Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Opgelost] Welke drivers ?  (gelezen 2138 keer)

Offline Mshraks

  • Lid
[Opgelost] Welke drivers ?
« Gepost op: 2010/02/27, 14:31:44 »
Beste mensen,

Ik heb even tijdelijk een dualboot gemaakt met WindowsXP en Ubuntu.
Mijn opzet is om alleen en volledig nog onder Ubuntu te gaan draaien op mijn desktop.

Hier even wat korte hardware info:

Processor AMD Athlon 64 X2
MSI moederbord K9VGM-V
Videocard Ati HD3870

Ubuntu 9.10 draait al perfect maar ik moet de desbetreffende drivers nog installeren.

Welke en waar kan ik de juiste processor driver vinden?
Is er een VIA Hyperion 4in1 driver voor Linux/Ubuntu en zo ja waar vind ik die ( heb me suf ge googled)

ATI videocard driver heb ik al.

Graag even wat hulp a.u.b want dan ben ik helemaal klaar.
Ben namelijk bang als ik Ubuntu kaal installeer dat hij niet ten volle gebruik maakt van mijn moederbord en processor kracht.

Alvast bedankt voor alle adviezen.
« Laatst bewerkt op: 2010/03/22, 20:03:21 door Mshraks »
4 GB DD3 RAM OCZ 1066Mhz
Hardeschijf : Maxtor 500GB
Processor : AMD Phenom II X4 955 Black Edition 4x 3.2 Ghz 8.0 MB total cache
Video : Sapphire Radeon HD 5770 1Gb GDDR5
Mainboard: MSI 760GM-E51
OS : ubuntu 10.10

Offline timosha

  • Lid
Re: Welke drivers ?
« Reactie #1 Gepost op: 2010/02/27, 14:38:39 »
Als je 64 bits Ubuntu installeert gaat Ubuntu optimaal gebruik maken van Uw AMD processor.
Stabiele OS: Solaris 10 - OS X 10.6.4 - Linux Mint 9 - Windows 7
Project OS: Linux Mint 9 Isadora
Test OS: Ubuntu 10.04 - 10.10
Server: Windows Server 2008 R2 - Exchange 2010

Contra verbosos noli contendere verbis: sermo datur cunctis, animi sapientia paucis.


Re: Welke drivers ?
« Reactie #2 Gepost op: 2010/02/27, 14:39:11 »
Hallo Mshraks, welkom op dit forum.

Windows-adepten zijn gewend aan het alsmaar installeren van drivers voor hun systeem. onder Linux is dit echter in de meeste gevallen overbodig geworden. het Linux-besturingssysteem heeft een gigantische verzameling aan drivers. Er wordt één driver geschreven voor een hele rits aan producten die dezelfde chips gebruiken. Dit is anders dan bij Windows, waar twee apparaten die feitelijk dezelfde driver vereisen, beide andere drivers nodig hebben. Linux ondersteunt heel veel hardware, van tv-kaarten en afstandsbedieningen tot videokaarten (Intel, sommige ATI's) en heel veel geluidskaarten al standaard. Soms moet je een driver installeren die wegens licentieredenen niet meegeleverd kan worden, maar onder Ubuntu is dat zeer makkelijk gemaakt via Systeem -> Beheer -> Hardwarestuurprogramma's.

Wat is precies een "VIA Hyperion 4in"?

Offline Mshraks

  • Lid
Re: Welke drivers ?
« Reactie #3 Gepost op: 2010/02/27, 14:46:09 »
Fantastisch de snelle reacties.

Vraag 1: Zit de 64 bit versie van Ubuntu 9.10 gewoon op de installatie CD of moet ik die apart downloaden?

En Cumulus007wat betreft de VIA HYperion 4 in 1 driver dat is een volledig pakket aan drivers voor het goed comuniceren van alle aangesloten hardware op je moederbord.

http://www.via.com.tw/en/support/drivers.jsp
4 GB DD3 RAM OCZ 1066Mhz
Hardeschijf : Maxtor 500GB
Processor : AMD Phenom II X4 955 Black Edition 4x 3.2 Ghz 8.0 MB total cache
Video : Sapphire Radeon HD 5770 1Gb GDDR5
Mainboard: MSI 760GM-E51
OS : ubuntu 10.10

Re: Welke drivers ?
« Reactie #4 Gepost op: 2010/02/27, 14:50:35 »
En dat betreft de geluidskaart, SATA-ondersteuning, LAN, enzovoorts? Ik vermoed dat Ubuntu dat allemaal netjes herkent. Dergelijke pakketten zijn niet nodig en daarom niet beschikbaar voor Linux.

De 64-bits versie van Ubuntu is apart te downloaden. Ga naar http://www.ubuntu.com/GetUbuntu/download en vouw "Alternate download options" uit.

Offline peter10

  • Lid
    • Mijn Hyve
Re: Welke drivers ?
« Reactie #5 Gepost op: 2010/02/27, 14:52:46 »
Ter aanvulling op de andere reacties:
Die "driver" die AMD voor Windows heeft gemaakt was/is puur en allleen voor het energiebeheer bedoeld.
In Ubuntu zitten meerdere zogenoemde deamons ingebakken die hetzelfde doen: cpufreq en powernow, waarvan hij automatisch een kiest. Desnoods kunt u met het programma Conky nagaan of hij de frequentie netjes aanpast aan de systeembelasting:

Druk op alt+F2 en tik in het verschijnende venster sudo apt-get install conky en klik het vakje bij "openen in terminal" aan. Na installatie. Weer alt+F2 en intikken conky. De pc verder even niks laten doen en kijken of er een beperkte kloksnelheid staat (aantal GHz lager dan de geadverteerde). Is dit het geval, dan wordt de processor afgeknepen bij lage belasting.

Conky beeïndigen: alt+F2 en dan pkill conky intikken.


Vraag 1: Zit de 64 bit versie van Ubuntu 9.10 gewoon op de installatie CD of moet ik die apart downloaden?

En Cumulus007wat betreft de VIA HYperion 4 in 1 driver dat is een volledig pakket aan drivers voor het goed comuniceren van alle aangesloten hardware op je moederbord.

http://www.via.com.tw/en/support/drivers.jsp
Of je 32 of 64 bit hebt, dat weet je aan de hand van welke editie je geïnstalleerd hebt. Overigens is het niet slecht om een 32 bits installatie te hebben, echt verkeerd is dat niet.
Wat die drivers betreft, dat hebben we je gezegd: wat in dat 4-in 1 pakket zit wiordt opgevangen door universele drivers die reeds in het hart (de kernel) van het systeem zitten: usb, breedband internbet/LAN, geluid etc. word zonder met cd's te komen ondersteund. Uit-de-doos. :)

Re: Welke drivers ?
« Reactie #6 Gepost op: 2010/02/27, 14:55:35 »
@Peter, mag ik vragen waarom je conky zo moet installeren? Voor nieuwe gebruikers lijkt Systeem -> Beheer -> Synaptic me voldoende om Conky te installeren.


Om de CPU-frequentie in Ubuntu in te stellen, voeg je "Processorsnelheid" aan het paneel toe door met de rechtermuisknop te klikken op een paneel en dan voor "Toevoegen aan paneel..." te kiezen.

Offline Lexaldo

  • Lid
Re: Welke drivers ?
« Reactie #7 Gepost op: 2010/02/27, 14:58:37 »
Als je 64 bits Ubuntu installeert gaat Ubuntu optimaal gebruik maken van Uw AMD processor.
Sorry dat ik even in deze draad inbreek :), maar kan ik met mijn processor ook de 64 bits draaien?
Mijn processor: AMD Athlon(tm) 64 X2 Dual Core Processor 3800+
Tot nu toe heb ik altijd de 32 bits gebruikt.

Re: Welke drivers ?
« Reactie #8 Gepost op: 2010/02/27, 15:00:35 »
Ja dat kan.

Offline peter10

  • Lid
    • Mijn Hyve
Re: Welke drivers ?
« Reactie #9 Gepost op: 2010/02/27, 15:01:26 »
@Peter, mag ik vragen waarom je conky zo moet installeren? Voor nieuwe gebruikers lijkt Systeem -> Beheer -> Synaptic me voldoende om Conky te installeren.

Zit je niet zo te zoeken etc. En het doet de t.s. wennen aan die werkwijze. Hij moet hem toch gaan gebruiken voor de eventuele pkill.

Om de CPU-frequentie in Ubuntu in te stellen, voeg je "Processorsnelheid" aan het paneel toe door met de rechtermuisknop te klikken op een paneel en dan voor "Toevoegen aan paneel..." te kiezen.

Absoluut niet, want op sommige systemen wordt met die applet de snelheid naar de 100% gejaagd (zelf meegemaakt op twee machines, zowel AMD als Intel), en Pjotr meldt het ook op zijn computertip site (ik ben dus niet de enige) . Misschien dat dat inmiddels is opgelost maar ik vertrouw er liever niet op. Conky werkt daarentegen altijd.
« Laatst bewerkt op: 2010/02/27, 15:03:38 door Peter »

Offline Mshraks

  • Lid
Re: Welke drivers ?
« Reactie #10 Gepost op: 2010/02/27, 15:16:01 »
Ok bedankt voor alle antwoorden hiermee kan ik voor vanavond nog WindowsXP vaarwel zeggen.

Nog 1 laatste vraag betreffende het draaien van winapps in Wine.
Sommige installeren wel maar starten vervolgens niet op.
Nu heb ik gehoord en gelezen dat dit via Winetricks is op te lossen.
Wat is dat voor een programma en moet ik daar programmeer taal voor kennen .... ?
Begrijp het Winetricks gedeelte niet helemaal zo goed.
Dat is eigenlijk voor verlopig dan de laatste vraag.
En nogmaals bedankt voor alle snelle antwoorden en adviezen.
4 GB DD3 RAM OCZ 1066Mhz
Hardeschijf : Maxtor 500GB
Processor : AMD Phenom II X4 955 Black Edition 4x 3.2 Ghz 8.0 MB total cache
Video : Sapphire Radeon HD 5770 1Gb GDDR5
Mainboard: MSI 760GM-E51
OS : ubuntu 10.10

Offline Lexaldo

  • Lid
Re: Welke drivers ?
« Reactie #11 Gepost op: 2010/02/27, 15:21:03 »
Bij mij werkt 75% van de Windowsprogramma's niet in Wine. Daar heb ik mee leren leven.

Maar er zijn vaak goede Linux-alternatieven: http://linuxappfinder.com/all

Re: Welke drivers ?
« Reactie #12 Gepost op: 2010/02/27, 15:26:21 »
Winetricks is een klein programmaatje dat bepaalde software en tooltjes gemakkelijk installeert in Wine. Daar heb je geen kennis  van programmeren voor nodig.

Windows-programma's in Wine werken vaak niet optimaal. Een Linux-xalternatief zoeken is dus vaak beter.

Offline timosha

  • Lid
Re: Welke drivers ?
« Reactie #13 Gepost op: 2010/02/27, 15:30:00 »
Als je 64 bits Ubuntu installeert gaat Ubuntu optimaal gebruik maken van Uw AMD processor.
Sorry dat ik even in deze draad inbreek :), maar kan ik met mijn processor ook de 64 bits draaien?
Mijn processor: AMD Athlon(tm) 64 X2 Dual Core Processor 3800+
Tot nu toe heb ik altijd de 32 bits gebruikt.

Als jij de 64 bits versie van Ubuntu installeert dan gaat deze versie jouw 64 bits processor ook optimaal ondersteunen.

Dat een 32 bits OS een 64 bits processor niet optimaal kan ondersteunen is nogal vanzelfsprekend. Een 32 bits OS kent immers geen 64 bits machineinstructies.

En tot slot: Linux 64 bits ondersteunt 64 bits processoren veel beter dan Windows, zelfs beter dan Windows 7. Dat komt omdat bijna alle Linux software in de 64 bits versie bestaat, hetgeen bij Windows niet het geval is. Daar heeft men dan WOW64 nodig.
« Laatst bewerkt op: 2010/02/27, 15:33:18 door timosha »
Stabiele OS: Solaris 10 - OS X 10.6.4 - Linux Mint 9 - Windows 7
Project OS: Linux Mint 9 Isadora
Test OS: Ubuntu 10.04 - 10.10
Server: Windows Server 2008 R2 - Exchange 2010

Contra verbosos noli contendere verbis: sermo datur cunctis, animi sapientia paucis.


Offline Lexaldo

  • Lid
Re: Welke drivers ?
« Reactie #14 Gepost op: 2010/02/27, 15:35:32 »
Ja dat kan.
Als jij de 64 bits versie van Ubuntu installeert dan gaat deze versie jouw 64 bits processor ook optimaal ondersteunen.

Dat een 32 bits OS een 64 bits processor niet optimaal kan ondersteunen is nogal vanzelfsprekend. Een 32 bits OS kent immers geen 64 bits machineinstructies.

En tot slot: Linux 64 bits ondersteunt 64 bits processoren veel beter dan Windows, zelfs beter dan Windows 7. Dat komt omdat bijna alle Linux software in de 64 bits versie bestaat, hetgeen bij Windows niet het geval is. Daar heeft men dan WOW64 nodig.
Bedankt! Nu weet ik wat mij eind april te doen staat.

Offline Mshraks

  • Lid
Re: Welke drivers ?
« Reactie #15 Gepost op: 2010/02/27, 17:18:58 »
Sorry dat ik jullie toch nog even lastig val maar ik wil een oudere versie van Wine proberen te installeren en wel  "wine-1.1.38.tar.bz2".      
Dit ook zo gedownload maar hoe krijg ik dit nu geinstalleerd?
Het lukt me niet via de Synaptic pakketbeheer.
Graag nog even wat advies hierover als het kan. ( ben een beginneling dus vandaar)    
4 GB DD3 RAM OCZ 1066Mhz
Hardeschijf : Maxtor 500GB
Processor : AMD Phenom II X4 955 Black Edition 4x 3.2 Ghz 8.0 MB total cache
Video : Sapphire Radeon HD 5770 1Gb GDDR5
Mainboard: MSI 760GM-E51
OS : ubuntu 10.10

Offline timosha

  • Lid
Re: Welke drivers ?
« Reactie #16 Gepost op: 2010/02/27, 17:28:54 »
Een beginneling zou beter geen tar.bz2 tarball software installeren en zeker geen oudere versies. Je kan oudere versies ook installeren via de repositories van vorige Ubuntu releases.

Stabiele OS: Solaris 10 - OS X 10.6.4 - Linux Mint 9 - Windows 7
Project OS: Linux Mint 9 Isadora
Test OS: Ubuntu 10.04 - 10.10
Server: Windows Server 2008 R2 - Exchange 2010

Contra verbosos noli contendere verbis: sermo datur cunctis, animi sapientia paucis.