Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: 2 routers in 1 netwerk  (gelezen 4998 keer)

NoiK

  • Gast
2 routers in 1 netwerk
« Gepost op: 2007/12/09, 18:32:10 »
heyy,

tis dan wel geen vraag over ubuntu, maar wel een vraag voor me ubuntu, en andere linux server...

Mijn vraag dus, wanneer ik een nieuwe pc aan het netwerk wil koppelen, die dan gaat draaien met ubuntu server is dit dan mogelijk om mijn utp kabel, die in mijn desktop pc zit, dmv een router te splitten. Dat wil dus zeggen dat ik met 2 routers zal draaien. 1 laten we zeggen hoofdrouter waar het internet binnenkomt en die ook wireless heeft, en een andere die in mijn kamer binnenkomt en zorgt dat de enige kabel die ik heb gesplit wordt in 2 verbindingen.

ik heb naast me 3 verschillende routers liggen:
1.ADSL MODEM/ROUTER ANNEX A
2.Broadband router
3.Broadband xDSL/cable router

is het dan ook nog is mogelijk om met de andere pc's die op de hoofdrouter zitten te connecten(en de andere kant op ook)

zoja, hoe stel ik de routers dan in?

bedankt, ...NoiK

Offline Scormen

  • Lid
    • LinuxOntdekt.Be
2 routers in 1 netwerk
« Reactie #1 Gepost op: 2007/12/09, 18:45:50 »
Dat moet mogelijk zijn,

Dan moet je dynamische routering (rip) in je router inschakelen. Meestal staat dit bij thuisrouters wel automatisch ingeschakeld.
Let erop dat je bij elke router een ander netwerk gebruikt.

Bv
router 1: 192.168.1.0
router 2: 192.168.2.0

Kris
Ubuntu gebruiker #18341 | Linux gebruiker #456955
· Mijn persoonlijke Linux blog

Offline lizardman

  • Lid
2 routers in 1 netwerk
« Reactie #2 Gepost op: 2007/12/09, 18:50:20 »
Je kunt meestal wel de switch functie van een router gebruiken (of een losse switch of hub)  dan blijf je ook in hetzelfde netwerk, en dan kunnen alle computers gewoon met elkaar connecten.
"Het is een teken van een ontwikkelde geest om met een gedachte te kunnen spelen zonder die te accepteren."

Aristoteles Grieks filosoof (384 v.C. - 322 v.C.)

NoiK

  • Gast
2 routers in 1 netwerk
« Reactie #3 Gepost op: 2007/12/09, 18:56:15 »
ik heb op dit moment een router draaien die ip adresssen van 192.168.2.1 t/m 192.168.2.99 aanneemt, dit was de default instelling, die router werkt ook met DHCP.

ik heb vanmiddag de router geprobeerd aan te sluiten, van te voren had ik de "nieuwe" ingesteld op 192.168.2.40 met DHCP t/m 192.168.2.45(hij heeft toch maar 4 poorten), maja als ik wilde pingen van een andere pc die op de "hoofdrouter" aangesloten is(pingen naar 192.168.2.40) kreeg ik geen response, net als wanneer ik naar een pc in het netwerk van me "hoofdrouter" wilde pingen was het ook geen response, en het internet deed het natuurlijk ook niet(ook niet wanneer ik de DNS van de 2de router instelde op 192.168.2.1...

zover was ik gekomen zonder vooruitgang

Offline siegi

  • Lid
2 routers in 1 netwerk
« Reactie #4 Gepost op: 2007/12/09, 19:04:30 »
Zet de router waar internet binnenkomt gewoon als router.
En die op je kamer als switch of hub. Dan krijgt iedereen nog ip's van deze dhcp van de hoofdrouter.
Voordeel is dat je dan eenzelfde broadcast domein hebt wat dan weer mooie voordelen geeft als je samba ofzow draait.

NoiK

  • Gast
2 routers in 1 netwerk
« Reactie #5 Gepost op: 2007/12/09, 19:05:14 »
hoe zet ik een van deze routers in de functie van hub of switch dan?

Offline kiersie

  • Lid
    • http://www.gboek.nl
2 routers in 1 netwerk
« Reactie #6 Gepost op: 2007/12/09, 19:44:11 »
dhcp op je kamer uitzetten. gateway naar de hoofdrouter veranderderen op de slaapkamer. heb t laats ook gedaan. ik heb wel het probleem dat tie blijft knipperen om een adsl lijn te zoeken, maar niet hinderlijk

NoiK

  • Gast
2 routers in 1 netwerk
« Reactie #7 Gepost op: 2007/12/09, 20:08:03 »
okeej als ik bij mijn hoofdrouter de DHCP zo instell dat hij loopt van :
192.168.2.2 t/m 192.168.2.50(ff met 50 adressen verkleint, meer heb ik toch niet nodig ;))

hoe zou ik dan de 2de router moeten instellen?
net als het ipadres van die (2de) router?

Offline Thom

  • Lid
2 routers in 1 netwerk
« Reactie #8 Gepost op: 2007/12/10, 09:53:02 »
Ik begrijp dat je de tweede router/switch al in bezit heb. Alleen denk ik dat je het jezelf onnodig moeilijk maakt, als ik tenminste je vraag goed begrijp, namelijk dat je de enig UTP kabel wil in een kamer wil gebruiken om meerdere PC's op aan te sluiten in een netwerk.
In zo'n situatie kun je veel eenvoudiger werken met een simpele switch (kosten max € 15, meestal met 8 poorten, maar meer of minder kan ook). In jouw geval is een switch met 4 poorten al voldoende. Sluit de enige UTP kabel aan op de switch en verbind de twee PC met een UTP kabel aan de Switch. Je kunt overigens ook een simpele accesspoint (dus geen router met accesspoint) aansluiten aan de switch voor draadloos netwerken.
Even ter illustratie. Ik heb een ADSL router met 1 UTP aansluitpunt. Dit aansluitpunt heb ik verbonden met een switch. Ik heb een bekabeld netwerk aangelegd naar alle kamers. In een kamer kwam ik een aansluitpunt tekort. Ik heb toen een extra switch in die kamer gezet en omdat ik ook draadloos wilde internetten gelijk maar een simpele accesspoint aangesloten. Alle PC zijn ingesteld op DHCP.
Op deze manier kun je een geheel thuisnetwerk opbouwen met toegang tot alle PC's en overal internetten. Desgewenst kun je de server ook gebruiken voor een netwerkprinter.
HP Compaq AMD66 Althlon 2, 2 Gb geheugen, Dual boot Ubuntu 12.04 + Windows 7
Onbekende P4, 1,0 Gb geheugen, Dual boot Ubuntu 11.04 + Window XP3
HP PC Pentium 4, 512Mb geheugen, Dual boot Ubuntu 11,04 + Windows XP3

Offline ruujan

  • Lid
2 routers in 1 netwerk
« Reactie #9 Gepost op: 2007/12/10, 11:28:36 »
Pfff, je probleem is vrij eenvoudig, maar de uitleg niet.

Meest eenvoudige oplossing: volg de raad op van Thom.

Iets moeilijker is het om je slaapkamerrouter als switch te gebruiken. Hiervoor hoef je aan de ADSL-router niets te veranderen. Op de alaapkamerrouter (what's in a name) zet je dhcp uit en als je slim bent verander je het IP-adres naar iets uit 192.168.2.0/24. Sluit vervolgens deze router aan via een van de LAN-poorten en laat de WAN poort ongebruikt. Dit gaat geheid werken.

Achterliggende theorie, heel kort en beknopt en onvolledig:
Een router routeert pakketjes tussen verschillende netwerken (OSI Layer 3). Een switch schakelt binnen hetzelfde netwerk op basis van MAC-adressen (OSI Layer 2).
De meeste huis-,  tuin- en keukenrouters gebruiken domweg NAT bij het routeren. In een aantal gevallen kun je dit uitzetten, maar vaak ook niet. Dat betekent dat je altijd problemen houdt als je van een pc aan de hoofdrouter naar een apparaat op de tweede router moet gaan.
Het uitzetten van NAT op de tweede op de tweede router en het maken van een echt tweede netwerk (iets anders dan een subnet) levert vaak weer het probleem dat de hoofdrouter slechts een default route kent en dat is naar buiten. Je kunt domweg geen tweede netwerk via een andere gateway bereiken of je loopt stuk dat de hoofdrouter weigert voor deze clients NAT te doen.

Eigenlijk kan ik het niet goed kort en bondig uitleggen. Waar het eigenlijk om gaat is dat netwerken geen waterleidingen zijn waarbij je als je aan de ene kant de kraan open draait er aan de andere bruikbaar drinkwater uitkomt. Er is nogal wat theoretische achtergrondkennis nodig om eea voor elkaar te krijgen.