Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Creeëren van een home directory voor nieuwe gebruiker lukt niet  (gelezen 1308 keer)

Ik ben momenteel een TS server aan het bouwen waar Linux op draait, ik heb de instructies gevolgd op de website (Tutorial: Setting up the TeamSpeak 2 server on Linux)

Helaas staat er niet bij wat je moet doen waneer useradd -d /home/teamspeak teamspeakgeen /home/teamspeak aanmaakt. Wat kan ik hier aan doen? Ook krijg ik, wanneer ik als 'teamspeak' inlog, te zien "shh.03" (Of iets dergelijks).

Ook heb ik nog wat algemene vragen:

1. Wat is het wachtwoord van root?
2. Wanneer is de Ubuntu wiki weer online?
3. Hoe kan ik zorgen dat de server installatie zichzelf automatisch update? Of wat is het commando daarvoor?
4. Kan ik een SSH verbinding met de server installatie maken of moet ik daar extra stappen voor uitvoeren? Zo ja,  wat zijn deze?

Bedankt!

budster

  • Gast
Creeëren van een home directory voor nieuwe gebruiker lukt niet
« Reactie #1 Gepost op: 2006/12/03, 13:23:54 »
Voor die regel moet in ieder geval sudo.

1) het wachtwoord is het zelfde wachtwoord als de eerste gebruiker die je hebt aangemaakt.
2) is die offline? binnenkort waarschijnlijk
3) sudo apt-get update
    sudo apt-get upgrade
- dit kan je in een scriptje zetten, executable maken en door cron laten runnen.
4) Ja, standaard staat ssh dicht, wat je precies moet doen weet ik niet.

Creeëren van een home directory voor nieuwe gebruiker lukt niet
« Reactie #2 Gepost op: 2006/12/03, 13:37:19 »
Bedankt voor de informatie, Budster.

Ja, daar moet inderdaad sudo voor. Anders krijg je een 'could not lock password file' foutmelding heb ik al gemerkt. ;) - maar als nog wordt er geen home directory aangemaakt. Hoe kan ik dit handmatig doen?

Volgens mij mis ik iets, wanneer ik sudo apt-get upgrade/update uitvoer is hij wel erg snel klaar - ook staat bij upgrade constant '0'. Ik herinner mij dat, om de nieuwe versie te krijgen, er iets anders moest worden ingetypt?

budster

  • Gast
Creeëren van een home directory voor nieuwe gebruiker lukt niet
« Reactie #3 Gepost op: 2006/12/03, 13:40:36 »
Als je normaal gesproken een user aanmaakt met adduser dan krijg je ook automatish een home voor die user, je kan even "man adduser" doorlezen.

Creeëren van een home directory voor nieuwe gebruiker lukt niet
« Reactie #4 Gepost op: 2006/12/03, 14:32:25 »
Citaat van: budster
Als je normaal gesproken een user aanmaakt met adduser dan krijg je ook automatish een home voor die user, je kan even "man adduser" doorlezen.
Dat heb ik gedaan, maar ik snap niet wat ik fout doe. Is er geen manier om de directory handmatig aan te maken?

Offline Tukcedo

  • Lid
    • http://www.tukcedo.nl
Creeëren van een home directory voor nieuwe gebruiker lukt niet
« Reactie #5 Gepost op: 2006/12/04, 10:24:53 »
Je kunt de directory handmatig aanmaken, maar adduser kan dat ook, ik geloof dat je de optie "-m"  moet meegeven om de directory aan te maken als die niet bestaat.

Handmatig is het:

sudo mkdir /home/teamspeak
sudo chown teamspeak /home/teamspeak

Als deze gebruiker ook nog es lid is van een speciale groep, dan kun je het laatste commando vervangen door:

sudo chown teamspeak:mijngrp /home/teamspeak
Tukcedo Services - Unix en Linux Consultants
http://www.tukcedo.nl