Reactie #16 Gepost op: 2008/05/15, 20:17:14 »
Nou... ik bekijk me net dat Live chat kanaal. Wat een flauwekul zich daarop afspeelt zeg en niemand die er iets aan doet. Dat moet dan het grote voorbeeld zijn van Ubuntu? Tjonge, open dan gewoon je messenger waar je mee chat.;)

Offline siegi

  • Lid
#ubuntu-nl chat
« Reactie #17 Gepost op: 2008/05/15, 20:30:26 »
Het is ondertussen al een plezante boel op ubuntu-nl-offtopic.

@darkEra zolang ze maar stoppen als jij een vraag stelt he.

Offline Double12

  • Lid
#ubuntu-nl chat
« Reactie #18 Gepost op: 2008/05/16, 15:47:53 »
Citaat van: Johanvd
Is het wel echt nodig om een apart kanaal te maken voor offtopic geouwehoer?
In hoeverre gebeurt het nu echt dat er vragen ondergesneeuwd raken door offtopic geklets?

Alleen support geven wordt op een gegeven moment saai, en zorgt ervoor dat mensen alleen blijven hangen in het offtopic kanaal ben ik bang voor.
Ik denk dat een beetje offtopic tussendoor helemaal geen kwaad kan, dat houdt het kanaal juist gezellig.
Het is dan wel zo dat het bij "een beetje" moet blijven.
Hier ben ik het helemaal mee eens. Het #ubuntu-nl kanaal met helemaal geen off-topic wordt echt té saai.
Mijn ervaring is dat mensen met een vraag uiteindelijk wel opgemerkt worden, maar dat het geven van support iets minder makkelijk gaat met alle off-topic-berichten tussendoor.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
#ubuntu-nl chat
« Reactie #19 Gepost op: 2008/05/16, 16:50:09 »
Support via IRC is wel veel directer dan op het forum. Je kan sneller reageren en de vraagsteller krijgt dus eerder antwoord.

Ondertussen is het offtopic kanaal er al, dus we kunnen kijken hoe het nu loopt :)

DarkEra

  • Gast
#ubuntu-nl chat
« Reactie #20 Gepost op: 2008/06/06, 17:19:33 »
Zeg, wat is er aan de hand met de Chat server? Ben je bezig daar, valt ie ineens weg en blijkt dat die na het opnieuw inloggen geen contact meer kan maken. Could not connect: Terminated.

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
#ubuntu-nl chat
« Reactie #21 Gepost op: 2008/06/06, 17:32:39 »
Hier geen probleem en ik zie dat je er ook weer bent.
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

DarkEra

  • Gast
#ubuntu-nl chat
« Reactie #22 Gepost op: 2008/06/06, 18:15:11 »
Citaat van: bartek
Hier geen probleem en ik zie dat je er ook weer bent.
Yep, ben er ook weer. Hij heeft soms kuren dat die wegvalt en dat je niet meer contact kan maken. Duurt soms een paar minuten tot een half uur. Dan ben je net op het juiste moment daar binnen gekomen. ;)