Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Externe HD blokkeerd uitgaan PC.  (gelezen 260 keer)

Offline jos34

  • Lid
Externe HD blokkeerd uitgaan PC.
« Gepost op: 2014/07/29, 18:26:42 »
Mijn PC (Ubuntu 14.04 x64) sluit wel af, maar gaat vervolgens NIET vanzelf uit.
Inmiddels heb ik de boosdoener al gevonden, een externe harde schijf, want zodra ik die loskoppel gaat de PC alsnog uit.
Iemand een idee hoe ik dit kan oplossen?, behalve externe HD loskoppelen.
Software matig Ontkoppelen (nautilus/nemo etc.) lost overigens het probleem niet op.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Externe HD blokkeerd uitgaan PC.
« Reactie #1 Gepost op: 2014/07/29, 19:04:50 »
Wacht je voldoende tijd? Mijn externe schijven hebben een slaapstand. Zijn die nog aangekoppeld, dan moeten de schijven mogelijk terug actief worden vooraleer ze door het systeem afgekoppeld worden, en dat duurt een tijd.

In het rechts-klik menu van een schijficoon heb je zowel "Ontkoppelen" als "Veilig verwijderen". In dat laatste geval verdwijnt ook het icoon van de schijf uit de launcher. Het effect zou dan moeten zijn alsof je hem fysiek losgekoppeld hebt.

Offline jos34

  • Lid
Re: Externe HD blokkeerd uitgaan PC.
« Reactie #2 Gepost op: 2014/07/29, 19:13:14 »
Vreemd dat "Veilig verwijderen" staat er bij bij niet bij.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Externe HD blokkeerd uitgaan PC.
« Reactie #3 Gepost op: 2014/07/29, 22:41:58 »
Vreemd dat "Veilig verwijderen" staat er bij bij niet bij.
Inderdaad: ik had er niet aan gedacht dat de optie er alleen is als je de schijf ingeplugd hebt terwijl je ingelogd was. Met de terminal kan de schijf uitgeworpen worden met het "eject" commando. Ik zou echter niet weten hoe je een commando aan de afsluitprocedure kan toevoegen.

Offline jan11000

  • Lid
Re: Externe HD blokkeerd uitgaan PC.
« Reactie #4 Gepost op: 2014/07/29, 22:48:22 »
Als je afsluit druk eens esc,misschien zie waar hij stopt, of laat foutmelding zien.
Kijk ook eens in je logboeken.

Misschien kun je een script maken, daar een icoon van maken, om dan af te sluiten.
Dus eerst ontkoppelen, en dan de een afsluit commando.